När det vackra dödar
När det vackra dödar
Har man någon gång sett en smällar/rädd hund så gör man allt i sin mänskliga förmåga att förhindra detta , när man ser det djur man älskar släppa urin avföring dödsångesten lysande i ögonen kastar och/eller försöker gräva sig igenom väggarna för att komma undan, har man någon gång upplevt att man får ligga flera stycken för att hålla ner sin hund för att den inte skall skada sig, där epanfallen avlöser varandra, och får man någon gång uppleva hur livet rinner ur den hund man älskar sakta för att hjärtat inte längre klarade en puls på 300, då lär man aldrig mer gynna den industri som tillverkar fyrverkerier eller tar risken att utsätta hunden för detta.
http://vardagsvargen.3w.se/
Läs gärna hela artikeln.
Jag har tillåtelse av författaren att sprida artikeln.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är en ytterst bra artikel som tåls att läsas flera gånger. Han är duktig på att skriva han, herr B. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Förstår din tanke och det är helt hemskt för hundarna som mår sådär dåligt, men det är vi som tar hundarna ditt dem är, tex till en lgh i stan där det smäller mycket, då är det ju också vårt ansvar att se till att hunden klarar av dessa dagar, genom ljuddämpande, lugnande från veterinären, skicka hunden på ett hundpensionat ute på landet, hyra en stuga i skogen, åka till en släkting/bekant på landet, osv, finns många grejer man kan göra om man vet sen innan att hunden är rädd för smällare. Problemet är snarare att folk smäller i veckor dygnet runt och att barn kastar smällare på djuren…
Om smällare restrikterades till enbart tolvslaget och max en timme därefter så skulle det vara lättare att låta djuren kissa och lättare att hantera stressen än då det håller på från 7 på kvällen till 5 på morgonen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 så du anser att det är OK att droga ner hundar för att folk skall få förgifta naturen med tungmetaller?
Jag bor i en stuga på landet/skogen o har bara haft en hund tidigare som varit rädd för åska/blixtnedslag, det var 13 hundliv sedan med första hunden. Han var inte rädd för raketer eller skott etc o kunde ta hem 50 kossor i alla väder utom när blixtarna stod som regnspön i backen.
Delge gärna oss andra okunniga om hur man bär sig åt!
#4 du behöver inte bli arg… och jag sa inget om att du var okunnig?
Vill du inte ge lugnande kan du åka ut på landet där det oftast är lugnare, ljuddämpande, träna länge innan, osv.
Alla mina hundar har inte tyckt det har vart okej med smällare, men det har aldrig vart ett problem bara jag anpassat mig efter mina hundar och så har vi klarat nyår utan problem.
Tyvärr är det också vårt ansvar att ta fram hundar som klarar av omgivningen. För det är bara att inse att fyrverkerier aldrig kommer stoppas helt. En hund Bör klara av nyår inomhus utan att gå upp i varv och skaka av rädsla. Obehag känner nog många hundar men jag tycker inte att det är normalt med såna som inte vill ut och rastas under flera dagar efter, hundar som lägger sig under bordet och verkligen mår riktigt riktigt dåligt. Jag tycker folk som föder upp hundar eller enstaka valåkullar borde ta ljudkänslighet i beaktning, att fäderdjuren fått 1 på skottmomentet i MH är ingen garanti för att den kommer fungera normalt under nyår. Det här är absolut inget jag säger för att försvara brukandet av fyrverkerier flera dagar innan och även efter nyår, för det är förkastligt att hålla på och skjuta i dagar, någon måtta får det vara. Jag har själv haft en mycket berörd hund, som visserligen inte hade problem med skott under jakt men var livrädd så fort det sköts ute. Så jag förstår er och lider med er som kämpar och kämpar med era hundar under nyår!
Jag är mest rädd att någon ska kasta en smällare på min hund, därför fick hon vara hos sin mormor (min mamma) i år, på landet där det i af smälls mindre. Hon är inte skotträdd men alla hundar kan bli skotträdda av att få en raket på sig.
#4 Jag tycker man har ett ansvar för sin hund, om den nu inte tål smällare så får man se till så att den slipper. Det betyder knappast att man anser det "ok" att droga ner hundar eller att fyrverkerier är "ok", det betyder bara att man hanterar situationen så som den är. Jag kan sitta här och svära över de miljöfarliga fyrverkerierna, men vad hjälper det en skotträdd hund? Mår en skotträdd hund bättre av att få ångestattack efter ångestattack nyårshelgen igenom istället för att få ett korttidsverkande lugnande medel? Det är nog fint att ha moraliska principer, men i verkligheten har ens hund ingen nytta av mattes principer, det är aktiv handling som gäller.
Självklart bör seriösa uppfödare sträva efter att ta fram skottfasta hundar.
Jag håller med Rafflan :)
Jag kopierar in mitt svar på Gott nytt år hälsningen från vallhundar i fokus:
"Vi avslutade året med att konstatera att Leons åskrädsla generaliserats till att omfatta smällare/raketer.
Vi bor ändå nästan mitt i skogen, ett glesbebyggt sommarstugeområde som tyvärr blivit mer o mer befolkat av åretruntboende.
Idag har han kraftig hangover av Nozinanet han fick."
Vi brukar åka ut på landet, men det smälls även där…
Besök min blogg: http://bumpi.se
Hittar inte artikeln..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Gå till artikelbibliotek1.
Kopierat från Stockholms kennelklubb!
Nyårshelgen bjöd på många tragiska händelser för våra hundar och hundägare. Hundar som dog av chock, hundar som skrämdes på flykten och blev påkörda, hundar som försvann från sina hem. När det har gått så långt att man måste fly sitt hem och ta in på hotell på nyårsnatten för att hunden skall klara sig är väl ändå måttet rågat? 156 hundar med ägare bodde på Clarion Hotel Arlanda under nyårsnatten då det är absolut raketförbud i det området. Är det verkligen vettigt att det skall behövas? Smällarupproret på Facebook har i skrivande stund 7 200 medlemmar som alla är lika frustrerade, arga och i många fall uppgivna över det fullständigt onödiga skjutandet dygnet runt i veckor och månader. Försäljningen av fyrverkerier och smällare till privatpersoner MÅSTE få ett slut. Många länder har rena förbud eller kraftiga begränsningar, men i vårt land är det fritt fram. Försäljarna får till och med tillstånd att ”provskjuta” raketer veckan före nyår! Nu kräver vi krafttag från alla inblandade med ansvar för pyrotekniken, departement, polis, räddningsverk m.fl. att få stopp på detta missförhållande. Det är nog nu!
Trist att det inte framgår vilken medicin som avses.
Min ena hund älskar raketer, finns inget roligare än att glo på dom, min andra hund bryr sig inte alls.
Fyrverkerier kommer aldrig upphöra, så det är upp till ägarna att ta sitt ansvar och göra vad som krävs för att minska stressen för dessa rädda hundar.
Miljöfrågan är en helt annan fråga…
#13 kan jag få veta EXAKT hur många hundar av dem som "dog av chock, hundar som skrämdes på flykten och blev påkörda, hundar som försvann från sina hem" gjorde det under 12-slaget och hur många som gjorde det dagarna innan/efter nyår?
tror mer problemet är att det smälls i flera dagar överallt utan kontroll…
#18 miljöfrågan = röd dag, dem flesta är lediga, färre som jobbar, fabriker är stängda = mindre utsläpp? ;)
Skulle vara intressant om någon kunnig faktiskt kollade upp det, för den skit vi släpp ut med smällare tror jag är betydligt mindre än vi släpper ut en vanlig vardag med tanke på alla fabriker och alla skog och natur vi förstör, och alla utsläpp i luften som är en vanlig dag på jobbet för många :)
#21 har du kollat upp det du säger då? ;) Stämmer det, eller tror du bara det?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#22 ang miljön? bara en tanke som slog mig, men har inge fakta på det, men tänkte på det när alla tjatar om det och sen i måndags åkte jag förbi ett industri område där röken bara välde ut liksom, det är inge dåligt med skit som släpps ut dagligen skulle jag tro :P
#23 japp. Nej men hur många fabriker stängs ner egentligen på nyårsafton? Alltså hela fabriker? Jag tror inte så många gör det. Folk ska åka överallt till släkt och vänner för att fira, det slängs extremt mycket pengar på alkohol. Raketerna i sig släpper ut enormt mycket dåliga gaser, men sedan får man inte glömma att det lägger sig, krut kanske blir kvar i naturen, pappret blir kvar o.s.v. Men håller med dig, skulle vara kul att se källa på det. För detta är mina åsikter och vad jag tror. ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#24 jepp, nu får vi nog sluta gå OT, men vore intressant att få siffror på det hela :)
#21 Jag är helt inne på din teori, menade bara att jag inte är så påläst på hur stor miljörisken är och därför inte kommer med några åsikter om just det.