Fyrverkeri o smällare, vad gäller?
Finns det någon som vet vad som gäller för fyrverkeri och smällare? Vet på ett ungefär, men är osäker o skulle gärna vilja veta mer.
hej,. vad menar du gäller? i närheten av djur eller vadå?=)
KLockan 12 på nyårsafton får de smällas av personer över 18 år.
Tänkte mest i tättbebyggd område.
Om jag förstått det hela rätt måste man ha tillstånd från polisen för att skjuta fyrverkerier. Om det är så, är det ju väldigt många som skjuter utan tillstånd. Behöver man tillstånd också runt tolvslaget?
Vilken åldersgräns är det för smällare. Antar att allt som bara smäller, utan något "glitter" räknas som smällare. Får dessa smällas när som helst? Är det någon åldersgräns?
Våra hundar fixar nyår ganska bra, det är inga större problem. Men det jag tycker är värst, är allt som ska smällas o fyras av före och efter nyår. Vet man att det är runt tolvslaget på nyår är det ju lättare att parera med vovvarna. Men när det smäller var som helst o när som helst kan det i värsta fall innebära att hundar som inte varit rädda tidigare blir det.
Smällare och raketer r 18 års gräns och ska smällas vid 12. Egentligen får man inte smälla utan tillstånd med det är undntag på nyårsafton.
3# ok då är jag med:) vet faktisk inte reglerna, men tror nog det finns personer under 18 som får tag i smällare och håller på. Här har det smällt hela dagen och jag kan inte ens gå ut med hunden då han är livrädd, han kissar och sen snabbt in.:(
#4 Ok, då vet jag att det är ok runt tolvslaget i alla fall.
#5 Ja, höll sig alla runt 12 skulle det underlätta, men det blir jättesvårt när det smälls både före och efter. Det är det värsta av allt tycker jag. När man går ut på en promenad t ex dagen innan då kan det vara tyst o helt plötsligt drar det igång världens bombardemang runt hörnet! Usch!
6# ja ja vet, min hund som annars älskar att vara ute håller sig inne och även om det inte smäller just när vi är ute känner han ändå i luften att det är något och går med svansen halvt nere.
#3 Fick höra idag av en som säljer fyrverkeripjäser att alla smällare/raketer som endast smäller utan "glitter" är förbjuda. Kommuner brukar ha olika regler när det gäller var, hur och när fyrverkerier ska få skjutas.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
8 det stämmer att raketer och smällare måste ha fler effekter än bara smällar.
Det är intressant att veta lite mer, ska kolla på kommunens sida också.
Det stämmer att det är olika mellan kommunerna, vilken tid man får avfyra sina raketer och fyrverkerier.
Har kollat med kommunen o här får man smälla fyrverkerier på nyårsafton, påskafton o sedan var det någon mer dag, valborg kanske? De dagarna behövs inget tillstånd o man får smälla mellan 16-01. Det tyckte jag var alldeles för tidig starttid.