Någon som kan analsäckar bra?
Finns det folk här som tömmer hundens analsäckar själva? För jag undrar HUR ni ser att de är överfyllda och behöver tömmas? Kan man känna det?? (förutom att hunden kanar, vilket kan bero på samma problematik)
Andra frågan är väl om någon haft en hund med ständigt återkommande analsäckar som behöver tömmas av veterinär. Gjorde ni någon operation eller annan behandling och erfarenheter kring det? Har läst att hundar kan få biverkningar efter operation där.
Om analsäckarna behöver tömmas beror ju på hur hunden bajsar. Om man ger ett bra foder så hunden bajsar hårt så kan man se att analsäckarna töms genom att titta på basjet. Det är då en tunn lite halkig hinna på utsidan av bajset. Meningen med att hunden har analsäckar är ju för att smörja bajset så att det kommer ut lättare. Ger man ett "dåligt" foder så bajsar hunden ofta för löst för att bajset ska trycka på analsäckarna och då kommer man få tömma de själv. Är inget proffs(då jag aldrig behövt tömma min hunds analsäckar) men när de är fulla så brukar hunden klia sig mycket runt analen, kana på rumpan och man kan även se att det sipprar lite vätska då säckarna är överfulla och trycker på.
Tyvärr kan jag inte svara så mycket på hur det ut när de behöver tömmas då jag själv ger färskfoder och inte har det problemet :)
PS. Sen finns det givetvis de med tex avelsproblematik som ändå har analsäcksproblem trotts bra foder, men då beror det ju som sagt på dålig gener :P. DS.
Hittar du inte på nu med sipprar vätska..? :sSjälva grejen är ju att de inte töms själva. Men tack för svaret fast jag visste det andra du säger.
Tror #1 menar att de blir så överfulla att lite vätska rinner ut av sig själv. Största delen av sekretet är dock kvar i analsäcken. Som när man häller för mycket vatten i en plastmugg. Muggen blir inte tom för att det rinner över lite, men trycker man ihop den rinner det mesta ut :)
#2 nej jag hittar såklart inte på utan det är precis så som #3 menar. Det är så fullt att det trycker på och det sipprar ut lite
#2 Du har verkligen ett otrevligt sätt att uttrycka dig.😕
#1. Analsekretet är inte till för att smörja korvar utan för att ge en speciell doftmarkering. Om korvarna är omslutna av en hinna har det helt anda orsaker än att smörja bajs!
Ofta ser man att hundar trycker till lite extra sedan de har tömt tarmen och då ser man också ofta hur det far ut några droppar över högen - DET är analsekret.
Mer att läsa bl.a här: http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/nar_hunden_aker_kana.html

#6 Vad är det för orsak om bajset är överdraget med en hinna?
>>>Malum domesticum<<<
Både för doftmarkering och smörjning av avföringen skulle jag säga.🙂
# 6 Läste samma igår, så var också tveksam till det h*n skrev om det. Men strunt samma.
# 5 Är man så överkänslig att man uppfattar DET som stötande ska man nog inte vistas på ett diskussionsforum.
Håll er till frågorna annars, tack. Inget foderprat och annat.
Eller också kan man tänka sig för en gång till innan man postar vad man skrivit.
Vi ska hålla en trevlig och respektfull stil mot varandra här, tycker jag.
Min hund har haft sk analsäcksinflammation, han åkte då kana på rumpan och så luktade det fisk ur rumpan på honom, det hela handlar om överfyllda analsäckar som hunden har svårt att tömma själv. Vissa hundar har lättare att få det än andra, har inte alltid med fodret att göra, för min hunds del handlar det om nedsatt imunförsvar antagligen.
Vi fick behandling med medicin med kortison i, om det återkommer utan att gå över trots behandling kan jag tänka mig det bli tal på att operera bort analsäckarna eller hur nu veterinären gör, men har mycket duktig veterinär till hunden så det låter jag helt de bestämma.
# 10 Samma till dig du. Läs inte om du tolkar allt så som du gör. dessutom verkar du bara ge dig på vissa, det är många otrevliga inlägg du missat på forumet om du ska vara språkpolis. Nu talar jag inte mer till dig.
# 11 Ni klämde aldrig själva? Vi har bestämt oss för att göra det själva imorgon.
#12 , de flesta här skriver mycket läsvärda inlägg. Jag har ingen anledning att kommentera dig personligen, men dina kommentarer är ofta ironiska mot folk, som försöker hjälpa dig.Om jag vore dig skulle jag läsa mina inlägg mer än en gång innan jag klickade på sändknappen.
Vi måste alla respektera varandra. Man behöver inte vara språkpolis för att inse det, det hör till rent hyfs.
Analsäckselände! JODÅ, jag har erfarenhet av detta elände!
Vissa raser verkar ha lite lättare att få detta än andra, men veterinärerna håller inte alltid med om det. Min förra hund hade återkommande problem och vi tömde analsäckarna själva ca 1 g per månad. Eftersom det inte är det roligaste man kan göra och det var återkommande ILLALUKTANDE infektioner så fick hon till slut ta bort dem i tvåårsåldern. Det gick jättebra, inga komplikationer efteråt, men förstås en viss kostnad. Har man dock återkommande besvär som kräver vet., så kan man få ut det på försäkringen.
Att tömma analsäckar kan göras genom att man trycker under analöppningen med två fingrar. Den ovane glömmer gärna att hålla för sprutet, som man helst avstår från att få på sig. URK! Jag tycker generellt att det är lite knixigt själv, så om det inte är för ofta tycker jag att en vet kan få göra det. Eller åtminstone visa…
Det man kan tänka på är att all rumpåkning inte nödvändigtvis har med analsäckarna att göra, det kan vara alltifrån mask till ett litet småsår till klåda vid svansroten (hudproblem). Så jag tycker inte man ska kasta sig över hunden och börja trycka. Fråga din vet om råd.
Lycka till!
Tack även här har vet sagt att de behöver tömmas, varje gång vi varit inne för nåt annat. En operation hade nog varit bra för eländet. På vår hund verkar de sitta längre in så får gå in med fingret som veterinärerna. Urk ja.
Får man dela något kul i detta ämne?
Jag satt och klagade över dessa återkommande analsäcksinflammationer inför en nära vän som inte har hunderfarenhet alls. Han såg rätt äcklad ut. Till slut dristade han sig till att fråga:
-Håller de på med sånt? Analsex?
Nåja, det var ju inte Analsexinflammationer hon hade problem med… HAHAHAHA! 😂

Om man vet vad man hålls med så visst kan man tömma själv men är det ett återkommande problem är nog veterinären ett bättre alternativ, de kan både spola och ser ifall det kanske behöver medicineras.
Jag vet alltså djurägare som gjort större skada en nytta, eller tömt hemma under lång tid och det enda som hade behövts från början var antibiotika eller foderbyte..
Att utesluta saker som att det beror på foder eller annat som man kan påverka själv är snällast både mot hunden och troligtvis plånboken :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

TS, en av dina frågor var tecken på överfyllda analsäckar. Ett kan vara att hunden visar obehag vid tarmtömning eller avvikande "tarmtömningsbeteende".
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Finns det folk här som tömmer hundens analsäckar själva?
Ja.
**För jag undrar HUR ni ser att de är överfyllda och behöver tömmas?
**Min hund läcker analsekret några dagar i rad, då är det bara att klämma lite. Och försöka att inte spy…
**Kan man känna det?? (förutom att hunden kanar, vilket kan bero på samma problematik)
**Ja, jag känner ju inte på hennes analsäckar om hon inte läckt regelbundet.. så när jag väl ska tömma så känner jag efter ordentligt runt analöppningen, hittar de där två ''kaffebönorna'' och klämmer väldigt, väldigt försiktigt tills det sipprar (eller sprutar) ut analsekret.. Sedan fortsätter jag en stund tills jag är säker på att dom är tomma, sedan får Molly ett bad så stanken försvinner och jag tvättar mina händer tio gånger innan jag är nöjd, haha.
P.S. det finns fantastiska videos på youtube på själva klämmandet. Dock gör de det, de jag sett, utan att gå in. På vår hund har det ju aldrig läckt nåt, och inte har jag läst om det på nätet heller, men då förekommer det också. Tackar för svaren.
# 14 Vad kostade operation?
Det var nog allt som allt uppåt 7-8000. Fast med försäkring så blev det mest bara självrisken. DET VAR DET VÄRT.
Jag håller med den som skrev att man själv bara ska trycka utifrån. Annat och spolning götr vet.
Min förra hund hade återkommande problem med analsäckarna. När det väl hade börjat var det ett rent helvete, hon kunde vara ok på förmiddagen och när jag kom hem på eftermiddagen hade inflammationen blossat upp och analsäckarna spruckit.
Vi höll på med ständiga veterinärbesök i ett drygt halvår med massor av antibiotika och tömning/spolning innan det var såpass läkt att det gick att operera.
Hon hade då inte bara brustit utåt utan även inåt mot tarmen så hon hade som ett "ormbo" med fistlar och död vävnad. De fick ta bort en del av tarmen förutom själva analsäckarna vilket gjorde hennes operation lite mer komplicerad men hon läkte fint.
Den enda "biverkning" hon fick att efter operationen hördes det om/när hon fes, rimligtvis hade hon gjort det innan också men nu kom det ett litet pys.
Däremot höll hon helt tätt så det var just luft som kom ut.
Kommer inte ihåg hur mycket operationen kostade men den gick på försäkringen.
En av mina nuvarande hundar kan behöva hjälp med tömningen men har aldrig haft en inflammation utan de blir helt enkelt lite fulla. Det känns om man petar försiktigt på "kl 4 och 8" nedanför analöppningen så har hon små kulor där som inte finns annars.
Hon är lätt att fixa det själv på och har aldrig behövt gå till veterinären av den anledningen.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
7-8000 innan försäkringen? En jag träffade förut sade att för hennes lilla hund kostade borttagning av analsäckarna drygt 20 000 kr innan försäkringen. :/
Försökte gå in inifrån och klämma lite men jag kände dem faktiskt inte inifrån, frågan är om jag är dålig på det här eller om de inte är fyllda. Ska gå vidare med det här.
# 22 jobbigt! Veterinärer har alltid tömt min hunds analsäckar, flera ggr förra året, men dock har ingen spolat, varför inte undrar jag. En gång var han riktigt dålig utav infektionen där trodde veterinären, han fick antibiotika utskriven men fortfarande ingen spolning fast jag frågade om de inte skulle spolas. Tänk om det skulle bli bättre där om de spolade efter att de klämde ut. Även fast jag bett om en noggrannare titt har veterinären inte gjort det. Bara sagt att det är ärrat där, jaha och vad menas med det.
Så ingen utav er här har behövt tömma genom att gå in med fingret som veterinärer gör?
Näe, aldrig! DÄR går gränsen för mig! 😮Kan man inte ta det utifrån, så är det vet. som får spola… Totalt sett tror jag inte op kostade så mycket mer, men jag kan ju minnas fel. Däremot var det ju stora kostnader längs vägen, typ…
HU..
Gud vad skönt att jag kunde vända mig till en mer kunnig nu. En granne vars dotter är nybliven veterinär kände på honom.
Skulle aldrig ge mig på att gå in och gräva själv. Det gör antagligen mer skada än nytta.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jag tömmer de själv,men tar utanpå. Jag märker på min tik att hon vill slicka sig mera i rumpan och att hon åker kanna. Var hos vet förrut och tömde, en gång var hon infekterad med hon fick då antibiotika. Men har efter det tömt de själva.