Förbjudna hundraser i Danmark
Som många vet så är tretton hundraser förbjudna i Danmark. Jag undrar om det finns någon form av bett statistik eller hur många hundar som avlivades runt detta? Jag håller nämligen på med en skoluppgift
Jag har läst nånstans att även fast dessa raser har minskat i antal så har antalen bett (från andra raser) ökat. Även innan så var antalet bett representerat i högre utsträckning hos andra raser än hos de förbjudna raserna.
Men har tyvärr ingen källa och kommer inte ihåg vart jag läst detta.
Kanske kan du maila nån djurskyddsorganisation eller minister i danmark som har hand om just de här frågorna och som kanske var drivande i beslutsfattningen. De borde ju ha haft nån utredning efter såpass lång tid.
Även Djurens Rätt (www.djurensratt.se) kan ha information om hur det ser ut. De arbetar en del med frågor även internationellt.
Kanske kan det vara intressant att jämföra (exempelvis) Svensk, Norsk och Dansk statistik. Om det skiljer mellan länder som har förbud och de som inte har det. Osv.
Bra ämne att skriva arbete om! Lycka till! :)
"På natten är alla katter svarta"
Skulle också vilja veta detta, så tassar in här :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag läste den undersökningen som togs fram för att utvärdera Danmarks tillsynslag, den var inte lätt att söka upp och jag minns inte heller vart jag till slut fann den.
Föreningen "fair dog" har även gjort en ovetenskaplig undersökning baserat på mediarapporter och berättelser. Men det är ju inte en vidare bra källa.
≧◔◡◔≦
#1 Tackar :)
#3 Det är källan som alltid är problemet, man hittar ofta saker men man måste ju veta hur sanna de är :/
#4 utvärderingen ligger iaf ute på nätet, så har du bra google-skills så kommer du nog finna den.
≧◔◡◔≦
#5 Jag är ganska bra så jag kan försöka
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har hört någonstans att allt från "flera hundra" till "flera tusen hundar har dött" pga. lagstiftningen, men hittar ingen säker källa.
Guilty until proven innocent: http://www.youtube.com/watch?v=1ZlOJb8o5TQ
(Om fallet med en dödsdömd Schäfer som fritogs av en polis. Där står det "flera tusen" och att "i genomsnitt två hundar om dagen dör pga. lagen".)
Artikel från September: http://www.bt.dk/danmark/efter-hundeloven-saa-mange-hunde-er-nu-blevet-aflivet-i-danmark
"Siden har 622 hunde måtte lade livet, hvor 465 var omfattet at bestemmelsen om forbudte racer. De resterende 157 derimod fik den livsdrænende indsprøjtning for at have skambidt enten mennesker eller andre hunde - heraf var 66 tilfælde forårsaget af de forbudte racer. Sådan så tallene ifølge Justitsministeriet ud i slutningen af juni 2013."
http://www.bt.dk/politik/319-hunde-aflivet-paa-grund-af-hundeloven
En äldre, från April, se bara rubriken.
Båda artiklarna hade väldigt specifika siffror, 319 i April och 622 i September. Men någon måste vara fel, för man kan väl inte ha avlivat 319 från 2010-April 2013, och sedan 303 från April-September i år?
Ett fall var med den lilla hunden Bogart, som bet en kvinna med blödarsjuka. Alltså skulle det minsta sår behövats sys på just henne, och där klev lagen in om att "om en hund biter och skadan kräver någon form av sjukhusvård, ska hunden dö".
Andra kända fall har inneburit hundar som "sett ut lite" som en förbjuden ras (en var en HUSKYmix), och då ägaren inte kan bevisa vad en blandras har och inte har i sig, så blir hunden avlivad. Oskyldig.
("Nej, skyldig till motsatsen bevisats." Ett rättssystem från tidig medeltid.)
😢