Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1698 ggr
Patriszija
6

Tack o lov för hundarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch mina föräldrar har nyss haft inbrott idag och tjuvarna han endast ta ett kliv in i huset innan min och min systers hund skrämde iväg dom. Min syster var ensam hemma med hundarna men var i sitt rum på övervåningen och tjuvarna tog sig in via altandörrn på baksidan. Hon trodde att det var vår pappa som kom hem när hundarna satte igång o skälla och ropade därför på dom men endast hennes hund kom upp. Min stod fortfarande och skällde och då hörde hon hur aggressiv han lät. Några minuter senare var mamma hemma och såg sågflis och att surfplattan som låg en meter innanför dörrn var borta. Men tack o lov att hundarna skrämt iväg dom för vem vet vad dom fått med sig annars eller om dom gett sig på min syster. Är grymt stolt över min hund som fortsatt skydda hemmet trots att syrrans hund(som är hans kullbror) stack. Även små fluffbollar kan! Nu hoppas jag bara att dom hittar idi*terna (ursäkta språket)! Sitter hemma hos mig och är helt skakis nu.. Hur bearbetar vi händelsen som bäst med hundarna nu nästa gång vi får gäster om de skulle reagera annorlunda?

[Tess86]
0

Så skönt att hundarna lyckades skrämma iväg inbrottstjuven. Duktiga små pälsbollar! Jag förstår att du känner dig skakis nu! Det är så obehagligt när man får intrång på sitt personliga område, om man säger. Hemma är ju där man ska känna sig trygg. Tack och lov kan man ju känna sig tryggare med hundar hemma i alla fall. 

Vad gäller din fråga om att ta hem gäster. Försök de närmaste dagarna att ta hem gäster som ni vet att hundarna känner och tycker om, och kanske upprepa det igen några dagar senare. Och visa tydligt att du bjuder in gästerna, att du går fram och hälsar ordentligt (skakar hand/kramar) och sedan släpper in gästerna.

Patriszija
0

Tack för rådet det ska jag göra! Min systers hund som är sååå osäker på okända redan måste ju fått det bekräftat att det är nått farligt nu, så typiskt. Men är iallafall glad att det inte blev värre än såhär!

[Tess86]
0

Synd att det skulle hända just din systers hund, men som du säger, tur att det inte blev värre. Jag är säker på att våra hundar också skulle försvara sitt hem om någon gjorde inbrott, och det jag skulle vara mest orolig över då är att inbrottstjuven skulle skada hundarna. 

Jag läste en gång en artikel om någon som kommit hem och hittat sin hund blåslagen och med hopbundna ben. Den hunden försökte ju säkert skydda sitt hem mot inbrottstjuven och blev slagen med något tillhygge. Tur att den inbrottstjuven inte slog ihjäl hunden.

Patriszija
0

Jaa fy! Det tänker jag också på, dom hade ju såg med sig för att få upp dörrn så vem vet vad som kunnat hända..

Trollhund
3

Inte för att vara sån, men kan de inte oika gärna stuckit för att de förstod att det var en människa hemma när de hörde din syster ropa på hundarna? Det kan ha varit hundarna, bara tänker högt :)

Patriszija
0

Det tog ett tag innan hon ropade på hundarna och det tog bara ett par sekunder innan tjuvarna var iväg. Sen tror jag att en ensam tjej inte är ett lika svårt motstånd än två hundar som försvarar sitt hem. Hade min syster varit helt ensam hade det kanske slutat väldigt fel..

Trollhund
0

#6 Okej, då köper jag helt att det var hundarna som skrämde dem. De ville väll inte att någon skulle bli misstänksam när de lät så. Otäckt.

Patriszija
0

Idag var ett hundteam från polisen här och kollade efter spår. Riktigt häftigt o se dom jobba :) så duktig och glad vovve!

monstermash
0

Gick inte din syster ner och kollade när hon hörde att din hund stod kvar och skällde? 😮

Patriszija
0

#9 nej hon trodde att det först var pappa som kom hem och sedan att det var nått på utsidan dom morra åt, vi har väldigt skälliga hundar normalt och sedan är det inte alla som springer ner vid ett inbrott utan många "fryser" och det var förmodligen också det som hände henne. Har inte pratat med henne än.

Misarn
0

Tack och lov att ingen blev skadad, man har ju läst så mycket otäckt!

Patriszija
0

Jaa usch. Med tanke på att dom bröt upp dörrn med kofot (inte såg som jag skrev sist) så kunde dom ju lika gärna dängt till hundarna med den :/