Nästa hundras?
Jag kommer definitivt inte leva utan hund så någon dag blir det en till hund. Förmodligen inte först om runt 5 år beroende på när min nuvarande hund landat och växt i pälsen.
Om det inte blir en till Siberian husky är detta vad jag söker efter:
- Lättlärd
- Följsam
- Ingen jaktinstinkt*
- Minimal pälsvård*
- Mental motor, vilja att lära sig och utföra nyheter*
- Klara av att ta det lugnt ett par dagar vid behov
- Mindre motionsbehov än en Siberian husky men klarar att följa med i en Sibbes tempo vid behov.
Det är några av mina krav på nästa hund. Den ska inte vara dryg mot familjen, utan får gärna vara en riktig knähund oavsett storlek och den ska ha humor. Storlek spelar ingen större roll, den kan vara allt från 20 till 80 cm men helst under 60 cm.
Vad ska vi göra ihop? Sällskap och lekkamrat till min hund. Följa med på våra upptåg, om hunden inte kan dra vill jag gärna att den kan springa med lös eller vara så pass liten att den kan följa med "i fickan" på något vis. ;o)
Det kommer bli en del mental träning i form av vardagslydnad, hobbylydnad och om hunden visar intresse vill jag gärna börja med rallylydnad men förmodligen inte på någon aktiv tävlings nivå.
Det blir självklart en del motion då jag har en Siberian husky och nästan dagliga besök i hundgården. Skogsbus ibland och det är inget vi lider av om hen tycker om att bada. Vi kommer förmodligen prova olika hundaktiviteter som att spåra men som ni nog förstått är det främst en aktiv-myshund som passar ihop med min hund som jag söker. WP är någonting jag är något intresserad av men ingenting jag är intresserad av att tävla i.
* De punkter markerade med stjärnor förklarar jag lite här nedan.
Jaktinstinkten! Jag har en Siberian husky så jaktinstinkten går att rucka på lite men eftersom jag har katter och iller vill jag inte ha en riktigt blodtörstig hund heller.
Pälsvården, det får gärna vara pälsvård i form av genomborstning någon gång ibland och något bad vid behov men jag vill inte ha dagligt arbete eller flera gånger i veckan, så lite som möjligt.
Den mentala motorn, jag vill ha en hund som är mer intresserad av att vara till lags och faktiskt utföra saker man lär dom. Inte som en Sibbe att man lär något och de vet mycket väl vad och hur men de står och stirrar på en som "jaha och vad är syftet med att sitta nu?" sedan sucka och göra det bara för att få tyst på matte och kanske få en bit av det finaste köttet.
Hoppas ni kan ta mina beskrivningar på ett "ungefär" och ni får gärna ställa frågor eller något om det är någonting jag glömt skriva.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Belgiskvallhund tycker jag är riktigt trevliga hundar. Dock är det ju riktigt aktiva hundar men jag har upplevt att de blir tröttare av mentala övningar än att ut och springa. En hund som alltid vill vara till lags, har du inte kollat upp den redan så är det en hund som ligger mig mycket varmt om hjärtat! Lycka till med hund sökandet 🙂
Labben :)
-
#1 Jag har fått för mig att de kräver väldigt mycket mentalt och att deras mentaliteter inte alltid är så bra. Tack!
#2 Labben är tyvärr en såndär ras jag aldrig riktigt klickat med. Urtrevliga hundar, speciellt de som inte är feta och sega och dösnygga i brunt men nej det är ingen ras jag kan tänka mig.
Tänkte på Engelsk springer spaniel, är ju endel jakt i dom, men våra har levt med katter och diverse andra smådjur och gått lös på tomten utan problem :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Du har inte funderat på någon av collie raserna? De är ju vallhundar så jaktinstinkterna är ju inte särskillt stor :)
Flatten kan också vara något :)
-
Dansk-Svensk Gårdshund!
Små, smidiga men ändå tåliga och sportiga.
Världens kelisar- ligger gärna nääära och myser och alla jag känner sover under täcket om nätterna ;)
Mildare än Jack Russeln men ändå lika tåliga och håller utan tvekan tempo med din Sibbe.
Lättlärda och älskar att vara med på alla sorters upptåg och aktiviteter!
En av deras ursprunglig uppgifter var att hålla gårdarna rena från skadedjur men jag tror knappast att en gårdis skulle skada ett djur den växt upp med. Vi har katter och det funkar hur bra som helst.
De är relativt friska- HD förekommer inom vissa linjer i rasen men de flesta uppfödare jobbar aktivt för att förhindra detta.
Därför tycker jag det är viktigt att välja valp från en uppfödare som följer avelsrekomendationerna som finns för rasen.
http://gardshund.com/pdf/avelsrek_2012.pdf
På bilden är min kille ca 5 månader.
Mudi- Älskar själv denna ras och den kanske skulle passa dig? :) http://www.skk.se/hundraser/mudi/
De punkterna du skriver passar in på mittel. Fäller en gång om året (två för tikar) och då behöver man borts bort den lösa pälsen. sen finns det ju både mindre och större av den tyska spetsen. lär lite om de :)
#4 & #6 Nja, det är inte riktigt vad jag letar efter tror jag. Grupp 8 hundar har aldrig fallit mig i smaken varken temperamentmässigt eller rent utseendemässigt. Det är bara någonting som inte riktigt klickar mellan mig och de grupp 8 hundar jag träffat vilket har vart ett par stycken. Underbara hundar men inget för mig om jag går på magkänslan tyvärr.
#5 Jo det har jag men är rädd att de flesta är för krävande? Vågar därför inte välja en sån ras själv.
#7 Jag känner några sånna men har fått uppfattningen att de är rätt krävande? Det har i alla fall de som jag träffat vart och rätt "terrieriga" trotts att de inte är någon terrier. Ska titta närmare på rasen!
#8 Det är en av min mammas favoritraser men jag vet inte så mycket om dom. Ska läsa på lite om dom.
#9 Jag har funderat väldigt mycket på någon storlek av den Tyska spetsen. Främst mittel-, klein- och zwergspitz då jag är spets och urhundtokig men pälsen och envisheten skrämmer mig.
Jag har haft en Samojedhund förr och det är ingen ras jag känner att jag vill ha igen främst för pälsvården men det sägs att det är den polarhund som kräver mest pälsvård sen tycker jag att korthåriga hundar är mysigare på något vis men jag kommer definitivt hålla Tyska spetsen på minnet.
#10 pälsen är inga problem om du vänjer hunden att bli borstad i tidig ålder :) jag tycker att det är mysigt att sitta de 10 min i veckan och borsta och klippa klorna på honom :) det bästa är att den är vatten avvisande så det tar längre tid för den att bli blöt och den torkar snabbare + att det fastnar ingen snö i den! :D Envisa kan de ju vara men tycker de lär sig snabbt. Min teori är att ju mindre spets ju "envisare" ;) men är man bestämd anda från början så ska det inte bli några problem :) men mycket pälsvård är det inte iallafall :) bara fråga om det är något du undrar om rasen så kan jag kanske hjälpa dig :)
Finsk lapphund, Svensk lapphund, Eurasier?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Svarade resten av inläggen i #10.
#11 Att vänja den är väl inte problemet, problemet är att jag avskyr att borsta djur så då får jag förmodligen gå till en hundfrisör om det känns för påfrestande för mig. Jag hade sagt att det kanske är mysigare med små hundar men jag pallar egentligen inte ens borsta katterna men gör det för att jag måste. Därav vill jag ha minimal pälsvård i alla fall tills syskonbarnen blivit stora nog att de kan borsta djuren för en tjuga.😂
Jo, jag tränar ju mycket vardagslydnad och olika tricks med min Sibbe utan problem även fast det kan bli lite knepigt ibland. Jag skulle vilja ha en lite mindre självständig hund.
Kommer nog höra av mig när jag sugit på Tyska spets karamellen ett tag😃
#12 Måste tänka igenom dom raserna ordentligt. Pälsen är något jag inte är super sugen på inte heller självständigheten och envisheten de har.
Är du beredd att arbeta så kanske en korth collie kunde vara ett alternativ?
Lundehund? De är inte helt omöjliga att arbeta med.. Vet flera som är aktiva inom spår och agility! De är lite av ögontjänare och de är väldigt lättlärda! Träna tricks är ingen konst för min lillgrabb iaf. Vet flera lundisar som är duktig på olika tricks och roligheter.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Vet inte så mycket om rasen men har bara hört gott om dom men Basenji hund?
COOORGIIII!!! ❤️
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#15 Jag tror att jag tar mig vatten över huvudet med en sån ras.
#16 Super härlig ras, den hade jag aldrig ens läst om utan ditt inlägg. Trodde att de var aktiva jakthundar! Läste att väldigt många får problem med Intestinal lymfangiektasi och det låter inget vidare roligt och självständighet och lätt till skall lät inget roligt men jag kommer definitivt läsa mer om rasen så den är inte helt utesluten.
#17 Basenjin är jätte fin, min hund hade en sån som lekkompis som valp men de verkar vara väldigt svåra och självständiga hundar som inte riktigt har mitt lydnadsintresse och ett lite för stort jaktintresse.
#18 INTE DU OCKSÅ!!! 😃 Det sitter redan två stycken kompisar som tjatar om dessa jädrans Corgisar men tanken att ha en hund med så korta ben och stor kropp är lite läskig 😐
Dator batteriet dör nu, skriver lite senare vad jag tänkt på för raser.
Jaaa, en Corgi skulle passa utmärkt ;D
-
#19 IL är inte jättevanligt, men det förekommer. Jo, när man väl ägt en Lundehund, kan man inte tänka sig något annat. Talar från mig såklart, och många andra! De är inte så självständiga som en basenji eller shiba, men de är heller inte som en vallhund. Lätt till skall har dem, vilket kan ses som negativt och även positivt. Jaa, gör så! :)
Skråmyrs blogg

Isländsk fårhund är mitt förslag. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#19 Träffa några corgisar som tränar aktivt så kommer du känna annorlunda! :)
Vit Herdehund passar in på alla kriterier du nämnde (möjligtvis att den kanske är lite för stor?) otroligt lättlärda, arbetsvilliga och så klart stiliga! (…jag är inte alls partisk i frågan… ;) )
Det är så jobbigt, nästan alla raser jag tänker på går fetbort på grund av olika anledningar. Kan jag inte bara ta min nuvarande hund och göra en mindre version som är ännu mer lyhörd och följsam och har mer mental motor? Gärna med lite mer "vill vara dig så nära att jag vill krypa under ditt skin" närhetsbehov.
Det här med att leta efter ras har aldrig vart jobbigare.
#25 Kan du nämna några av anledningarna till att vissa raser går bort?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#25 Låter helt klart som någon form av vallhund iallafall, speciellt hane. De ska vara så nära att de hade krypit in i en om de kunde. :)
#26 De flesta lurviga spetsar går bort på grund av, pälsen, stor självständighet, lätt till skall, stor jaktinstinkt eller annat. En del raser som jag blivit rekomenderad - bland annat Isländsk fårhund och Norsk lundehund vet jag inte så mycket om därav inte riktigt vågar uttala mig om rasen först jag läst på ordentligt men jag hittar nog en bra ras till slut.
#28 Isländsk fårhund har visserligen ganska lätt till skall (men det har väl även sibbe) men de har ju trots allt vallgener i sig så de är lättlärda och vill vara nära, följer helt med husse/matte i hälarna överallt. Riktigt trevliga hundar och pälsen är lättskött som tusan även för de långhåriga, så jag skulle rekommendera dig att läsa på lite om dem. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Dalmatiner dom är
- Lättlärd
- Följsam
- Ingen jaktinstinkt*
- Minimal pälsvård*
- Mental motor, vilja att lära sig och utföra nyheter*
- Klara av att ta det lugnt ett par dagar vid behov
- Mindre motionsbehov än en Siberian husky men klarar att följa med i en Sibbes tempo vid behov.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Lundehundar har ett otroligt stort behov av att vara nära. De är hundar som skulle vilja krypa in i skinnet om de kunde! Min hane är mattekär och alltid när vi kollar på tv så gnuggar han huvudet mot mig, och stryker Sig mot mig. Han ska alltid veta vad jag har för mig- nästan lite som ett kontrollbehov, men de flesta lundisar som jag hört om, är så. Vissa ogillar det, men jag älskar det!
Skråmyrs blogg

Alaskan klee kai? ;D
-
#32 Min sambo ville ha en Alaskan klee kai när han levde😃Tanken har gått igenom skallen ett par gånger.
En ras som jag alltid älskat är Shetland Sheepdog men jag har fått för mig att de kräver att man tävlar aktivt i typ agillity för att de ska vara nöjda.
#34 De kräver bara mental stimulans och motion som vilken annan hund som helst. :)
#35 Självklart men olika hundar kräver olika mycket😉
#36 Absolut, men de behöver inte sporta för att vara glada även om de älskar det. :)
Sheltie eller gårdshund? Eller kanske pudeln? Om du håller den nerklippt så behöver du knappt borsta:)
Jag har faktiskt ingen som helst aning om vilken ras det blir. Jag finner sån charm i så många raser, kanske blir en till Siberian husky om rätt kombination planeras när valpköpet är mer aktuellt och jag helst bor med hungård anknyten till huset eller någon helt otippad ras som passar mina krav.
Tackar massor för de rasalternativ ni gett mig, det har öppnat mina vyer och jag har hittat några raser som jag läser mer om😃