vilken hund skulle passa mig?
Hej som rubriken lyder så undrar jag vilken ras som skulle passa in i min vardag Vill ha en ganska stor hund, som ska vara arbetsvillig, och helst ganska lätt lärd. Jag älskar att hålla på med agility,spår,lydnad mm. Mellan 2-4 timmars promenad om dagen ( så mycket hunden behöver). Bor i villa med stor trädgård om det har någon stor betydelse. Fråga på om det är något ni undrar över :)
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
Haft hund innan? Jag har hittat min stora kärlek.. En greyhound/labrador/ bd collie… Greyhound blir rätt stora, arbetar gärna och springer fort.. Världens snabbaste soffpotatis läste jag någonstanns och det stämmer bra med min vovvs.. Han har mest Greyhound i sig.. Labrador är ju en arbetsvillig ras som funkar på agillity banan..
Nope har aldrig haft hund innan men har läst mycket om hundar Ja labradorer är väll en hund man kan ha till allt möjligt?
- Paul Walker
En jaktlabbe? Smidiga och snabba, medelstora och mycket lättlärda
Ja labbe passar till alla möjliga saker.. Bra luktsinne och bra arbetsvilja.. Ska du ha jaktlabbe kan det dock bli att den gärna drar efter vilt vilket försvårar att ha den lös..
#4 Varför skulle jaktisar dra iväg?
Asså är jaktlabbe en egen ras?
- Paul Walker
#6 Rasen Labrador är uppdelad i tre varianter; utställning, jakt och dualpurpose.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Lagotton har jag ju redan gett förslag på, gillade du någon av de andra raserna du fick förslag om? (:
#7 Har aldrig hört talas om dualpurpose labbe, vad är det de är inriktade i? 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#9 Det är en blandning av båda linjerna, jakt och utställning. De har både arbetsegenskaperna som en jaktlabbe har och funkar bra på utställning
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Åh vad kul! Där fick man lära sig något nytt 👍
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#9 som #10 sade men det blir oftast så att det drar åt det ena eller det andra
Labrador- bra som första hund :) men mata inte den för mkt bara 😃

Kungspudel? Dock är det ju mycket pälsvård och trim :-)
Tror ni japansk spets hade passat mig? :)
- Paul Walker
#15 Säkert, om storleken inte spelar så stor roll längre, kolla också in de tyska spetsarna, ex. Mittelspitz, väldigt kvicka och smarta hundar!
Collie
Medarbetare på Social fobi iFokus
Portugisisk Vattenhund ! En sån har jag och det är Min första hund och oj så lättlärd och arbetsvillig. Vi tränar lydnad, rally har testat och ska fortsätta med sök. Jag springer canicross med henne två gånger i veckan och vi har helt enkelt fantastiskt kul ihop. Lätt att ha lös dessutom, men det är ju en träningssajt också. Har en hund som alltid är glad, älskar matte mest men andra duger när jag inte finns. Det finns en hel del vakt i rasen och hon varnar när objudna kommer in på tomten. Tror hon skulle gå emellan om någon hotade mig även om hon är from som ett lamm annars. Går bra ihop med mina katter också, vilket är ett viktigt för mig eftersom jag föder upp katter sedan många år. Rasen behöver mental stimulans men det är inte så himla svårt att åstadkomma. godissök , apportträning, klickerträningsövningar m.m. Kan man köra i vardagsrummet. Men för att må riktigt bra behöver Portisen få vara i skog och mark och på sommaren få möjlighet att göra det de är avlade för, simma och dyka och vattenapportera!
jag tänker att typ hela rasgrupp 8 skulle passa perfekt :)
#19 Nej det gör det inte.
TS: Pudel, labbe, finsk lapphund, sheltie, tyska spetsarna?
De två sista är dock lite mindre.
-
Kan tillägga nu oxå att hunden ska kunna nöja sig med bara vanliga promenader och inget agilit, spår eller annat några dagar i veckan utan att få "damp"
- Paul Walker
Då ska du inte ha mittelspitz. De kan bli rätt så dampiga av att inte ha en regelbunden syssla, helst flera, ett par ggr i veckan. Och med dampiga menar jag uppmärksamhetskrävande och skälliga och överslagsbeteenden som att jaga svansen, utfall, m.m. Jag vet inte om jappen är så men tror keeshond skulle passa lite bättre. Går att hålla på med aktiviteter men klarar av lugna perioder bättre.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#21 #22 OT men snälla, använd inte uttryck som "få damp" eller "vara dampig". Damp är ingenting man får eller är, det är en sjukdom som man har alldeles mot sin vilja. Det är oerhört stötande att använda det som synonym till att vara rastlös, stressad, ha överskottsenergi eller "klättra på väggarna".
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#23 oj tänkte mig inte för innan jag skrev det men jag menade såklart "rastlös"
- Paul Walker
#21 + menar inte att hunden ska behöva gå sysslolös 5 dagar i veckan men ändå inte "hålla igång" 7 dagar i veckan om ni fattar vad jag medar
- Paul Walker
Ingen ras behöver hålla igång 7 dagar i veckan, alla hundar behöver vilodagar för att undvika stress. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#4 Varför skulle en jaktlabbe dra på vilt? Förklara gärna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.