Ni med kastrerade hanhundar
Jag kasterade min hanhund för drygt en vecka sedan och har redan märkt stor skillnad på hans beteende- till det bättre då. Han är mer uppmärksam på mig när vi är ute och bryr sig inte lika mycket om annat och kopplar lättare av inomhus.
Hur lång tid tog det innan ni började märka förändringar? Positiva eller negativa? Eller blev era hundar inte "ändrade" på något sätt?
Hej, märkte bara positiva erfarenheter mer och mer under ca två månader sedan var han som idag, bryr sig inte nämnvärt av löptikar och kan lätt bryta nosande t ex. Tänk bara på att ämnesomsättningen går ner och hungern ökar så se att att hunden aldrig blir tjock för det är då de kan bli slöa vilket inte är resultatet av kastreringen utan övervikt. Lek extra mycket och ge bra hundmat utan spannmål och snabb kolhydrater. Hundgodiset ska vara av samma sort som hundmaten!
Märker ingen direkt skillnad. Alltid fullt fokus om jag kräver det.
okej roligt att höra. Samma här han vräker i sig maten till skillnad från innan då man fick truga och locka och ha sig för att han skulle äta.
Tack för tipset!

Jag har inte märkt någon skillnad. Beträffande vikten har det inte heller varit något problem. Nu får jag lägga på ena hunden lite vikt då han blivit för smal. Den andra håller vikten som han ska.
>>>Malum domesticum<<<
Jag gjorde det förebyggande när han var sju månader, så inga förändringar.