Handpenning 3000 kr på omplacering ( Renrasig)
Hej, hittade en annons om en Rottweiler på 1 år.
Vi mailade osv och sen kom det fram att dom vill ha handpenning på 3000 kr om vi ska ta honom på prov 2 veckor.
Aldrig hört om handpenning på vuxen hund förut.
Detta är inte uppfödaren utan ägaren som köpt hunden renrasig.
Men själv tycker jag att det låter lurigt, tänk om han inte alls passar med katterna, då har man förlorat 3000 kr?
Jag kanske är en ordpolis, men omplacering för mig handlar aldrig om pengar utan om att hitta ett nytt hem.
Så detta handlar om försäljning.
Som ägare kan man hålla oseriösa borta genom att kräva någon slags avgift under provtid. Avgift som återbetalas om det inte fungerar eller behålls om det fungerar…
Ja, eller hur, När jag ringde frågade hon aldrig vad jag kunde erbjuda, hur vi bodde m,m.
Tänk om dom vet att hunden är bångstyrig och tjänar pengar på att lämna ut honom, och sen få tillbaka för att låna ut igen.
Suck, vi som trodde att vi hade hittat vår blivande hund.
Dom ska ha 10 000 kr för honom, ( Köpte han för 15 000)
Det står inget om gott hem m,m.
#2 Många försöker få tillbaka sina pengar. Det kan man ju förstå när det rör sig om sådana summor. Är det en utbildad, meriterad, utställd hund med superbra stam så handlar det väl mer om avel än annat och då kommer hunden ju att säljas till det…
Men handlar det om annat, att de ångrar sitt köp pga att det är en krävande brukshund, så kommer det ev inte att fungera…
1 år är ju den åldern då brukshanar (i fel hem) ofta omplaceras…
Sedan det här med personkemi. Det kan vara jobbigt om/när man hittar en underbar hund, men det inte funkar med människan… Tycker du ska försöka igen, kanske skicka ett mail och berätta att det var du som ringde häromdagen och berätta om din syn på hundar och hur en hund skulle ha det hos dig. Sedan försöka träffa hunden. Man kan alltid åka och hälsa på hunden.
Det är inte lätt att omplacera/sälja hundar idag, så om ägarna får panik och tycker att du är bra och allt stämmer från din sida vet man aldrig vad som händer.
Han har inget i bagaget, bara hans föräldrar. Hon pratade om att dom funderade på brukstävling, men kom inte till skott.
Dom är en vanlig familj och har han som familjehund.
På tok för dyrt. Är han reggad i SKK? HD/ED på föräldrarna o resten av släkten? Dito MH? Har föräldrarna tidigare avkomma? Kommer den från en seriös kennel som du gillar? Bruksmeriter?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Håller med #5
Vet du hans bakgrund? Annars hade jag kontaktat dem för mer info
Ta reda på om han är SKKregistrerad och i såna fall vad han har för regnummer så du kan gå in på Hunddata eller Avelsdata och kolla upp bl.a mentalitet, hälsostatus och ev. tävlingsresultat på syskon och föräldrar.
3.000 i handpenning är skumt, om det inte istället kallas t,ex låneavgift, depositionsavgift etc. och återbetalas om ni inte behåller hunden, eller tas som delbetalning om ni köper den.
Själv skulle jag aldrig låna ut en hund "på prov" utan att få full betalning för den då den lämnas ut. Naturligtvis mot skrivet köpeavtal med "öppet köp", dvs rätt för lånaren att få hela summan tillbaka om hunden återlämnas inom en vecka (och därefter enligt SKKs avtal för återköp).
Kolla upp uppfödaren. Där kan du få reda på en hel del om hunden och föräldrarna. Sånt du inte får redan på genom hunddata.
Hälsning från en stor djurvän
Jag har kollat upp hunden, han kommer ifrån Rottlines.
Pappan heter "Dessatorpets Bärnad"
Mamman: "Rottline's Malva"
#7 Säger detsamma: Det är konstigt att man öht har en låneperiod. Det säkraste för båda parter är öppet köp i någon månad. Säljaren har fått sina pengar så att det inte blir något strul om hund med ny ägare "försvinner" spårlöst, och har dessutom inget ansvar för ev. sjukdomar eller skador hunden drar på sig under prövoperioden eftersom köparen äger hunden redan. Det är ju en klassiker annars: oops, någonting hände under prövotiden, veterinärvården kommer gå på tusentals kronor, vi lämnar nog tillbaka hunden…
Fast de problemen är ju egentligen inte TS problem utan säljarens.
Håller med om att priset för hunden är på tok för högt, och att det låter vansinnigt med en deposition i det fallet. Dock låter det ju som sagt också konstigt med en prövotid där hunden inte är helt betald än.
Som folk redan sagt, är det extra viktigt att kontakta uppfödaren i det här fallet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
men om du lägger 3000 i handpenning och sedan funkar det inte efter provet så får du tillbaka summan?
#11 En handpenning är ju till som en säkerhet för säljaren. Om man tingar ett djur eller en vara så lämnar man handpenning för att säljaren inte ska sälja till någon annan, och för att säljaren inte ska missa andra potentiella köpare utan veta att handpenningsgivaren är seriös. Ångrar sig köparen sedan, så tillfaller summan säljaren som plåster på såren för försenad affär.
En handpenning som man får tillbaka om man ångrar sig fyller absolut inget syfte.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Numera får man dock tillbaka handpenningen om man ångrar sig. Dock gäller ju handpenning uppfödare, detta är ju en privatperson.
#9 Kanske du skall försöka hitta en annan hund ändå? Låter ju lite märkligt med försäljaren och om föräldradjuren inte var så bra kanske det är bättre att du letar efter en hund med bättre förutsättningar.
#13 Enligt SKKs regler menar du? Låter jättekonstigt tycker jag. Varför då ens ha handpenning alls?För att kunna "paxa" en hund?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Om du ska lägga handpenning ska den INTE vara mer än 10% på köpesumman, dvs högst 1000 kr eftersom de ville ha 10.000 kr för hunden. Köper man tex ett nytt hus är reglerna: 10% - ibland lägre - på köpesumman. Jag har faktiskt aldrig hört talas om en handpenning på 30%. Låter underligt - var försiktig och begär kvitto om ni bestämmer er för att ta hunden på prov. Hälsningar Ann.
En annan sak jag också tycker du ska begära är en veterinärbesiktning/intyg av hunden inför prövotiden. Denna ska vara högst en vecka gammal - inte någon som gjordes när hunden var valp.
Hunden är alldeles för dyr för att vara oröntgad och icke meriterad. För det priset bör du få en hund som är startklar för appellen och lydnadsettan, som gjort ett bra MH och som är friröntgad. Köp inte grisen i säcken, be dem röntga hunden eller avstå.
Tycker ni ska leta vidare. Helt uppåt väggarna dyrt och jag har aldrig hört om handpenning vid omplacering.
#7 just, depositionsavgift var ordet jag inte hittade…
Har aldrig hört talas om att man har sådant på hund. Tror i o f s att ex Hundstallet kör något sådant system, eller gjorde för länge sedan. Man tar hem hunden på prov, betalar en summa, om man väljer att efter provtiden inte ta hunden får/fick man tillbaka summan… (eller så minns jag fel)
#15 Enligt länken där, så är det upp till uppfödaren själv att bestämma om handpenningen betalas tillbaka:
Köpet avbeställs och uppfödaren får betala tillbaka den erlagda handpenningen, såvida inget annat har avtalats i enlighet med 41 § konsumentköplagen (KKL). Paragrafen stadgar att säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid avbeställning. Se även under punkten 2 på baksidan av köpeavtalet.
Det måste tydligt framgå vid betalning av handpenningen (max 15 % av köpeskillingen) om den är förverkad i det fall att köparen avbeställer köpet. Information om överenskommelsen ska skriftligen framgå av avtalet. Vid emottagande av handpenning måste SKKs avtal upprättas.
Enligt konsumentköplagen har en köpare alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats. Uppfödaren kan alltså inte kräva att en person fullföljer ett valpköp, utan man har rätt att ångra sig och få tillbaka sin handpenning. Om parterna inte har kommit överens om att handpenningen är förverkad vid avbeställning har uppfödaren ändock möjlighet att kräva ersättning av köparen för vissa kostnader som har uppkommit med anledning av avbeställningen, om sådana anspråk görs måste uppfödaren styrka dessa kostnader.
Har ett avtal gjorts att handpenningen inte betalas tillbaka vid ånger, så är det det som gäller. Och så är det i de flesta fallen.