Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 2802 ggr
snestreck
0

Kan ej gå lös utan att springa iväg

Hej.

har skrivit en del trådar om min enormt krävande lilla valp.

Vi har tränat henne sen dag 1 att ha henne utan koppel. Allt har funkat fint eftersom hon kanske varit lite rädd att gå utanför tomten, men nu när hon blivit lite större och modigare så springer hon iväg snabbt och långt.

Vaknade exempelvis imorse av att min mamma släppt henne ute och kom inspringande och sa att hon sprungit iväg, jag gick ut direkt och då kom hon direkt tilllbaka springande, men det funkar inte alltid.

Försöker ropa hennes namn sen springa motsatt håll i försök att hon ska jaga mig så jag får fatt henne men det funkar inte alls.

Några tips på vad jag kan göra? Tänker inte bygga hundgård, har enormt stor trädgård mitt på landet och det åker knappt bilar här men vill ju självklart inte att hon ska springa iväg :(

VildaVittra
0

Har du lärt henne var tomtgränsen går? de föds ju inte med den kunskapen direkt. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maja2
11

Koncentrera dig på att skapa en bra relation med hunden. Skapa en sådan kontakt att hunden faktiskt väljer att vara hos DIG , istället för att sticka iväg. Lek mycket, träna, ha kul ihop, hitta på aktiviteter, lär hunden nya saker. På så sätt minskar hundens intresse av att skaffa sig all stimulans utifrån.  Jag kan ha ytterdörren vidöppen hela dagar , hundarna skulle ändå aldrig gå ut , om inte jag går ut. Jag kan släppa kopplen när som helst när vi är ute, de springer ändå ingenstans. Varför? - De väljer att stanna kvar.

[Wraith]
2

När hon tappar sin uppmärksamhet, så göm dig! Så brukar jag alltid göra när de är unga, det brukar få dem att vilja hålla koll på dig lite oftare. Sen när valpen söker upp dig så lek och beröm, det ska vara kul att hitta:) Om inte valpen tittar efter dig så pip eller ropa lite från gömslet. Du kan även be någon hålla fast valpen när du springer iväg, med tex leksak eller glada rop, göm dig.

Sen finns det ju dock raser/individer som lätt blir väldigt självgående, de skiter i vilket. De kräver lite mer.

Just nu lockar världen mer än vad ni gör, så ni måste bli roligare:) Kan vara trixigt, men man får testa sig fram vare sig det är superleksak eller supergott.

Kör kontaktövningar och om ni inte kan lita på henne, så börja med långlina.

När jag haft hundar som av rent bus inte vill bli kopplade efter de "stuckit" så brukar jag låtsas att jag hittat något superintressant i marken. Jag kan gräva lite och samtidigt uppmuntra hunden till att komma och undersöka. Jag ser dock till att inte koppla hunden så fort den kommer, utan låter hunden gå ut igen och sen kallar jag in. Brukar fungera bra.

Misarn
0

Har hon kommi in i trots åldern? Våran tjej är inne i den och testar mycket, hon har vi alltid haft lös men nu fungerar det inte alls då hon gärna springer iväg själv och det går ju inte.

lisa90
1

Är det risk att hon sticker skulle jag helt enkelt ha långlina på henne.

lillvilda
0

Hur gammal är hon? Ha tålamod allt tar sin tid, valpar är som barn. Unghundar som tonåringar. När de är små följer de sin ägare men sen kommer de in i en fas där de utvecklar med självständighet och då sticker de längre från matte/husse och vill utforska.

Först å främst får du befästa inkallningen. Det gör du genom träning och träning och åter träning. Långlina är ett bra tips, gott godis eller lek som belöning och ropa på henne när du tror att du kan lyckas kalla in henne. Övrig tid undvik att hon kan komma på vift. Det här med att hon drar är ju varken konstigt eller ovanligt.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Mischa
0

Beroende på vad som lockar så kan det vara självbelönande att sticka iväg, prio 1 i min värld är att se till så att hon inte kan sticka innan hon lärt sig hur hon ska uppföra sig.

≧◔◡◔≦

snestreck
0

Hon är 12 veckor ungefär, hon springer oftast inte iväg så långt utan går utanför gården sen när jag ska hämta henne då springer hon iväg, men oftast springer hon inte alls iväg från mig utan mest från min mamma och när jag ska ut och hämta henne då blir hon ivrig och vill hälsa och kommer tillbaka.

Brukar ha henne kopplad i trädgården fast i väggen exempel, det funkar okej, men hon är en karelsk björnhund, med andra ord jakthund och blir lite väääl ivrig när det kommer fåglar eller andra djur förbi…

Praefatio
9

Man ställer väldigt höga krav på sin 12 veckor gamla valp när man förväntar sig att hon ska kunna gå lös på tomten, i synnerhet när hon är av jaktras. Som att förvänta sig av en halvårsgammal bebis att den ska börja prata. Att vilja upptäcka världen är ingenting konstigt när man är en liten valp.

Ni får helt enkelt låta bli att ha henne lös på tomten tills inkallning och liknande sitter. Eftersom ni valt en jakthund kommer det alltid finns en risk att det inte går att ha henne lös alls i framtiden, en del har helt enkelt för stark jaktinstinkt. Behöver hon gå lös på gården i alla fall så får ni helt enkelt hägna in gården!

russin
7

Först och främst släpp aldrig ut valpen själv - en människa ska alltid följa med. är det en jakthund, så kan ni räkna med att den inte kommer att stanna på tomten om ett par få månader….

Majskiii
0

Ja, precis som #2 säger. Väljer hunden att springa omkring istället för att komma till dig blir det ju väldigt problematiskt och riskabelt. Och som #1, lär hunden tomtgränsen! Gå ut runt huset ett tiotal rundor med hunden lös då och då och markera med nej och kom hit när hunden vill röra sig ut. Visa att här är vårt revir och inte en decimeter utanför, för det föds hunden inte med naturligt att veta.

Men stressa inte upp dig och var inte orolig! Du har fortfarande en ung valp som vill utforska och se sig omkring, och busa. Jag ser lite mig själv när jag var kanske sju och tyckte det var spännande att gå bort vidare från gården och kika runt. Tyvärr kan man ju inte berätta för hunden på samma sätt vad den ska akta sig för. 

Så, håll bara hunden ute under sällskap och uppsikt. Stäng aldrig ut den! När hunden har blivit äldre och likaså er relation, kan du ge hunden större ansvar.

Lycka till med vovven!

Majskiii
0

#3 har också rätt i att gömma sig, precis som Barbro Börjesson säger haha.

Majskiii
0

Sedan är långlina praktiskt att binda fast så valpen får vara ute och utforska förstås ifall du vill ta ut hunden själv ett tag.

russin
6

#13 - nej, man binder inte upp en valp i långlina själv. Man ska vara med.

Maja2
0

#8 Binds valpen fast i väggen och lämnas själv där?

vallhund
0

Löplina är mycket bättre än att fästa kopplet i väggen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wellcraft
0

Jag vet inte en enda med karelsk björnhund som lyckats med att ha sin hund lös utan att det till 100% ej sticker.

De har en stark jaktinstinkt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Linnea
0

När vi skaffade beagle fick vi sätta nytt staket runt tomten. Vår andra hund gick inte ut trots att det gamla staketet bara gick runt halva tomten Beaglen kröp först under, nu klättrar hon över så vi har fått sätta ström också. Jag är övertygad om att hon vill vara här för hon kommer alltid tillbaka men det är såå spännande där utanför!

Skynda långsamt så går det fortare.

snestreck
0

Jag brukar ha henne i lina fast i väggen utanför, kollar bara till i fönstret då och då eller ja ganska ofta, hon trivs och ligger mest bara och solar sig och tuggar på sitt grisöra, varför ska man inte ha dom själva ute? :O

Linnea
2

Man får inte binda valpar vad jag vet.

Skynda långsamt så går det fortare.

Praefatio
1

#19 Skulle du lämna en bebis ute själv på en filt så länge den inte skrek? Valpar är hundbarn. De ska ha sällskap och övervakning dygnet runt, så enkelt är det. På Jordbruksverkets hemsida står det klart och tydligt: "En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder", och med kort stund menad alltså en minut eller två.

Betthina
0

Finns det jakt i henne? För det kan ju spela roll. 
Testa kortare avstånd och när du kallat på henne så springer du åt motsatt håll så avbryter du hennes "lek" att hon ska springa iväg och istället startar du en annan lek att hon ska jaga dig; när du ser att hon kommer mot dig sätter du dig nej på huk och beröm, beröm, godis och beröm :) 
Så har jag tränar med mina: inkallning :) För kan hundarna inkallning så är det tryggare att ha de lösa :)

http://thinisens.blogg.se

[Wraith]
0

Förutom att det finns regelverk, men ju mer ni låter henne vara ensam ju mer självständigare kommer hon bli. Detta är bästa perioden för att bygga upp ett starkt band mellan hund och ägare.

Cahira
0

Självständiga valpar går inte att gömma sig för. Vill du ha en valp som går att ha lös så skaffa inte en jakthund. Du har strikt ägaransvar och det ligger på dig att valpen inte blir påkörd eller stryper sig själv.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.