Vilken av dessa raser
Några har kanske läst min tidigare tråd "vilken ras passar oss?" Vi skall ju skaffa en till hund om kanske 1-3 år och jag undrar vilken av dessa raser skulle passa oss bäst Australian kelpie Aussi Belgisk vallhund (graendael, terveuen) Cattle dog Collie (KH) Vit herdehund Ordna dessa rasen från den som skulle passa mig bäst till sämst skriv gärna varför ni lag dem i just den ådningen :) Detta skulle jag hålla på med spår (1-2ggr i veckan) Lydnad, skulle jag gå kurs och gärna vilja komma till tävlings nivå Agility, samma som lydnad Valla (på sommaren 1-2ggr i veckan) Drag (1-2ggr i veckan) Promenader (1,5-2 timmar beroende på vad man gjort tidigare på dan) Hinner inte skriva mer
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Collie.
-
Den typen av aktivering passar alla de hundraserna, välj den du helst av allt vill ha så blir det nog jättebra.
Aussie!
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Håller med #2, alla raser du nämnde passar in. Vad är det för typ av hund du vill ha? Även om raserna fungerar fint till samma typ av aktivering så är raserna du nämnt otroligt olika.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det är väl isåfall vallning som inte blir så bra… Men annars ska det nog funka bra med vilken som beroende på vad för övriga egenskaper du söker.
Anser att Kelpie är det säkraste kortet bland raserna du radat upp. Både mentalitetsmässigt och tävlingsmässigt, den borde ta dig längst. 4 av raserna har svajig eller i vissa fall riktig dålig mentalitet och kan vara svårt att hitta en bra hund.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Vad är det du tänkt valla? Nöt eller får?
Vet inte hur skarp hund du orkar med men belgaren är extemt skarp och tuff att leva med. Men utöver det så ligger valet rätt fritt hos dig.
För nöt rekommenderar jag kelpie eller aussie från arbetande linjer. Är tydligen få cattledogs som kommer nånvart inom vallningen har jag läst nånstans här på forumet.
För får så skulle jag välja collien eller herdehunden. Gällande agility så hade jag uteslutit herdehunden då de jag mött inte varit speciellt snabb samt kan ha rätt kassa höfter om man har otur.
Du kan absolut prestera väl i lydnad m.m. med en aussie, kelpie eller cattledog. Tror en av dessa tre nötvallarhundar är mest passande på det du söker men jag vet inte vad du har för ambitioner i vallning och om du ska valla nöt eller får. Nötvallare kan vara lite för "hårda" mot får.
Om du ska valla får och vill tävla så ligger rösten hos collien.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#7 De belgare hon är intresserad utav tillhör inte kategorin extremt skarpa och tuffa. Det beror såklart på linjer men överlag så är det inga skarpladdade hundar som många tycks tro. Däremot otroligt speciella med nerverna utanpå. Går inte att jämföra Grönis/Terv med Malle från arbetslinjer.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#8 Men vill man verkligen ha en ras ur showlinjer om man tänkt arbeta med den? Man köper ju inte showhusky om man ska dra till exempel.
#7 Det sa jag ingenting om, det jag menar är att linjer spelar in men när det kommer till kritan så är en grönis eller terv inte i närheten utav en bruksmalle, oavsett linjer om man nu inte lyckas hitta extrema hundar vilket är väldigt svårt när det gäller dessa två raser, grönis svårare än terv.
Det jag ville påpeka är att det dessa hundar sällan besitter rättriktad skärpa, det är mer regel än undantag att det är osäkerhet som utspelar sig och inte nån speciell dådkraft.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jo men om man vill jobba med en tex terv så finns ju bruksterv att få tag på och då är det plötsligt väldigt mycket mer hund. Om man inte vill ha en skarp brukshund så är nog en av de andra raserna bättre val i mitt tycke. När man väljer icke-bruks-linjer kan man ju råka ut för värsta mardrömsexemplaret om man har otur. Behöver inte bli så men risken finns ju.
Är vansinnig skillnad i hundar oavsett ras som avlats för prestanda vs utseendeuppvisning. :)
#11 Återigen, det jag ville ha sagt är att de inte är extremt skarpa.
Svåra hundar, helt klart, men det beror inte på att de är värsta go crazy bananas-skarpa.
Och inte är det en ras att rekommendera så där hejvilt heller, jag försöker inte lura på någon en hund här utan jag ville bara klargöra att deras "skärpa" inte är det största bekymret.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Och sen kan man ju också fråga sig vad skärpa egentligen innebär? Det är så himla olika uppfattningar om ordet.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Skärpa inom hund för mig innebär en hund som inte tvekar att ta till bett om den anser att det krävs. Finns skärpa inom vissa vallhundar med, tex även om det inte är samma nivå som hos vissa bruksraser.
Jag skiljer på vass och skarp. Vass för mig har rätt mycket humör och skarp tvekar inte att ta till bett.
Så jag ser ordet skarp.
Tillägg: En hund utan skärpa (viss mån aggressivitet och i princip ilska) är en rätt dålig skyddshund. :)
En väldigt osäker hund kan också ta till bett när den anser att det krävs. Är det fortfarande en skarp hund?
I skyddet är det inte önskvärt med förbannade hundar, att vara arg tar rejält på energin som behöver sparas på för ett bra skyddsarbete.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Så hur skulle du förklara en skarp jakthund, vs en skarp vallhund, vs en skarp brukshund? Vad är skärpa för dig?
#7 Det finns i princip inga vallavlade ACD i Sverige, en har lyckats klara VP efter flera försök. Vill man valla med en Kelpie så är det ASD/WK som gäller. Det finns enstaka uppfödare av Aussies som satsar på vallning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Den allmänt vedertagna definitionen på skärpa är hundens förmåga att plocka fram aggression vid hot.
#19 Tack. :)
Kelpie, såklart. Men en Working kelpie ifall du vill ha en bra vallhund. AKs kommer inte i närheten av WKs vallkapacitet. Dock är WKs tuffare och svårare att få tag på än vad AKs är.
Medarbetare på brukshundraser.
Fast en WK är ingen hund man skall skaffa om man inte verkligen kommer satsa på vallandet, får inte en WK valla och arbeta ordentligt så blir det lätt katastrof. Vill man bara testa lite på vallandet finns det lämpligare raser.
En vanlig Kelpie däremot kunde säkert passa.
Vallande kommer jag inte satsa på någo mycket utan mera som aktivering på skoj, jag har väldigt länge funderat på kelpie och den rasen skulle jag ta om jag fick bestämma men tyvärr har de andra en annan åsikt :(
#23 Vad tycker de andra? Finns det någon ras ni alla gillar?
Jag förutsåg att hon skall valla, då hon skrev det. Men såg nu att det endast är på sommaren. Så en vanlig kelpie passar betydligt bättre. För övrigt tycker jag ej att man skall valla "på skoj" och "som aktivering", utan för att det finns ett behov. Men det är en annan diskussion.
Medarbetare på brukshundraser.
ingen av raserna används längre som äkta vallhund, men det finns vallanlagsprov för alla raser.
Annars passar alla raserna till det du vill göra, men jag diggar de belgiska! :) särskilt terven som passar för drag, utmärker sig inom både lydnad och agility, och inom spår finns det många höjdare! :)
#24 så här tycker de andra: Mamma: old english sheepdog Pappa: rottwailer (tror jag) Lillebror: ihasa apso och aussi :) Och mamma och pappa tycker nog att aussin är helt ok och för mig är aussin kanske på plats 3…
#27 Vad tycker du/ni om Bearded Collie då? Något lik Old English Sheepdog, dock lite enklare att träna med verkar det som, OES verkar mer envis och inte lika träningsintresserad. Väldigt allround och lättlärd.
Håller med #28, Bearded Collie är en rätt bra "mellangrund". Vallhund, will to please, ser ut som en OES fast med i princip lhasa apsos hängande päls istället. Och måste inte valla för att må bra. :)