Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 8250 ggr
FemFem
0

Dansk-svensk gårdshund

Hej! Skrattar

Jag funderar på Dansk-svensk gårdshund, men har läst på många ställen att de är svårare att lämna ensamma än andra hundar. Jag tänkte om man t ex jobbar, kommer hem på lunchen och sen jobbar hela eftermiddagen igen. Blir hunden olyckligare än andra av att vara ensam? Går inte det att träna?

[Teddies matte]
0

Ingen hund mår bra av att lämnas ensam mycket, oavsett ras. Jobbar du heltid är det bättre att du skaffar dagmatte, anställer hundrastare eller har hunden på dagis.

Du kan ju heller inte lämna en valp ensam den första tiden, så det måste du tänka på och planera också, så du kan vara hemma den första tiden.

FemFem
0

Jo, hos valpen ska jag ju vara hemma så länge som behövs! Jag tänkte bara att det är ju jättemånga som gör så; åker till jobbet på morgonen, rastar på lunchen, åker tillbaka till jobbet. Då blir hunden ju kanske ensam tre timmar fm och fyra timmar em. Mer än så tänkte jag absolut inte lämna den. Vår förra hund var ensam ungefär 5 timmar per dag uppdelat på fm och em utan problem. Men så läste jag om Dansk svensk gårdshund att den inte klarar att vara ensam lika mycket som andra hundar?

[Teddies matte]
1

#2 Att lämna en hund ensam 7 timmar dagligen är inte särskilt snällt, bara för att det finns mindre bra hundägare betyder det ju inte att man skall ta efter dessa, då är ju hunden ensam och oaktiverad största delen av dagen. Du bör nog skaffa dagmatte, hundrastare eller ha hunden på dagis.

FemFem
3

Nu tycker jag att du generaliserar litegrann. Min väninna gör så, nu kan jag inte hennes exakta arbetstider men jag skulle tro att det blir i runda svängar 7 timmar per dag. Hon går ut med hunden en rejäl prommis på morgonen, minst en timme lång, sedan är den hemma själv till lunch när hon kommer hem och går en rejäl runda till. Sen jobbar hon em och aktiverar hunden när hon kommer hem. Det är en väldigt lycklig hund som inte är understimulerad på något sätt. Såhär vet jag många som gör, och deras hundar är lika glada som andra. Min hund hade inte heller några problem med att vara ensam ett par timmar fm och em.

Sen ang min fråga så satt jag inte här och hade som mål att lämna hunden ensam. Det var inte därför jag frågade. Jag funderar på att skaffa en Dansk-svensk gårdshund då jag tycker att rasen passar mig till punkt och pricka, men det där med att den tydligen har stora problem med att vara ensam bekymrade mig lite. På SKKs hemsida står det att en hund kan vara ensam 5 timmar/dygn utan problem och jag tycker också att det är nyttigt för en hund att lära sig vara lite självständig. Min kusins hund är aldrig ensam och han blir hysterisk så fort hon går utanför dörren. Detta är givetvis ett extremfall men jag tror nog att lagom är bäst. Varken ensam för mycket eller för lite. Lagom helt enkelt. Och då undrade jag rätt och slätt om Dansk-svensk gårdshund blir mer hysterisk/ledsen/olycklig av att vara ensam? Det vill man ju ta reda på i förväg så att man kan planera sitt liv/förbereda inför sånt. Någon som har en DSG som kan berätta om sina erfarenheter?

[Teddies matte]
2

#4 Det är bara att beklaga, lämnar man hunden 7 timmar eller mer dagligen inomhus skall man fundera över varför man har hund överhuvudtaget. 

Du får vara beredd på att det inte kan fungera, det  måste man vara oavsett ras och ha planerat med möjlighet till dagis eller dagmatte.

VicFri
0

Är uppvuxen med dansk svensk gårdshund och hon hade inga problem med att vara hemma själv :) Jag är absolut inte insatt i ämnet, men jag skulle säga att det beror nog mer på individen än rasen. Men som sagt är inte insatt.

FemFem
0

#5 Jag håller inte med dig. Självklart ska man inte lämna hunden 7 timmar i sträck (hunden ska ju enligt bestämmelser/rekommendationer rastas minst var sjätte timme, vilket jag personligen tycker är på tok för sällan) men att lämna den för att åka och jobba har jag aldrig sett som ett problem. Majoriteten av hundägare gör nog så, åtminstone alla jag träffat och ingen har som sagt olyckliga hundar. Ägnar man sig tillräckligt mycket åt hunden när man är hemma samt går ut med den ordentligt 5 ggr per dag så klarar de allra flesta hundar att vara ensamma medan man jobbar. Jag skulle aldrig någonsin göra något som var dåligt för min hund, men jag är inte mycket för daltande heller. Tycker att man gör sin hund en otjänst då. Som min kusin till exempel. x) Jag trodde knappt mina öron när hon sa att hennes hund aldrig varit ensam och han är typ 3 år gammal. Men så blir han hysterisk så fort hon går någonstans och det tror jag inte är bra för honom. Sen betyder ju inte det att jag tycker att hon ska lämna honom ensam 7 timmar i sträck. Men hon lämnar alltid honom till sin mamma när hon ska någonstans istället för att träna honom att vara själv.

Jag vill inte att min hund ska bli för "mattig", för dens egen skull, så därför får den vara hemma när jag jobbar. Förutsatt att det absolut inte blir mer än ca 5 timmar per dag, beroende på individ och så. Ibland kan det ju bli något längre och ibland mindre. Detta tycker inte jag är fruktansvärt på något sätt, så länge hunden mår bra. Sen ägnar man sig ju åt hunden hela helgerna.

#6 Det låter bra! Verkar ju vara en så mysig hundras! :D

Ellenor123
2

Har inget speciellt att tillföra förutom att säga att jag håller med Teddies matte. Låter som ett otroligt tråkigt liv för en hund. Ja, många gör så. Majoriteten av hundägarna är väl inte speciellt kunniga(tänker mig en familj som skaffar hund för att rasen är söt och har ingen aning om vad t.ex en hund behöver och vad mental stimulans är samt gärna kollar på Ceasar Milan - det är majoriteten av hundägare), så att säga att många gör så rättfärdigar det inte. Har ingen erfarenhet utav DSG, men har hört samma sak från rasklubben när min bror letade hund för ett par år sedan.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

FemFem
1

#8 Självklart ska man inte lämna hunden länge själv. Det tycker inte jag heller. Men ett par timmar om dagen är inget problem. Blir det mer ska man såklart skaffa dagmatte.

Visst, det finns många hundägare (som jag också stört mig på genom årens lopp) som är okunniga och köper en hund bara för att den är söt. Men att säga att de som lämnar hunden hemma medan de jobbar är dåliga hundägare är att generalisera grymt mycket. För så är det inte.

Sen har jag inte kollat tillräckligt mycket på Cesar Millan för att kunna uttala mig om det, men det lilla jag sett tycker jag är många hundägare som undrar varför deras hund är hyperaktiv. Sen får de frågan hur ofta de går ut med den och svarar "ja… nån gång i veckan. Resten av tiden får han vara i trädgården." Och så undrar de varför deras hund rusar runt i huset som en galning. Man sitter där i soffan och bara "ja, fundera på det du Einstein…" Där har vi ett klockrent exempel på en dålig hundägare. ^^

Men som sagt, man får ju använda sunt förnuft. Sen att det är en bristvara hos många är väl en annan sak. Men om hunden är hemma några timmar själv på dagarna och inte mår dåligt av det ser jag inget problem. Observera att jag skriver NÅGRA timmar. Jag menar alltså inte större delen av dygnet utan max 5. Och inte i sträck. Sen om det blir för ofta skaffar man givetvis dagmatte. Men det här med att hunden inte klarar att vara hemma själv ibland tror jag inte på. Många hundar tycker ju tom att det är superskönt att vara hemma själv och ligger och sover. ^^ Sen passar det inte alla individer men då får man ju lösa det till hundens bästa, med t ex dagmatte.

Just nu har jag dock hur mycket tid som helst då jag pluggar hemifrån och planerar att göra så ett tag till. Så här finns inga andra planer än så länge och därför perfekt att skaffa hund. Men man måste ju också planera framtiden med hunden och det är just vad jag gör nu. Därför undrade jag om just DSG är extra svår att lämna ensam.

FemFem
0

Nu spårade ju tråden för övrigt in i en annan debatt. ^^ Men det vore intressant att höra vad andra tycker om ämnet "Lämna själv". Låna gärna tråden och kom med ett litet inpass. Cool

[Teddies matte]
3

#7 7 timmar är 7 timmar, oavsett om du är hemma en kort sväng, en del hundar blir bara upprörda och oroliga av att man är hem en sväng emellan. Du kommer lämna hunden ensam och oaktiverad största delen av dagen, det är inget bra hundliv. Skaffa hundrastare åtminstone!

Nej, majoriteten lämnar inte sina hundar hela dagarna hemma, det finns massvis av hunddagis men även hundrastare och dagmattar är tillgängliga. Visst finns det många dåliga hundägare som tror det är okej att lämna hundarna hela dagarna hemma, men vill du vara en sådan?

mingman
6

Jag tror på sunt förnuft och individanpassning. När jag inte aktiverar min hund ligger han och sover. Det brukar han göra större delen av förmiddagen till exempel.

Min hund vill inte vara själv. Nyligen fick vi börja om (igen) med ensamträningen, och nu handlar det om tio minuter åt gången. Andra hundar kommer lätt till ro och lägger sig och vilar när deras ägare är borta.

Huruvida detta är optimalt eller ej kan diskuteras, men jag skulle aldrig dömma någon förrän jag såg dennes hund. Vissa hundar klarar sig utmärkt att vara själv många timmar i sträck, vissa (som min, just nu) klarar tio minuter.

#11 Att säga att någon per automatik är en dålig hundägare för att man lämnar hunden själv i 5 timmar tycker jag är både dömmande och otrevligt. Huruvida du är en bra hundägare handlar inom om hur många timmar hunden eventuellt är själv eller hur många kilometer ni promenerar varje dag. Det handlar om att ge hunden vad den behöver. Att indvidanpassa så att det fungerar för både hund och ägare.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[elmaek]
0

Mina grannar har Dansk-Svensk gårdshund som ibland får vara hemma under dagarna (såklart med rastning av familj och bekanta under dagen, långa rundor) och han ligger bara och chillar :) Varken skäller, ylar eller gör väsen av sig.

SmileyMalin
10

Det där med att inte lämna hunden ensam alls är så överdrivet!!! Det finns så många som tycker att dom är universums bästa hundägare för att dom är arbetslösa/sjukskrivna/pensionärer osv och inte behöver lämna sin hund ensam dagtid MEN samtidigt gör dom ingenting med sina hundar som mår skit för att dom är så understimulerad. Den där hunden som är ensam på dagarna kanske får massor av lämplig aktivering morgon, lunch och kväll och mår toppen? Det finns tusen andra aspekter som är betydligt mer avgörande för hur bra hundägare man är än hurvida hunden är ensam ibland eller inte.

Gronstedt
0

Var har du hört att de skulle vara särskilt svåra att lämna ensamma? Det stämmer inte alls med vad jag hört, snarare tvärt om.

Lathundarna
4

#11 "Nej, majoriteten lämnar inte sina hundar hela dagarna hemma…"

Har du källa på det?
Vi har varken hunddagis eller hundrastare tillgängligt i närheten av där vi bor, och jag kan inte släppa ut "vem som helst" med min hund heller (dvs sätta lappar på ICA om hjälp med rastning) pga olika omständigheter som inte behöver dras upp här. Man får lösa det ändå. I mitt fall har jag turen att leva med en man som är skiftarbetare vilket gör att vi överlappar varann väldigt bra schemamässigt och åbäket sällan är ensam mer än 4-5 timmar. Men en intressant iakttagelse jag gjort i många såna här trådar (framför allt på detta forumet) är att det verkar som att tätortsbor väldigt lätt glömmer (eller faktiskt inte har nån koll på) hur det kan se ut på landsbygden.

FemFem
1

#11 För det första har jag aldrig någonsin sagt att det är okej att lämna en hund hemma hela dagarna. Och nej, jag vill inte vara en dålig hundägare. Som sagt har jag redan haft hund och jag var aldrig en dålig hundägare utan såg alltid till hans bästa. Sen att han var hemma själv några timmar om dagen gjorde honom ingenting. Han låg och sov då och sen aktiverade jag honom när jag var hemma. Ingen hund varken borde eller orkar väl hålla igång 12 timmar om dygnet non stop. För övrigt tycker jag inte att 5 timmar hemma själv uppdelat på fm och em är mycket för en hund som trivs och mår bra.

För övrigt undrar jag om du har några konkreta exempel på väldigt olyckliga hundar vars ägare lämnar dem ensamma medan de jobbar? Vartifrån har du annars fått dessa (tydligen) så tvärsäkra påståenden du hela tiden upprepar? Själv har jag många exempel på motsatsen; lyckliga hundar som får tillräckligt med motion och stimulans trots att ägarna lämnar dem ensamma på arbetstid.

En hund jag var dagmatte åt ibland till exempel. Hans ägare jobbade på dagarna och så kom jag hem till honom på lunchen och gick en runda. Vi hälsade på hans hundkompisar som också var ute, sprang i gräset och hade jätteroligt. Sen kom vi in och jag pysslade lite med olika saker, kollade hans vatten med mera, och sen klappade och gosade vi en stund och lekte med bollen om han orkade (oftast inte, det var på sommaren och han var trött efter promenaden ^^). Sen skulle jag traska hem och då gick han och la sig i korgen för att sova. En glad och nöjd och harmonisk hund som får precis vad han behöver.

Ett annat exempel är väninnan jag skrivit om tidigare. Hon lämnar också sin hund på arbetstid och han är inte det minsta understimulerad. Han ligger hemma och vilar medan hon är borta och sen är det fullt fokus på honom när hon kommer hem igen. Hon tränar honom en massa och går jättelångt. Hon är typ alltid ute och går med honom när jag frågar vad hon gör. ^^

Jag kan dra flera exempel till med grannars, kompisars och släktingars hundar men då skulle inlägget bli för långt. Ingen orkar läsa. Summan av kardemumman är att man får se till varje hunds bästa och fixa vardagen efter det. Att säga att en bra hundägare definieras av huruvida man lämnar hunden ensam 5 timmar om dagen eller inte är bara generalisering och okunnighet om andra.

#12 Jag håller med om individanpassning! Det är så olika från hund till hund att det bara är ignorant att döma någon innan man ens träffat hunden.

#14 Jag håller fullständigt med dig!

#15 Jag har läst på olika sidor att de har svårare än andra hundar för att vara ensamma. T ex på Rasklubben för Dansk-svensk gårdshund och på vissa uppfödares hemsidor.

Gronstedt
0

#17: "Men kan försöka leta upp dem." Hemskt gärna, om du har tid och lust. Jag är lite sugen på en sådan själv nämligen, men har som sagt snarare hört att de gärna är med överallt men klarar sig bra själva också - att de är aktiva men välbalanserade hundar som inte behöver roas och aktiveras av sin människa hela tiden.

FemFem
0

#18 Jag uppdaterade inlägget ovan med det jag hittade. Annars har jag läst det i foruminlägg och så. Typ "tänk på att rasen inte gillar att vara ensam" och liknande. Och att de behöver mer sällskap av människor än andra hundraser har jag också läst.

Men det står lite olika överallt. ^^ På vissa sidor står det inget alls om det. Antar att det handlar mycket om individer och olika människors erfarenheter.

Michaela-N
0

Min hund blir lämnad ensam en stund varje vardag (upp till fem-sex timmar, fast det hör knappast till vanligheterna då det ofta är någon hemma när vi är 7 st i familjen…), och det funkar bra. Han är trygg med att vara hemma själv och får då koppla av under dessa timmar. Vi är så många i familjen att det alltid är något som händer, då har han sina 4-5 timmar där han kan sova och vila upp sig. Vi har haft dagmatte tidigare, hunddagis har aldrig varit ett alternativ då han knappast blivit lämnad mindre ensam om han varit på hunddagis.

Får hunden aktivering och sina behov gjorda så tror jag det har mindre betydelse hur lång tid hunden blir lämnad. Jag tror inte min hund skulle göra någon skillnad om jag någon gång skulle få för mig att lämna honom en timme extra.

Har man däremot en hund som faktiskt blir stressad av att vara ensam hemma skulle jag först se till att den verkligen är 100 % trygg med ensamhet innan man lämnar den långa stunder varje dag.

När jag skaffade Hugo hade jag hela sommarlovet på mig att träna honom att vara ensam korta stunder, och visade hela tiden för honom att jag alltid kommer tillbaka. Han var 4 månader när skolan började igen, då hade vi dagmatte i 3 månader så han var inte ensam långa stunder förrän han var ungefär 7 månader.

htt
2

Jag har en dsg och JA- överallt hör man att de verkligen är en ras som inte trivs ensam hemma på dagarna utan sin flock. Och jag skulle vilja påstå att det stämmer för rasen. Men inte sagt att det inte kan stämma för andra raser heller- men det är nog ett känt faktum att denna ras är mer flockbunden och beroende av sin ägare än andra raser. 

Och självklart beror det på individen också, men. 
Jag hade aldrig skaffat en gårdshund (eller ananan hund för den delen) om det vore så att jag jobbade 100 procent och inte hade tillgång till dagis eller dagmatte :)

Karmatarerskanise
2

Hundar är flockdjur och mår bäst av att vara med flocken. Vet man redan att man tänker lämna hunden 7-8h om dagen förstår jag inte varför man skaffar hund. Att de inte agerar utåt genom stress betyder inte att hunden mår bra av att vara ensam större delen av dagen. En hund mår bäst med flocken?, väldigt logiskt faktiskt. Angående rasen du frågar om så är det varken lättare eller svårare att lämna den ensam än andra raser. Handlar om träning, berikning och individ.