Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1241 ggr
smulanbulan1
0

Hunden sa ifrån till katten.

Vi har en 6 årig hund och tre katter. Två av katterna hade vi innan vi skaffade hund och en efter. Den yngsta katten och hunden är bästa kompisar och den äldsta tål ingen utan ger små snytingar till alla andra lite nu och då. Sen den mittersta katten hon går jätte bra ihop med yngsta kissen och är snäll med hunden. Nu de senaste månaderna har jag märkt att hunden vaktar på just hon den mittersta. Dom delar alla samma vattenskålar och det här gått så bra tills nu ikväll då hunden plöttsligt skällde till till katten som flög under en stol. Hunden ska enligt mig vara lägst i rang i familjen, så även gällandes katterna. Har försökt att korrigera honom var gång jag sett att han vaktar på henne tidigare, men det här ju tydligen inte haft önskad verkan. Något tips på hur jag ska ta itu med detta?

vallhund
0

Rang finns bara i flockar av samma ras, dvs inte mellan katter o hundar o inte heller mellan hundar o människor.

Du får hjälpa katten att få skinn på näsan, katter är oftast bra på att säga ifrån.

http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fialialej
3

Jag låter mina djur hållas (till en viss gräns såklart) och komma fram till vad de ska ha för relationer själva. Tycker det låter konstigt att "tvinga" katten att vara högre i "rang" än hunden om det inte faller sig naturligt. Låter lite som att sätta en person helt utan ledaregenskaper som chef för en arbetsgrupp.

Sen kan man kanske "hjälpa till" genom att säga ifrån när det är orättvist. Om min ena katt försöker klösa hunden säger jag naturligtvis ifrån, samtidigt som jag säger till hunden att hon ska lägga av om hon jagar iväg katterna. Men det ser jag inte ha med "rang" att göra, utan mer att man ska vara trevlig och visa varandra respekt.

"På natten är alla katter svarta"