Promenadtränings hjälp.
Jag har ju en 10 månaders Siberian husky hane, han går fint i koppel oftast med kopplet löst och när det spänner sig stannar han upp eller backar några steg och fortstätter med kopplet löst och söker ögonkontakt med mig. MEN enbart om jag går ensam med honom.
Går det flera människor med mig blir han stressad och vill liksom valla in oss båda på något huskyvis. När han går lös, då springer han liksom cirklar runt mig och den andra personen vilket är sjukt jobbigt då min mamma som oftast följer med ska gå två meter bakom eller framför mig.
När han är kopplad bara drar och drar och drar han, även om vi går brevid varandra. Jag kan tänka mig att största problemet är att de jag känner inte har tålamod och bara står och stönar och tycker att jag är jobbig som väntar in honom när han drar så han först känner sig stressad av den andra personens ointresse och irritation samt att de står och stönar och ååar om att jag måste vara så jobbig och seg. Sen om ''vallandet'' alltså jag har ingen aning, han har alltid vart sån att han vill springa mellan mig och sambon när han vart lös och vi har ju belönat att han hållt sig omkring oss och han gör det även mellan mig, sambon och katterna om de följer med på promenad men jag har faktiskt ingen aning om Varför han gör så eller hur jag får honom att varva ner när vi går på promenad ihop med andra människor.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Gå bara med dem som är införstådda med hur du jobbar. Din frustration sprider sig till hunden. Nu är det ju en ung hund, men du gör rätt i att öva. Jag har det likadant, men det har efter ett och ett halvt år iaf blivit bättre.