Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3134 ggr
JoeyPowiiie
0

Frågor ang skaffa hund.

Hej!

Vi är en familj på 1 dotter och en mamma. Vi har övervägt att skaffa hund men behöver få svar på lite frågor.

*Hur många timmar får en hund vara själv i hundgård?

*Vad är lagliga mått på hundgårdar?

*Hur länge får en hund vara i en rastgård utan att bli motionerad?

*Vart kan man köpa hundrastgårdar?

*Bilder och ideer för hundrastgårdar?

*Kan man bygga om en "bod" till ett hundhus med en stor hage utanför?

Hoppas att vi får svar. Vi överväger detta tills vi får svar på frågorna.

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

[Teddies matte]
0

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Sen beror det ju på vad det är för hund ni tänkt skaffa, inte alla hundar som trivs i hundgård.

Em_
3

Enligt jordbruksverket bör hundar bör rastas var sjätte timma. Hundar som alltid bor i hundgård ska rastas på annan plats minst en gång per dag. "Rastgårdar måste ha platser som kan ge både sol och skugga och även skydd mot regn och blåst. Det ska finnas en liggplats som är upphöjd från marken. Om hunden ska vara i rastgården mer än någon timma per dag måste det finnas en koja eller något annat inomhusutrymme där hunden kan söka skydd." - JBV javascript:nicTemp();

I länken finns en bra tabell med mått.

Ni kan absolut bygga om en bod till hundhus. Ibland behöver de isoleras eller värmas upp. Det beror på var i landet ni bor och vilken typ av hund ni tänker skaffa.

.m.m
10

Hundar är flockdjur. Kommer ni lämna en hund ensam där i massa timmar så kommer ni få en olycklig hund. Förmodligen blir den också "odräglig" så fort den kommer ut därifrån eftersom den vill ta igen allt den missat när den suttit där. Bara lite tankar i all välmening.

Haley
4

Hunden ska enligt lag rastas utanför hundgården minst 1 gång/dygn. Jag antar att det är då den även räknas få sin sociala kontakt.

Så du får "förvara" hunden i hundgård hela tiden, sålänge den får komma ut en gång om dagen och motioneras.

Rent generellt skulle jag säga att jag inte tycker om den typen av hundhållning. Jag har inget emot att sätta flera hundar som trivs med varandra och får ut något av varandras sällskap i en stor gård/hage där de får vara under dagen (när man exempelvis jobbar) och sen får de komma in när man kommer hem och aktiveras/motioneras som vilken annan hund som helst. 

Men att slänga ut en ensam hund i en hundgård med minimimått där den förväntas sitta hela dygnet förutom 30 min promenad eller liknande, nej, inte schysst…

Sen ska ju hunden också tycka om att vara ute. Det finns ju raser som är lämpliga för utomhusvistelse och trivs väldigt bra där, och sen finns det hundar som skulle avsky det oavsett hur rolig hundgården och kompisarna är därute.

[TeamGolden]
2

Vad är det för ras du planerar att skaffa? 

Många som har sina hundar i rastgårdar/hundgård har dem endast där vår-sommar-höst om det inte är polarhundar elr dylikt. Jakthundar brukar också klara av året runt boende ute beroende på ras och pälslag. 

Så utevistelsen under året varierar mellan vad för ras man tänkt skaffa, (egen erfarenhet av bc) där vallhundarna bor inne på vintern.

Sen undrar jag varför folk här ifrågasätter TS val av hundgård, det är inte olagligt att ha sin hund i hundgård därför tycker jag det är olämpligt att kritisera det när TS uppenbarligen inte frågat efter åsikter ang hund i hundgård.

felzena
2

Hur många timmar får en hund vara själv i hundgård?
Det är tillåtet att ha en hund permanent i hundgård och då ska hunden rastas minst en gång per dag på ett annat ställe.

**Vad är lagliga mått på hundgårdar?
**Här finns en tabell som visar det minsta lagliga måtten

Hur länge får en hund vara i en rastgård utan att bli motionerad?
Som sagt, en hund får vistas dygnet runt i hundgård och då ska den rastas minst en gång per dag.

Vart kan man köpa hundrastgårdar?
Finns olika sidor på internet med varierande pris och storlek. Vill du komma undan billigare så kan du köpa en begagnad på blocket eller bygga en egen. 

Bilder och ideer för hundrastgårdar?
Jag har byggt en egen från grunden och är du intresserad av att veta mer är det bara att slänga iväg ett PM.

Kan man bygga om en "bod" till ett hundhus med en stor hage utanför?
Ja, nog kan du det

Själv använder jag hundgård till min hund någon/några timmar per dag och jag tycker att det är ett bättre alternativ än att lämna den ensam hemma. Där jag bor är det många som använder sig av hundgård och det är verkligen inte bara polarhundar och jakthundar utan alla möjliga raser. Hundgård är en vanesak precis som att vara ensam hemma, vissa hundar klarar det bättre än andra. Sedan finns det hundar som älskar att sitta i hundgård och trivs där bättre än inomhus, men jag skulle aldrig låta min hund vistas dygnet runt i hundgård.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~