Vilken ras passar oss?
Jag och min sambo kommer antagligen att skaffa hund under det kommande året och vill ha hjälp med rasvalet!
Vi söker en ras som
- Är följsam och har någotsånär will to please.
- Jag vill syssla med lydnad/rallylydnad (hobbynivå). Kanske även tävla om det går bra för oss.
- Sambon vill gärna ställa ut och kanske träna uppletande.
- Storlek spelar ingen roll, inte heller pälsvård.
- Vi kan erbjuda sammanlagt 2 timmars promenad per dag + kortare kissrundor. Cirka 3 timmar + kortare kissrundor på helgerna.
- Jag har växt upp med hund och sambon har lite hundvana.
Jag har kollat mycket på isländsk fårhund, berger des pyrénées à face rase och KH collie.
Sambon tycker om vit herdehund och bracco Italiano.
Dessa är raserna vi gillar mest men kom gärna med andra förslag om ni har det! 🙂
En Berger avråder jag från om ni inte har bra med kunskap och erfarenhet av rasen sen tidigare och insatt i rasen. Knepig ras och finns en del problem i rasen, så man skall vara insatt för att kunna få tag på en ordentlig hund.
Av de andra raserna så låter det som om KH collie och den Vita herdehunden kunde vara något, kolla in dem mer. Båda är ju dock bruksraser så välj inte någon av dem om ni inte är säkra på att ni har tid och ork med en sådan.
låter som en jaktlabbe tycker jag, eller KH collie :)
Jag har själv en collie och tycker det låter som något för dig, så länge du verkligen har tid för den men bor du i lägenhet så skulle jag inte rekommendera en collie.
De kräver mycket motion och psykisk stimulans.
Medarbetare på Social fobi iFokus
#3 men inte motioneras väl hunden inomhus så hur de bor spelar väl egentligen ingen roll? 🤔
#4 Nej, det gör de sannerligen inte men det är nervösa hundar som blir stressade av att vara i lägenhet med mycket ljud och människor omkring sig. De är skygga mot nya människor och har ofta golvfobi vilket kan vara problematiskt i trappuppgångar, hissar och liknande.
En collie ska, enligt mig, bo på landet och ha tillgång till en stor gård att springa fritt som den vill på, hur och när den vill. :)
#5 Nä, nu drar du alla över en kam, kanske du har en sådan men det betyder inte att resten av alla Collies skulle vara likadana. Collies skall inte vara människoskygga och golvfobi är då ingen rastypisk egenskap.
Hur kan det komma sig att det finns massvis med Collies som mår bra och fungerar utmärkt i lägenheter. Hunden skall aktiveras utomhus, inte inomhus.
#6 Jag har inte en "sådan" collie, jag har lärt henne sakta men säkert att golv inte är farliga, att ljud inte är något att bli stressad över, då jag tar med henne till lägenhet IBLAND, så hon får vänja sig i sin egen takt. Nu funkar hon alldeles perfekt i lägenhet och jag skulle kunna flytta till lägenhet med henne utan problem.
Att däremot ha en vallhund i lägenhet från start är enligt mig själv djurplågeri.
#7 Varför skulle det vara djurplågeri? Menar du att en Collieägare börjar aktivera sin hund mindre bara för att denne bor i en lägenhet istället för ett hus? Finns massor av hundägare som bor i lägenhet, hos en "normal" hundägare som tillfredsställer sin hunds behov mår inte en hund sämre för att den vistas sin inomhustid i lägenhet i stället för i ett hus.
Att din hund måste vänja sig vid helt naturliga saker gör inte att hela rasen är likadan.
Collien är ingen vallhund i den bemärkelsen, lite skillnad är det allt på en vanlig Collie och ex. en Border collie, en vanlig Collie har inget verkligt behov av att valla.
#7 ojdå, då erkänner jag mig skydlig å det grövsta=(
jag, min sambo och mina två hundar (varav en vallhund) bor i en tvåa..när tror du de där symptomen du pratar om kommer framträda på hundarna mina? 😭
skämt åsido. sålänge hunden får en trygg uppväxt ser jag inget fel i att ens bo på gatan..
#8 Du kan läsa på om collies och kanske träffa en collie eller två, och sedan yttra dig om rasen. Har själv väldigt mycket erfarenhet av rasen och det är en rädd, nervös och skygg ras. Så enkelt är det.
Vänjer man dessa hundar vid problemområdena så får man en underbar hund, men i grund och botten så är det mycket skygga och rädda hundar. Nya platser och nya människor hanterar de inte lika bra som andra hundar, inte förrän de tränats och vant sig vid det.
Det spelar ingen roll om de inte känner lika mycket behov av att valla som en border collie, det är ändå en vallhund. Det allra bästa vore självklart om de fick chans att valla, men går inte det så är det inget måste.
#9 Vad är det för vallhund ni har?
Har ni haft denna hund i lägenhet från första början och inte låtit den vänjas vid sin omgivning så ja, då tycker jag att det är dåligt gjort. Men det är min åsikt.
#10 Jag kan meddela dig om att jag har en del erfarenhet av rasen, och den skall inte vara på det sättet du beskriver, det är ett resultat av dålig avel, visst finns det en del dåliga uppfödare inom rasen, ja det är sant, men det är inte så rasen skall vara och är man noggrann i sitt letande får man en hund som inte är på det viset.
Du kanske skall sätta dig mer in i din egen ras, en Collie har inget behov av vallande så som en BC, så nej, det allra bästa är inte att de skulle få valla, det är ingen vallhund längre i den bemärkelsen, dagens collies avlas inte på vallegenskaper, chanserna är inte särskilt stora att man får börja valla med en Collie istället för en riktig vallhund.
#12 Jag bor på en bondgård och min collie vallar råttor, katter och hundar varje dag. Hon känner ett väldigt stort behov av hålla samman en flock djur.
Skaffar vi får så kommer hon att bli en utmärkt vallhund så jag förstår inte riktigt vad du pratar om.
Kanske ni borde lämna colliediskussionen och återgå till det som tråden ursprungligen handlar om: rastips.
Ni kan fortsätta via PM istället.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#13 Sådana beteenden brukar uppstå hos felstimulerade eller stressade hundar och inte något vanligt vallande. Hundar med dessa "problembeteenden" brukar inte folk vilja ha nära sina får.
Du har EN av alla världens collier, du kan inte bedöma en hel ras utifrån din egen hund.
Tänker labbe eller golden :)
#2 & #16 Vi har kollat lite på labben, men sambon tycker att dom är för glada i främlingar.
#16 Golden har jag haft i familjen som yngre, men han var absolut inte följsam och hade inte mycket ''will to please'', men det skiljer sig säkert i olika uppfödare/linjer så kanske ska kolla mer på den. 🙂
Fler tips? :)
Finsk Lapphund? :)
-
Jag har en Collie & det ovan stämmer inte in på henne, så nej, det gäller absolut inte alla.
Sajtvärd på Collie

Jag skulle hålla mig ifrån ordentliga arbetshundar. En Pyreneen skulle jag absolut avråda från. Detta är en hund som ska arbeta och behöver mycket utrymme. Dessutom är den inte ren familjehund eftersom den används för att skrämma bort (inte döda) varg och björn, inte som vallhund. Den vaktar utkanterna av området där fåren vallas. Jag bodde i Sydfrankrike, mot spanska gränsen, där de används just i rätta syftet. En border collie är utmärkt när det gäller agility, men behöver oerhört mycket motion eftersom det är en vallhund. Dessutom är det inte lyckat att ha småbarn tillsammans med dem eftersom de vallar ALLT, särskilt om de inte får utlopp för sin energi. Och barn vill inte gärna bli vallade och då kan det bli nyp från hunden. Bodde i Scotland på gränsen till England där tweedflockarna vallades och såg arbetet som utfördes.
Det finns många bra hundar för agility … men, då måste ni också hålla igång själva. Nosarbete finns det ju olika jakthundar som skulle passa. Tänk på att en jakthund sätter iväg om den får upp ett spår (och inte alltid det du vill) om den inte får tillräckligt med motion och stimulering. Och du måste tänka på om du vill ha en hund som kommer när du vill, och vill du ha en hund som kan promenera utan koppel, så bör du inte titta på en ren jakthund, men väl en retriever hund. T.ex. Labrador. Men, detta sagt, alla hundar tar enormt arbete, vad än man väljer.