Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1467 ggr
LostMySelf
3

Grannens skällande hund

Har en granne som lämnar sin hund hemma i fyra timmar varje dag  (6:00 och framåt) medans hon jobbar och den står och skäller konstant, den är uppenbarligen inte ensamtränad och detta är inte första hunden hon har som beter sig såhär.

Jag undrar vad man kan ta till för åtgärder i en sån här situation, folk har skrivit lappar i hissen och klagat, jag har ringt hyresvärden och de har skickat ut klagomålsbrev och jag har själv satt upp en lapp i hissen som hon naturligtvis svarat på och sagt att "min hund skäller inte alls" osv.

[Bettebus]
2

Jag hade personligen pratat direkt till hundägaren, och talat om för henne vad som händer, när hon inte är hemma. Skulle det inte hjälpa, så får du kontakta hyresvärden igen.

LostMySelf
1

Hon vet mycket väl vad som händer men vägrar inse att det är djurplågeri (iaf enligt mig). Hade en diskussion med henne för ett tag sen då första lappen i hissen kom upp och då sa hon att hon kunde lämna hunden till sitt ex men uppenbarligen gör hon inte det. Hör jag hunden skälla imorgon så ringer jag hyresvärden igen, men jag vill ändå gå djupare och hjälpa HUNDEN.

Niklas
2

Ring polisen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

-Cissi-
1

Följer.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Mapel
1

Spela in hur hunden låter och visa, då kan hon inte förneka det. Ge tips på hur hon ska göra för att träna hunden, hon kanske inte vet hur man gör. Det är väl det du kan göra för att hunden får det bättre, Om hon inte lyssnar så skicka videon till hyresvärden så att de blir medvetna om hur allvarligt det är och begär att de gör något.

Wellcraft
0

Anmäl till länsstyrelsen eller polisen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mingman
9

Spontan tanke är att erbjuda dig att vara hundvakt och tjäna lite extra pengar, om du ändå är hemma de timmarna! 😂

Skämt åsido. Kommunikation brukar vara bäst. Försök helt enkelt ha en dialog med personen utan att vara dömmande. Annars är det väl tyvärr inte mer att göra än att anmäla till hyresvärden så att personen förstår att den potentiellt blir vräkt om hen inte hittar en bätre lösning till hunden.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Maja2
3

Jag skulle definitivt ta personlig kontakt med henne. Håller med #7 utan att ens skämta - erbjud dig att vara hundvakt? Kanske finns andra grannar som åxå gärna ställer upp?

LostMySelf
0

Jobbar natt och kommer hem vid 04:00 så sover alltid på förmiddagen så hundvakt går bort.

[Bettebus]
0

Polisen har ingen befogenhet att gå in och ta hunden. Kontakta hyresvärden och i grövsta fall länsstyrelsen.

SuperLimm
1

kontakta komunen kan du göra också, det står det iaf på jordbruksverkets hemsida att man kan göra om en hund stör genom att skälla. Spela även in hunden när den skäller och visa det för ägaren, det kan ju vara så att hon inte tror på vad ni säger utan att hon måste få se/höra med egna öron för att förstå.

Mvh Linn

Praefatio
2

Ja, spela in hunden. Stå helst med videokamera, både i din lägenhet och utanför hennes ytterdörr, så att du kan visa henne att det inte bara är random hundinspelning utan just hennes hund som låter. Prata med henne igen, vänligt och lugnt, och visa videon. Försök ha tålamod. Är hon superanti och förnekar/blir aggressiv, förklara lugnt att du blir tvungen att du blir tvungen att ringa till hyresvärden och klaga igen. Tjata på hyresvärden att ringa Polisen om det inte blir bättre.

Maja2
2

#9 ok, ja då blir det svårt för Dig, men kanske någon granne?   Oftast är det bäst att kommunicera, och inte bara anmäla.  Det kanske går att ordna ett grann-samtal, där fler är med och pratar? Jag menar, vill man hjälpa, både hund och ägare, är det ju mer positivt om man försöker lösa det genom att resonera. Att elda upp stämningen genom att sätta upp lappar och prata bakom ryggen, ger sällan en trevlig stämning i huset, även om jag förstår att det är jobbigt om det är lyhört osv.

OneSound
1

#13 Men det är knappast TS ansvar att ta hand om hunden när ägaren uppenbart inte klarar av det. Det är heller inte hennes ansvar att anordna andra sätt att någon passar den.

Dock kan ju TS tipsa ägaren om att den skulle nog behöva dagmatte eller dagis.

Aut viam inveniam aut faciam

Maja2
3

#14 Jag har aldrig påstått att det är hennes ansvar, utan ger tips, precis som alla andra. Min erfarenhet är, om man vill hjälpa hunden, att det sällan eller aldrig lönar sig att sätta lappar i hissen, och prata bakom ryggen på ägaren.

LostMySelf
0

#14: Det gjorde jag, jag skrev "antingen fixar du en hundvakt eller sätter den på hunddagis, annars får du en till varning".

Maja2
4

#16 Jag menar för grannsämjan :)  Ofta ska man ju bo kvar där :)  Så tänker JAG …. jag ger tips utifrån hur JAG tänker, andra får ge tips utifrån hur DE tänker. Varför ge sig på varandra??

Rebornlady
0

Har det också så men här sitter hunden i hundgård och skäller timme ut och timme in…

OneSound
0

#15 Det får du givetvis göra. Men de framgick lite som så.

Det har du rätt i, bättre att ta de ansikte mot ansikte :)

#16 Okej bra att ge lite tips också :)

Aut viam inveniam aut faciam