Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2941 ggr
Reise
0

Jag har en vandal!

Hej!

Min hund har en hobby, som hon älskar. Och de är att tugga, och ta sönder allt i sin väg. Väldigt vanligt beteende, på en valp. Men min är ingen valp, hon är 1 år och 2 månader.

Jag har hela tiden jobbat med detta, att inte lämna henne ensam för länge, att hon är nöjd med motion/träning/stimulans, att säga nej, att markera att de inte är ok - men inget hjälper.

Det kvittar ifall hon är nöjd, lugn och trött - hon ska ändå vandalisera mitt och andras hem! Hon kan ligga och nästan somna, men samtidigt ligga och tugga sönder en finkudde etc…

Jag ger henne självklart en uppsjö av tuggben, som jag erbjuder en efter en. Som hon måste få jobba för, för att förtjäna att få tugga på. För jag vill inte att de ska ligga framme så att hon tappar intresset för dom, och går och tuggar på något "förbjudet" som är roligare.

Hjälp mig… vad ska jag göra?! Hon biter sönder bilen, en stor frysbox, en kattställning, och x-antal andra svindyra saker… VAD ska jag göra för att få henne att fatta att man inte tuggar på allt?!

Det börjar bli jobbigt att man inte kan lämna henne i 10 min utan att man själv är orolig för att hon har rivit stället..

[Forest]
1

Det låter lite som att detta tuggande kan vara pga hunden är stressad?

Frida B
0

Låter som ett tvångsbeteende, eller ett stereotypt beteende. Stereotypa beteenden ser man ofta hos burdjur, antingen våra gnagare eller i djurpark etc. Det orsakas mest av stress, och att de inte får tillgång till naturliga beteenden. Någon gång varit på en djurpark? Och tittat i till exempel lejon eller tigerhägnet? Då ser du ofta tydliga stigar, där djuret går på hela tiden, om och om igen. Det är också ett stereotypt beteende. Eller när hamstern frenetiskt tuggar på gallret. 

Vad är hunden för ras? Vad aktiverar du med?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vizzla
1

Det känns som att hon inte riktigt kan fokusera. Behöver hon träna på att bara vara? Att ligga still utan att tugga på något alls?

Försök träna passivitet på ett sätt som gör att hunden inte kommer åt något att tugga på.

Se till att hunden är rastad, aktivierad och i övrigt fått utlopp för sina behov. Be sedan hunden ligga stilla medan ni tex sitter i soffan och tittar på ett program i några minuter och ge hunden sedan beröm och gos.  Uöka tiden för varje gång och beröm och belöma med klappar när hunden ligger lugnt och stilla. Hunden ska ligga helt stilla på en plats ni anvisar. Låt hunden ligga på backen så den inte kan börja tugga på en kudde eller nåt sånt. Om hunden börjar röra på sig och så går ni fram och lägger hunden ner igen på samma plats, utan att säga något. Tills den fattar att den ska ligga kvar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

teezan
0

vår hund bet sönder saker när han var ensam i syfte att lugna ner sig själv (han tuggade sönder en hel del..). vi insåg därför att han inte klarade av att lämnas och i dagsläget lämnar vi honom aldrig men vi håller på att få honom trygg i att lämnas, vääldigt långsamt. vår hund tuggar aldrig på saker när någon är hemma, vilket jag fattar det som att din, gör så jag vet inte om hon också blir stressad när hon är ensam men kanske? eller jo, när vår hund var i din hunds ålder hände det faktiskt att han tuggade på sängen när husse sov, kanske av rastlöshet, åldern, frustration av något slag? nu menar jag inte att det är samma för din hund men delar med mig av mina erfarenheter :)

Majken!
0

Ge hunden STORA, rejäla leksaker att tugga på. Det ser ut att vara rottis i den? De vill ha riktiga saker att förstöra, inga töntiga ben. Fram med plastdunkar, jeans fyllda med stoppning och gamla bildäck så ska du se att hon får ur sig lite bit-behov.

Reise
0

Hon är en blandras, Rottweiler och Schäfer.

Hon är lättstressad ja, men jag kan absolut inte aktivera henne mer än vad jag gör! Vi håller på med viltspår och tävlingslydnad, tränar minst 1h/dag plus motion i form av promenader - aktiverar jag henne mer är jag rädd för att hon blir ännu mer stressad!

Passivitet är hon också duktig på, eller börjar bli. Men behövs såklart finslipas. Svårt att förstå varför hon är så stressad! Hon blir aldrig lämnad, inte mer än 2h om jag verkligen behöver. Hon är alltid på backen, aldrig i soffor. I sängen får hon vara.

Frida B
0

#6 kanske sitter i huvudet då? har hon gjort såhär sen valp?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Reise
0

#7 Ja, till och från, alltid förstört saker.

Går upp och ner, vissa dagar är hon lugn, och hinner bara tänka tanken eller ta en sak - så tillrättavisar vi henne. Så är de inget mer med de. Andra dagar lämnar man rummet, och kommer tillbaka 20 min senare så är hela rummet upp och ner…

Reise
0

Är rädd att om jag sätter fram leksaker i form av tex. jeans… då är de kanske svårt för henne att fatta vad man får tugga på och vad man inte får tugga på?

Bildäcken och plastdunkar ska testas!

Frida B
0

Testa att försöka lära in "tugga" och "sluta tugga" typ :) att hon ska på kommando tugga, för att sedan upphöra när ni ger henne kommando att sluta :) så kanske ni kan visa henne vad hon får tugga på och inte? Eller så finns det ju spray som man sprayar på som gör att saken smakar väldigt illa, som man ofta använder till valpar. Inget farligt, bara att det smakar väldigt illa när hunden tuggar på saken som är insprayad :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
1

#10 Vad skulle de kommandona gör för skillnad, problemet handlar ju om att hunden är ensam?

#9 Du får ju introducera det som leksaker, och plocka undan finbyxorna.

Frida B
0

#11 som jag uppfattar det är det inte bara när hunden är ensam, utan hela tiden.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lans
0

"För jag vill inte att de ska ligga framme så att hon tappar intresset för dom, och går och tuggar på något "förbjudet" som är roligare."

Vadå har du inte hela tiden framme tuggben och leksaker att tugga på? Hade inte jag haft framme grejer åt min hund som är i samma ålder hade hon också gett sig på inredningen ;)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Forest]
0

6, Det kan vara så att du tränar för mycket med att hon kanske inte helt mogen för mycket träning om det är så?

Cahira
1

Tydligare vanor mellan aktivitet och vila, och på med munkorg då det ska vilas så hon inte kan få självbelöning för beteendet. Beröm då hunden vilar och gör rätt, annars var tråkig. 

Sätt upp tydligt schema vad ni ska träna, när ni ska träna, hur många gånger i veckan, hur länge, när ni ska gå på promenad och hur länge och sätt in massage och stretching som avslappning efter aktivitet så hunden hjälps att varva ned sedan tar ni det BARA lugnt resten av tiden. 

Ge hunden tuggmöjlighet typ en timme varje kväll efter nån måltid och ta sedan bort och på med korg igen.

Ju tydligare vanor du sätter in, desto bättre resultat kommer du få. 

Tillägg: Planera in lek och bus med, helst utomhus så inne blir en vilozon.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Majken!
0

#15 Varför inte låta hunden tugga? Den har rejäla käkar och är själv imponerade av den (minns min gamla råtta, som apporterade en saccosäck och timmerstockar stora nog att värma en familj ett år - för att hon kunde!), den behöver få utlopp! Vad ska en timme per dag göra för en ung hund med behov av att just förstöra?

Frida B
0

#15 munkorg? Denna hunden är tydligen väldigt lättstressad, tror du att en munkorg löser det? Och hur ska hunden göra om den blir törstig o.s.v?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
3

#17 Dricka rimligtvis då munkorgar inte hindrar detta.

Jag förstår tanken bakom munkorg. Tänk så här, du har en hund som alltid jagar grannens får, skulle du då börja träna i fårhagen med fåren runt omkring? Munkorgen är som att man tar bort fåren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ylvisulrik]
0

Ge hunden kartonger med godis i. Gör kartonger med kartonger i. Ge den mjölkpaket och massa andra förpackningar. Ge den saker att förstöra, slita och tugga på. Min har enormt behov av att tugga, slita och dra sönder. Hade jag inte gett ben och kartonger dagligen så hade jag nog inte fått ha mina grejer ifred :P

Cahira
2

Om det är ett invant beteende så förhindrar munkorgen att hunden kan självbelöna sig själv. Det är alltså i detta fall ett bra verktyg att få hundens vanor i kontroll tills man kan belöna och guida in hunden på rätt banor allt eftersom och då fasa ut korgen. Men om det är out of control just nu så skulle jag absolut rekommendera munkorg.

Om hunden sticker iväg använder man koppel tills hunden kan vara lös, så i detta fall skulle munkorg kunna vara enorm hjälp, speciellt de stunder man ska laga mat, duscha eller av andra anledningar inte kan hålla ögonen på hunden.

Cahira
1

Då tänker jag inte en munkorg där munnen är stängd ( http://djurmaxi.se/images/hund/skydd/P1920.jpg ) utan en som är verkligen som en korg så hunden kan dumpa korgen i vattenskålen vid behov. 

Antingen LC munkorg: http://www.pwss.se/files/images/t_12426_01.jpg

eller liknande. Hunden kan inte tugga inredning men kan ändå hässja etc.

[Forest]
3

munkorgen hindrar även att hunden äter upp saker som är mindre bra, det är inte ovanligt att dom sväljer både det ena o andra så slutar det med akut besök hos vetten. Så det anser jag väl bra hjälpmedel till hunden när man inte är hemma.

Reise
0

#13 - så resonerade jag också - tills jag förstod att om saker ligger framme så tappar dom i värde! Hunden tycker inte att de är en stor grej att få de där slitna gamla tuggbenet som legat i 1 vecka… De är helt enkelt inte intressant för henne, att ens titta på. Samma sak med leksaker, jag vill kunna belöna med lek i min träning - men då kan jag inte belöna med en leksak hon ser och leker med varje dag, för den är inte tillräckligt "uppladdad" och speciell.

Jag gör mer som någon annan skrev här, att jag erbjuder henne ett tuggben 1 gång om dagen. Och då får hon JOBBA för den, den är MIN - tills hon gjort sig förtjänt av den. Först DÅ blir den rolig att äga och tugga!

Munkorgsgrejen kommer jag absolut prova om hon inte blir bättre! Jag tycker hon inte är riktigt så galen ännu, för vissa dagar(idag är en sån härlig dag!) så är hon jättelugn och fin, och hon har jättebra koll på när vi arbetar och när vi vilar.

Jag leker och tränar med henne varje dag, så utlopp får hon. Hon kanske ska få börja bära saker? Eller helt enkelt bara ge henne en stor leksak hon får tugga på utomhus, efter träningarna som belöning?

Reise
0

#19 Jo, de gjorde jag när hon var valp. Men ett mjölkpaket är ingen match för denna fightern.. Hon behöver nästintill typ en plastlåda, eller något annat som inte tar 2 sek för henne att ha sönder.

Så kanske lite svårare tuggutmaningar utomhus efter träning? Är man tillräckligt tydlig då så att hon håller sig UTE och tuggar istället för inne?

Lans
0

#23 Jo jag lekbelönar också med min hund. Men dom bästa leksakerna låter jag givetvis vara undanplockade. :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Reise
0

#25 de är så olika hur man vill göra, jag vill inte att min ska leka inomhus, de gör man ute. Därför har jag inga leksaker inne, och även för att hon gärna vill "äga" sina saker. De utnyttjar jag gärna i träningen, så de blir en positiv grej istället.

Cahira
1

För dagbok för vad ni gör, hur länge och när och när hon är som bäst och som värst så kanske du ser ett mönster? 

Att behöva jobba för att förtjäna sitt ben låter som en rolig ide. :) Dubbelutlopp. :)

vallhund
1

Kong med fryst innehåll tar lång tid att få ur gottet ur. Originalet är näst intill oförstörbart.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.