Fodervärd, för- och nackdelar?
Som rubriken lyder;
För- och nackdelar med att vara fodervärd?
Fördelar:
Man lär sig sjukt mycket om avel, får förhoppningsvis en massa nya vänner/bekanta iom att man kommer in i avelsarbetet på ett helt annat sätt. Man slipper en stor kostnad med själva hundköpet.
Man får oftast den mest lovande valpen :)
Nackdelar:
Man blir lite "låst" nära uppfödaren. Om jag som fodervärd vill flytta genom hela Sverige så måste jag stå för alla resekostnader för uppfödaren.
Man kan ha otur att upptäcka att man inte alls kommer överrens med hundens ägare, och det är ju synd då man ofta är bunden till detta i ett x antal år.
Och har man ännu mer otur går hundägaren in och bestämmer för mycket om hunden, och det är ju inte så kul.
Som tur är så har jag bara råkat ut för fördelar, det är verkligen ett toppensätt att lära sig mer om avel och om rasen! Rekomenderar det starkt :)
En fördel för mig är att man får vara med och bidra till att rasen avlas i rätt riktning. Jag vill ha en hund från exceptionellt bra linjer. Det är väldigt viktigt för mig! Friska släktingar, bra mentalitet i släkten och meriterade hundar. Jag vill ha en valp som jag kan meritera i så många olika sporter som möjligt. Är valpen dessutom hälsokollat med bästa resultat ser jag det som ett lyft för rasen att just denna hund får föra vidare de bästa linjerna. Jag har inte erfarenhet själv för avel, därför känns det tryggt att en uppfödare som kan sin sak sköter den biten. För att detta ska lyckas krävs det ju dock att man får den här speciella valpen. Men oavsett om valpen ska gå till avel eller ej tycker jag man bör vara noga med linjerna! Sen finns det naturligtvis massa negativa saker som ovan nämnt.