Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3913 ggr
agnessan
0

Cavalier king charles spaniel

Äntligen så verkar det som att vi ska skaffa en liten valp framåt sommaren. Jag har under åren varit hundvakt och gått mycket promenader då mina föräldrar inte har velat köpa en egen. Nu ska min häst lånas ut så i sommar kan det bli aktuellt. Jag är van vid hundar och har lärt mig mycket då jag fått chansen till att ta hand om så pass många olika hundar raser, ålder, egenskaper osv. Jag bor i en stor villa med stor trädgård, vi har även en stuga vid en sjö som vi är i på sommaren. I familjen är det jag och mina två föräldrar och så har jag två syskonen en syster på 14 år och en lillebror på 12 år. Eftersom det trots allt är min eller våran första hund vill jag skaffa en smidig ras som är lättlärd och anpassar sig bra till familjelivet då det trots allt ska vara våran hund och inte bara min även om jag kommer ta huvudansvaret. Den ras jag har funderat mest på är Cavalier king charles spaniel då jag har en hane på 2 år som är hos mig under dagarna just nu. Det verkar som en perfekt ras för oss. Har ni några erfarenheter av denna ras och vet ni om någon bar uppfödare? jag rä aktiv och älskar promenader, springa, cykla, åka längdskidor, bada så hunden kommer få ett aktiv och varierat liv. Är detta en ras för mig?

htt
7

Underbar ras, men jag hade aldrig vågat skaffa en då det är en så pass sjuk ras.

Hell
0

Som #1 säger, det är en fantastisk ras men alla jag har känt har tyvärr dött vid ung ålder pga hjärtfel. Det är därför extremt viktigt att vara nogrann (vilket jag tror att du är iom att du frågar efter bra uppfödare!) att uppfödaren regelbundet kollar att hjärtat är friskt på djuren som används i avel. Cavaliersällskapet är en bra plats att titta på (om du inte redan gjort det såklart ;) ) och de har avelsprogram för att förbättra rasens hälsa.

http://www.cavaliersallskapet.net/

Som sagt, helt underbart glad och mysig ras som vill vara med på allt. Den har ju inget extremt motionsbehov heller vilket kan vara skönt om det är flera som ska vara inblandade i att ha ansvar för hunden.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Lathundarna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hane på lite drygt 8½ år. Han är välskolad inom både tävlingslydnad, spår och canicross och är en fruktansvärt artig (om än med åldern något tjurskallig) herre. Dessvärre uteblev meriterna då han blev sjuk innan debut och därefter pensionerade sig själv. Han insjuknade snabbt och kraftigt i allergi som 3-åring (denna är tack och lov i stort sett väck sedan 6 års ålder). Som 4-åring konstaterades ett minimalt blåsljud på hjärtat. Han har även lite vajsing med ryggmärgsvätskeflödet som visar sig vid hög stress. När det gäller hans sjukdomsbild är han tyvärr inte ensam representant inom rasen.

Idag skulle jag aldrig skaffa en cavalier, vilket är jäkligt tråkigt med tanke på hur fantastiskt allround de är med sin alldeles lagom storlek och sitt härliga lynne. Jag har fått lära mig längs vägen, så att säga, och det har varit många vägbulor. Lollo är en fantastisk individ på alla sätt och vis (och kommer få hänga med så länge han vill, kan, är smärtfri och inte blir sämre) men det är tufft både ekonomiskt men framför allt känslomässigt med en sjuk hund. Och ska man vara ärlig så skaffar man ju en hund för att den ska hänga med i så många år som möjligt, eller hur?

Då rasen inte längre finns i mitt intresse är jag heller inte insatt i vilka uppfödare man bör vända sig till eller vilka linjer som är bäst att satsa på, utan säger som ovan - vänd dig till rasklubben och prata även med många olika ägare av rasen. Många vill säkert belysa hur trevlig, enkel och mysig rasen är, men satsa majoriteten av ditt krut på att ta reda på just sjukdomsbilden. Är du bara insatt i den biten, så ja. En cavalier skulle mycket väl kunna passa dig.

Lycka till i ditt rasval!

agnessan
0

Tack för bra svar, jag har läst ang blåsljud på hjärtat men visste inte hade det var så vanligt. Har även läst att uppfödarna måste undersöka så föräldrarna är friska innan de avlar fram, nya ungar och att alla ungar ska undersökas innan försäljning. Jag kommer vara väldigt noggrann i vårat köp av hund då jag som sagt vill ha en frisk och sund hund. Har blivit väldigt förtjust i denna ras så ska läsa på mer och lära mig ännu mer innan vi bestämmer oss :)

dinamnam
0

Med tanke på att du har häst så har jag endast erfarenheter med Cavaler i stallet. Väldigt fina vovvar som gärna hänger med bredvid hästen, vi red och dom sprang bredvid! En väldigt underbar ras som jag funderade på att skaffa ett tag.

Sedan så är det väldigt vanligt med hjärtfel på dom..men om man hittar en bra och seriös uppfödare så är ju kanske chansen är mindre dör sådana problem.

Med vänliga hälsningar 

Ixectrona
0

Förutom det som redan tagits upp, hjärtfel, så är även syringomyeli (eng. syringomyelia) utbrett inom rasen. Hur mycket vet man inte, då väldigt få testar för det. Det betyder att man avlar på hundar som har sjukdomen, då man ibland inte ens vet om de har den eller ej, eller bär på anlaget.

Vad det innebär i alla fall är att hjärnan är för stor för skallen, och medan vissa inte alls är påverkade, så lider andra hundar med sjukdomen enormt mycket.

http://www.youtube.com/results?search_query=Syringomyelia+Cavalier&sm=3

Lathundarna
0

#4 Med tanke på att både blåsljud och Syringomyeli lättare träder fram hos hundar över 3-4 år och avelsdjuren ska kontrolleras både nu och då hade jag personligen valt föräldradjur som är i den åldern eller gärna äldre, utöver att kolla bakåt i leden efter sjukdomar och allt sådant.

hannah92
0

Välj bra uppfödare, våga granska! En av mina närmsta vänner har en cavalier, den ena avled nyligen, blev 13 år gammal. Fick livmodertumör som 8-åring & repade sig men njurarna la av sedan så hon fick somna in. Den andra är 11 & fortfarande pigg & glad, aldrig varit sjuk. Vill absolut inte förminska rasproblemen - utan tvärtom, du kan få en jättefrisk hund & du kan få en jättesjuk… Så gå in på rasklubbens hemsida, lusläs allt & var kritisk när du kollar uppfödare, det är så extremt viktigt! Lycka till! :)

[Forest]
0

4 där har du ett stort krux det är så att blåsljud undersökes innan parning men upphör att kontrolleras eller så "talas" det inte om att de visar blåsljud i senare ålder. Det är tyvärr så att det är jätte vanligt med blåsljud vid när dom är 5 år och då har dom redan fått sina kullar. Så jag hade inte heller vågat chansa på skaffa denna härliga ras tyvärr pga dom är så sjuka.

htt
0

Jag har ingen källa på det, men har för mig att jag läst någonstans att 90 procent av alla hundar inom rasen insjuknar i någon sjukdom?

Jase
0

Min första cavalier blev femton år, fick lite blåsljud när hon var fjorton år. Hon hade livmoderinflammation när hon var tio år, annars inga sjukdomar. Hon dog av ålder.

Har nu en cavalier på två år. Hur det blir för henne vet vi ju inte men vi har gjort vad vi kan genom att välja en SKK-ansluten uppfödare som följer avelsprogrammet mot hjärtfel etc.

agnessan
0

Tack för alla svar, jag ska läsa på om sjukdomarna och även hitta en bra uppfödare som har bra rykte och är medvetna om de sjukdomar som kan drabba denna ras. Det känns som en bra hund för oss så trots alla sjukdomar är jag fortfarande nästan helt hundra på att det är denna ras vi kommer välja :)

BlueBäst
0

Jag har en hane på snart två år. Den här rasen är helt fantastisk, bortsett från sjukdomarna. Han är bara 2 år (som sagt) så han är helt frisk men hur det blir med framtiden vet vi ju inte.

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge