tänder :ska det se ut så här?
Sitter den gamla fast som berget, eller går den att rucka på?
Den nya huggtanden är ju inte helt framme, så jag skulle avvakta lite, kanske ge ett gäng tuggben att gnaga på för att hjälpa gamla tanden på traven.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ring till en veterinär och fråga, det är inte bra om de gamla täderna pressar på de nya så att det börjar växa snett.
ja dom sitter som berget :/
#3 Ring veterinär!
Sitter den gamla fast som berget bör den nog dras ut, gärna skall man dra ut tidigt så hunden inte riskerar bettfel. Låt veterinären kolla på det, de drar inte ut i onödan.
okej
Jag hade inte oroat mig än, har haft valptänder som sitter som sten ena dagen för att lossna nästa dag. Orsaken till att de ofta får dubbeltänder är för att de aldrig ska vara utan sina K9:or. Jag hade avvaktat några dagar till, men om du är oroad så kan du ju alltid kontakta veterinären.
Risken finns ju att anlaget skadas om valptänderna fastnar, men jag får uppfattningen om att det är ganska sällsynt.
Min valp har precis ttappat sina huggisar och för en vecka sen satt de som berget samtidigt som de nya var påväg. Vi vickade då ordentligt på dem så att vi vickade dem lösa, nästa gång satt de fast igen och vi vickade lös dem och så kampade vi massa och gav råa köttben och efter en vecka lossnade dem. Men det krävs en hel del jobb och engagemang och ibland så är det ju bara så att de sitter fast och måste tas ut men tycker du ska ge det en ordentlig chans först, är ju ändå ett jobbigt ingrepp som behöver göras för att ta ut dem. Lycka till :)
Valptänder som sitter kvar efter 6 månaders ålder skulle jag få borttagna - det för att slippa riskera bettfel pga dom.
Min tik hade det sa vid 6man. Sa nar hon blev steriliserad sa tog vet ut dom for att det vart enklast sa…. jag skulle nog fa vet att ta bort dom…
Min tik hade det sa vid 6man. Sa nar hon blev steriliserad sa tog vet ut dom for att det vart enklast sa…. jag skulle nog fa vet att ta bort dom…
Så länge de nya hörntänderna kommer upp där de ska, dvs så länge det finns plats för underkäkens nya hörntänder att komma upp i "luckan" framför överkäkens hörntänder, finns ingen anledning att dra ut några valptänder. Även om det kan se trångt ut ibland så brukar hörntänderna rätta sig efter varandra och ge plats så det blir korrekt till slut. Särskilt småhundar brukar vara mkt sena med tandömsningen - uppåt 8-10 månader kan man få vänta innan alla tänder har bytts ut UTAN att det har resulterat i något bettfel.
Utdragning av valptänder är en ny födkrok för veterinärerna. Bara ett ytterst litet fåtal av alla valpar som utsätts för valptandutdragning skulle få bettfel om hörntänderna (som det oftast gäller) fått sitta kvar tills de lossnat av sig själva.
Mjölktändernas rötter luckras upp när det är dags för dem att lossna - och det kan gå fort. En tand som sitter som berget ena veckan kan ramla ut nästa vecka och då ser man att den inte har några rötter, bara en liten vass kant där roten har suttit. Innan valptanden och den nya tanden har nått samma längd ska man inte ens börja vicka på mjölktanden.
Valpar som inte kan byta tänder och få normala bett utan veterinäringrepp ska naturligtvis inte användas i avel senare! Hundar som inte kan utvecklas normalt utan veterinäringrepp får inte heller ställas ut enligt doping/fuskreglerna. Helst borde veterinärerna ha anmälningsplikt till SKK när de drar ut tänder på renrasiga valpar så dessa valpar kan beläggas med utställningsförbud och avelspärr. Fanns den regeln skulle nog minst 80% av alla dessa stackars utsatta valpar slippa få sina tänder utdragna helt i onödan. Ibland har det t.o.m. hänt att veterinärer har dragit ut fel tand/tänder och alltså tagit bort permanenta tänder istället för mjölktänder.
Glömde…
Valpen på TS bild ser ut att få ett helt normalt bett. Den nya hörntanden i underkäken kommer upp där den ska (framför den nya i överkäken). Jag skulle absolut inte oroa mig för bettfel på den valpen utan låta valptänderna vara ifred allra minst tills de nya hörntänderna har vuxit klart. Först då skulle jag (kanske) börja vícka lite på den då eventuellt kvarsittande mjölktanden.
har fått tid i dag så ska ta ut dom för dom nya är nästan helt ute nu och dom gamla sitter fortfarande som berget.. ska jag avboka tiden??
#13 Ska hunden eventuellt gå i avel så är det ju definitivt av intresse huruvida tänderna fixar sig själv. Men det är ju vad jag tycker.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#13 Nej, avboka inte. Låt vet. kolla, tycker de inte att de behöver dras ut så kommer de inte dra ut dem heller. Så låt dem kolla och säga vad de tycker.
Jag fick ta min 6-månaders valp till vet för att hans valptänder inte släppte. De fick söva honom då de satt så otroligt hårt, fick ta fyra st. Bättre att låta veterinären dra ut dem, än att de nya växer fel och ger felbett resten av livet.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
13 skulle inte avboka tiden.
Personligen tycker inte jag att någon eller några av veterinären utdragna valptänder är ett stopp för avel. Det finns så oerhört många fler viktigare saker att ta i beaktande när det gäller avelsbiten🙂
Nu har jag själv inte behövt få någon tand utdragen än, men jag skulle inte stoppa en hund för avel enbart för den sakens skull.
#18 Du kan inte tänka dig att det är pga det tankesättet som tandstatusen ser ut som den gör hos många dvärgraser?
Håller man på med avel, så ska man vara kapabel att hålla många bollar i luften när det gäller val av avelsdjur. Skulle jag börja att avla på mina hundar, så är det självklart att jag jobbar för att få fram valpar som inte behöver veterinärvård per automatik. Lite samma sak som kuperingen folk gärna tog till, istället för att faktiskt avla fram djur med vettiga öron/svansar osv.
Kan flika in lite här. Vi var till veterinären idag och drog ut två hörnmjölktänder på vår 7-månaders valp. De satt som berget (vi har fösökt vicka på dem under en lång tid) och hans permanenta hörntänder hade blivit längre än mjölktänderna. Veterinären sade att om de permanenta tänderna blir längre än mjölktänderna så är det en stor risk att mjölktänderna inte lossnar. Man kan låta det vara, men då kan det hända att mjölktanden går av och lämnar en stor rot kvar i tandköttet.
I vårt fall var rötterna jättelånga så tror inte att tänderna skulle ha lossnat av sig själva. Om ni kollar på bilden nedan så ser ni den lilla vita delen längst nere? Det var tanden som syntes, resten är roten som låg under tandköttet. Riktiga monsterrötter!! Sorry om bilden är äcklig..
Hur som helst, skadar aldrig att kolla upp mjölktänder hos veterinären, det är olika från fall till fall.
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
20 oj vilka rötter 😮 Bra att ni drog ut dom för dessa ser inte ut som att de skulle ge upp alls av sig själva.
19 starta gärna en ny tråd om detta för det kan vara mycket intressant att se helheten i vad alla tycker/tänker :)
Min hund hade också dubbla huggisar vid 6 månader. Veterinären sa då att det var ok att avvakta tills han blev 7 månader, men då hade han redan tappat alla. Vickade dock rejält på dem flera gånger per dag under en vecka, riktigt så att jag kunde höra hur det knäckte till en gång. Kampade och gav tuggben och vickade lite igen, vips så lossnade de plötsligt.
Men som andra sagt, låt vet kolla först. Tänderna kan ju ha ruskigt långa rötter, precis som #20 visar (huga!).