Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2888 ggr
Haztparken
3

Sjuk? Långt inlägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat oroa mig lite för min tik Dafne och har funderat och försökt läsa på internet men jag vet inte och är absolut inte säker alls, så vill ha någon att bolla med.

Det som jag funderar kring är:

Hon har börjat flåsa mer. Hon har alltid haft lätt för att börja flåsa då hon är lättstressad och gillar att röra på sig m.m men nu dom senaste dagarna har jag tyckt att det varit mer konstant och utan anledning.

Hon har börjat kissa mer. Jag och min mamma funderade på om det var löp på gång men jag tror inte det.
Hon löpte förra året i februari typ, och skulle då löpt igen i september ca förra året men det kom aldrig! Sen kom det försenat typ i november/december (kommer inte ihåg exakt). Och vi funderade på om hon nu "tog igen" och skulle börja löpa i februari igen? För hon beter sig lite som hon gör innan/vid löp.
Min farbror var ute på en morgonpromenad med henne i morse och då hade hon kissat hela 3 gånger?! Det är mycket för henne vid en sådan här tidpunkt liksom utan löp, ingen annan hund att markera över och att dom inte var ute så länge.

Hon är tröttare. Jag är inte säker, kan vara inbillning, blir ju lätt så när man börjar oroa sig. Men känns som om hon har blivit tröttare och sover/vilar mer. Är inte alls lika pigg och hetsig, som hon brukar, när vi tränar.

Låg temp. Denna är jag inte säker på då jag inte vet vad hennes vanliga temp är. Men tog hennes temp ikväll vid ca 20:30 och då låg den på 37.9 . Jag vet inte om det är på hundar som med människor men vi brukar ju ha lite högre på kvällarna, så då tänkte jag att hundar också förmodligen borde ha det och isåfall är ju tempen lite märkbart lägre.

Känner mig som en hönsmamma så vissa saker kan mycket väl vara inbillningar. Men jag bara har en känsla när jag tittar på henne.

Har googlat lite och hittat bland annat hjärtfel (med tanke på flåsningarna). Och sedan också pyometra. Vissa symptomer stämmer ju in där? Och det med att det märks vid ca 2-3 månader efter löp, tja, nu är det ju ca 2-3 månader sen hennes senaste löp…

Är farligt att googla runt när man har lite symptomer, känns som om jag stissar upp mig själv.

Har ni några tankar kring detta?

Tänkte ringa min veterinär på måndag då dom inte har öppet på helger men självklart om läget försämras eller ni anser att det är något akut så åker jag in med henne till en jourklinik. Men ville höra här om någon kanske hade någon input på det här kanske.

Kan tillägga att hon är en Storpudel på 3.5 år om det är av intresse.

Persifone
0

Är hennes avföring normal? Verkar hon stel när hon rör sig, när hon lägger sig ner exempel?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Haztparken
0

#1 Vi har precis kommit in i hennes nya foder, Vom og Hundemat nr 33 på heltid så avföring har ju ändrats men det började ju i.o.m foderbytet som var för ca 2 veckor sedan. Så njae jag skulle nog säga att den är normal för det här fodret.

Hon har alltid varit seg och lite stel när hon satt/lagt sig så svårt att säga där.

Hon har rygg/nack problem som jag tror spelar in där. (Vi går hos hundfysioterapeut för detta vilket gör det bättre och bättre).

Jag bara babblar upp en massa nu (kanske onödiga saker) men så ni får en bra bild utav henne och hur hon är och så :)

Misarn
0

Har hon gått upp i vikt, blivit tunnhårig, fått fluffig päls, påminner om valppäls? Fått färg förändringar i pälsen och huden? Tycker ni att hon blivit stelare och har svårt att röra sig? Min första tanke var hypotyreos, som våran tik fick diagnos för 6 veckor sen och tycker mycket stämmer in på vad du beskriver på hennes symptomer.

Haztparken
0

#3 Nej hon har faktiskt gått ner 1 kg! Vägde henne för någon dag sedan och var länge sedan innan dess så vet ju dock inte när detta kilot försvann…

Vad jag kan se och tänker efter så har hon inte fått några förändringar i varken, färg, päls eller hud.

Skrev lite om hennes stelhet vid sitt/ligg i #2 men det har hon alltid haft.

Misarn
0

Det finns bra artiklar att läsa om Hypotyreos som jag länkar, kanske dyker det upp något som ni inte tänkt mera på men som ni kommer på när ni läser artiklarna. http://www.skk.se/PageFiles/1013/Artikel-om-skoldkortelrubbning.pdf http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/hormonsystemet/hypothyreos-pa-hund Håller tummarna att hon blir bättre, man blir extra nojig när det kommer till sina djur och det är bara förståeligt, man vill ju att dom ska vara friska och må bra.

AnneN
0

Det jag tänker på då jag läser #0 är antingen skendräktighet eller livmoderinflammation.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Haztparken
0

#5 Precis! Tack så jättemycket för artiklarna, ska läsa dom! :)

#6 Ja pyometra tänkte jag också på när jag läste lite om det…

VildaVittra
1

Det skulle kunna vara diabetes också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
1

Jag tänkte också på diabetes, eftersom hon flåsar, kissar mer och har gått neer i viikt. Be vet. kolla s.k. SMAC test, en slags screening test.

Starfall
0

Min hund fick problem med njurarna, det visade sig genom att hon gick ner i vikt och förlorade aptiten. Hon var hängig och och ville inte lämna sin korg. Symtomen du beskriver påminner lite om min hunds symtom. Men det kan likaväl vara nåt helt annat. Tänker också på Pyometra faktiskt. Hoppas veterinären hittar problemet och att det är lägg åtgärdat :) håller tummarna!

Johannasmamma
0

Som 8an och 9 an skre, diabetes, dricker hon mer, ha koll på hur mycket vatten ni ger på en dag. Diabetes ger en liten konstig andedräkt. Hoppas du hittar en lösning.

Frida B
0

Allt det tycker jag tyder på livmoderinflammation (eller pyometra som det också heter). Det brukar komma ca 2 månader efter löp, och typiskt är att hunden dricker och kissar mer än normalt, har låg eller hög temp, och blir slöare och tröttare. 

Jag skulle åkt in om jag vore du, för för mig låter det som pyometra.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[[Boris Sager]]
0

Förutom att tempen är normal.

Lathundarna
0

Det första jag tänker på iom att det är Pudel är struma.

Haztparken
0

Liten uppdatering för idag: Hon är rätt trött fortfarande, flämtar. Vill gärna vara nära (kanske lite mer än vanligt?). Kissade normalt med mig. Och bajsa. Dricker normalt. Tog tempen vid 11 ca och då låg den på 37.5 . Är inte det typ 1 grad under normalt? Vill gärna slicka på våran andra hund (som hon gör vid/nära löp typ)

Frida B
0

#15 jag tycker du ska avvakta. Tempen är individuell, att en hund ska ha 38-39 grader är riktlinjer. Därför ska man ta tempen på hunden även fast den är frisk.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Starfall
0

Pyometra kan vara smygande med otydliga symtom. Jag rekommenderar ett veterinärbesök imorgon för att utesluta detta. Hoppas hon kryar på sig fort!

Haztparken
2

#16 jo jag planerar att ta hennes temp så fort jag vet när hon är frisk så jag till en annan gång vet vad hennes ligger på normalt. :) #17 okej bra att veta! Planen är att ringa imorgon bitti till min veterinär och komma in. Tack så mycket! :)

Haztparken
0

Ja nu har vi precis kommit hem efter att varit hos veterinären i 2 timmar.

Slutsumman blev: 2.854:-  svider lite i plånboken 😉

Iallafall så har det tagits blodprover och ultraljud som två veterinärer diskuterade kring. Hon hade lite vätska i livmodern och livmoderstappen var ytterst lite svullen.

Men det var inte tillräckligt mycket eller var och så för att försäkringen skulle ta det eller att veterinärerna tyckte att det behövdes operation.

Men jag skulle hålla koll på henne ifall hon fortsätter vara trött och kolla om hon börjar få missfärgade flytningar och så.

Sedan kollade jag också upp eftersom hon svalt hårt i olika omgångar och det visade sig att hon hade ett väldigt aktivt tarmsystem och förmodligen fick upp uppstötningar och hade fått ett sår i halsen.

Vi vet ju inte om tröttheten kan bero på det. Men fick medicin utskriven för det och hon ska äta lite annat foder i en månad för att stabilisera tarmsystemet rätt så får jag hålla koll på såret och om hon slutar svälja så.

Haztparken
1

Hos veterinären!

Haztparken
1

Hemma igen :)

AnneN
0

Vad bra att du tog henne till veterinär i god tid (tyvärr inte alla som gör det), håller tummarna för att hon ska bli frisk och pigg nu 👍

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Frida B
0

Oj vilken tur att det inte var så allvarligt, och håller med anne att det var bra att du tog henne till veterinären så tidigt!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[[Boris Sager]]
1

Sån tur att det inte var något större fel, förutom att plånboken blev lite tunnare, fast jag tycker det måste ha varit värt det.❤️

Så glad för din skull!🙂