Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1381 ggr
swapp
0

Väldigt stressad hund

Jag har ett väldigt jobbigt problem med min hund. Det är så att han till 90 % av tiden han är vaken går runt och är superflåsig och uppstressad. Enda tiden han egentligen kan ta det lugnt är när han sover.

Efter att man har varit på promenad (spelar ingen roll hur lång promenad och hur aktiverad han är) så flåsar han upp sig jättemycket när man kommer hem igen och väntar på att något ska hända. Han har jättesvårt för att bara vara (fattar att det är mitt fel för jag har inte passivitetstränat så mkt när han var valp).
Det är som att han aldrig riktigt är nöjd utan vill ha något att göra HELA tiden.

Det blir väldigt jobbigt för även om jag är helt stencool och bara ignorerar honom inomhus så kan jag inte ens RÖRA mig ett steg utan att han flyger upp och börjar flåsa och förväntar sig att nåt ska hända. Om jag rör mig från typ soffan till köket så rusar han i ilfart efter mig. 

Har ni något förslag på hur jag ska göra för att han ska vara lugnare inomhus?

(Jag vill inte hålla på och typ spåra, för det är en mops.)

★

FjantYoda
1

Vad gör du för mental aktivering? 

Testat börja med passivitetsträning nu? 

Min hund blir ofta upp i varv om vi åker bort med han och han vill leka och busa med allt och alla, speciellt om de är fler hundar där, då brukar vi ta och hålla i han tills han börjar lugna ner sig, däremot tar det TID

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Em_
0

Vad gör ni för aktiviteter? :)

[Indexs]
1

Som tidigare nämnt så krävs såklart mental träning också. Sen kanske du skulle kunna börja med massage medan ni är inne för att han ska lugna ner sig, kan ta några gånger innan han fattar. 

De måste ofta ut efter massage så det kan vara en bra grej så att han också fattar att när han har lugnat ner sig vid massage så får han gå ut en stund, sen skulle man kunna göra det en stund efter man har kommit in också.

Vet inte om det skulle funka på just din hund men jag tycker det har funkat bra som nedvarvning för min del :)

swapp
0

Han får tre till fyra promenader om dagen, en längre och dom andra kortare. På den längre promenaden får han springa lös i skogen (fast det är inte alltid han vill det utan det kan hända att han bara står stilla och undrar vad jag vill hehe). Och sen brukar jag träna tricks och lite söka efter godis i trädgården. (Men det blir han stressad av). När det kommer godis och mat in i bilden blir han alltid det. :/

★

[Indexs]
0

Prova att han ska söka en leksak eller något, och hittar han det så säger du liksom "bra" o.s.v, tar den ifrån och belöna med klappar istället. Inte säkert att det funkar men det är ett tips :)

Arashi
2

Det finns några bra övningar du kan göra:)

1. Sätt dig ner på golvet och håll honom i knät, så fort han slappnar av (räcker med en halv sec) så släpper du honom och berömmer. När han förstår att han måste vara stilla för att få gå, kan du sakta utöka tiden han måste vara still innan du släpper honom (men gå inte för fort fram)

2. Ha honom i koppel och sedan ignorera honom, så fort han gör minsta tecken till ett lugnt beteende (sätta sig, lägga sig eller bara stå still lugnt) så kastar du ner en godis till honom säg inget och kolla inte på honom, när han blir lugn igen gör samma sak, öka gradvis kraven att han tex ska ligga ner.  detta kan du göra när du tex kollar på tv, sitter vid datorn etz. funkar det inomhus kan du sedan testa utomhus, hemma hos andra etz:)

blir han väldigt uppspelt med godiset kan du prova att använda ett godis som han inte älskar men ändå äter, och sedan bara ge väldigt små bitar.

Arashi
2

Det finns 2 huvud orsakar till stress:

Underaktivering och överaktivering.

Dom flesta tänker "hunden springer runt runt, han e uttråkad han måste få nått att göra. Men oftast blir en sån hund bara ännu mer stressad av att hela tiden få saker att göra. dom bygger upp en stress i kroppen som aldrig hinner gå ut. Därför är det bra att försöka ge dom en uppgift en promenad etz och sen är det VILA som gäller, på så sätt kan hunden gå ner i varv och slappna av. Men detta gör ju inte alla hundar självmant i början, och då kan koppel övningen ovan va bra, träna på gå och lägg dig kommandot, man kan också sätta upp kompost galler så att han inte kan springa runt , och förövrigt inte ha leksaker och sånt framme då detta bara stressar mer.

Att ha mycket ben av olika slag e alltid bra och ger en lugn aktivitet.

swapp
0

Tack så mkt för tipsen!

★

Majken!
0

Är hunden frisk? Jag tycker det låter som smärta eller svårighet att kyla ner sig.