Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3244 ggr
Turast
0

Fästingmedel?

Hej

Jag har ingen aning vad jag ska köpa för fästinggrejs till Jamie :( Vill inte ha nåt överdrivet giftigt och bärnstenshalsband är så jäkla dyra och man vet inte en om det kommer funka.. :/ 

vad har fungerat bäst på era hundar, vätska eller halsband (inte bärnsten)? Skriv gärna vilken ras du har också så man vet om den är lång eller korthårig :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Alex
0

Jag använde fästinghalsband på min kelpie (korthårig) och köpte från Elvingsson. De har garanti, så man kan prova en period och skicka tillbaka det mot pengarna tillbaka om det inte fungerar. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sugar Mist
0

Hade Scalibor på Opsis förra sommaren men inget jag någonsin kommer gå nära då jag tror det bidrog mycket till hans sociala problem, då det började när han fick det(han fick det i sammband med att han skulle till mig tror jag), plus att jag hört flera fall där det har hänt. Jag kommer köra bärnstenshalsband och B-vitamin iår.

-

russin
1

Jag väljer Scalibor-halsbandet i år.

Jag kör Frontline om det går och har använt det i många år, men det hjälper inte tillräckligt längre och jag tycker ena hunden fäller konstant när hon har medlet på sig så därför går jag över till "starkare" grejer. provade en kortare bit förra sommaren som jag sydde fast på insidan av halsbandet och jag märkte aldrig några biverkningar - men det räckte inte, så därför har jag köpt halsband nu som åker på snart. Vi har så otroligt mycket fästing och mycket smittad sådan så jag kör tunga artilleriet för jag vill i möjligaste mån undvika få fästingsjuk hund - som många andra här fått.

Men Frontline är annars det jag skulle börja med att prova och räcker det är är det ju bra. Sällan någon får några större biverkning av det, men vissa kan reagera med att fälla - precis som min ena hund.

Turast
0

Men åh… haha vad jobbigt det är att välja xD men tack för alla svar :) 

fler får gärna dela med sig av erfarenheter!

[Teddies matte]
0

Jag använder Exspot på min, något som faktiskt fungerar här och som inte ger honom några biverkningar.

CelsiusT
1

Jag hade alltid frontline förut men jag upplevde att fästingarna bet fast och sen dog vilket gör att jag känner mig osäker på om hunden ändå får i sig det giftiga ämnet från fästingen. Och det var äckligt med massa döda fästingar som satt fast på hunden.

Så jag kör sedan några år tillbaka scalibor (är det verkligen starkare än frontline? det är väl bara ett annat ämne som jobbar på ett annat sätt?). Jag har en border collie som har mitt-emellan-lång päls. Inte jättelång men inte kort variant heller (mamma korthårig o pappa långhårig). Han får ganska mycket fästingar utan och inga alls med halsband. Aldrig haft några problem med biverknignar. Men det ska man såklart vara uppmärksam på (oavsett om man använder droppar eller halsband, gift är gift och dom kan reagera).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fruset blåbär
0

Har sheltie (alltså medel - lång päls) och använder Sommardeo till mina hundar. Droppar på det varannan dag och det är tjära i. Började med det förra sommaren och jag tycker att det fungerar. Då min tik var dräktig ville jag inte ha på något gift på henne och eftersom det funkade så bra så fortsätter vi med det!

De får det i kombination med B-vitamin på alla måltider.

Lycka till att hitta vad som fungerar på just din hund!

Fenix_Chicci
0

Jag tycker att bärnstenshalsband är en bra investering. Man slipper ha gifter på hunden och det håller i många år om man sköter det rätt. Förra sommaren var första sommaren med bärnstenshalsband och det funkade över förväntan. Hon fick någon enstaka fästing när hon badade, men annars inga. Kommer köpa ett likadant till valpen när hon växt färdigt runt halsen. 

Kommer nog annars kanske köra på B-vitamin till valpen om hon ska ha något alls. Gift kommer vi aldrig använda.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Turast
0

Jag vill ju inte heller ha gift egentligen… kanske ska satsa på bärnsten då :) var kan man köpa det till ett bra pris? 

hur kan man tillföra b-vitamin?

Fruset blåbär
0

#9 jag köper Standardts päls (bvitamin pulver) som jag strör på maten.

Turast
0

åh det säljer de nog där jag köper min hunds mat :) får kolla upp det tack!

CelsiusT
2

På vilket sätt hjälper b-vitaminer?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ison
0

Jag köpte mitt bärnstenshalsband på tradera, är nog egentligen för människor.. Men funkar utmärkt. Är bara med bärnsten och inte med svart gummi i mellan:). Kostade 57:- med frakt! Annars vet jag att pärlakuten säljer bärnstenspärlor om man är med händigt lagd och vill göra ett eget halsband:) när det är som värst med fästingar här så använder jag frontline också. Annars bara halsbandet:)

[tk1971]
1

Scalibor fungerade jättebra på min förra hund. Knappt en enda fästing på hela säsongen. Å andra sidan dog hon av levercancer, och jag har hört om andra hundar som fått leverproblem som kopplats direkt till Scalibor. Jag vågar inte chansa, så valpen får Frontline. Vet inte hur det funkar på henne (funkade inte överdrivet bra på förra hunden), vi får väl se.

vallhund
3

Jag  har använt ExSpot i många år på alla hundar, flera olika raser, aldrig varit några problem. Dessutom får de öljäst som är rik på B vitaminer.

Hellre lite gift som bevisligen fungerar än risk för Anaplasma o/e Borrelia.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
1

Varken B-vitamin eller bärnsten har fungerat på någon av mina hundar, så skulle jag köra utan "gift" skulle dom nog bli sjuka rätt snabbt i fästingsjukdom…

Praefatio
0

Använder Frontline-droppar på min hund, upplever att det fungerar bättre på honom som är långhårig.

JamieBlue
1

Vi har en flatcoated retreiver och använder Serestos halsband. Han fick inte en enda fästing med det förra säsongen och det märktes inga biverkningar. Vi inledde med att försöka med giftfria alternativ, men tyvärr fungerade de inte för vår hund. Det finns så mycket fästingar här, plus dokumenterade fall av allehanda otäcka sjukdomar i trakten, så tyvärr känns gift som enda alternativet.