Ålder för att få ställa sin hund
Hej! Jag undrar om det finns någon ålder på människan för att få ställa sin hund? Funderar på att ställa ut min blivande vovve men ser typ bara vuxna på utställningarna. Min fråga är då om det finns någon åldersgräns på föraren? Tack på förhand! //Vendela
@vendelasandell på instagram.
Vissa utställningar har valpklasser från 4 månader, vissa har 9 månader som lägsta gräns. Du får helt enkelt kola SKK:s utställningar och dom utställningar du är intresserad av och och se vilka åldersklasser där finns 🙂
Undrar vilken ålder människan som ställer måste ha ;)
Nä jag tror inte det finns någon åldersgräns för handlern. Du ska kunna klara av din hund och kunna hålla den själv utan problem, även om en annan hund är i närheten. Så det är det samma lika för alla!
Hoppas ni får en trevlig upplevelse på utställning. Det kan ju vara en fördel att börja träna på inofficiella både för dig och hunden. Där räknas ju inte resultatet och går inte in på hunddata!
Lycka till
Jag har sett yngre ställa hundar som "vanligt" på utställning, annars finns det ju juniorhandling :)
Okej, tack för svaren! Blir nog lite utställningar så småningom :) Tänkte om det var typ 18-års gräns eller något eftersom jag bara sett vuxna som ställer. Dock ser jag ingen anledning till att det skulle vara det.
Jaha, jag läste helt fel 😃
Nä, det finns ingen åldergräns för människan för att visa hund - men man bör vara tillräckligt stor för att förstå hunden och domaren anvisningar 🙂
Haha lugnt :) Men tack för svaren i alla fall!
Var på en utställning i september förra året, där var en yngre tjej (8-10 år kanske) som visade en golden retriever. Hon var så proffsig och hade full koll på vovve och allt runtoomkring :) Ett riktigt föredöme för många av dem vuxna ;)
Jag gick i första klass första gången jag visade en hund. Det var på en internationell utställning, hunden ifråga var min farmors och den kom tvåa och fick CACIB. "Trevligt uppvisad av en ung lovande handler" stod det bl.a i kritiken. :-)
Det finns ingen minimiålder för en handler. Domaren kan dock be att någon mera van visar upp den så den kommer mer till sin rätt så den kan få en rättvis bedömning. Ekipaget får inte heller störa sina medtävlare!
Så länge hunden uppför sig hyfsat i ringen, inte är för stark och drar omkring ungen, inte försöker bråka med andra hundar, inte travar fortare än att ungen hinner med, inte är så stor att ungen inte orkar lyfta upp den på bordet (om rasen detaljgranskas på bord) eller ungen är så liten att bordet blir för högt för att ungen ska kunna ställa upp hunden så brukar det vara OK.
Ställt ut hund själv sedan jag var 4 år gammal.. ställde då mops. Är idag 15 och ställer massor med mina podengos. min första podengo ställde jag när jag var 10 och hon är idag internationell champion, Svensk champion, dansk champion, norsk champion, nordisk champion, Köpenhamns vinnare -09 samt årets rasvinnare i både sverige och danmark 2009-2011.. dottern tävlar jag nu och hon är precis 2, hon är: Svensk champion, Svensk junior vinnare -12 samt Köpenhamns vinnare -13.. Aldrig har de sagt något om min ålder :) visst, de vuxna man möter kanske inte är så roade om man vinner. Men de e en bedömnings tävling. Är handler åt minst 10 andra hundar i massor av olika storlekar och grupper. Åldern spelar ingen roll, bara du kan klara av att handla den ;)
Får ofta "Välpresenterad" "Flott visad" "visad med lätt och proffsig ung handler" "Mycket lovande handler" "Välpresenterad av mycket ung handler" "Proffsig ung handler"… ingen ovanlighet att man får någon liten kommentar i slutet på kritiken. var handler åt en stor uppfödare på dvärgpincher och blev 2 bästa tik med cacib (19 tikar).. Uppfödaren samt jag + andra handlers ställde sedan i uppfödarklass, där vi van. Efteråt kommer domaren fram och berömmer mig, och tyckte att ägaren till hunden hade fått en otroligt duktig dotter.. DOTTER! Jag var bara handler XD Fått domarens domarrosett för utomordentlig handlig. De säger ju en del =D Kan påpeka att jag aldrig gått på junior handling eller annan handlerkurs. Mamma har tränat mig, o jag har utvecklats genom att ställa mycket både med mina egna hundar och med andras :) En ung handler är ibland bättre än en vuxen :) Kör hårt med dina utställningar!
Tack så jättemycket för alla svar! ;) Känner att jag fått svar på min fråga och kommer nog ställa ut min blivande hund. :D
Jag ska ställa min aussie i vår och är själv 15 och det är nemas problemas^^
-
Klart du ska ställa! Ut i ringarna bara och ha kul! :)
www.myrvangs.se
7 år är väl åldersgränsen eftersom det är gränsen för att vara med i SKK, som man måste vara om man ska ställa :-)
Jag såg en gång en typ 5-årig tjej som var med i BIS-finalen med en Leonberger :D
#16 Man behöver inte vara medlem för att ställa. Hundens ägare måste vara medlem, men inte föraren (handlern).. Jag själv har ställt ut sedan jag var 6 år (officiellt) och är idag 15. Aldrig varit medlem i skk?? Är de fortfarande inte? #17 Var det en officiell? Inofficiell är de inte ovanligt, men officiell? Men man vet väl aldrig =D
Mejlat skk o såhär svarar de på min fråga; Har ni någon nedre åldersgräns för att gå med i skk? Svar: Hej! Vi har ingen nedre åldersgräns för medlemskap i SKK Länsklubb. För de personer som är under 18 år finns det ungdomsmedlemskap där Länsklubbsmedlemskapet ingår. Läs mer på Hundungdoms hemsida. Marléne Lind Och såhär svara de på; Finns det någon nedre åldersgräns för att visa hund på en officiell utställning? Svar: Hej! Det finns ingen nedre åldersgräns för att visa hund på en utställning. Det som krävs är att handlern kan visa och föra sin hund på ett sådant sätt att den inte kan störa andra i ringen. Malin Zetterberg
#16 Svara inte på frågor du inte kan. Nog ganska svårt för nybörjare att förstå om folk börjar diskutera ämnet. Vet man inte låt då någon annan svara, vill man kan man leta reda på de, men ha då en SÄKER källa. =)
Tack för svar, åter en gång!
Varsågod :) Nu har du fått svar från skk själva ;)
#18 Japp officiell ;D