Algots ögon rinner och är röda, hjälp?
Har ett problem med min älskade algot… Hans ögon har börjat vara, blir röda och en hinna har börjat växa upp, täcker nästan halva ögat nu. Första var dem bara röda och hade lite klet i ögonon, så jag har tvättar hans ögon varje morgon. Men ingen framgång, någon som vet vad det kan vara? Blir att beställa tid hos veterinär och han blir även jättetrött vissa dagar, antagligen när han överansträngt ögat… På bilden är ögat inte lika rött, kladdigt som det brukar vara utan det är tvättat. Tacksam för hjälpsamma svar!
Kolla in min hemsida :)
Jag vet att hundar kan få en sådan där hinna som glider ut och blir en sömnis så småningom, det är inget sådant då? :)
Vad är det för något då och hur menar du?
Vad är det för något då och hur menar du?
Ser inte det där ut som Cherry eye? Vad är det för ras på hunden? Det är vanligt bland raser som typ cocker spaniel.
#2 Min hund kan få lite gegg i ögat innan det rinner ut och blir sömnis :) Har fått det bekräftat också. Men nu är ju din hund irriterad i ögat så det är inte direkt samma sak såklart. Men tänkte att en liten inputt om det inte skadar.
Tycker också det ser ut som cherry eye.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min farmors hund fick något liknande förra sommaren och då när hon åkte till veterinären var det ett frö som hade som en sugkopp som satt fast :s hon fick några droppar av veterinären som hon skulle ha dagligen i någon vecka sedan blev det bra :)
Algot är en engelsk cocker spaniel, då ska jag läsa om cherry eye och se om symtomen stämmer:( men han har inget skit i ögonen, kollar varje dag och tvättar som sakt.
Vet att vissa hundar kan ha väldigt synlig tårkanal(?), tycker inte det ser ut som cherry eye.. Sök på google så ser ni skillnaden.
Fått in något konstigt kanske? Trots att du tvättar så kan det vara något som inte vill rinna ur.
Fortsätter det krångla så gör ni rätt i att besöka veterinären 🙂
Han har typ " hinnor" som nu täcker rätt mycket av hans ögon på båda sidor. Han har inte fått något i ögat. Kanske svårare för er att se på bilden…
Jo det skulle ju vara lite knepigt om den fått smuts som satt fast i båda ögonen samtidigt, jag trodde förts att det bara var i ena ögat.
Hm… Vet att hästar kan få som du beskriver en hinna som liksom växer ut över ögat, då måste det opereras bort. Just nu är det svårt att veta hos din hund om hinnan är en följd av irritationen och något som skulle kunna försvinna efter behandling eller om självs hinnan skapar irritationen. Bara vet kan ge dig tydligt svar :)
En sådan hinna uppkommer ofta om hunden har skräp i ögat eller om ögat är väldigt irriterat. Den skyddar ögat mot smuts och sträcker sig ofta på precis det där sättet om ögat är skadat.
Uppsök veterinär och få ögat undersökt tycker jag. Det är ett tecken på att det är något som inte stämmer.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Håller med alla som rekommenderar veterinär. Ring så snart du kan!
Ögon ska ALLTID tas på allvar!!
Det är tredje ögonlocket som åkt fram en liten bit och visar att ögat är irriterat. Eftersom ögonen kladdar, är röda, slemhinnan är svullen och att tredje ögonlocket syns så skulle jag beställa tid hos veterinär snarast - för något irriterar ordentligt.
Det kan vara många orsaker - allt från allergi mot pollen, felväxta hårstrån osv så det behövs koll hos duktig veterinär.
Ögon ska man vara rädd om🙂
Vet att tråden är jättegammal nu, men han hade bara en ögoninflammation och vi åktedirekt till vett och fick salva. Han blev helt bra på 14dagar :)