Utvecklingen verkar gå bakåt
Tyvärr!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Kan du förklara lite närmare vad du menar?
Ja, jag förstår inte heller.
Hur kan det vara en dröm att tillbringa en sommar hos Ceasar Millan och anamma hans metoder 🤐
Till er som inte hänger med. Scrolla ner i bloggen så ser ni att denna tjej är en CM anhängare som har fått lära sig hans metoder "på plats"….
#3 Okej jag har haft hund manga ar och tranat lite vardags lydnad med min tik (alltsa ganska okunning inom just hundar)… har kollat lite pa CM men inte sa mycket… Bara undrar varfor sa manga tycker sa negativt om honom? Jag skulle garna vilja ha en informed opinion… Vore det ok om du forklarade lite? 🙂
#4, Haha. Det finns femtioåtta miljoner trådar om det.
Kort summerat (som blev långt):
- Han använder ofta de redskap som ägarna har hemma. Har ägarna ett stackel använder han stackel. Har de elhalsband använder han det. Detta är tillåtet i USA men förbjudet här. Många tycker att det är djurplågeri, och att en bra hundtränare ej ska behöva dessa hjälpmedel.
- Han är väldigt fysisk mot hundar. Han kallar det touch, andra kallar det nyp och sparkar. De är riktade mot känsliga punkter just för att få en reaktion.
- Han använder stryphalsband som han placerar längst upp på halsen (där nerverna är "blottade" och hunden är väldigt känslig) för att lättare kunna kontrollera hundarna.
- Det finns ett antal specifika fall som många rasat mot, tex när han höll upp en hund av polarras så länge i strypet att den nästan tappade all luft.
- Mycket av det man ser i tv är en metod som kallas flooding. Om jag förstått det rätt handlar det om att utsätta hundarna för det de är rädda för (eller agressiva mot) och sedan korrigera bort alla reaktioner. De som ogillar honom säger att detta inte löser någonting utan bara gör att det ser bra ut.
- De flesta har endast sett "The Dog whisperer" och dömmer ut honom baserat på ett fåtal säsonger tvprogram, som är skapade för att underhålla och visa dramatiska bilder på hundar och snabba förändringar. Många glömmer bort hur mycket som sker runtikring som vi inte får se …
- … Men det gör också de "vanliga" människorna som tittar, och de tror att om de bara placerar strypkopplet längst upp, om de bara gör hans tsssh-grej så kommer hunden magiskt lyda. Det gör den inte. De petar lite hårdare. Drar åt strypkopplet lite mer. Blir arga på sina hundar. Detta är tyvärr alltför vanligt och många hävdar att detta har ökat pga Cesar.
Jag tycker varken extremt illa om honom eller extremt mycket om honom. Jag försökte bara sammanställa argument från de som ogillar honom, så kan du se varför.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#5 Tack for svaret, har inte last nagra tradar har om honom (positivt eller negativt)… Jag tror vad han sager om att andas och vara lugn ar bra specielt for mig som blir stressad ibland (men iof kan man bara ga til yoga och fa reda pa det)… Jag tror jag kanner som dig, kommer varken tycka extremt illa eller bra av honom.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.