Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 5136 ggr
[Hobbit]
0

Skvätter era kasterade hanhundar

Jag går i hundköps tankar. Har tidigare bara haft hanhundar men är lite less detta ständiga "skvätta på allt" så en tik är vad jag funderar på.

Men har de senaste veckorna fastnat för kastrerade hanhundar men att fråga om de kissar mer rejält än att små skvätta hela tiden har jag inte vågat fråga dem. Därför tänkte jag höra hur era kastrerade hanhundar är gällande detta med skvättande.

Tacksam för svar!!

MaaariaS
0

Min hund småskvätter fast han är kastrerad och en vän som har en kastrerad hanhund som gör samma sak.

Min kissar inte inne(skulle bara skriva det)

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fenix_Chicci
0

Min hane småskvätter också och han är kastrerad.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LinaK
0

Det där är nog väldigt olika och beror nog mer på indvid. Min kastrerade hane kissar oftast mycket en eller två gånger, men ibland kan han kissa flera gånger under en promenad, dock kommer det inte något knappt men det är väl ett invant beteende.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sofy
0

Min ena okastrerade hane som jag hade för hundra år sedan kissade som en tik dvs tömde blåsan när vi gick ut och innan vi gick in, medans de andra okastrerade hanarna jag haft småskvätt.

Däremot småskvätte min förra tik som en hane.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fejhn
0

Min blandraspojke kastrerades sent, tror han var 6 år, i början småskvätte han precis som förut, men det avtog mer och mer, efter ett år storkissade han oftast en eller två gånger per promenad, skvätte nån gång ibland.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Lilllens
0

Har inte varit med om det.

Cahira
1

Vi har två kastrerade hanar här och dom kisstävlar en hel del. Instinkten att lämna sina markeringar försvinner inte bara för att dom inte kan skapa spermier. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Majken!
3

Att skvätta är till ganska stor del en uppfostringsfråga, man lär helt enkelt sin hanhund att inte skvätta.

Portie
0

Min hund kissar numera en, max två gånger på en promenad och sen är det bra med det. Innan kastreringen kunde han småskvätta lite om han fick, men det var inget han var galen i att göra utan fick han så gjorde han det. Fick han inte så gick han vid min sida istället.

fridaaocrazy
0

Har en kastrat som blev kastrerad vid 2 års ålder, och innan kunde kan småskvätta ca 20ggr men nu nöjer han sig med att kissa kanske 2-3ggr rehjält 🙂 Och då utomhus såkart, har aldrig varit med om inomhus, förutom någon gång vid valpåldern då😛

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Forest]
0

TS det är väl lite vad man lär sin hund med, tikar är mycket duktiga på att vilja kissa många gånger på en promenad även dom. Jag känner flera kastrater o ja dom är som hanhundar gärna ska marker-kissa här o där OM dom får det. Jag går mycket med andras hanhundar även kastrater, när dom går med mig så har jag en plan här ifrån och dit är det rasta av hunden sen ska vi gå, stanna för bajsa det gör jag men inte för att sniffa o kissa. Detta lär sig dessa hundar mycket snabbt och dom fattar att det är bäst o passa på :) Sen går jag långt och har två av dom lösa där det är hundsäkert=där får dom kissa som dom vill.

Praefatio
0

Säger som #8, skvätt är enbart en uppfostringsfråga. Min hanhund fick lära sig på en gång att det inte är okej att skvätta och kissar numera två gånger, en gång direkt när vi kommer ut och en gång precis när vi ska gå in. Har en chihuahuakille här för en månad framåt som skvätter extremt mycket med sin matte (var femte meter, typ), han lärde sig på två dagar att man inte gör så med mig. Båda är okastrerade, chihuahuan är extremt "hanhundig".

Allumania
0

Jag har hört att skvätt beteendet inte suddas ut inte heller intresset för löpande tikar i vissa fall. Naturen tar över helt enkelt? Har inte träffat någon kastrerad hane så jag kan inte jämföra…

Cahira
1

#13 Jag har bevittnat en kastrerad hane som parade sig med och satt ihop med en löptik. Han var totalt omedveten om att han inte hade kulor kvar. Så hur de reagerar är nog rätt individuellt.

nlinds
0

båda mina kissar allt på samma gång. oftast. ibland kan dom kissa 2 gånger på en promenad. Men skvätter gör dom inte :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

russin
4

Haha - jag har tikar som båda är lika svättiga som hanhundar om dom får. Största triggern ute är plast av olika slag och ligger det en mugg på vägen så lämnar den ena kissprov direkt😃

Ixectrona
0

Min skvätter ingenting, varken ute eller inne.

russin
0

Glömde säga att det gäller utomhus - inomhus är mina tikar 100% rumsrena🙂

loven
0

Jag har två tikar som också småkissar väldigt mycket ( på promenaderna ), den äldre är värre än den yngre. Hon är oftast lös och då kan man ju kissa lite som man vill 😉😃! Inga garantier att tikar är bättre!

Ariess
0

De kastrerade hanar jag haft i min närhet har skvätt lika mycket ute på promenad som innan kastrering.

[Hobbit]
0

Tack snälla för alla svaren!! Är det skillnad på en kryptorchid eller en hanhund som kastreras tidigt av andra orsaker?

Cahira
0

#21 Inte direkt nån skillnad nej. Men det är klart, ju tidigare desto färre vanor sätts in skulle jag tro. Apache kastrerades innan han var 1 år och han kissar överallt. Även inomhus även om vi gör framsteg på den biten. 

Han var inte krypto men rescuecentret kastrerar alla hundar och katter dom får in.

felzena
0

Jag har en okastrerad hane som inte skvätter. ;-)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

russin
0

#22 det är en myt att tidigt kastrerade hanhundar inte får några som helst hanbeteenden. Jag känner flera hanar som kastrerats vid 10 månaders ålder och ändå parar med häng och pinkmarkerar. Så att kastrera tidigt bara för den sakens skull är enligt mig helt förkastligt - riskerna med fel tillväxt och annat elände är mycket större vid för tidig kastrering.

[Forest]
0

24 Känner med flera som kastrerades redan vid 6 mån ålder som parar med häng + pinkmarkerar. Så jag håller helt med dig att åldern spelar in när man kastrerar hanhunden är ren myt, alla hundar är olika och alla ägare arbetar med sina hundar olika med.

Jenna_Nord
0

Min ena tik skvätter mycket. Så det är inte alls säkert att man slipper revirkissandet bara för att man köper tik.

Mvh Jenna