Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 2642 ggr
Underbarn
0

Mata flera hundar

Hur gör ni som har flera hundar med olika matrutiner/aptit? Min ena hund äter inte mkt alls, och han äter när han känner för det. Maten står framme för honom dygnet runt och han äter hela tiden olika tider när han vill, eftersom han inte äter så mkt. Vissa dagar får han knappt i sig något alls (han är inte smal alls). Nu hade vi tänkt skaffa en valp, som troligtvis kommer vara hungrig jämt även som vuxen/iaf mer matglädje. Då hade jag tänkt ge maten i portioner 2-3 gånger om dagen (när hunden är vuxen). Hur gör jag med min nuvarande hund?! Jag tror inte han kommer äta på de tider jag ger ner skålen med mat… Och jag kan ju inte ha en skål med mat framme jämt för den andra hunden kommer äta upp allt. Kan inte heller höja matskålen för min nuvarande är mycket mindre än den nya. Det enda jag kan komma på är att ge foder på burk/blötfoder för det äter även min nuvarande med god aptit direkt när det ges. Men jag vill helst kunna ge torrfoder.

CelsiusT
1

Burkmat/blötmat skulle jag inte rekommendera. Däremot kan ju färskfoder vara ett bra alternativ.

Annars brukar sånt där lösa sig, ofta får den första hunden mer aptit av sig självt när det blir konkurrens om maten. 

Om det är en väldigt liten hund och en mycket större hund så kan man göra en liten hage till matskålen för den mindre hunden och ha en ingång som är så pass liten att den stora hunden inte kommer in men så pass stor att den lilla hunden kommer åt sin mat. Min mamma har så med sin hund och katt. Ett kompostgaller som är uppklippt så att det är ett hål stort nog för katten men hunden kan inte komma igenom och bakom gallret har katten sin mat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Aristarcos
1

Tror den vuxna hunden kommer äta sin mat av ren snålhet när valpen kommer, och sluta ha maten tillgänglig dygnet runt redan innan valpen kommer. Äter inte hunden plocka upp maten och prova att ge senare….

Fenix_Chicci
0

Jag ger BARF så maten kan helt enkelt inte stå framme hela dagarna. Jag har en väldigt kräsen hund och om hon inte vill äta så ställer vi helt enkelt in maten igen och erbjuder vid ett senare tillfälle. När hon åt torrfoder hade hon alltid mat framme men inte tusan åt hon mer för det, snarare mindre. Hunden lär sig att äta när maten serveras, annars får den vara utan. Jag ger mat väldigt oregelbundet, märker jag att hon är hungrig så får hon mat, annars ger jag bara när det passar bäst. 

När vår gamla hund levde fick tiken äta på bordet för att han inte skulle äta upp hennes mat. Funkade bra det med. 

Om en månad får vi hem en valp, den kommer äta ca 3 ggr om dagen troligtvis och den vuxna hunden äter oftast en gång om dagen. Kommer inte ändra rutinerna nämnvärt mer än att hålla koll vid matdags så de inte äter upp varandras mat.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

russin
1

Mina hundar får två gånger per dag och äter dom inte upp direkt, så åker det väck - för annars äter den andra upp det. Mina äter upp sin mat inom 60 sekunder😃 Enda gångerna dom kan vara lite knussliga med maten är en period efter löp - men då åker maten bort direkt.

En vuxen brukar lära sig ganska snart att äter man inte, så åker maten bort och med konkurrens i huset brukar det gå ännu snabbare.

Linnea
1

Ibland äter dom inte för att dom helt enkelt inte gillar sin mat.

Skynda långsamt så går det fortare.

Underbarn
0

#5 javisst men jag har haft många olika torrfoder genom åren och han är lika oavsett :)

[Forest]
1

Här får dom 3 gånger per dag mat eftersom Donna har lite problem annars med magkatarr. Jag har alltid kört med ät maten eller så tar jag bort den men tyvärr får man vissa dagar nästan mata Donna om hon har lite ont i magen men det brukar inte vara det så ofta. Är det så att man har en hund som äter dåligt så skulle jag föreslå att ändå erbjuda mat 2-3 gånger per dag äter den inte så tar man helt enkelt bort det låt hunden ha 10-15 minuter på sig att ångra sig ;)

Fialialej
0

När jag har mammas hund här också får de äta samtidigt i varsitt rum med kompostgaller emellan. Morsans hund har normalt sett mat framme dygnet runt, men här hos mig får hon mat två ggr om dagen precis som min hund. Det går bra det.

"På natten är alla katter svarta"

spidey
0

Min vuxna äter bara upp sin mat om det är stor konkurrens, alltså bara om det är minst fyra fem hundar som äter samtidigt. Så det behöver verkligen inte vara så att bara för att man har annan hund hemma som äter av all mat så blir den dåligt ätande hunden plötsligt mån om att äta upp. 

Jag delar ofta på min vuxna och valpen vid måltider. Dels för att annars äter han av hennes mat när hans är slut, dels för att de byter hejvilt mellan matskålarna och tycker inte valpen behöver äta av hennes vuxenmat :)

Sen håller jag på att lära in att "varsegod" gäller bara DIN matskål, inte "varsegod och ät vad du vill från varhelst du vill". Men det kräver ju att man står vid dem och korrigerar, och det har jag inte alltid tid att göra.