Skrapning av tandsten?
Tänkte kolla om jag kan hitta trådar om skrapande av tänder.
Någon som gör det själv på sin hund och vad skrapar ni med? Kan man skrapa bort tandsten, låter som det på en ägare jag pratat med. Men vet inte vad hon skrapat med, inte är det någon speciell tandskrapa iaf, mer som en nål hon bara tagit.
Man ska skrapa från tandköttskanten och rakt ned. Och det är bäst om man använder en tandstensskrapa som är gjord för det syftet och om man har hjälp som han hålla i hunden för det brukar inte vara populärt alls.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag gör de själv på min hund. Har en tandstansskrapa från apoteket http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=225684 Nu har min hund nästan ingen tandsten alls, men gör de i hanteringssyfte och på rutin när jag borstar tänderna på honom så kollar jag och pillar lite bara för att:)
Har det fungerat för er alltså? Är det kostnaden (vet inte om sånt går på vet försäkring) som gör att folk väljer att skrapa hemma istället för att gå till veterinär? :)
Läste i ett par trådar att några tyckt man kan skada emajlen, är det så tro? Min är två år, jag har tyvärr borstat tänderna sällan, vi har i och med en allergiutredning inte kunnat ge honom råhudsben så ofta som jag velat göra, och jag märkte då för nån vecka sedan tandsten som uppkommit på hörntänderna, vilket inte går bort med en fingertandborste. Svårt komma åt tänderna där back pga stora kinder men jag tror jag ser lite gult även där.
Kan borttagning av tandsten vänta, eller bör man ta bort det på något sätt snarast`?
Du kan skada emaljen ja, men bättre att ta bort tandsten så snart som möjligt innan det kryper upp i tandköttet och orsakar tandlossning.
Jag hade börjat pilla lite i munnen och kollat av hunden, kanske kan lyckas med 3 tänder/tillfälle ex:) jag har vanlig bebistandborste till min hund tyckte inte alls om dom där hättorna till fingrarna. Att jag håller efter själv är lite för alla försäkringar täcker inte tandvård om hunden har dålig munhälsa, om inte en extra försäkring finns. Nu tror jag min har den extra försäkringen men håller efter så man slipper ev tandlossning och så ser du förändringar i munnen om du kollar regelbundet:)!
Okej, ska nog köpa en sådan tandskrapa. Är det en sån i metall man ska ha? Det här med att råka förstöra emaljen oroar förstås lite… hur man nu bör och inte bör göra. Läste att nån skrev man bara får skrapa på själva beläggningen, först och främst.
Det snackas ju om råa ben för tandhygienen, men hur är det med tjurmuskel, råhudsben och oxstrupe? Funkar detta också som naturlig rengöring?
Jag skrapar med tandstensskrapa, som man kan köpa på de flesta djuraffärer, på nätet, apoteket. Måste hålla efter eftersom småhundar har relativt stor benägenhet att få tandsten tidigt. (Oftast trånga käkar)
Den jag gillar bäst är både höger-och vänstervänd.
Skulle inte skrapa själv om jag inte vet hur man gör, det är inte helt ovanligt att folk skadar mer emaljen=förstör tänderna.
Man förstör emaljen om man tar med tandstensskrapa. Jag rekommenderar märgben och andra slags färska ben, mycket godare och skonsammare för hunden! Men om man har en hund med mycket tandsten kan man åka in till veterinären så har dom nån maskin som tar bort det, och det skadar inte emaljen.
// Peter
Man skadar inte emaljen om mam vet hur man gör och vänjer valpen tidigt. Ultraljud kan också skada emaljen. Om man inte alls använder tandstensinstrument kan man skada hunden rejält, inte enbart tänderna.
Hitttar inga tänder på denna dator, men Boris är Int. Ch och jag vet att hans tänder är fina.
Man kan köpa en hos tandläkaren
Det var som fan, tänkte bara säga att efter kvällens treat på gigantisk oxstrupe att tugga på tycker jag det ser ut som en del tandsten försvann? Fast det försvann inte utav gnuggandet med tandborsten tidigare. Sådan här babytandborste, eller hundtandborste funkar tyvärr inte för Albin, det räcker med att han råkar stänga käkarna så förstörs den. Ja inte lätt med liten hund och små tänder. Det blir oundvikligen att jag råkar gnugga även på tandköttet, och det gör säkert ont.
Hörntänderna ser bättre ut efter ikväll, bara efter tugget, men såg att ena kindtanden är mörk på ett ställe, det känns inte bra.
# 4 Fast tandstenen finns just vid tandköttet på honom.. :s
Vi måste troligtvis till veterinären imorgon för ögonproblem så förhoppningsvis tar sig veterinären tid att kolla på tänderna också och rådgöra.
Ja prata med veterinär:) min hund får alltid bra beröm för bra tänder och god andedräkt. Han får som någon innan sa köttiga ben och märgben, men de är lite som med människor en del får tandsten lättare än andra och jag petar hemma. Inge veterinär har någonsin sagt att isons tänder är förstörda pga det. Och har inte märkt av några ilande eller liknande från hundens sida. Så tar du det försiktigt tror jag inte tänderna går sönder:)!
Vi fick lära oss det i hund-gymnasiet jag gick på. Men rekommenderar att rådfråga vet först… Eller lära dig av någon som kan (ej via datorn)
Jag använder en tandstenskrapa i metall, Jag puttar försiktigt "upp" tandköttet och krapar försiktigt nedåt. Aldrig "upp ner, upp ner," utan bara nedåt. Det är väldigt lätt att emaljen skadas, så var försiktig ^_^
Annars kan du ta en liten kompress/gasbinda och vira runt fingret och försöka gnugga bort tandstenen om det är i tidigt skede och det inte sitter för hårt.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
5 Håller helt med dig kan man inget om tandskrapning ska man inte tro att det är "skrapa" :)
#9 Jag har en dvärgschnauzer vilket är en ras som troligen har hundvärldens sämsta tandstatus när det gäller tandsten och för oss hjälper inte märgben och tandborstning som enda tandstensbekämpningen. Om jag inte skrapar med skrapa så får hon dra fler tänder.
Sedan så är hon en hund som inte tuggar vadsomhelst heller.
# 17 ja visst vissa hundar följer inte mallen och behöver andra åtgärder.
Bad veterinären idag kolla tänderna. Nu har som sagt mycket utav tandstenen på hörntänderna försvunnit på en kväll och det hon såg och det som jag tycker ser mkt ut på sidorna var inte mycket enligt henne, och inget som behövde tas i dagsläget så länge jag borstar hans tänder. Riktigt högt pris för tandstensborttagning hade de, gällande tandskrapan ställde jag nog ledande dåliga frågor så fick inte ut mycket råd där. Förutom att ja hon instämde man förstör eller kan förstora emaljen om man skrapar på tanden, inte tandstenet.
# 15 tack. :)