Hundar iFokus

Hundar

Etikett: drag
Läst 2542 ggr
Sugar Mist
0

Hur mycket kan han dra?

Jag har tänkt börja dra med min aussie, men hur mycket tror ni han orkar dra? Jag planerar att skaffa en spark eller liknande, funderade ett tag på snowracer med det kanske blir för tungt för honom? Nomesele ska inskaffad, vad behöver man mer, förutom då något för honom att dra? Han är en ganska kraftig aussie på snart 2 år, ca 25-30kg, bara muskler, hur mycket kan han dra och hur börjar man dra?

-

fridaaocrazy
0

Tass 😃 (ska dra lite i vinter då behöver lite tips jag med)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[fantasi]1
0

Du kan börja med att han får dra dig i joggingtempo, förutsatt att han vet vad som förväntas av honom? Annars får du börja med dragteknik, start och stopp. Du kan då behöva expanderlina och ett midjebälte.

[TeamGolden]
0

Har ni dragit innan? Annars måste du börja med kommandon för stopp och ''start'', fart och höger och vänster, många har olika kommandon många har typ ''hoy'' osv istället för vänster eller höger. 

Att lära in dem kommandona kan ta ett tag, man ska helst börja med det utan spark eller snowracer, med endast hans nomsele och du med linan bakom för att liksom lära in allt, att kunna stoppa när hunden springer är ju väldigt viktigt och även kunna sakta ner.

Så det beror ju helt på vart ni ligger i eran utbildning. 
Sen tycker inte jag, trots att han är välmusklad och stor att man ska kasta sig upp på en spark och ropa ''dra'' till hunden för han kommer att använda nya muskler nu när du lägger tyngd och högre krav på honom. 

Jag började med pulka med lite snö i och ökade mängden snö i, lärde in kommandon så som ''hja hja'' = start/springa ''hoy'' = vänster elr höger (minns inte var ett år sen nu) och sen ''saaakta'' 
Det var viktigt för mig att kommandona satt så det tog en hel vinter för mig att skola in honom, både att vara van med nått som låter och slår bakom honom och just kommandona och förstå sig på dem. 

Dock var han under året när jag började därför drog jag ingen vikt bakom honom förra vintern, denna vinter ska han få jobba lite mer men det tar tid :)