Råa kycklingvingar-VoH-fråga
Min aussievalp på 5mån har ätit VoH sen han började äta fast föda. Nu undrar jag om han får 1kycklingvinge(rå såklart, omörad och svensk) om dagen, bör jag minska i hans vanliga måltider då eller gör de ingen större skillnad?
Någon som har tips på andra ben (råa), som går att köpa i mataffären och som inte är för jobbiga att tugga i sig för en valp?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Ge på, märker du att han går upp i vikt(vilket jag tvivlar på, fettsnålt och milt) så minskar du.
-
Sant! Han slänger inte i sig maten ändå så han blir nog inte direkt fet….
Må gott!!
Nathalie & Lego
Tänk bara på att en kycklingvinge innehåller ganska mycket ben i förhållande till kött. En del hundar kan bli hårda i magen när den totala benprocenten i kosten blir för hög. Jag skulle nog inte börja ge varje dag på en gång, utan fasa in det och se hur magen reagerar. Testa var tredje dag först, sedan varannan dag när magen verkar stabil, sedan varje dag om magen tillåter det.
Min hund är en av de där som inte kan äta både full portion VoH och köttigt ben varje dag, då pajar hans mage, så jag byter ut ett par måltider i veckan helt mot köttiga ben istället. Mycket uppskattat! När de lärt sig äta kycklingvingar kan man ganska snart gå över till andra spännande delar. Vildsvinsklöv är den stora favoriten här hemma just nu, då blir vovvlingen tokglad!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ben har han käkat sen han va mkt mindre än va han är nu men självklart håller jag koll på hur min hund reagerar på saker och ting. Han är perfekt i magen och har varit sedan dag ett. Ben i sig (för magen) är han ju redan van vid eftersom han äter VoH och han kommer antagligen inte få varje dag min fråga va egentligen om och nä jag ger honom vingar om jag ska reducera hans vanliga dagsranson! Men bra att du ville tipsa =) var får du tag i vildsvinsklöv? Inte i vanlig mataffär väl? Andra uppskattade lättare ben?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Njä, klarar han bara av extraransonen med ben så behöver du knappast ge mindre mat! Han är ju valp och växer, så lite extra energi lär inte göra någon större skillnad. Märker du att han går upp för mycket är det ju bara att se över dagsgivan.
Ser att du bor i Göteborg! Jag köper alla mina delar på GG Hund och Katt i Linné, de har massor och till bra priser. Tror jag betalar sex kronor för en klöv. Andra "lättätna" råtuggisar (som finns på GG) är t.ex. grisknorrar, stora grisöron, mindre lammöron, revben och min hunds favorit nummer två: kalkonfötter! Kanin har mjuka ben, går att ge alla delar.
Vildsvinsklövarna är bra när man vill ha lite längre sysselsättning, min hund gnager i sig en sådan på ungefär två timmar. De andra tuggisarna jag räknade upp tar nog bara 20-30 minuter att äta upp. Kycklingvinge ger jag knappt längre, den slukar han på några sekunder 😃
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Låter som att vi får ta oss en sväng dit. Jag köper VoH på arken zoo i kungsbacka så kanske faktiskt skulle byta! Speciellt om dom har så mkt utbud av råa ben =) de har vi letat efter ett tag. En annan fråga… Om hunden inte skulle äta upp benet på en dag, hur länge håller det innan det blir oätbart? Dåligt? Hur förvarar jag de på bästa sätt?
Min lilla äter en kycklingvinge på 10-15min =) En liten segis när de kommer till ben haha
Må gott!!
Nathalie & Lego
Är själv en förespråkare av att stödja små privatägda företag så kan du ta dig till Linné så tycker jag absolut att du ska byta :) De har en hel del annat också, och VoH. Ett tips är att de får in ny leverans på VoH på onsdagar eller torsdagar, har gått dit någon tisdag någon gång och mötts av en tom frys, tråkigt om man har åkt långt kanske.
Jag skulle nog personligen inte förvara och ge tillbaka ett ben som inte blivit uppätet. Rått kött + hundmun = grogrund för många läbbiga bakterier, bättre att slänga och ge nytt nästa gång. Möjligen kan man stoppa in det i kylskåpet över en natt om man har en hund med stålmage men vete sjutton om jag skulle riskera det faktiskt. Delarna är som sagt väldigt billiga så det är ingen större pengaförlust att slänga. Man märker ju snart vilka delar som är värda att köpa, orkar valpen aldrig äta upp t.ex. en klöv så kan man ju vänta några månader innan den får en klöv igen, och ge mer lättätna delar så länge.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har bil så för mig är de inga svårigheter att ta mig till linné faktiskt =) Då vet jag vilka dagar jag inte ska dit då haha om inte annat kan man ju alltid ringa innan.
okej, misstänkte de men ville ändå ställa frågan!
Må gott!!
Nathalie & Lego
#6 Arken zoo är svindyrt där :p Huveröds inne på Backaplan har 15kg's kartonger för 420kr, köpte nyss en låda så haha! Dock är det 5kg's korvar så man får luska lite när man ska dela dom.. Dom har alla färskfoder där, ben också utöver det från mush m.m. så det är bara och plocka :) Finns jättemycket annat också, allt från dragselar till bäddar till burar.
-
Var på GGs igår oc fick köpt bl.a. Lammnacke, knaninöra, revben o lite andra saker till honom. Roligt att gå in till en butik med kunnig personal :) Ska kanske åka till huveröds då med men jag har nog lite svårt att dela på dom… 20kg kartong på arken kostar 750:- så tycker inte de e svin dyrt men billigare är ju alltid välkommet såklart :)
Må gott!!
Nathalie & Lego
#10 Visst är de duktiga :) Zoobutikspersonal måste ju inte nödvändigtvis sitta på så mycket expertkunskap vad gäller djur utan behöver mest lära sig vad som säljer och inte samt hur man tar hand om de mänskliga kunderna på bästa sätt. GG drivs ju av hundentusiaster, så det blir en viss skillnad.
Undrar om man inte kan beställa kartonger genom GG också. Det borde ju gå. Fungerar såklart utmärkt att åka till Huveröds eller Arken istället, men smidigt och skönt om man slipper köra runt en massa kan jag tänka mig.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg