Tik och hane tillsammans.
Nu är det så att vi förmodligen ska hämta en hanvalp på sju månader i helgen. När ingen är hemma kommer min mormor att vakta hunden, hon har just nu en gammal tik mops. Saken är den att hon har tingat en petit brabancon tik valp som hon får hem i maj.
Tror ni att det kommer gå bra att ha honom hemma hos mormor under denna tiden?
Vad är det för ras på den hunden ni ska ha ? är det mycket stor storleksskillnad, så får man passa mer när din mormor får hem en väldigt liten valp. Det kommer säkerligen även bli väldigt livat med valp och unghund i huset (puh) - men klart det går om viljan och orken finns.
håller med #1 , sen när de blir könsmogna och tiken börjar löpa, kan det dock bli jobbigt att passa dom, och även jobbigt för killen som stressas av lukten från tiken. annars går det hur bra som helst :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Vi har en hane på 2 kg En kastrerad hane på 6 kg En tik på 7 kg En tik på 6 kg (tillfälligt) Men allar vuxna och den första hunden var 1.5 år när vi skaffa den andra hunden som var 1. När vi skaffa tredje hunden var dom 3.5/3 och tredje hunden var då äldst, nästan 4. Sista hunden är vi bara hundvakt åt (i 2 månader, hon är typ 3) Hur bra som helst. Inga problem. Vid löp är den okastrerade hanen jätte stressad och äter knappt. Så då är det väldigt jobbigt - vi skiljer dock åt dom genom att hanen är på huvudplan och tiken är nere på bottenplan med sin matte (har enplansvilla med inredd källare som är som en lägenhet) :) Men eftersom det är en valp och en unghund kan det bli tjafs när valpen börjar bli könsmogen - dock är det ju olika kön och då brukar det gå bättre. Just när tikarna löper kanske hanen inte ska vara där :)
Tack för alla svar! Vi hämtar hem valpen nästa lördag, ska bli jätte spännande då vår familj länge letat efter den perfekta hunden! Det är en blandning mellan lhasa aspo och pomeranian och är 27cm hög, så storleksmässigt tror jag inte det kan bli några problem.
Valpen kommer nog inte hinna löpa när mormor vaktar våran hund då den får följa med mig till skolan nästa termin. Det är bara tills dess hon ska vara vakt :)