Hur tar vi hem vår hund
Vi har en hund i Thailand som bor hos en bekant. Vi vill flyga hem henne i mellandagarna till oss i Sverige. Eftersom jag flugit med hund tidigare vet jag hur bra det gick. Men att hon nu skall skickas från avsändare till mottagare verkar omöjligt! Vi är oroliga för henne och ber om hjälp med förslag. Ett bolag ville ha 35.000:-!!! Löjligt. SAS tar 2.600:- för samma tjänst. Andra bolag tar 25 euro/kg. Ví har alla papper klara och även flygcert.bur…så vad är problemet? Hundar flygs ensamma varje dag. Hjälp oss få hem vår älskade Aprile! Göran
Vad är det mer specifikt du vill ha hjälp med menar du?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hur vi bokar henne för resa. Vi har talat med Cargo på Arlanda dom hjälper oss inte härifrån. Vi vill boka hem henne på en resa till Sverige. Vem kan vi anlita?
Ska ni bara flyga hem henne över mellandagarna och sen tillbaka igen?
Men hunden måste väl vara i karantän en viss tid efter ankomsten hit till Sverige också? Men det är du säkert införstådd med. Du kanske kan ta kontakt med Jordbruksverket och höra med dom om dom har några tips och råd angående detta.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
såg att du fått svar från djurtransport.ifokus, ett bra svar! kolla upp det=)
Karantänreglerna avskaffades från 2013 jan. Det krävs en internationell blodanalys (dyr), rabiesvaccinintyg, engelskt hälsointyg samt pass. Aprile skall hem till oss permanent, att det gäller mellandagarna är för att hon inte kan stanna hos dem som har henne nu längre än tills dess. Det har tagit struligt lång tid för något som är enkelt. Därför undrar jag om någon har ett konkret förslag på hur jag bokar hem henne…..allt runt omkring har jag redan koll på. Men att skicka ner någon för att boka om hemresan för henne och vovven synes oerhört onödigt när vi har en veterinär som sköter om allt åt oss på plats och även lev. till flygplats…det är bara det att bokningen måste genomföras av mig? Så jag tar tacksamt emot konkret förslag på hur man flyger en ensam hund från avsändare till mottagare.
6# förstår att ni redan har allt under kontroll förutom just att få hem henne vilket inte borde vara så svårt, vad ger eran veterinär för tips då? annars fick du svar från djurtransport.ifokus där en tjej erbjöd sig att hjälpa till genom att hennes vännina skulle till thailand och kunde ta med eran hund hem?
Djurälskaren87. Tack för ditt tips. Jag har kollat och svarat henne. Grejen är att hon vill ha bidrag till det dogshelter väninnan sponsrar…vi driver redan ett dogshelter i Thailand och är oerhört beroende av donatorer..därför lägger jag allt som blir över av min pension på vårt hjärteobjekt. Jag skulle kunna skicka min dotter tor om det var det det gällde..men det flygs hundratals hundar från olika länder varje dag, som ömtåligt bagage i cargorooms. Grejen är att flygbolagen svarar mig att det går men inte härifrån? Thaiveterinären vår behärskar engelska måttligt men vill att vi sköter bokningen mot att han tar hand om Aprile. Han har ställt upp fantastiskt.
Nåja jag försökte…tack alla i alla fall. jag får söka vidare.
Ha det gott och var rädda om er världen.
8# hoppas du får hjälp har tyvärr ingen erfarenhet av det, men uppdatera gärna hur det går så du får hem eran sötnos!
8# tänkte på en sak, måste du inte även ha kontakt med en svensk veterinär som utför svensk hundpass och kan ge dig tips och råd inför resan?=)