Väldigt agressiv hund?!
Hej! Min kusin har en pekenise/tibetansk spaniel mix på 5 år (adopterad) som är väldigt aggressiv. Hon biter så fort folk kommer igenom dörren, när man hälsar, klappar och pratar med henne. Jag anar en stor dominans hos henne pga att ägaren inte tränat henne/visat i vem som bestämmer. Ägaren accepterar inte att hon är en hund, utan bara gullar med henne som om hon var en baby! Har på henne kläder och går runt med henne i famnen 24/7… Är detta som har orsakat det aggressiva beteendet? Jag har försökt att prata med min kusin om hur viktigt för hunden att ha struktur och stimulans i livet, och att vara tydlig när hunden gör oönskade beteende som skäller överdrivet eller bits hejvilt .. Hon blir bara sur på mig! Tycker oerhört synd om hunden som får leva med denna stress. Jag vet inte vad jag ska göra :/
Fast dominans mellan två olika arter existerar inte, det är snarare så att ägarna har inte satt tydliga gränser för hunden och hon får göra lite som hon vill helt enkelt.
Det enda du kan göra om ägarna inte lyssnar är att låta det vara och låta de ta konsekvenserna av hundens beteende, du kan inte göra så mycket mer än att informera att hunden är stressad/understimulerad.
-
Skulle snarare gissa att hunden är rädd och osäker och biter i försvar/blir aggressiv. Har sällan träffat hundar som reagerar på det viset pga dominans i hunden, snarare felbehandlad och klemad med vilket gör att den biter först för att ta det säkra före det osäkra.
De hundarna hjälper inte att visa dominans/vem som bestämmer för. Då blir det ofta värre. De behöver lära sig att det inte är deras ansvar att försvara/bita. Sen är det viktigt att människor runt omkring denna hund inte försöker klappa den.
Då det inte är din hund och ägaren inte anser att det är nåt problem med hunden, så det enda du kan göra är att totalt ignorera den när du är där på besök.
Skulle ägaren se hundens beteende som ett stort problem, så är det hon som måste arbeta med sin hund för att få bort det.
Men inte med hårda ord eller dominans.
/Elisa
Ok. Ägaren triggar igång hunden att bita folk .. Hon tycker det är roligt och springer ofta efter personen för att hetsa upp .. Det gör ju hunden än mer stressad och aggressiv . Nej jag får låta det vara , även om det är jobbigt att se. Tillägger att jag rastade hunden några gånger och då var hon hur fin som helst . Gick fot med mig vilket hon aldrig går med ägaren (drar i koppel hela tiden) PS . Jag menar inte att detta beteende har med dominans att göra , utan osäkerhet och aggressivitet som rubriken lyder.
#3 Texten är ganska missvisande isåfall. "Jag anar en stor dominans hos henne pga att ägaren inte tränat henne/visat i vem som bestämmer."
Osäkerhet och aggression går ofta hand i hand, men aggression tror jag det inte handlar om i det fallet. Snarare osäkerhet och stress som slutar i överslagshandlingar.
-
Ts, det är svårt att veta vad du menar, när du säger emot dig själv. Jag tycker synd om hunden. Det beteende den hunden uppvisar, har inget att göra med att din kusin inte visat vem som bestämmer. Du säger att ägaren triggar hunden att bita folk. Ja, då har ägaren Lärt hunden det beteendet. Tragiskt att läsa. Vad vill du med ditt inlägg, då du ändå tänkt låta det vara, undrar jag?
Om hunden biter och orsakar skada på kläder eller person - då är det anmälningsbart. Storleken på hunden är då ointressant. Hur man kan sjunka så lågt att man väljer att trigga ett sådant beteende? Jag fattar det bara inte. Och just det här att man bangar att tala klarspråk med folk som beter sig illa och/eller behandlar sina djur illa - varför?! Tiga innebär att man tyst accepterar ett dåligt/skadligt beteende - precis som med t ex mobbing. Fram med civilkuraget för f… "Hon blir bara sur på mig", so what? Vad tror hon händer den dagen hunden ger sig på fel person? Att denne kommer dalta med henne och gulla med jycken? Eller för all del, hunden orsakar en rispa på en onge med icke-förlåtande förälder som inte tänker se mellan fingrarna?
Glöm det där med "dominans", sådant existerar inte på det sättet.
Och vill hon gulla mycket med sin hund så får hon väl allt göra det, gullande är inget dåligt.
Hunden låter mycket osäker och där får hon lov att börja, men allra först skulle jag ta hunden till veterinär för att kolla så hunden inte har ont nånstans. Försök prata med henne, hon gör ju det bara mycket värre genom att hetsa hunden.
Jag själv skulle ha låtit det vara, om det händer något så händer det och då får hon stå för det. Kanske inte det bästa tipset, men det är det jag skulle göra…
#6 jag låter det vara då jag VET att hon ej lyssnar på detta. Får hoppas på ett bra liv och psyke för hunden trots allt den får stå ut med … Och ja, jag blandar ihop aggression och dominans . Detta gör tråden otydlig.
Ville bara få förslag av er med hund vana hur jag går till väga.. Men verkar inte finnas något att göra. Ägaren får ta sitt ansvar och inse sitt fel.
Då inte ägaren lyssnar och förstår att hon gör hunden stressad och osäker är det inte mycket mer du kan göra än att påpeka att hunden inte mår bra och behöver hjälp.
Hur du själv ska göra med hunden (om den har tendens att villa hugga) är att totalt ignorera hunden när du är där på besök. Låt hunden välja om den vill hälsa eller inte. Kanske t.om. be om att du ska bry dej om den. Försök inte klappa eller locka på den.
Sen kan du lite fint köpa en bok till matte. Mitt tips är en bok som heter "Skippa Ledarskapet" av Ingela Melinder
/Elisa