Hund i hög säng/loftsäng
Nu sitter jag här och nojjar…
Min säng är ungefär en meter hög, och min unghund som är en liten jack russell, hoppar ner från den rätt ofta. Oftast lyfter jag ner henne eller säger åt henne att hoppa ner via en pall…Men hon hoppar gladeligen ner om hon får välja själv.
När hon var valp sov hon oftast med mig i sängen och hoppade/föll aldrig ner, men jag höll koll och hade soffkuddar runt sängen rätt länge för att hon isf skulle landa mjukt, men det hände som sagt aldrig.
Nu får jag snart hem min nya valp, en taxhane. Och han kommer ju aldrig kunna hoppa ner från sängen, och jag börjar bli orolig för att det är dumt att låta honom sova hos mig iöht, (har haft en valp som bröt benet av helt annat anledning och fick avlivas, och är livrädd för att något liknande ska ske igen). I vuxen ålder tänker jag att hunden fattar vad avstånd till marken är, de hoppar inte från höga höjder utomhus liksom. Och min tik började inte hoppa ner från sängen innan hon var stor nog.
Ni som har höga sängar eller loftsängar, har ni era små hundar i sängen? Eller är det bara jag som gör såhär. Vill inte riskera mina hundarna hälsa för att det är mysigt att ha dom i sängen.
Jag skulle aldrig ha en hund i en hög säng, speciellt inte valpar/unghundar av de mindre raserna.
Bättre du köper en "normal-låg" säng om du absolut ska ha hundarna i sängen tycker jag :)
Vi har hög säng och här har jag lagt matta framför sängen för att slippa halkolyckor. Våran ena hund hoppar inte ner eller upp om det inte finns någon matta och det tycker jag är mycket förståndigt av henne. Så mitt tips är skaffa en bra halkfri matta inte för liten och inte för smal. Jag har en enkel gångmatta helt halkfri :)
Du får gärna visa bild på din säng går säkert googla bild på liknande säng, vi har en sån här säng http://marycaroline.blogg.se/2012/february/kontinentalsang-onskas.html
Det finns "trappor" för hundar man kan ställa vid sängen om man vill underlätta 🙂
Jag har mindre hundar (5 och 7,6 kg med korta ben) och den ena kommer upp och ner själv utan problem, men den minste kommer inte upp själv - det är för högt för henne att hoppa dom ca 80 cm som min säng är. men ner hoppar hon utan problem (har även tjockare mattor bredvid sängen). Har haft dom sedan dom var valpar i sängen, men dom får inte hoppa ner själva som små och har inte ens försökt då. men jag är lättväckt, så en valp som rör på sig väcker mig väldigt snabbt så jag kan lyfta ner om det behövs. Men konstigt nog vill ingen gå ner när jag ligger i sängen 😉
Här är en bild på en sådan trappa jag menade - dom kostar inte speciellt mycket. Finns billigare än dom på denna länk: http://www.lechien.se/Produktlista.aspx?category=158&gclid=CKPql8mM3bwCFSH4cgods2gAQA
En låg säng är inte ett alternativ. Jag bor på 19 kvadrat och sängen är byggd på byråer..ar…vad nu plural av byrå är. Ungefär såhär fast lite lägre skulle jag tro, ser min säng ut:http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/cose/1/379401-f%C3%B6rvaring.jpg
Tack för tips om trappa! Har aldrig sett innan, en sån ska jag definitivt köpa.
Kom på att när min JRT var valp lärde hon sig att sova innanför mig så att säga, för att jag skulle känna mig trygg med att hon inte föll ner ur sängen. Nu sover hon lite varsom, men ska göra likadant med denna valp. Innanför mig högt upp i sängen är det som gäller… Vad kan hända då egentligen. Och som tur är det ju precis så, att de vill inte ner om man själv är i sängen.
#4 om du googlar på hundtrappa eller på easy step hundtrappa så får du upp fler förslag än den jag länkade till. Kolla av höjden, så det stämmer med sängen 🙂
Har googlat och det finns ju en hel del olika modeller. Hur har jag missat detta, så himla smart :)
Jag har trappor till minasmåhundarna, en sörre till övervåningen eftersom sängn är högre.
Våran uppfödare sade som en tumregel "kan inte hunden hoppa/komma upp på soffan eller sängen kan/ska den heller inte hoppa ner själv". Och alla hundar lär sig inte att höjder är farligt, våran tok är nu 1, 5 år och han kan fortfarande kasta sig rätt ut från en för hög höjd om vi inte har koll.
Mina är rätt duktiga på att bedöma vad dom kan och inte kan och min i storlek minsta skulle bli oerhört deppig om hon inte fick ligga i soffan och dit upp kan hon bara komma om hon anstränger sig massor, så oftast hjälper jag henne med en putt i baken 😃 Sängen är en omöjlighet för henne, men då det är en väldigt robust hund så är jag inte orolig. Hade jag haft en tunn/spröd ras så hade jag nog tänkt annorlunda.
#9 Min ras är inte heller så jättestor (bichon havanais) men rätt så bra på att hoppa. Även om det är en rätt så robust ras skulle jag inte vilja låta hunden hoppa ner hur som helst, speciellt inte medan den växer. Onödigt att påfresta lederna på det sättet tycker jag :) Min tok hoppar gladeligen rätt ut från ryggstödet på svärmors hörnsoffa, ett alldeles för högt hopp ner på parkettgolv :S Usch vad han har skrämt mig många gånger… Trodde också att hundar skulle ha lite vett om höjder (eller åtminstone lite självbevarelsedrift) men nix, inte min knäppis :/
Jag lyfter ner henne för det mesta för tycker det är onödigt att hoppa ner från den höjden. Sliter väl på lederna. Men hon KAN hoppa upp, hon tar sats och hoppar upp om jag tar bort pallen. Vilket är helt sjukt egentligen, hon är en liten jrt.
man kan även ha en ramp http://www.smartasaker.se/ramp-till-hunden.html?gclid=CPensYv83bwCFUHqcgodRyEAPw. Tror trappor är att föredra men rampen kanske tar mindre plats