magnusson elr orijen?
vill byta foder till mina hundar har en på 10 månader och en på 4 månader .
Funderar på orijen elr magnusson då magnusson är så praktisk för de finns i mataffärer och bor alldeles brevid . Men jag är såååå dålig på hundmat så tänkte om någon vet och kan ge mig lite tips samt något att rekkomendera?! och berätta om de är bra och så tack på förhand :)
Orijen helt klart, Magnusson har alldeles för mycket spannmål i. Vad ger du nu?
Jag har Magnussons för det har dom i "min" mataffär.
Standardt brukar vara mycket omtyckt.
Absolut Orijen av dessa två
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Orijen skulle jag väljaav dessa två:)
Hälsningar
Fredrika
Orijen här med.. som tidigare nämnts för mycket spannmål i Magnussons foder.
Av dessa två skulle jag välja Magnussons då jag inte skulle våga ge så mycket protein som hunden skulle få av att äta Orijen. Dock är jag inget fan av Magnussons innehåll heller. Mitt förstahandsval bland torrfodren är Standardt. Jag beställer från Animail och får säcken hem till dörren.
okej tack för svaren . dom äter ekanuba men vill byta nu .
Vad menas med för mycket spannmål? oh vad är de som inte är bra med de? orijen mycket protein? är de inte bra då? :)
Vill ha ettt foder med mycket kött i och så :)
Det beror på vad du själv och din plånbok anser bäst. Magnussons är ett foder i mellanprisklass medan Orijen är ett av de dyraste torrfodren.
Båda är bra på olika sätt. Varför inte blanda? Ge det ena som huvudfoder och det andra som godisfoder. Vi har ofta Magnussons som godisfoder för att hundarna älskar det. Om din hund får av båda sorterna är magen van och du kan växla mellan vilket du vill ha som huvudfoder och godisfoder när du vill. Jag tror att det kan vara bra att växla ibland av många orsaker.
Jag skulle inte ge ett foder med ris pga arseniken som finns i allt ris. Det kan bli stora mängder som samlas i kroppen om man ger det dagligen under en längre tid. Arsenik är den giftigaste tungmetallen som finns och tungmetaller samlas i kroppen. På lång sikt kan det ge olika cancrar, genetiska förändringar, lägre IQ (hos barn) och diabetes typ 2.
Vid FDA:s senaste tester visade det sig att parbolied ris hade högst nivå arsenik av vitt ris. Standardt har parboiled ris. Det finns också mjölkprodukter i Standardt (vassle en restprodukt från osttillverkning) och inte alla vuxna hundar tål mjölkprotein.
Om detta i denna välbesökta fodersida, där det också står varför det är mer arsenik i ris än i andra spannmål:
http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/
#8 För mycket protein belastar lever och njurar. För att jämföra på en hund på 10 kilo som äter enligt rekommenderad mängd; på Standardt Vild skulle han äta ca 31,5 g protein per dag, av Mush Vaisto och Vom og hundemat skulle han äta ca 30 g protein per dag. Färskt kött kan inte innehålla hur mycket protein som helst utan det finns en naturlig gräns. Gör man torrfoder kan man lätt överstiga den gränsen. Mer protein behöver inte automatiskt betyda bättre foder. Av Orijen skulle hunden få ca 57 g protein, och Av Magnussons ca 51 g så det var högre än jag trodde på Magnussons. Vissa hundar reagerar negativt på mycket protein, däribland min förra hund vars problem förvärrades flera gånger om av en säck Orijen. Självklart finns det dock hundar som fungerar på Orijen, det är individuellt, men bara så att man är medveten om att mycket protein inte alltid behöver vara en bra sak.
okej tack för svaren då vet jag på ett ungefär hehe ,
ett plus är ju om de är billigt , Men BRA mat vet ni något? Jag köper hellre en säck för 700 om de är bra mat än köpa en säck för 100 och de är dålig mat . behöver ju inte vara orijen elr magnusson kan vara vilket som . BOMBA MIG😃
Jag gillar four friends och färskfoder så det kan jag rekommendera:)
Hälsningar
Fredrika
Skulle tips om Taste of the wild som jag gett i många år och rekommenderat till många och de flesta mår mycket bra på detta foder som är spannmålsfritt och inte för mycket protein. Innehållsförteckningen är inte så lång med många konstiga ingredienser utan det hunden behöver. Finns lätt att beställa via både animail, hemfoder mfl och ofta är det erbjudanden på det som tex nu på petsonline. Jag växlar liksom många bland de smaker som finns för att min hund ska få variation och det är aldrig problem med magen.
-----------