Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4647 ggr
hundensbästa
0

Skövde hundskola???

Hej!

Jag är ny medlem och vill höra med er om det finns någon som har erfarenhet av Skövde hundskola. De verkar ha ett ganska stor utbud av kurser samt yrkesutbildningar. Någon här som har gått kurs eller utbildning till instruktör/hundpsykolog där? Dela gärna med dig av vad som var bra och mindre bra i så fall!

Cocos82
0

Jag har gått ett par kurser där och just nu utbildar jag mig till instruktör hos dem.

Jag har varit nöjd hittills med kurserna. Vissa instruktörer gillar jag mer än andra men det finns ingen jag ogillar. Gillar man inte operantinlärning kanske Skövde hundskola inte är någonting för en.

Angående instruktörsutbildningarna så är det enda negativa jag kan säga att de nog har tagit åt sig för mycket i år så det kan dröja innan man får saker och ting så som inlämningsuppgifter bekräftade. Men jag vet också att det inte kommer bli lika många grupper nästkommande terminer just av den anledningen.

Men över lag skulle jag absolut rekommendera dem.

Vart bor du någonstans?

hundensbästa
0

#1 Tack för svar! Låter ganska okej tycker jag. Jag bor i närheten av Göteborg så Hundens hus ligger egentligen närmare…Men det är ju alltid bra att koll runt lite på utbudet!

Cocos82
0

#2 Absolut! Tycker även det är bra att gå för lite olika då man får lite nya influenser att överväga och tänka på.

Eywa
0

#2 I Göteborg finns inte bara Hundens hus utan även Hundsteg och Dogtrainer Sweden. Jag rek. verkligen Dogtrainer. Svenne är helt underbar med hundar, utbildningen kostar även mycket mindre än hos många andra skolor.

Hundens hus har jag bara hört negativt om och hon som startade Hundsteg är utbildad av Hundens hus men jag har hört att Hundsteg ska vara en aning bättre.

Jag har även hört negativt om Skövde då jag själv funderade på att gå där. Dom tycker visst att deras metod är bäst och gör man något annat eller har andra funderingar är dom inte så vänligt inställda.

hundensbästa
1

#4 Har varit inne och kollat på Dogtrainer och Hundsteg. De verkar inte vara IMMI-anslutna??? Det är nämligen ett krav för mig. Jag har tyvärr fått erfara att instruktörer och hundpsykologer uppger att de tränar med "moderna" och positiva metoder, men i verkligheten förekommer det koppelryck, hårda ord och tag gentemot hundarna osv…Jag vill inte vara en del av sådant. Är man IMMI-ansluten kan man få sitt behörighetsbevis indraget om man beter sig respektlöst mot ägare och hund, vilket jag tycker känns mer tryggt. Men det är klart, om Hundstegs ägare har gått på Hundens hus så verkar borde de också ha sin utbildning IMMI-ansluten… För övrigt kan jag tycka att det inte gör så mycket om en hundskola håller hårt på sina metoder. Om jag själv skulle hålla kurser skulle jag inte tillåta vissa saker…Men det kanske inte är riktigt så du menar att de gör på Skövde Hundskola?

Eywa
0

#5 Att en skola är IMMI-ansluten behöver inte vara positivt, men jag förstår hur du tänker.

Men jag kan garantera dig till 1000 % att Dogtrainer är positiva. Svenne har hållt på med brukshundar hela sitt liv och sett allt hemskt som händer i den världen och vad de gör mot sina hundar. Han gick emot det och har nu studerat och läst så mycket att jag blir helt överväldigad. Han har tänkt igenom precis allt och hur man kan göra det till positivt. Han lär heller inte ut någon färdig produkt utan han lär eleverna att tänka själva, för det finns inte bara ett sätt att träna hund, inte heller en enda sanning.

Hundens hus borde få sin IMMI-behörighet indragen. De har en instruktör där som beter sig väldigt respektlöst mot ägarna på både kurser och instruktörsutbildningen. Man får absolut inte säga emot den här läraren, då svär läraren och beter sig illa. Och säger man Nej till sin hund tappar läraren all respekt för en och bokstavligt talat skriker på eleven. Dom har fått flera anmälningar om detta men läraren jobbar fortfarande kvar.

Att en skola håller hårt på att man ska använda positiva metoder är bra, men det finns mängder av olika positiva metoder man kan använda. Jag har hört att Skövde tycker att deras metod är bäst och de lär inte eleverna att tänka själva, dom ger en färdig produkt, som de flesta andra IMMI-anslutna skolorna.

Allt beror väl på vad man föredrar. Jag vill kunna lära mig att tänka ur alla vinklar, att fundera och att lösa problem. På de kurser jag har gått har jag aldrig fått det stöd jag har velat ha och när jag blir färdig instruktör så kommer jag att vara väldigt självständig och vara väldigt duktig på individanpassad träning, snarare än att ge alla kursdeltagare en färdig produkt. En metod funkar inte på alla hundar.

Hoppas du blir nöjd med ditt val :) Nu har du min åsikt iallafall :)

hundensbästa
0

#6 Det låter som att Dogtrainer är jättebra. Precis den typen av "tänk" föredrar jag. Jag gillar inte när allt serveras, man lär sig bäst på att tänka sig!

Oj, det låter inte som en speciellt pedagogisk lärare på Hundens hus. Konstigt att h*n får vara kvar…

Du skriver att det inte alltid är positivt att vara IMMI-ansluten, hur tänker du då? Jag känner att det är viktigt att få ett "kvitto" på kunskapen. Sen betyder ju inte det att alla IMMI-instrunktörer är bättre än någon annan.

Eywa
0

#7 Precis, jag letade land och rike runt efter en bra instruktör och de bästa enligt min standard är Dogtrainer och HUNDutbildningsgruppen i Alvesta. Dock valde jag Dogtrainer dels för det ligger i Göteborg, dels är det billigare (fattig student :P) och dels för att jag och Svenne fick en riktigt bra kontakt över telefon och verkade ha en väldigt enad syn på hundträning. Dessutom så har han (förutom sina tusen utbildningar) även gått någon/några av HUNDutbildningsgruppens utbildningar.

Nae, jag tycker att h*n är hemsk, och det är verkligen inte bara jag.

Sök på IMMI på hundar.ifokus så kommer det upp intressanta diskussioner. Efter du har läst kan du ju skapa din egen uppfattning :)

Enligt mig är dom inte bra för att många instruktörer bara lär sig det "färdiga paketet" och därför tror att en hund är dödsdömd om deras metoder inte fungerar och rekommenderar många att avliva sina hundar. Samt att jag har fått lära mig betydligt mer på kurser som inte har varit IMMI-anslutna än de som är det. Det blir en mycket mer individanpassad träning och det gillar jag. Men det är bara mina åsikter :)

hundensbästa
0

#8 Okej, tack för svar. Jag ska absolut söka mig fram till IMMI-diskussioner! Spännande! Glad

Cocos82
0

På instruktörsutbildningen jag går (Skövde hundskola) får vi definitivt tänka själva och vi diskuterar olika metoder från olika "läror". För och nackdelar mm. Och utgår från individen. Sen har jag inte gått i Gbg utan i Skövde. Det kanske skiljer sig åt på de olika orterna. Men ring gärna till dem och prata lite så får du bilda dig en egen uppfattning. Ulrika heter hon som äger det i så fall.

Glamgirl
4

skövde hundskola var inte anslutet till immi när dom började ha yrkesutbildningar. så så mycket kan dom inte bry sig om att uppfylla kraven för det.
dom har inga förkunskapskrav alls vilket tyder på enorm brist av kompetens då vem som helst plötsligt kan bli immiinstruktör efter utbildningen. jag vet folk som gått den som inte ens haft hund och blivit instruktörer. neej usch. bättre utbildningar finns det!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus