Laga hundmaten själv.
Hej.
Så här är det:
Jag har en Pudel som börjar bli till åren - ska fylla 12 år.
Han är pigg och glad och hänger med på allt 🙂
Dock har jag nu efter att han haft ännu en period med lite dålig mage (kommer lite då och då) bestämt mig för att ge honom mat jag själv gjort.
Vill påpeka att jag inte tänker ge honom mina "rester" vilket jag begriper inte är det optimala utan se till att han får i sig mat från bra råvaror, kött, fisk, kyckling, inälvsmat, ägg etc med hög smältbarhet för bästa tillgodo görande av näringen.
Samt blanda ut med ris, kanske lite potatis, grönsaker och tillsätta fett, ev vitaminer etc.
Det jag undrar över är (har sökt på nätet men inte fått något bra svar) fördelningen? Hur mycket protein dvs procent protein bör det vara per dag? Nu pratar jag rent protein och inte mängden kött. 🙂
Någon som har en uppfattning här om detta?
Vill också säga att jag inte tänker "barfa" honom eftersom han är gammal och tänderna inte är vad de har varit. Lite rått kött kan han få prova ibland men annars hade jag tänkt koka maten.
Väldigt tacksam för tips
Du går efter behov helt enkelt - mängden kött är inte så noga så länge hunden inte blir tjock🙂 Färskt rått kött innehåller runt 15% protein eftersom färsk mat innehåller mycket vatten. Kokt kött får då högre kötthalt.
Kött och t ex grönsaker och/eller ris + vitaminer/mineraler (här är Standardt Laga Mat kanonbra) är enkelt att blanda själv numera för att få bra kost. personligen ger jag då rått kött och inte kokt.
Vitaminer och mineraler är viktigt då du hunden behöver det - främst kalcium som naturligt finns i ben, men som sällan blandas med i hemlagat.
Det är bra att försöka läsa på så mycket som möjligt om vad hunden behöver och verkligen vara helt säker på att hunden får i sig allt. Jag har precis gjort ett arbete om allt hunden behöver och läst otaliga vetenskapliga artiklar i ämnet och känner fortfarande att jag inte kan tillräckligt mycket och ger därför färskfoder isället så att du är väl inläst är verkligen viktigt då brist på ett ämne kan vara svårt att upptäcka i vissa fal men kan vara förödande för hunden. Vill inte på något sätt säga att du inte borde ge hunden egenlagad mat utan vill bara upplysa om vikten av att veta vad man gör, hoppas du inte tar det som kritik!
Sen är det även väldigt bra att tänka på att om du tänker tillaga maten så finns det stor risk att mycket av näringsämnena(vitaminer, mineraler, proteiner mm) förändrar sig och även försämras vid tillagning. Om enda anedningen till att du ska tillaga maten är för att hunden ska tugga lättare så skulle jag isället råda till att dela maten i små bitar och servera det rått :)
Som skrivet förlorar råvarorna näringsämnen vid uppvärmning. Bättre att ni istället mixar maten.

Hej och tack för svar.
Njaa, jag hade tänkt att ev lite försiktigt introducera rått kött till viss del men inte nu i början. Hans mage har varit i olag till och från och jag är rädd om den gamle maggen - rått kött KAN vara känsligt när de inte är vana.
Jag skulle nog ändå också vilja ha någon sorts riktlinje när det gäller mängden protein - inte för att jag är rädd att han kommer att få för mycket men jag vill inte att han får för lite.
Precis som hos oss människor är proteinet en av de viktigaste byggstenarna i vår kropp.
Jag har googlat för att få någon sorts ledning i hur mycket protein en hund bör ha - givetvis är det ju som hos oss människor att det varierar från person till person och om personen tränar mycket behövs det kanske lite mer.
De enda uppgifter jag hittar är från olika fodertillverkare där de skriver hur mycket protein det finns i de olika fodersorterna.
Det måste väl ändå finnas någon sorts "schablon" som man kan utgå ifrån?
2# Nej absolut inte - jag tar det inte som kritik :)
Jag har rätt god uppfattning om vad ett hunddjur är "designad" för att leva på - deras naturliga mat så att säga. Men det är fördelningen jag funderar på och speciellt då proteinet.
Jag kan också säga att jag inte har speciellt stor tilltro till färdigfodertillverkare.
De har, precis som de mänskliga färdigmatstillverkarna lyckats få människor att tro att våra hundar inte klarar sig utan deras mat vilket jag definitivt inte håller med om.
Däremot är det ju bekvämt för oss med färdigfoder men det är en helt annan sak. 🙂
#4 Till känsliga hundar brukar rekommenderas att ge 2 g protein per kg hund. Det är då "snäll" mat som inte belastar kroppen så mycket, som sänker ämnesomsättningen och som kan vara bra om hunden har klåda, svamp, eller om hunden är mindre aktiv eller gammal.
Så till exempel till 20 kg hund blir det 40 g protein per dag, vilket blir ungefär 200 g kött. Man kan också räkna 1 % kött av hundens kroppsvikt.
Självklart är behoven olika, men detta är ju i alla fall en riktlinje och jag ser den som ett slags "lägsta gräns" för proteiner. :)
Kollat dessa?
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/ http://www.monicasegal.com/ http://jipotimas.se/
http://barf.ifokus.se/links?discussions-1
http://www.rawmeatybones.com/
http://uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF/
http://barf.ifokus.se/articles/4d714243b9cb462227057f40-barfa-din-hund?4d712456b9cb46214104627b-1-hund
https://docs.google.com/file/d/0B7ZgX8CEIFyzSnlNeTlUOUtnQXc/edit?pli=1
http://www.kurant.se/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Tack Fabienne - det var något sådant jag letade efter. 🙂
Får jag fråga var du hittat detta? Jag misstror inte dig men skulle vara intressant att läsa mer om det.
Ja lägsta gränsen är ju den jag inte vill underskrida eftersom protein en viktig del - sedan har jag förstått att äldre hundar kan behöva lite mer protein än en annan "vanlig" vuxen hund.
Jag har kollat en del och vet vad barf innebär i stora drag men känner inte att jag vill börja helt och hållet med det - däremot kanske en variation av det. :)
#7 Lena Mattsson och Rose-Marie Kullberg brukar rekommendera denna nivå på proteinet om hunden av någon anledning är i behov av sänkt protein. Din hund behöver nog dock lite mer än det om han inte har något speciellt behov av sänkt protein.
Lena och Rose-Marie kan du vända dig till om du behöver hjälp med recept med just din hunds behov i åtanke. De är båda väldigt duktiga och hjälpsamma. Lena har grundat Standardt och GöteborgsGG och Rose-Marie driver företaget "DjurKvalitén" och båda arbetar med kostrelaterade problem hos främst hundar och katter och har lång erfarenhet och mycket kunskap. Lycka till hur som helst! Hoppas du får ordning på vovvens mage. :)
#7 Du kanske skulle kolla dom två första länkarna, de handlar inte bara om BARF.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Tänkte bara uppdatera lite 🙂
Efter en period med dålig mage på min stackars pudelkille så är jag nu mitt inne i en period med "skon-mat" dvs har gett honom kokt ris (lång koktid) med kokt fisk och fördelade det i små portioner som han fick först 5 ggr om dagen, sedan fyra ggr, 3 ggr etc….
Har börjat blanda i lite annat som kokt ägg, kokt morot etc och även nu dragit ihop portionerna till färre tillfällen men ökat storleken.
Det har gått jättebra verkligen - hans avföring är fast och fin och han är glad och pigg.
Ska börja ge lite mer varierat nu med kött, fågel, inälvor etc och även lägga till fler grönsaker samt förstås läsa på mer för jag har bestämt mig för att inte köpa någon färdigmat alls längre.
Jag tillhör dem som är övertygad om att man själv mycket väl kan ge sin hund bra hemlagad mat och att man inte behöver ge färdigfoder vilket fodertillverkarna har lyckats skrämma/övertyga hundägarna om.
Givetvis får man läsa på lite men precis som jag läst på om människans föda, när jag la om min egen kost och gick ner 45 kilo samt blev av med en massa kroppsliga besvär, så gör jag det nu även med hundens.
Tack för alla tips - jag ska läsa alla dina länkar "vallhund" men jag tar en sak i taget.
Nu är det mest akuta med diarré och kräkningar etc borta så nu ska jag bara bygga på efter hand ☝️
Varför inte köra på färskfoder?
Jag har en gammal vovve på snart 15 år som det senaste halvåret gått över till rått och främst färskfoder. Har har alltid haft lätt för att bli dålig i magen och jag gjorde därför en långsam övergång från torrfoder till färskfoder. Nu äter han Mush Vaisto och mår toppen. Han är sällan dålig i magen och har fått mycket bättre immunförsvar.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Det finns säkert bra färskfoder men jag tycker det är intressant och roligt att göra egen mat precis som jag lagar all mat till mig själv och inte använder halv eller helfabrikat 🙂
Funderar dock på att köpa fryst färskfoder att ha som reserv i frysen om man någon gång inte har tid eller har planerat dåligt.
En positiv förändring jag redan nu har märkt (förutom att avföringen nu är normal) är att han verkar lugnare nu överlag - tidigare kunde han bli hungrig ofta men nu håller han sig mätt.

Ok - lite uppdatering igen 🙂
Min gamling mår mycket bra - det märks att han känner sig mätt och han älskar sin mat.
Inga problem med magen trots att jag skiftar rätt friskt från dag till dag mellan olika kött, inälvsmat etc.
DOCK var jag nog lite väl entusiastisk när det gäller min egen uthållighet att fixa ihop allt. 😮
Jag lagar ju mat till mig själv som jag sedan fryser in för att ha i arbetsveckorna och nu måste jag dessutom särskilja till hunden och frysa in.
Det står många kastruller, pytsar etc framme här när jag håller på- och det känns som att jag inte gööör annat än lagar till, väger och fryser in. 😓
Så nu kryper jag till korset och tänkte testa färskfoder.
Har kollat lite var det finns i min närhet och ska ringa dem i eftermiddag för lite frågor.
Vom och hundemat - någon som vet något om det? Innehåller det benbitar?
Har även kollat på Musch som bekvämt nog finns här i mitt samhälle men såg att det fanns benbitar - krossade visserligen men jag känner mig lite osäker ändå med tanke på att det är en gammal hund med historia bakom sig med känslig mage och lite kassa tänder.
VoH innehåller ben, men dom är malda och inget som du vare sig ser eller som behöver tuggas🙂
Inte heller benen i Mush (åtminstone inte i Vaisto som är köttbullar - dom enda jag provat) är några problem.

Jag fick se innehållet i en "korv" Musch och där fanns tydliga små benbitar. Visserligen inga stora bitar men jag är ändå lite orolig och rädd att det ska ställa till med något i slutänden med min gamling med sin känsliga mage.
Möjligt att Vaisto är bättre men den sorten hade de inte hemma och var osäkra på när det skulle komma.
Hittade en affär inom körbar sträcka som har Bravo - någon som har synpunkter på det? 🙂
Jag använde Bravo en del för en del år sedan och det duger - bättre än inget färskfoder alls🙂 Har vänner som använder och är nöjda.
Personligen tycker jag det är för lite animalier och för mycket av annat - men det är jag det. Dom finns i flertalet olika sorter numera vilket gör det enkelt att variera smaker osv.

Tack "russin" - jag ska köra dit och kolla in vilka sorter de hade och prova lite försiktigt.
Visst ska min vovve ha det han behöver i näring etc men samtidigt är han ingen högpresterande kille längre och jag kan ju variera med annat om jag vill.
Det var rätt bra för i denna affär hade de samma styckpris på burgarna i småförpackningarna (påse med 8 burgare 1,2 kg) som i de större förpackningarna på 80 burgare och fler. Tänkte i så fall om det funkar och han tåler det köpa flera småpåsar med olika sorter så man kan variera. 🙂
Det är bara att prova sig fram lite, så ser du om det fungerar🙂
Jag tycker absolut inte du bör vara rädd för de malda benen som finns i tex. mush. Jag har oerhört svårt att tro att de skulle kunna göra någon skada. Kan hunden inte smälta dem så kommer de ut i samma skick igen. Jag är också lite rädd för att ge min gamling ben, men då gäller det just hela ben. Malda ben eller benmjöl är jag inte ett dugg rädd för.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Nä jag vet att jag förmodligen är lite vääl "hönsmamma" här men kan inte få bort den där oros-känslan ändå 🙂
Har dock läst att en del hundar kan reagera med kräkningar och diarré och känner bara att "nää vill inte ställa till det för mycket med den gamla "maggen" som nu blivit så lugn igen.
Ska testa Bravo nu med försiktig invänjning så får vi se.
Har lite dåligt samvete också för att jag inte tagit tag i detta långt tidigare - att jag bara liksom "accepterat" att han varit strulig i magen titt som tätt och inte börjat tänka till.
I och för sig har jag gått i många år med egen kass mage innan jag började ta tag i min egen kost men med hunden känns det lite värre - våra djur är ju liksom utlämnade åt oss och har inget val 😕