Snabb hjälp - Blod i rumpan
Fick se att Eros hade bajs i pälsen under svansen och gick för att klippa bort det. När jag håller på med det får jag se att längre in mot analöppningen är det blod i pälsen. Och själva analöppningen och området runt omkring är blodigt.
När vi var ute på sista kvällsrundan verkade han ha lite svårt att bajsa, men det kom i alla fall. Tyvärr såg jag aldrig hur det såg ut eftersom det var så mörkt, men det var då iaf en "korv" som gick att plocka.
Vad är det som hänt? Är det bara att han varit hård i magen eller kan det vara något annat? Kan jag ge honom något eller göra något? Har försökt tvätta lite med en vattendränkt bomullstuss och då verkade han ha ont.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kan mkt väl vara att han är hård i magen. Jag tror du ska avvakta och se hur han är imorrnbitti. Hur verkar han i övrigt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Han verkar helt som vanligt annars. Men han har försökt slicka sig en del i rumpan.
Ska jag fortsätta försöka tvätta ren honom där bak?

Tvätta bara bort det som är i pälsen om han inte gör det själv annars ska man nog inte röra för mkt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Om han slickar sig är han irriterad. Har du gett några ben nyligen eller för någon dag sedan? Kan sitta ett ben i analöppningen eller tarmen som irriterar isf. Pinnbit eller vad som helst.
#3 Okej
#4 Han brukar ha tuggknutar, men det var några dagar sedan den sista tog slut.. Kan jag ge honom något eller ska jag avvakta?
Blir orolig nu :(

Om han kunde bajsa så vänta till i morgon. FAst det beror ju på hur pass mycket det blöder.
Verkar han svullen kring analöppningen? Ibland när analsäckarna blir inflammerade kan det komma blod.
Nja, är så svårt att säga. Lite kanske. Men verkar mer som att det har något att göra med att han har svårt att bajsa.
Jo men dom brukar få problem att bajsa då, gör ont som f*n
Jo, kan ju vara det.. Men tycker det skulle va konstigt eftersom han är 8 år och aldrig haft problem med det tidigare?
Nja det kan dyka upp när som helst. Hm.. men har han kanat nåt på rumpan? Hur ser avföringen ut?
Måste gå och sova nu, men om han inte verkar bättre imorgon bör du nog ringa och rådfråga veterinären. Hoppas att han mår bättre snart, kanske bara är något ofarligt och övergående, håller tummarna.
Kram å gonatt
Nej, han har inte kanat eller något liknande.
Igår gick min syster med honom en långis och då hade han bajsat 3 ggr sa hon, lite ovanligt mycket alltså. Hon sa inget om att han var dålig i magen, får fråga henne om det imn. Idag bajsade han inte på hela dagen, förrän nu på kvällen och då var det som sagt så mörkt att jag inte såg men kunde iaf plocka upp en korv.. Han verkade ha lite problem med att få ur sig det då, så det kan ju mkt väl varit att han var hård i magen.
Jo jag hade tänkt ringa djursjukhuset imn, min vet har såklart semester. Tack så mkt! Nattinatt :)

Hundar kan ju precis som människor få sprickor i tarmen som gör att det blöder. Är blodet rött är det oftast ingen fara, kan ju vara något som rispat upp tarmen på vägen ut, är blodet däremot levrat bör man åka till veterinär snabbt eftersom det då blöder längre upp i tarmen. Fick jag lära mig hos veterinären iaf. ;)
#14 Ja det var min tanke. Dessutom hade han ju inte haft blodet där före vi gick ut, så det var ju högst sannolikt att han börjat blöda i samband med att han bajsade. Blodet var rött.
Idag såg det mycket bättre ut överhuvudtaget. Han har själv slickat rent och det syns nästan inget alls där bak nu. Han har även bajsat utan problem.
Nu såg jag att han har en spricka/ett sår. Om man tittar på analöppningen, så längst ut på ena sidan av den, alltså inte in mot "hålet" ;) Där är han lite röd och så är det som ett litet hål, kanske hälften av en lillfingernagel och samma form. Det syns att det är därifrån blodet kommit och han är öm där.
Han håller fortfarande på att försöka slicka sig.
Mamma tyckte jag ska försöka göra honom så ren som möjligt och sedan smörja på lite bakteriedödande salva.
Nu börjar snart Djursjukhuset telefontid för rådfrågning, så jag ska ringa dit.

Han kan ju även ha bajsat ut det stickiga så det gick hål på analöppningen.
#17 Jo, så kan det va. Vet ju inte. Bara att det är högst sannolikt att det hände när han bajsade.

Annars om man blöder när man bajsar och är människa så är det ju blödande magsår ev. Hemoröjder ifall hundar kan få det. Fast då är det väl mer analsäckarna som har blivit infekterade.
Nu har jag pratat med djursjukhuset. Hon tyckte jag skulle tvätta rent, smörja med mjukgörande och se till att han inte slickar. Så nu blir det på med kragen för stackars Eros :( Skulle göra det några dagar och se vad som händer.

Ok vad trodde hon att det var då?

Ok vad trodde hon att det var då?
Nej hon trodde väl också att det kommit när han bajsat

Jaha, vi får väl hoppas att det är så då. Vi får hålla tummarna. :)
Ja hon trodde iaf inte att det skulle va nån fara, så länge jag håller det rent o under uppsikt. Så det känns ju skönt :)

ja, det viktigaste är ju att hunden bajsar rent i dag. Och att en bajsar.
Ja och han har ju bajsat :)
Hehe nu har han mina ett par rosa trosor på sig
Jättesnyggt!

Fniss Så han var bra i morse då? Ja, isf är det nog över.
Ja, det fanns inget blod då och han bajsade utan problem.
Nu får han gå runt och va stilig ett tag ;)
Ohhh you sexy thing *sjunger*
Ja, rosa är verkligen hans färg!
Kanske ska ta en idolbild till Skorpan? ;P
Snyggt med rosa till vitt *ler*
Det skulle Skorpan gilla ;)