Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3128 ggr
[herdehund]
2

Motionera hund m. stela leder

Hur motionerar man en hund på bästa sätt när den har stela leder? Simma vet jag är otroligt bra men mer? Hunden får glukosamin. 

Innan jag fick reda på att han hade stela leder så tog vi en mils promenad varje dag och tänkte att det kanske skulle hjälpa honom att mjukna upp lite, dessutom är han överviktig så försökte hålla igång mer för att få ner honom i vikt. När vi promenerar så går han alltid bakom oss. Han blir också alltid sur när yngre hundar springer på honom, vet inte om det beror på lederna det med eller om han helt enkelt bara blir sur. 

Vi behöver då alltså tips på hur man motionerar honom på ett milt och uppbyggande sätt. Tills jag fått konkreta svar avstår jag med våra långa promenader tills vidare och låter honom klampa runt i den närliggande skogen. Täcke är inköpt åt honom också.

Hur som helst handlar det om en 7årig labrador och schäfer blandning. Ber om ursäkt för rörig text.

Sugar Mist
0

Under vintern och när det är snö är det bra att pulsa i snö. Skritt i blåbärsris där hunden får höja på knäna är också väldigt bra, lycka till!

-

Majken!
0

Vad innebär stela leder? Har din hund artros? Vad säger veterinären? Har ni varit i kontakt med någon hundfysioterapeut?

[herdehund]
0

Tack för svar! Synd bara att vi inte fått mycket till snö att pulsa i.. Men vi kör istället på att vandra i skogen (inte på stigarna, utan där det då finns blåbärsris) då så han får lyfta sina ben!

marathos
0

Kanske kan behövas lite hjälp på traven av något smärtstillande och antiinflammatoriskt? Exvis Metacam, Norocarp eller liknande. Min vovve har nyligen blivit diagnostiserad med spondylos. Han har ätit glucosamin sedan tidigare, men nu när han också äter Norocarp märker jag att han mår bättre.

Trollhund
0

Låter som en bra start. Ville aratipsa om back on track täcke. Som är bra för hundar med led och muskelproblrm.

[Colina]
0

Simma som du redan nämnt är väldigt bra för stela leder, gärna en gång i veckan. Massage är i allmänhet bra för att mjuka upp stela kroppar även om det inte gör någon direkt skillnad på onda leder. Back on track- täcke som redan nämnts. När det kommer till motion så är flera korta vändor bättre än få långa. En bra måttstock är att hunden aldrig ska hinna bli riktigt trött utan fortfarande kännas fräsch när ni kommer hem. Nu vet jag inte vilka leder hunden har ont i och om den är stel eller har artros men överlag skulle jag undvika trappor och hopp med en äldre hund. Likaså undvika hetsiga lekar med andra hundar och lekar där hunden gör rusningar. Ett skonsamt sätt att aktivera en äldre hund är med spår i varierad terräng.

Cazzos
0

Stretchar du honom?

Trollhund
0

Vill bara påpeka att varken stretchande eller masserande är något man bör göra utan att ha fått det visat för sig av en fysiolog eller annan utbildad inom det för hund. Annars kan det göra mer skada en nytta.

[herdehund]
1

Artros har han inte. Han rör sig stelt helt enkelt och han belastar gärna inte. Man märker av att hans leder är stela under promenaderna. Vet säger att han bör gå ner i vikt (därav huvudfrågan) och att han ska ta det lugnt och bygga muskler samt att vi skulle börja ge glukosamin. Vet tyckte att vi skulle vänta med att ge smärtstillande (eftersom han inte verkar ha alltför ont just nu) och börja ge glukosamin ett tag och se, samt då byta foder, bygga upp muskler osv. Nej vi har inte tagit kontakt med en hundfysioterapeut men tar gärna emot tips om bra hundfysioterapeuter. 

Jag har ingen kunskap inom stretching av hund så det tänker jag inte ge mig på att göra innan jag vet säkert hur man gör.

Tack för era tips :)