Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 818 ggr
Allumania
0

Hund som hoppar mot en.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helloi! Jag har en stövare på snart 11månader. Han är väldigt snäll men envis. :P Han lyder oss i alla situationer utom då vi vill att han inte ska hoppa mot oss eller mot annat folk. Givet vis förstår jag att han är glad och det är ju bra men det är ju irriterande… Hittils har vi fyat och vänt ryggen så snabbt vi ser att han gör satts. Vi har också bett våra gäster att göra lika, dvs vända ryggen till. Ute beter han sig rätt så bra men det kunde vara bättre… Hur har ni tränat bort hoppandet? Har ni några råd om hur vi ska fortsätta?

Hiro
3

Visa honom endast uppmärksamhet då han har alla tassar på marken och då han hoppar så vänd bort blicken och ignorera honom. Då han är på marken igen så beröm massor, försöker han hoppa så gör du bara om. Prata inte med honom då han hoppar, han vill ha uppmärksamhet och det får han då du pratar med honom

Maja2
3

Ofta är det inte glädje det handlar om när hunden hoppar, utan osäkerhet.   LÄR hunden vad du vill att den ska göra ISTÄLLET för att hoppa. Dvs, VISA hunden, och belöna när den gör rätt.

[fantasi]1
1

jag är inne på samma spår som Maja2. fundera ut hur du vill att hans hälsningscermonier ska se ut och träna in det som ett trick =)

Allumania
0

#1 #2 #3 Jag ska ta till mig dessa tipps och testa hur det går :) Hoppandet sker mest då vi kommer hem från jobbet eller om vi har gäster han gillar. Är även det osäkerhet av något slag?

[fantasi]1
2

det finns en uppsjö av olika teorier till varför hundar betér sig som de gör vid dörren. vissa kan tro att det beror på vargens hälsningscermoni när de vuxna djuren kommer hem till lyan och de yngre fjäskar för mat, andra tror att det beror på att vi själva lär hundarna att uppföra sig så från att de är små söta valpar och somliga tror på stress/oro/osäkerhet eller helt enkelt bara en glad hund.

du får tolka själv :)

Allumania
0

#5 Tack :)

Maja2
2

En av mina tre hundar har lätt för att vilja hoppa upp till folk, och han är en väldigt osäker och ängslig individ när det kommer till människor. Men, jag säger inte att det Alltid handlar om osäkerhet, men ofta är det nog så. När han, min osäkra hund, blir jätteglad, då springer han som en dåre, och vill bära nåt i munnen. DET är hans sätt att visa Glädje :)

Agda
1

Min hund hoppade förr ganska ofta på mig. Jag började förekomma henne, när hon var på väg att hoppa så hade jag mig lite neråt och stoppade henne, var jag lite för seg så puttade jag ner henne så fort hon hade framtassarna på mig. Fungerade jättebra, numera är det sällan hon hoppar på mig och de få gånger det händer vill hon antingen kela lite eller busa (och nästan alltid händer det då hon är utomhus, och de gångerna är det ok för mig att hon hoppar på mig). Mina föräldrar som inte gjort som mig hoppar hon på ganska ofta.

När ni har gäster hemma kan ni be dem luta/huka sig neråt för att hälsa på hunden, då förekommer de honom från att hoppa på dem. Skulle han hinna hoppa på någon så ska de putta ner honom direkt och inte hälsa på honom förrän han står (har han halsband kan gästen gärna hålla i det för att hunden ska hålla sig nere). Då lär han sig att han blir hälsad på (d.v.s. klappad) när han har tassarna på golvet.