Hundar iFokus

Hundar

[eeklund]
1

Fy f*n! Stackars liten :(

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

teezan
30

nu var jag inte där och skulle kanske ha en annan uppfattning i så fall men jag går på filmen nu och jag skulle inte vilja kalla det för attack. hunden verkar inte aggressiv vad jag kan se, det känns som att den leker och att barnet skriker får det att verka värre än det är. förstår absolut att han skriker för inte är det trevligt att få en hund över sig sådär.

ett lekbett kan ge skada även på en vuxen och ett litet barn är skörare. skulle hunden attackera aggressivt hade nog skadorna blivit mycket mer omfattande.

självklart är detta felbeteende att kasta sig över en männsika (i synnerhet inte ett barn), även om det bara är för lek, inte acceptabelt. där kommer hundägaren in i bilden. hunden har antagligen inte fått lära sig att det är fel och det är synd.

kan inte hålla med den som skrev på fb att hunden "hör hemma i en svart säck" men det var otroligt oansvarigt av den som höll i hunden att inte hålla bättre koll och inte heller stanna och be om ursäkt och se hur barnet mådde efteråt!

Karmatarerskanise
7

#3 Lite motsägelsefull kommentar. "det känns som att den leker och att barnet skriker får det att verka värre än det är. förstår absolut att han skriker för inte är det trevligt att få en hund över sig sådär."

Antingen tror du barnet skriker för att det ska verka värre än det är, eller så förstår du att det skriker av ren skräck!

Jag tror ingen hade varit så pass lugn vid en sådan attack att den hade skrikit för SYNS skull. En rottis mot ett litet barn är allvarligt även om den inte var ute efter att skada. Och jag hoppas verkligen hundägaren tvingas att använda munkorg i framtiden. Sådant ska inte få eller kunna hända!

Något är fel då hunden fortsätter hugga tag i barnet även då flera människor försöker få bort den.

Och att människan bara går iväg med sin hund efter… Fy tusan!

[eeklund]
5

#4 Det skar ju i hjärtat att höra barnet skrika! Och som du säger; hunden ville bara tillbaka till pojken. Fy f*an säger jag bara!

Karmatarerskanise
4

#5 Ja, för mig är det tydligt att det är i ren och skär skräck som barnet skriker. Det hade jag också gjort.

joheck
7

Blir bara så ledsen. Stackars pojken som måste vart livrädd. Samtidigt är det så sorgligt att se en hund bete sig så här.

Ixectrona
22

Får hålla med #3. Folk i allmänhet kan INTE läsa hund och tror att allt, alltid, framförallt av stora, släthåriga hundar med breda huvuden, är aggression.

Så det är jäkligt magstarkt av en (förmodligen helt icke-kunnig när det gäller hundar) skribent för en tidning att rätt ut skriva att hunden var aggressiv.

Och som vanligt tycker jag rent allmänt att det är ett alldeles för stort daltande med människor under en viss ålder, och att vi är alldeles för glada i att fördöma djur och döda dem så fort de gör någonting, oavsett anledning.

…väntar med spänning på när rasförbudet kommer, och jag ser inte fram emot det. (Eller nyheten att den här Rottweilern avlivats.)

Det skulle inte förvåna mig om det - rasförbud - händer till slut, för Sverige är uppenbarligen i en hundskräcksfrenzie nu, och då menar jag absolut inte bara det här.
Tänker inte minst på det flertal hundar som skjutits av poliser i år, goldenvalpen förra året som sparkades ihjäl av en panikslagen man, och rent allmänt hur folk beter sig numera och tror att alla hundar är en fara för samhället.

(Förresten har jag en hel radda artiklar sparade om barn - och vuxna - som blir allvarligt bitna och attackerade av både Schäfrar och Golden retriever. Men det blir inga löpsedlar eller stora skriverier av det, och postar man nyheter om andra raser ("icke-kamphundar") som attackerar tycker folk att man är dum i huvudet. Kanske inte här, men jag har sett det på andra ställen.)

[Besan]
5

Tycker inte heller det verkar som att pojken får ett bett och jag vet inte vad som hände innan, om det var så att pojken reagerade på något sätt som stressade upp hunden.. Men hursomhelst så är en hund bra uppfostrad är sannolikheten väldigt liten att den skulle bete sig sådär och vägra släppa, även om det är på lek! Ett litet barn fattar ju inte att det är på lek och det kan man tyvärr inte försöka bortförklara. Hundägaren kunde åtminstone stannat kvar på plats, inväntat polis och försökt reda ut situationen. Men dömer inte någon än förrän vi vet säkert vad som inträffade, om man kommer få reda på det dvs. Dock står jag fast vid fortf. att oavsett så agerade ägaren uselt!

[eeklund]
2

#9 Pojken fick föras till sjukhus med bettskador…..

Ixectrona
29

"Jag tänkte att nu måste polisen komma och skjuta hunden, säger ögonvittnet Kristoffer."

Ja, för herregud, att skjuta hundar är ju våra hjältepoliser helt utmärkta på. Skrikandes

Förlåt. Ska vara tyst nu.

[eeklund]
4

#11 Håller med om att det är dåligt att skjuta hundar hej vilt som är rätt populärt att göra i dagens läge.. kan man inte genomgå ett test INNAN för att se om en hund är aggresiv? Precis som dom gör när dom ska adoptera bort en hund liksom?

[Besan]
4

#10 Då är det ju en annan femma. Men bettskadorna kan ju också komma av för häftig lek, behöver ju inte betyda att hunden är aggressiv och därmed bitit av ren aggression?Hursomhelst så är det ju ändå traumatiskt för en pojke och vi som hundägare har ju ansvar för att sånt här inte ska hända. Jag är bara realistisk nu.

Dock kan jag hålla med #8 i detta fall faktiskt.. är ett väldans daltande med just barn när det gäller sånt här. Jag kan på ett sätt förstå varför, barn är ju små och kan oftast inte försvara sig, men ibland går det till överstyr.

Karmatarerskanise
5

#8 Ja självklart tror folk att hunden är aggressiv då den inte släpper pojken. Ganska naturligt skulle jag vilja påstå i en sådan makaber situation. Tycker du folk skulle varit lugna? En så upptrissad hund som den faktiskt var kan lätt slå över och bli aggressiv. Undrar hur du hade gjort? Du kallar det dalta jag kallar det att försöka få kontroll över en ohållbar situation.

Och även om den inte attackerade, så får en hund inte bete sig så och ägaren har brustit i ansvaret.

Nu vet jag inte vad som hände innan filmen, men oavsett vad pojken har gjort så ska ägaren eller den som håller i kopplet ha sådan koll att hunden inte får chansen att gå på hunden, varesig i lek eller anfall.

Karmatarerskanise
5

#13 Du skriver daltande du med. Du anser att det är daltande med barn då en främmande hund drar iväg med ditt barn och du som förälder gör allt för att få loss ditt barn? Jag kallar det att skydda sitt barn, och det är något ALLA föräldrar ska göra.

Tror inte för ett ögonblick att någon här inne skulle stått och sett på och tänkt, "äh den leker ju bara".

mejamylove
5

Kanske var därför ägaren gick iväg så fort, han ville inte att sin hund skulle dödas.

Men det skulle inte hänt från början. Väldigt oansvarigt från ägarens sida. Bättre uppfostran skulle inte sitta fel.

Är det någon som vet om de avlivade hunden efteråt?

Karmatarerskanise
0

#16 Är det första gången hunden är på en människa brukar dom inte avlivas, men ett tvång till munkorg kan läggas på, om något alls händer.

Vanligast häromkring är att ingenting sker. Trots upprepade attacker.

[Besan]
4

#15 Jo men media vinklar det väldigt bra till sin fördel genom att överdriva som tusan när det gäller en viss åldersgrupp, främst barn. Media njuter ju av detta men det verkar inte vissa människor förstå och då riktas allt till hundarnas nackdel istället!

Nej jag skulle inte stått och sett på jag hade försökt få loss hunden, men samtidigt kan man alltid analysera situationen i efterhand.

#16 Oansvarigt av honom att gå därifrån verkligen! Kunde ju åtminstone stannat så allt blev utrett och inväntat polis! han kanske blev chockad själv och därmed ville bort så fort som möjligt, skämdes osv… är ju oavsett ingen ursäkt att gå därifrån, men bara min teori.

mejamylove
0

#17 Det låter ju bra, elr ja det första.

[Besan]
0

Jag tror inte de fått tag på hunden och ägaren än eller? Hört nu att den som höll i kopplet tydligens inte ens var ägaren :S

Karmatarerskanise
3

#16 #20 Det var inte ägaren som gick iväg med hunden, ägaren var en kvinna och hennes kompis hade hunden när detta hände. Kvinnan ringde själv till polisen efter händelsen och berättade detta.

LostMySelf
0

Alltså nu vet jag inte riktigt hur rottisar fungerar men kan dom inte få sånna här utfall ifall dom är underaktiverade osv? Blandat med dålig uppfostran då.

[Besan]
0

#21 Okej, ja det var ju bra i alla fall att hon gjorde det!

#22 Ja du det kan nog många hundar få, varför skulle det bara vara just rottisar? Men den här hunden var nog rätt dålig uppfostrad skulle jag tro ja.

Karmatarerskanise
1

#22 Alla hundar vars behov inte tillgodoses kan bli konstiga.

Nikkis
6

Vidriga odjur, hunden ska oavsett orsak avlivas i mina ögon. Ett livs levande barn avänder man inte som en kamptrasa.
Har alltid ogillat rasen, även själv blivit biten så att blodvite uppstått av en, så det här gör ju knappast saken bättre, usch.

Jag hoppas för barnets kull att han inte blir traumatiserad för livet.

vallhund
1

Hundar brukar L testas innan ev beslut om åtgärder sätts in.

[_annaH]
10

Har inte läst alla kommentarer.

Men är det bara jag eller fokuserar alla personerna i videon att få tag i pojken? För som jag ser så dras den lilla killen runt medans hunden får dra i pojken. Det är ju först efter ett tag som dom tar tag i hunden.

Vi vet inget om situationen innan, ungen kan lika väl ha triggat igång hunden, eller så attackera hunden oprovocerat. Men i mina ögon så ser hunden inte alls aggressiv ut, och när ni säger att han ville tillbaka till pojken, när ni lekt med era hundar, visst vill dom fortsätta när ni slutar? Hunden ser inte leken som ett avslut bara för dom drar bort honom.

Självklart ska inte detta ske och det är otroligt synd om pojken som kanske är livrädd för hundar nu. Förhoppningsvis så tar ägaren på munkorg för säkerhetensskull. Det tråkiga är att folk kommer uppfatta hunden som aggressiv pga munkorgen..

Väldigt synd att killen inte stannar tills polisen kom, har han hunden så är det hans ansvar att stanna kvar, ev se hur det går med pojken. Även om han inte är ägare till hunden så borde han stå för sina konsekvenser.

Karmatarerskanise
5

#27 Spelar ingen roll om barnet triggat igång hunden, en hund ska inte gå igång på ett barn som är främmande och definitivt inte leka på ett så våldsamtsätt att den drar runt barnet.

Mina hundar har alltid vetat när det är slutlekt och jag ser det som ägarnas ansvar att lära hunden det. Men det är orelevant i detta fallet då en hund inte ska leka med främlingar på det viset, och den ska inte ens få chansen till det. Den som har ansvaret för hunden ska se till att det aldrig kan leda till det. Har barnet dessutom fått skador så handlar det verkligen inte om vanlig lek. En frisk och uppfostrad hund leker inte så det går hål. Den leker inte alls så våldsamt.

Att folk inte visste hur man ska göra i en så kaotisk situation är väl ändå förståeligt? KAnske har ingen av dom ens hund själva? Då agerar man instinktivt.

Jag hoppas som sagt att ägaren blir tvingad till att använda munkorg och att denne gör det också.

[eeklund]
1

Sen tror jag man automatiskt hjälper barnet? Med tanke på att den hysteriskt skriker ''hjälp mig'' om och om igen och sen för att man först och främst tänker på barn framför en hund? Det är barnet som vart skadat, inte hunden. Det var hunden som gjorde fel och var elak, inte barnet. Hade barnet attackerat hunden hade man väl gått iväg med hunden då?

[Besan]
21

#25 Det där lät otroligt fördomsfullt. Så du menar alltså att det är Rottweiler som ras det är fel på och att det är därför hunden attackerade?

teezan
5

#4  barnet skriker självklart för att det blir skrämt, det förstår jag, och jag berörs också av det. men jag menar att det behöver inte betyda att hunden beter sig aggressivt även om den beter sig fel. det uppfattas värre än vad det är alltså ( i och med att folk tror att hunden är aggressiv, inte att barnet är med om en traumatisk upplevelse).

teezan
0

#4  barnet skriker självklart för att det blir skrämt, det förstår jag, och jag berörs också av det. men jag menar att det behöver inte betyda att hunden beter sig aggressivt även om den beter sig fel. det uppfattas värre än vad det är alltså ( i och med att folk tror att hunden är aggressiv, inte att barnet är med om en traumatisk upplevelse).

[IsabelleA]
6

Förbud av raser verkar inte vara aktuellt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15581165.ab

IloveKina
6

#30 Jag håller med dig, det är inte hundens fel för att den antagligen inte lärt sig när det är slutlekt. Sen att ägaren också hade låtit sin vän låna hunden kanske inte var det bästa. Men man får också tänka att en hund vill enbart vara till lags. (dom flesta) Man måste förstå att hunden kanske funkade bra i allmänheten med sin ägare men sedan blir utlånad till en vän. Vad vet vi om vad han kunde om hundar?

Han kanske var alldeles okunnig, eller så kanske han lät hunden dominera över honom. Då slutar det inte alltid bra då han sa upp sin plats som ledare. Skulle han vart ledare hade detta aldrig hänt. Jag säger inte att rottweilers är dåliga, mer att man måste tänka efter att dom ändå har sina vaktinstinkter.

"Rottweilern är i allmänhet en tyst hund som sällan skäller. Om den känner sig hotad varnar den sällan genom att morra, vilket är ett av rasens karaktärsdrag. En observant ägare märker dock lätt när hunden känner sig hotad." - Wiki

Egentligen tycker jag själv att man borde straffa hundägare lika mycket som hunden. Då hunden alltid får ta smällen för vad som händer. Vi hundägare måste ha kontroll. Men det är inte alltid lätt kan jag säga av egen erfarenhet då samhället inte alltid respekterar oss hundägare som vi respekterar dom.

Karmatarerskanise
8

#34 Enligt mig är det alltid ägaren som ska straffas, då det är den som brustit i hundägaransvaret.

SmileyMalin
7

Jag tycker det är skrämmande att folk i tråden använder ordet "daltar" angående en sån här farlig situation.

En stor hund attackerar ett litet barn och utsätter denna för stor fara och troligtvis psykiska men för livet.

Det är väl skit samma om hunden var ute efter att döda eller bara leka? Om samma hund stått med en liten valp i käftet och ruskat till döds hade ni fortfarande gnällt om att stackarna bara ville leka?

Sånt här får inte ske! Jag ska kunna röra mig i samhället med både barn och hundar utan att behöva vara rädd för att en främmande hund ska attackera! INGEN orsak rättfärdigar ett sånt här beteende.

Jag kan ärligt säga att hade det varit någn av mina ungar som utsattes för det här (eller hundarna också för den delen) så hade jag sparkat sönder hunden i molekyler! Och jag hade sett det som en sjäkvklart het att hunden borde avlivas och framför allt att ägaren borde åläggas hundförbud. För beter sig hunden så där har man som ägare misslyckats katastrofalt!

vallhund
4

Wikipedia godkänns inte som referens vad gäller hudraser o deras beteende.

Dominans mellan arter existerar inte.

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

Rumblebee
4

#25 Oj oj.. Varför ska hunden avlivas oavsett orsak? Visst, det var fel av den som höll i kopplet att inte ha kort koppel i ett ordentligt grepp för att förhindra att hunden hoppade på barnet.
Tycker det är vidrigt att så fort man får höra om en incident med en hund och en annan levande varelse, så ser folk rött mot hunden och näst intill skriker ''avliva!!!'' utan att ens ha alla fakta. Klart som sjutton att det spelar roll vad som triggade igång hunden. En frisk hund går inte bara till attack.
En understimulerad hund kan agera fel just pga understimulering.
Men det är väl som någon annan skrev… alla hundar som är grova och släthåriga är väl blodtörstiga monster som bara läääängtar efter att få sätta sina gaddar i något levande…

Hur hade det varit om det varit en schäfer som agerat som rottisen gjorde? Eller en collie eller labbe eller kanske till och med en liten knähund? Näää, då hade det ju varit skillnad, för sådana raser är ju inte betraktade som kamphundar….

-------------------------------------------------------

Usch fy vad vidriga vissa människor kan vara ibland som gör skillnad på hund och hund utan att veta någon bakgrund till en incident. (det sista är inte riktat mot någon specifik person, därav linjeringen mellan texterna. Utan det är bara generellt.)

vallhund
1

# 38

Alla är vi inte blodtörstiga, hunden bör så klart L testas innan något beslut tas.

SmileyMalin
8

Fast här inne på iFokus är det ju lite tvärtom. Är det en hundras som är utsat för mycket fördomar (amstaff, rottweiler osv) då är det plötsligt ALLTID synd om hunden och  ALLTID omvärlden som bara är fördomsfulla….

Det handlar väl inte ett dugg om att det råkar vara en rottweiler? Det är helt enkelt en väldigt otäck situation! Och till viss del på grund av hundens storlek, en mops hade ju varit betydligt enklare att få undan från barnet innan situationen hann blir riktigt farlig!

Det är väl inte så att man har mindre ansvar för att man råkat skaffa en kraftfull hundras?

[Besan]
4
Noa-Nisse
10

Att typ skriva "Barnet gjorde kanske något som som gjorde att rottweilern reagerade som den gjorde"

Jag förstår INTE hur man kan skriva så och ärligt talat så blir jag väldigt förbannad och ledsen att se det! En vanlig sällskapshund (oavsett ras) ska ALDRG aldrig aldrig aldrig ALDRIG A L D R I G reagera med att bita en människa oavsett vad som händer. oavsett om det är med agression eller ej med i bilden. Gör den det så är det något sjukligt fel på ägaren eller hunden. jag tål inga ursäkter förutom om hunden har ont någonstans eller om hunden blir slagen eller misshandlad på något vis och försvarar sig själv.

Jag skulle aldrig försvara min hund eller skylla på offret om den skulle göra något liknande som den hunden gjorde.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Besan]
5

#42 Varför det? Det kan väl mycket väl ha hänt. Om man inte var där och inte ens fått bekräftat helt och hållet va som hände är det naturligt att man har olika teorier om vad som kan ha hänt. Eller du anser kanske att det alltid är hundens fel när något händer? Finns folk som kan dra hundar i svansen och reta upp dem på olika sätt, skrika när dem ser en hund osv osv vilket  faktiskt triggar igång vissa hundar. En rottis har dessutom väldigt mycket integritet. Men nu vet vi ju inte om ens barnet gjorde något eller om hunden bara attackerade oprovocerat, sägs ju lite olika om det. Om hunden attackerade oprovocerat är det klart fel någonstans i mentaliteten på den.

Michaela-N
1

Helt sjukt, har aldrig haft något förtroende för den rasen men nu sjönk det ännu mer kan jag säga!

Vidrigt, ta bort hunden omedelbart!

BusBella
2

Har inte läst alla kommentarer, men jag håller med er om att hunden inte ser ett dugg aggressiv ut. Snarare borde ägaren ha uppfostrat hunden till att inte göra så, för den verkar se det som en lek och förstår inte riktigt. Min hund Missy gillar att leka hårda lekar och hon är helt frisk, dock skulle hon aldrig hoppa på mig eller någon hon inte känner för att hon vill leka, det är först om jag bjuder in till lek på hundars sätt. Men en riktigt hemsk film var det, stackars lilla pojken. Måste ha varit hemskt för dem som stod där att se allt det där.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

mejamylove
12

Jag stör mig på "man kan vara hur elak mot hunden som helst men om den biter en då jävlar, då ska den dö" Ingen som sagt just det här i den här formuleringen men lite så känns det, om man läser mellan raderna.

Michaela-N
0

#46 Vad menar du, pojken var ju inte elak mot hunden.

[Besan]
8

#44 Återigen, tycker det är lite sjukt hur en, antagligen väldigt ouppfostrad hund eller en hund som har brister i mentaliteten, kan göra att alla börjar dra slutsatser om en specifik ras.

Nu ska ju Aftonbladet och olika hyresvärdar ha med rottisar som kamphund också på sina fina listor. Det är skrämmande faktiskt att till och med hundkunniga människor som du uttalar sig på det sättet som du gör nu. Vi hundmänniskor tycker jag borde veta bättre.

Michaela-N
1

#48 Å nej, det är inte första exemplet jag sett/hört om denna ras, vad får dig att tro det? Jag har sett tillräckligt för att göra en bedömning.

[Besan]
6

#49 Hur många då i ren siffra? Om du försöker då få fram procenten i den där siffran utav alla rottisar som finns i landet/världen så är din teori inte speciellt sannolik. Barnsligt.

Noa-Nisse
0

#43, jag skrev ju **"Gör den det så är det något sjukligt fel på ägaren eller hunden"

**Oavsett om en hund har mycket integritet eller ej är HEELT orelevant enligt mig. Detta ska inte få hända helt enkelt…

sagaindia
11

Ja. usch ja vad det DALTADES med barnet……….Nä, säg åt ungen att SKÄRPA sig! Ligga där och skrika när en stackars missförstådd hund bara vill leka lite Obestämd

Allvarligt……..detta är aldrig ok, skit samma vilken ras det är!

mejamylove
0

#47 Har jag inte skrivit heller.

Noa-Nisse
1

#46, nämn någon som tycker att man får vara elak mot hundar?

[Nattkola]
2

jag har aldrig varit med om en hund som lekbrottas eller nafsar som  biter sig kvar när någon säger till den…

En hund som håller kvar och vägrar släppa, leker i mina ögon inte….

SaraC
1

Måste stämma in med #52

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Besan]
1

#55 Kan väl mycket väl hända om hunden inte är lärd att släppa på brytkommando… Den blir kanske för taggad i samband med att man inte lärt den att släppa.

mejamylove
4

#54 Jaa, jag vet inte vad ni tycker men jag tycker det är ganska elakt att vilja avliva en hund, utan utredning.

Karmatarerskanise
2

#46 Exakt vilka inlägg har du lyckats tolka på det viset?

Ingen har sagt att man får bete sig hursomhelt mot en hund och att den inte får försvara sig. Men en hund som inte släpper och bara fortsätter och fortsätter är inte som den ska. Dessutom vet vi inte ens om pojken gjort något eller inte.

Även om han gjorde något så ska detta inte kunna hända, för den som har hunden ska hindra det.

#58 Uppenbarligen är detta inte "utan anledning" för en del.

Fridaaaa
6

Har kollat på det.
Det är fel att hunden biter pojken men absolut inte konstigt att hunden biter hårdare osv när massa folk sparkar, tuttar och drar i hunden. Så ingenting är hundens fel, enbart ägaren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilllens
5

Rottweilern ligger varmt om hjärtat hos mig då jag levt med en i 7 års tid.
**MEN det spelar ingen roll, för det är absolut INTE acceptabelt att hunden gör sådär!
**

vallhund
7

# 44

Vi kan ju passa på att ta bort alla fördomsfulla hundägare o deras hundar oxå?

Naturligtvis skall hunden L testas innan beslut om ev avlivning tas, om inte ägaren själv väljer att ta bort hunden.

mejamylove
3

#59 Jag skrev utredning inte anledning.

"En vanlig sällskapshund (oavsett ras) ska ALDRG aldrig aldrig aldrig ALDRIG A L D R I G reagera med att bita en människa oavsett vad som händer" tycker jag låter lite som det…

Karmatarerskanise
0

#63 oj, mitt misstag.

Vilket inlägg citerar du? Om det är ett inlägg som du läst mellan raderna på kan det vara bra att skriva till den personen.

mejamylove
0

#64 Juste, glömde #42 var det som skrev det.

Karmatarerskanise
0

#65 Du missade nog resten av texten då.

"Gör den det så är det något sjukligt fel på ägaren eller hunden. jag tål inga ursäkter förutom om hunden har ont någonstans eller om hunden blir slagen eller misshandlad på något vis och försvarar sig själv."

[Nattkola]
3

Läste fredriks steens inlägg… och kanske sant att hunden "bara" kampar, och andra sidan var får en hund att börja kampa med ett barn? Det kan inte vara normalt beetende?

Tänker på alla på min brukshundsklubb som tränar skydd med sina hundar, har svårt att tro att de ägarna skulle vara rädda att hunden hoppar på och börjar kampa med deras barn….

Sherlocked
4

Nej, det kanske inte är hundens fel… Det är inte ett vapnets fel heller, om nån tar ett gevär och skjuter ihjäl tio pers. En rottis är lika lite farlig som en kulspruta, men i fel händer är de dödliga, så enkelt är det. Det är sorgligt att människor får skaffa hundar de inte klarar av, och jag FÖRSTÅR ändå fullt ut människor som står bakom förslagen om att förbjuda vissa raser. Vissa typer av hundar kanske helt enkelt är olämpliga att låta vanliga människor skaffa som sällskap. Det är inte hundens fel, men det är ju inte så mycket att göra åt.

Man kan sällan veta i förväg om nåt sånt här kommer att hända, men när nåt väl händer… Tycker inte jag att hunden ska ha en andra chans. Faktiskt. I regel, men ingen regel utan undantag… (Just i det här fallet är jag osäker, för jag hann inte riktigt se hur rottisen  betedde sig, så jag vill inte uttala mig just om den här hundens öde!)

Men rent allmänt då… Många skriver att det "daltas" med ungar, tycker tvärtom det daltas med HUNDAR, tester och utredningar hit och dit! Jag tycker att hellre avliva "tveksamma fall", för det finns tusentals trevliga hundar, varför hålla på att försvara en hund som en gång visat att den inte funkat i samhället?

[Zlarviig]
1

Man ska inte äga en stor rottis om man inte kan hantera den. Undrar hur mycket stryk den stackars hunden fick av "tuffingen" till ägare när de kom hem? Tycker det är synd att såna människor äger såna raser, det hjälper inte direkt till att försöka bli av med de dåliga ryktena.

Karmatarerskanise
2

#69 Det var fortfarande inte ägaren som hade hunden när detta hände. Ägaren är en kvinna som själv kontaktade polisen.

joheck
4

#68 "Jag tycker att hellre avliva "tveksamma fall", för det finns tusentals trevliga hundar, varför hålla på att försvara en hund som en gång visat att den inte funkat i samhället?"

Det är faktiskt ett liv du talar om! Jag värderar alla hundars liv därav har jag ingen som helst förståelse eller sympati i det du skriver. Bara för att det finns tusentals hundar berättigar inte det att vi kan ta död på några "mindre passande" exemplar.

Jenna_Nord
10

http://www.youtube.com/watch?v=4TOSswvNBxc 8:50 in i videon. Usch så aggressiv! (med glimten i ögat)

Mvh Jenna

KickanW
14

Jag vill inte på något sätt skriva att det som den här hunden gjorde är okej, men jag gillar att försöka se saker ur andra perspektiv och vill därför - efter att ha läst era kommentarer här - ställa några frågor.

1. Kan det vara så att personen med hunden gick därifrån eftersom han kände att han inte kunde hantera hunden och inte ville riskera att den gick igång igen? Jag tror personligen att jag velat lämna situationen helt om min hund gett sig på ett barn sådär… Och den här killen kunde ju uppenbarligen inte hantera hunden!

2. Ska alla hundar, som någon gång kan visa ett aggressivt beteende, avlivas? Hur många hundar får vi kvar då tror ni?

3. Ska en hund klara ALLA situationer verkligen, alltid vara helt lugn och sansad?

Det är ändå vi människor som valt att ta in vilda djur i vårt samhälle, som verkligen inte är anpassat efter dem. De ska träffa nya människor hela tiden, vistas i bullriga och stökiga miljöer, ständigt möta hundar från andra flockar osv. Har inte vi något slags ansvar att faktiskt försöka förstå och anpassa oss lite efter våra "bästa vänner"?

Jag har en reserverad och väldigt signalkänslig hund. Hon är hur snäll som helst och har ingen särskild kamplust. Däremot har hon enorm integritet och är inte särskilt förtjust i främlingar. Skulle hon t.ex. bli injagad i ett hörn av skrikande barn med viftande armar är jag rätt övertygad om att hon till slut skulle hugga, eller iaf markera med tänderna vilket kan orsaka rätt stor skada på ett litet barn.

Jag vet att hon är mitt ansvar. Jag jobbar på att bygga upp hennes självförtroende, att ge henne olika metoder att hantera jobbiga situationer. Jag håller stenkoll på henne när vi är bland främmande folk och låter aldrig någon hälsa på henne. Håller extra koll när barn är i närheten eftersom de är lite mer oberäkneliga än vuxna osv. Skulle heller aldrig låta en person som jag inte är 100% säker på att hen kan hantera henne gå ut med henne eller över huvud taget ta hand om henne.

Jag säger alltså inte att detta är pojkens eller hans föräldrars fel att detta hände - Men ni verkar tycka att den här hunden är sjuk, att ägaren är dålig på att uppfostra den eller att den helt enkelt borde hamna i en svart säck. Tycker ni då att min fina tjej borde det också, eftersom hon inte är 100% säker?

Det är väl en konflikt det här att vi tar in varelser i vårt samhälle som inte alltid passar in, men alla människor är tyvärr inte deltagande i att ta in dem och då blir det svårt. Tror aldrig att hundarna kommer att anpassas helt till det liv vi människor lever. Ska vi då låta bli att ha hundar vid vår sida eller ska vi försöka kämpa för större acceptans och förståelse?

Sherlocked
1

#71, respekterar att du tycker så, men jag håller helt enkelt inte med om det. Döden är väl inte en så stor grej för mig, och jag känner ingen större sorg i att vissa hundar får gå bort före sin tid så att säga.

[Zlarviig]
4

#70 okej, det visste inte jag. Håller med #72 tyckte mer att det såg ut som en dragkampslek. Hunden bet ju i kläderna inte i ungen. Det är väl klart att den inte får göra så, men eftersom det inte var mannen som var ägaren så visste han väl antagligen inte vad han skulle göra.. Om hundens ägare hade varit där så hade det kanske inte hänt. Och hade det hänt så skulle nog ägaren veta vad hon skulle göra åt det Den där hunden var verkligen inte aggressiv. Om den hade varit det skulle nog inte pojken mått så bra som han gör. Har ni någonsin varit med om att en hund försöker döda någon genom att leka dragkamp med kläderna?? Det har inte jag iallafall. Om det hade varit eran hund, skulle ni vilja att den avlivades för att den lekte för brutalt med en unge? när det var en annans misstag som orsakade att det hände? Om det hade varit en liten hund, som hade gjort samma sak, vad skulle hänt då? Då skulle förmodligen de flesta skratta åt att en liten hund bet i hans kläder. Den skulle nog inte avlivas för det, ellerhur?

Ketang
8

#10 På flera andra ställen står det att pojken kunde gå hem helt oskadd.

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har sett hur diskussionen går på fb om detta och jag måste hålla med många andra. Jag tycker inte att hunden ser aggressiv ut utan mer lekfull och mer triggad av all uppståndelse. En aggressiv hund spänner sig på ett helt annat sätt och hunden vill enbart fram till pojken igen. Dessutom ser man inte hela sanningen i detta korta klipp! Vi vet inte om pojken kanske HAR lekt med hunden som triggats igång lite för häftigt. Vi ser heller inte om hunden biter i pojken, vad jag kan se rycker han i kläderna.

Det jag tycker är galet är att killen med hunden (för övrigt är det inte hundens ägare) bara går iväg när han får bort hunden från pojken. Men detta är ju nu utrett och hundens ägare hittad. Jag hoppas verkligen inte att hunden avlivas och jag hoppas att ni inte dömmer hundar och människor så hårt på så dåliga grunder jämt. Har sett folk vräka ur sig att hunden borde skjutas på plats och att ägaren borde spärras in osv.

Man får nog ha lite mer på fötterna innan man dömmer någon/något så hårt.

russin
4

Stackars, stackars lille grabbGråter

Inte heller jag tycker rottisen ser aggressiv ut, MEN den vägrar släppa trots att folk kämpar - och den vill tillbaka till det "roliga" även när dom går därifrån. En sådan hund har inget bland folkmassor att göra och borde kanske få en bättre hundägare än en som släpper ut den med "vem som" som inte har ordentlig koll.

Dock är det inte okej med en hund som oförberett biter tag i kläderna på en människa - oavsett om den bara gick eller sprang förbi - än mindre vägrar släppa.

Asuna
3

Jag tycker inte heller att hunden ser aggresiv ut men det betyder inte att den får uppföra sig hur som helst.

Rottisen är ju en väldigt stark ras och kräver en bestämd förare jag tycker att ägaren skall vara försiktig med vem hon släpper ut sin hund med. Jag har själv en schäfer blandning och jag släpper inte ut henne med andra än familjen som jag vet kan hantera henne även om hon aldrig har visat några osäkra tendenser.

Det är så svårt att veta vad som verkligen hände man ser ju inte på filmen vad som triggade hunden, Jag har haft barn som kommigt fram till mina hundar och klappat fast jag sagt nej. Nu är mina hundar tränade med barn från de var valpar men om en hund inte är det så kan det vara väldigt svårt att läsa barn för en hund de har ett annat rörelse mönster, skriker helt plötsligt m,m men då är vi ju tillbaka vid att det är ägaren ansvar…

Vovvie94
2

en hund gör oftast ingen förnäm om det inte är något fel. antingen om ungen gjorde något, eller (som jag tror) att han hade en JÄVLIGT dålig hundägare som kan ha skadat hunden psykiskt som gjorde att den agerade just så. det finns alltid en förklaring, men ingen brukar vara särskiklt intresseradGråter

Karmatarerskanise
1

1. Kan det vara så att personen med hunden gick därifrån eftersom han kände att han inte kunde hantera hunden och inte ville riskera att den gick igång igen? Jag tror personligen att jag velat lämna situationen helt om min hund gett sig på ett barn sådär… Och den här killen kunde ju uppenbarligen inte hantera hunden!

Det är möjligt.

2. Ska alla hundar, som någon gång kan visa ett aggressivt beteende, avlivas? Hur många hundar får vi kvar då tror ni?

Nej.

3. Ska en hund klara ALLA situationer verkligen, alltid vara helt lugn och sansad?

Ja det tycker jag, situationer bland folk ska den absolut klara av.

Nu är det skillnad på att man slår en hund och den varnar en med ett hugg och på att kampa med ett barn som en trasa.

Ketang
9

#80 Jag tycker att det är väldigt mycket begärt att alla hundar ska klara av situationer med mycket folk osv! Däremot är det upp till ägaren att INTE sätta hunden i situationer den inte klarar av.

Karmatarerskanise
1

#81 Utrykte mig fel. Har man en hund bland folk ska den också klara av det.

Ketang
3

#82 Absolut! Det håller jag med om!

Men sen finns det ju tyvärr alldeles för många hundägare som inte har en aning om vad dom har i snöret och det visas tydligt i den här filmen.

Tråkigt nog är det ofta hunden som får lida för att ägaren inte tar sitt ansvar.

Karmatarerskanise
1

#83 Tyvärr ja. Och dessa människor förstör för raserna, då folk blir misstänksamma mot de raser som syns i negativa situationer.

Rumblebee
2

#55 Det finns sådana hundar. Min systers cavalier king charles är en sådant. Har hon en leksak och man försöker ta det, även om man så bara vill att hon ska apportera den, så kan hon bita fast. Hon VÄGRAR att släppa den, utan håller fast i leksaken med alla muskler hon har i käken. Så ja, envisa hundar kan verkligen låsa fast om något dom vill behålla, och det behöver inte betyda att dom är aggressiva.

#68 Förstår inte att man kan se så lätt på livet så att man utan att ens ha utrett något, vill döma någon till döden, utan att ha några kort på hand som kan tala om varför hunden i fråga gjorde som den gjorde. Hur ska man då kunna lära sig något om det enda alternativet vid ett felaktigt betende skulle vara avlivning utan undersökning?

För ett par år sedan så hade min hund analsäcksinflammation och öroninflammation på samma gång, så han var inte på sitt bästa humör då. Han var inte alls speciellt lekfull och ville inte heller gå sina vanliga promenader. 
Vi var ute och gick och jag hade kort koppel på honom i och med att det är kissförbud där vi gick. Ett par barn kommer springandes förbi oss och tjoar och leker, och min hund gör ett litet utfall i kopplet. Han hoppar mot dom och skäller till lite. Han kom aldrig åt dom, men självklart blev ju barnen skrämda. Menar du att om du hade sett det händelseförloppet genom ett fönster eller från en bil. hade du verkligen tänkt ''den hunden borde avlivas'?.

[RMSLiners]
2

Usch såg den videon igår, ocencurerad. Jag gråter bara jag ser den och tyvärr vet jag flera Rottweiler hundar som i min omnejd är sjukt aggressiva och inte skulle tveka att sätta tänderna i en annan hund eller dra ett barn i backen. För många hundar hamnar i fel händer. Även om detta inte var ägaren som höll i kopplet har ägaren ändå ett ansvar att se till att den person som går ut med hunden också kan hantera den.

Att inte föräldrarna anmält händelsen eller hört av sig till polisen är för mig ofattbart.

Sen är frågan varför hunden gick till attack. Jag själv har haft en hund (schäfer) som gjort "utfall" mot en 12 årig pojke, utan att ta tag i han, men det var för att pojken kände något behov av att bara gå fram till min hund som låg i gräset medan jag prata i telefon och drämma till den i huvudet med sin kepps. Min hund ställde sig omedelbart upp, visade tänderna och skällde. Pojken sprang därifrån skrattandes. 

Hoppas utredningen visar något.

Fridaaaa
3

Hoppas utredningen leder något vart. varför hunden gjorde som den gjorde.
Man ser ju i video att den inte är aggresiv. Finns ju olika "aggresivitet".

LostMySelf
6

Ser värre ut än vad det faktiskt var, när de drog iväg ungen så blev allt kaos och panik. Hade de tagit det lugnt från stunden hunden tog tag i byxan hade det blivit löst på ett bättre sätt, men vad ska man göra när man är i panik?

Fridaaaa
3

#88 Ja jag resonerar likadant.
Folk gjorde det värre genom att dra, slita och sparka på hunden :/

Karmatarerskanise
1

#88 Ja, i panik kan folk agera konstigt. Men sen kan det vara så enkelt som att dessa personer inte alls kan hund, och då vet man inte vad man ska göra för att undvika trigga igång hunden mer. Och om man inte är hundägare ska man ju inte behöva veta hur man ska göra med hund, fär sådant här ska ju inte hända.

Fridaaaa
2

#90 Nej förmodligen kunde dom inte hund, men man kan inte anklaga hunden att den agerade som den gjorde när folk kom rusande och drog, slet och sparkade på den, vilket jag antar (behöver inte vara så) att många gjorde, anklagade hunden alltså :/

Karmatarerskanise
1

#91 Jag anklagar den som hade hunden att det överhuvud taget kunde hända. Och ägaren som misslyckats på något sätt eftersom hunden drog iväg med ett främmande barn och trodde det var OK att leka kamp med en levande människa.

Att det sedan kanske fortsatte längre för att folk gjorde som dom gjorde kommer vi aldrig få veta. Men det ska inte ske från början.

[Nattkola]
0

Undrar vad alla som säger att de som slet och drog i hunden gjorde fel. Vad skulle de ha gjort?

Gissar att pojken skrek och fäktade massor som triggade hunden, hade ju inte direkt hjälpt att de bara sagt "NEJ"….

vallhund
1

O man drar i barn o hundar så biter sig hunden bättre fast, det triggar ytterligare den sociala kamplusten. Det man skall göra är att strypa hunden tills den släpper, om man nu inte råkar ha breking sticks i fickan. Man skall deffinitivt inte sparka o slå på hunden, det triggar oxå.

Fridaaaa
0

#93 Slita i en hund och sparka på den gör bara saken värre, likadant när massa människor är runt om och då stressar det hunden och triggar det ännu mera.

sagaindia
1

Det är ju helt klart att det blev värre av omgivningens beteende men kan vi begära av gemene man att de ska vara hundkunniga? Nej! det är den som handhar hunden som ska ha koll! Situatonen skulle aldrig behöva uppstå om folk gav f-n i att skaffa hundar de inte begriper sig på!

Jag är så TRÖTT på okunniga hundägare som ställer till det för omgivningen. Större krav på ansvar och hårdare påföljd för den som slarvar önskar jag mig. Det ska KOSTA något att inte ha ordning på sin hund!

Ixectrona
6

#73 - På fråga 2 kan jag säga såhär: Om vi skulle avliva alla hundar som någonsin SKULLE bete sig aggressivt, så skulle vi inte ha en enda hund kvar. Vi har rovdjur i samhället, då får vi leva med det, med ömsesidig respekt. Hundar som är för farliga (för alla bör egentligen kallas "potentiellt farliga") bör inte finnas i samhället, och människor bör kunna läsa hund och ha vett att inte provocera hundar (omedvetet eller ej). Det är inte tolererbart att ha aggressiva hundar i samhället, men inte heller kan man tolerera att människor ska se det som sin mänskliga rättighet att låta sin unge (eller själva) peta hundar i ögonen, dra dem i svansen, böja sig över främmande hundar, eller på andra sätt bete sig hotfullt ur hundens synpunkt, och ta för givet att hunden bara ska acceptera det utan vidare. Nu säger jag inte att det var som hände här, det har jag ingen aning om, men vissa människor HAR den attityden. Vi avrättar (i de länder där dödsstraff existerar) brottslingar av tre anledningar… 1. Brottslingen anses för farlig för att släppas ut i samhället igen. 2. Det kan avskräcka andra från att göra samma sak. 3. Som straff. Brottslingen vet vad som kommer, att han (eller hon) kommer dö för vad han gjort. 2 och 3 gäller naturligtvis inte hundar, eller några andra icke-mänskliga djur. Så den enda anledningen till att avliva hundar är för att de anses för farliga för att släppa ut i samhället igen, att ingen rehabilitering i världen skulle hjälpa. Jag tycker INTE om attityden vi har nu, att bara avliva hundar så fort de använder tänder på människor. Alla djur har en gräns, när man hamnar bortom den, så kommer de bita. Jag tänker delvis på slädhundarna som jagade hästar och attackerade en människa i våras. Om jag förstått det rätt, så hade det kunnat hända vilka hundar som helst av dylik ras med stark jaktinstinkt, i samma situation. Och hundarna avlivades. Ägaren däremot, gick ostraffad, och kan alltså bara gå och skaffa nya hundar, och samma sak händer igen. Som sagt, skulle vi provocera alla hundar i världen så mycket som möjligt, och avliva de som bits, skulle hunden bli omedelbart utrotad. (Fallet med slädhundarna hade inget att göra med provokation, alltså rädsla eller aggression, utan jakt, men jag menar att vilken hund som helst till slut kan komma över gränsen att bita en människa under "rätt" omständigheter.)

Fridaaaa
1

#96 Nej man kan itne begära att dom ska vara hundkunniga MEN dom ska inte heller säger att "hunden blev aggresivare" som dom gjorde när det är dom själva som skapade det anser jag. I mina öron låter det som att dom skyller på hunden, vilket jag är extremt trött på.
Var en vettig person som hade sagt att det inte var hunden fel men tror det inte var någon av dom som drog osv i hunden

sagaindia
6

#98 I deras ögon var hunden aggressiv! Inte alls konstigt att de uppfattar det så! Vad begär du av vanligt folk på stan?

I mina ögon är dessa människor inte problemet, det är de dåliga hundägarna som ränner runt överallt med sin stackars hundar som inte har fått lära sig vad som är rätt och fel.

Fridaaaa
1

#99 Du behöver absolut inte ha otrevlig ton, för det har inte jag.
Grejen är att media skriver fel saker, och sedan får iregel hunden och oftast också rasen, skulden för allting vilket ju blir helt fel

russin
3

Man kan inte begära att människor ska kunna bedöma om en hund beter sig aggressivt eller inte, när den bitit tag i en liten grabb och sliter och drar i grabben. För vanligt folk utan mycket hundkunskap är det inte alls konstigt att denna hund ses som aggressiv.

För mig själv spelar det egentligen ingen roll i detta läget, för hunden har bitit och ville inte släppa - så för egen del tycker jag att det bara finns två val. Antingen avliva eller se till att den kommer till mer kunnigt folk. Nuvarande ägare ska inte ha den kvar och fortsätta låna ut den till kreti och pleti - då är det bättre den somnar in så inga fler saker sker.

Denna hund verkade tycka detta va skitkul och man ser den är taggad och vill tillbaka och forstätta "leken" - så risken är stor att detta händer igen om ingen tar tag i och jobbar med hunden.

Karmatarerskanise
0

#98 Vad ska dom säga då? I deras ögon var det ju så det gick till.
Hunden blev med uppskruvad, mer aggressiv i deras ögon.

Och för dom är det ju hundens fel när det händer, det är ju hunden som biter i barnet och släpar på det. Jag hade också i stundens hetta varit arg på hunden, fast jag innerst inne veta att det inte är dens fel. Men just då är det hunden som får all skit.

Du kan inte vänta dig att folk som inte kan hund ska kunna veta någon om en sådan situation eller ska kunna läsa av hunden.

Själv hade jag inte brytt mig om att läsa av hunden, för den skulle bort i vilket fall som innnan beteendet hann slå över till något mer aggressvit. För den risken finns då en hund stissas upp på det viset.

Jag hade dock tagit ett grepp om halsen så fort jag hade kunnat och dragit åt tills syret tar slut. Men med tanke på att huden rörde på sig och allt folk så kanske det hade tagit ett tag innan man fått ett sådant grepp.

Fridaaaa
1

#102 Nej det har jag inte gjort heller. Läs texten noga. Du har dragit helt fel slutsatser av det jag har skrivit.
Man kan inte skriva "det är här" bara för att man upplever det så.
För det är inte alltid sanningen.
Det 'r ju ägaren plus den som gick med hunden som är problemet, inte hunden.

Problemet är att oerfarna dömmer hunden och det är mycket pga media, som ger fel bild av många hundraser osv

Karmatarerskanise
2

#103 Just då var hunden problemet :)
MEn i grunden är det ägaren och den som var ute.

SmileyMalin
4

Fast det är ju väldigt enkelt att veta precis som man ska göra när man sitter hemma vid datorn… hade jag sett en hund med ett litet barn eller en annan hund i käften så hade jag nog automatiskt börjat försöka slå/sparka bort hunden. Trots att jag egentligen vet bättre! Efter ett tag hade jag kanske börjat tänka lite mer strategiskt men jag har svårt att tro att alla som råkar ha lite hundvana lugnt skulle kliva fram till en sån här kaotisk och farlig situation och börja fundera på vad som är lämpligast att göra….

[Nattkola]
0

Jag undrar i såna fall VAD man ska göra i en sån situiation?

Man måste ju få bort hunden, hur får du bort i en 40 kg rottis utan att dra i den? Antagligen kommer du inte ens kunna dra bort deneftersom det är just ett 40kgs muskelknippe som gör allt för att komma åt ungen som kämpar och skriker. Då hade jag antagligen börjat bända, slå, sparka också.

Karmatarerskanise
0

#105 Sant. Man vet int ehur man hade gjort fören man är där.

#106 Bäst är att stypa. Armen runt halsen och dra åt. Men inte är det lätt med en stor rottis som rör sig.

sagaindia
1

#100 Men oj, tyckte du att jag hade otrevlig ton? Det var inte meningen! ville bara framföra min åsikt……..Glad Sorry!

Precis, strypa eller använda halsbandet om hunden har ett sådant. Håll ett hårt tag som stryper syretillförseln men samtidigt hålla still så att för att inte slita och förvärra ev. bitskador.

vallhund
0

# 106

Har inte jag eller andra redan svarat på det?

Man stryper hunden, om man nu inte har breaking sticks i fickan. Att dre i hunden o/e bytet gör det bara värre i en situation som handlar om social kamplust, som denna.

Gäller samma i alla situationer faktiskt med hundar som biter/slåss.

sju
9

Hunden ska absolut inte avlivas! Jag kan inte fatta att någon som påstår sig vara hundälskare och själv har hund dömer ut en hel ras det är för mig ingen riktigt djurvän.

Jag har sett mer hemskheter från oss människor än djur och när det kommer från djuren så är det i princip pgr av att ägaren har gjort något fel.

Det som hände ÄR ägarens OCH rastarens fel punkt slut.

Hunden ska inte behöva lida för att vi människor är så dumma som vi faktiskt är.

Jag blir så förbannad på både hundägare och icke hundägare som dömmer ut specifika raser eller hunden i synnerhet när det händer sånt här.

Öppna era ögon! Det är ägarens fel INTE hundens hur kan man inte förstå det? Det är *** inte klokt!

Själv har jag en liten hund som inte är en "kamphund" MEN som Djurvän vet jag bättre än att önska döden för en varelse som hamnat i fel händer.

Nikkis
0

Helt glömt bort denna tråd, sällan jag öht är här inne numer. Men såg att några svarat på mitt inlägg #25.

Kan då ge svar att jag ärligt talat inte är förvånad att det var en rottweiler som står bakom det här "dådet". Det kan omöjligt ha undgått er som t ex är bruksinsatta eller liknande att det börjar gå åt pipsvängen för rasen rent mentalt.
Det är bara att titta på ngt så simpelt som spindeldiagrammen, eller träffa ett par exemplar själv alt fråga de som är på elit nivå varför de inte har rasen/varför man knappt ser rasen inom brukset.
Just för att det är piece of shit, och kom snälla inte med att ni träffat EN hund som varit "världens snällaste". Det SKA vara en regel än ett undantag att en hund har bra mentalitet och att det ska krävas Extremt mkt retning/provokation att en hund går igång sådär.
Titta bara i slutet av filmen, hunden har låst sig helt på barnet trots att den utsatts för obehag (strypning) och blir släpad från platsen, så blickar den likt förbannat bak och vill tillbaka. Vidriga odjur helt enkelt.

Ang avlivning av denna hund, spelar fan ingen roll vad som utlöst denna attack. Den bet ett BARN!!! Ett BARN! På gatan, ett främmande förbipasserande barn, och den bet inte en gång för att den blev trängd utan den slet runt på det skrikande barnet som en jävla kampleksak.
Det är helt oacceptabelt oavsett hundens bakgrund och utlösning av angreppet.
Det här får och ska bara INTE ske, så enkelt är det bara. Ett barn utgör Inget hot mot en hund, jag hade nog Kanske tänkt annorlunda om det var en vuxen hunden bet/slet runt på, kanske.
Men absolut inte, under några som helst omständigheter ett barn.

[Besan]
1

Vad är det då som är problemet med rottisens spindeldiagram? Förklara gärna. Sen tycker jag inte att man enbart ska utgå ifrån MH. Det funkar inte tycker jag.  Man får nog researcha lite mer än så! Att träffa ett par exemplar säger nog inte heller så mycket, om du tänker dig hur många rottisar som finns i landet. Du lär nog ha träffat en hel del först innan man kan uttala sig anser jag… Och det i olika situationer!

Några förare på elitnivå har jag talat med om just rottisen. Som har haft rasen. Och det är en mer svårmotiverad ras än tex schäfern o det gäller att du är van om du ska kunna ta upp en rottis till elitnivå. Men hur en hund är i brukset och till vardags kan faktiskt vara väldigt olika. En hund kan vara en pärla på plan men ett monster till vardags. Och tvärtom! Så att jämföra hur en hund beter sig till vardags och till träning/tävling kan vara lite missvisande det med, tycker jag.

Och visst finns det mycket skitavel på rottis, det håller jag med om, men du får inte glömma att det även finns sk "rottisar" (oreggade, alltså blandraser) …. där vet jag ett par skräckexempel o jag e inte ett dugg förvnad över att just dessa är oreggade! Men återigen såklart så får RASEN skit för det när det borde vara "blandrasuppfödarna" som får det!

Sen om man ska titta på lite bitstatistik (hittar inte så många aktuella eller bra  artiklar, vet ej hur aktuell denna är men du kan ju se själv att Rottisen ligger ganska långt ner va… ) :

http://pediatrics.aappublications.org/content/117/3/e374/F1.expansion

sju
4

Oj vad högt upp schäfern låg på statistiken :/  Men jag kommer inte för det nu gå runt och tro att ALLA schäfrar är det ena och det andra.

Rumblebee
8

Och klart att det alltid spelar roll vad som utlöst en attack. Eller ska en hund som kanske har ont, är sjuk eller understimulerad alltid förvänta sig att sköta sig bland folk?  Det är ju för tusan en hund. En hund, och inte någon människa och självklart inte en robot som man kan programmera till at bete sig exemplariskt. Klart att den agerar som en hund utefter dess uppfostran och aktivering som den får. 

Vadå ett barn utgör inget hot mot en hund? Barn kan säkert uppträda på ett sätt som en hund finner hotande.

Du tycker att rottisar är vidriga odjur, någon annanstans finns det någon som tycker schäfrar är odjur och på ett annat hörn de som tycker pitbullterriers är odjur… Skulle fördömmande folk få bestämma så skulle en hel del hundraser antingen dö ut eller vara på vippen att dö ut.
Och sedan spelar det ju även roll varifrån man har köpt hunden, om det är en seriös uppfödare som arbetar för att hennes/hans hundar ska ha en bra mentalitet.

Att döma en hel hundras efter det vissa individer gör, det är ju precis samma sak som mänsklig rasism.

BusBella
3

Kanske inte relevant, men såg någon på America's funniest home videos igår? Där var iallafall ett klipp med en liten Bichon eller liknande som släpade runt ett litet barn som var yngre än pojken i filmen, men eftersom det var en liten hund var det bara väldigt roligt och helt okej för hunden att göra så. Känns inte det lite fel?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Karmatarerskanise
1

#115 Jag antar att pojken och hunden i den videon tillhörde samma familj och att all avar med på det. Lite skillnad när det är en främmande hund. Och det är ju faktiskt så att en liten hund inte gör lika stor skada som en stor.

Och att det var en rolig grej stämmer ju inte in på alla. Jag anser aldrig att en hund ska leka på det viset. Men om familjen tillåter det så.

Nikkis
1

Självklart ska man inte utgå enbart efter MH, men eftersom det egentligen är det enda hjälpmedlet man har att tillgå över hur mentaliten ser ut inom rasen (baserat på de hundar som gjort ett MH = det är generellt uträknat.)

Du, jag har träffat en heeel del rottisar på nära håll, varför låter det på dig att du tar för givet att jag inte vet vad jag talar om?
Jag skulle som sagt inte uttala mig om något jag lyckats bilda mig en otroligt stark uppfattning om. Rasen är skit, så är det bara.

Det är generellt sett en hund med kassa nerver kombinerat med för mkt skärpa och hårdhet, fantastiskt bra kombination… Not.

Förutom att jag själv blivit biten av en sketen rottis så blodvite uppstått, så har flertalet av mina väldigt duktiga/kunniga vänner som haft ett/flera exemplar av rasen själva tagit bort dom eftersom det har varit rent skit mentalt. Nu när jag tänker efter så har Alla av dom hundarna tuggat på sina förare… Tilläggas bör att de alla bytt ras, vilket jag förstår.
Jag hade aldrig velat riskera att satsa på ngt som ändå kommer visa sig vara skit.
Så det handlar inte riktigt om att dom är "svårmotiverade" som du säger, vilket iofs låter helt stört i mina ögon eftersom det trots allt ska vara en bruksras ämnad för arbete - då torde den ju vara avlad för att vara lättmotiverad och samarbetsvillig, right?
Mmh.. Juste.

Jag kollar aldrig på sån där bitstatistik, för som sagt, vad är det baserat på?

Läs det sistnämnda jag skrev här ovan, och varför ens nämna rasen Schäfer? Tror du att bara för att det är min ras så kommer jag ta åt mig och bli helt "Åh nej, tala inte illa om min ras, för du har feeeeel…" ?
Då tror du fel, jag knner till bristerna som finns i min ras, förvisso så är det inte alls lika illa mentalt sett där som hos rasen rottweiler.
Men jag förstår inte hur det är relevant i den här diskussionen?!

vallhund
0

# 113

Vilken bettstatistik?

[Besan]
2

Du svarar fortf. Inte på min fråga om vad det är som enligt dig är ”fel” med rottisens spindeldiagram.

Nej jag tar inte för givet att du inte vet vad du pratar om, men du verkar vara väldigt inställd på att varenda rottis är ”skit” och därför tror jag att det blir svårare för dig att se de positiva egenskaperna hos rasen.

Jo dem kan vara ”svårmotiverade” och det menar jag inte att dem är det naturligt utan för att du ska få en rottis samarbetsvillig och motiverad gäller det i vissa sammanhang att du verkligen, verkligen vinner dess förtroende, och SEN får du en riktigt bra brukshund. Det är DÄR jag tycker aveln går utför mycket, att det idag avlas på dåliga bruksrottisar (eller vad man ska säga) och det står jag för.  Men det är också min generella uppfattning..

Nej du kollar inte på bitstatistik nej… för du verkar vägra se saker ur olika perspektiv utan du går bara på din egna erfarenhet av dåliga rottisar. Men statistiken talar alltid sitt sanna och tydliga språk, vad finns det att mörka? Och jag tycker inte heller man enbart ska utgå ifrån statistik, men det är ju en del av det också kan jag tycka. PRECIS som ja då ens egen erfarenhet, andras erfarenheter osv. Det bidrar till ett större perspektiv än att enbart utgå ifrån ens dåliga erfarenheter.

Jag ser iaf ingen mening med att fortsätta denna diskussion, för jag tänker inte sitta här och försöka övertyga dig om något, det är liksom inte mitt mål. Du verkar ändå redan ha bestämt dig för en sak och då känner iaf jag att jag har nog inget mer att säga för min del iaf..  Men tycker iaf det är tråkigt att du har så dålig erfarenhet av rottisar, önskar du kunde upplevt de positiva sidorna av rasen och hoppas du en gång kommer få göra det.

Ha det bra

vallhund
2

Den statistik du länkade till säger ju ingenting egentligen eftersom den inte tar hänsyn till rasernas populationsstorlek relaterat till hur vanliga de är.

I andra undersökningar från USA så är det samma problem, bl a en där APBT är den ras som oftast ligger bakom dödsfall o sjukhusvistelse för hundbitna personer, inte så underligt eftersom det är den vanligaste hundrasen i USA.

[Besan]
2

#120 Men då kan ju inte övrig statistik göra det heller, om man inte vet hur dem räknar och vad dem tar hänsyn till. Oavsett så säger ju ändå statistik något annars är det bara onödigt att den ens finns. Det finns en artikel från Expressen också från 2008 där rottisen låg ganska långt ner.  Men Expressen kan jag tyvärr inte lita på till fullo ändå och det är svårt att hitta bitstatistik tycker jag.

vallhund
2

Jodå man kan göra bra statistik oxå, men då måste man redovisa för hur man gått till väga o hur man mätt de parametrar man vill undersöka o hur man genomfört sina beräkningar.

Oavsett så är det ointressant i just detta fallet eftersom rottisen inte var reggad vilket gör det omöjligt att veta vad det egentligen finns för raser i den.

sju
7

#117 "Åh nej, tala inte illa om min ras, för du har feeeeel…" ?

Tycker jag att det är konstigt att du tänker som du gör angående rottweiler när du själv har en ras som inte är långt ifrån att ha dåliga egenskaper, Jaaaaaaaa…!

Tänker jag lägga ner någon tid på folk som har rasistiska åsikter när det gäller vare sig hundar eller människor, neeeeeej…!

Jenna_Nord
6

Går ju för fasiken inte att döma en hel ras baserat på några individer man träffat, bara för att just dom kanske råkat ha kassa ägare allihop.

Verkligen inget fel på rottweiler om man vet hur dom ska hanteras!

Mvh Jenna

vallhund
1

# 124

Ja om det är nån av de ca 200 bruksaktiva rottisar vi har i landet, de flesta andra är fläskweilers.

Jenna_Nord
1

Fast man måste ju inte träna i bruks för att kunna ha en vettig rottweiler :P

Men visst är det skillnad på rottis och rottis, precis som labbe och labbe ibland.

Mvh Jenna

[Besan]
0

#126 håller med, tycker inte heller det har med saken att göra men vallhund har ändå en poäng där…   det jag förklarde lite längre upp också, att man avlar tyvärr på rätt kassa bruksegenskaper inom den rasen idag.

vallhund
0

# 126

De flesta andra skrev jag, inte alla o med bruksaktiva avsåg jag de som tävlas i bruksgrenar.

Jenna_Nord
0

#128 Okej! :)

Mvh Jenna

Chumagia
6

Jag säger som andra i denna tråd:

Denna rottweiler verkar inte aggressiv någonstans, jag förstår såklart att pojken blir rädd och skriker. Det som hände var att "hundägaren" inte visste vad han gjorde när han förgävet försökte "slita" loss hunden från pojken genom att gång på gång försöka dra den bakåt. (Han var inte ägare till hunden, han hade lånat hunden av sin kompis för en promenad, stod det i tidningen. Och nu pratar vi en person som kanske aldrig haft egen hund och inte vet hur man ska bete sig.)

Alla människor, vare sig de har hund eller inte borde få lära sig i skolan o dyl hur man ska bete sig om man blir attackerad av en hund. Man får ju lära sig vad man ska göra om det börjar brinna, om man håller på att bli kidnappad och alla andra saker som händer hälften så många gånger som en hundattack.

Jag förstår också att killen gick iväg med hunden, han visste ju inte om hunden skulle hoppa på pojken igen om han fick chansen. Jag skulle ha gått iväg, och kommit tillbaka när jag har satt fast hunden eller liknande. Skulle man närma sig någon av dessa personer när hunden fortfarande är uppspelt och dyl så skulle alla andra bara be en "dra åt helvete med hundaset". Då är det väl bättre att knata iväg så hunden, liksom pojken, får chansen att lugna ner sig.

Det var nog ingen härlig upplevelse för hunden heller.

sju
9

#131 Glad jag blir för hundens skull! Hoppas bara nu att ägaren fullföljer allt som hon har blivit tillsagd att göra, för hundens skull och omgivningens..

Där ser man… hoppas folk lugnar ner sig lite nu och inser att det inte har något med raserna i sig att göra utan ägarna…

Ixectrona
2

Hunden är nu död.

Eller ja, han har varit död i över ett halvår redan.
I våras lämnade hans matte honom ensam i en hel månad medan hon var utomlands, och lät honom svälta till dödsp>Och folk säger fortfarande att det är inte ägarens fel.
Den här hunden var ju uppenbarligen inte hos en ägare som brydde sig ett skit.

Tvi vale.😢

//länk till sidan borttagen eftersom namn och adress med mera finns där.

Ixectrona
1

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2169213-hund-som-attackerade-sexaring-lamnad-att-do

Lägger in länken igen, det finns INGA personuppgifter i den länken.😡

vallhund
0

Med facit i hand var det synd att hunden inte fick dö då, då kanske den sluppit detta:

https://anonfiles.com/file/df200bc2d1485e11b4d5df093f1c5609

Förundersökning med bilder o veterinärens utlåtande.

VARNING FÖR HEMSKA BILDER!

Persifone
0

Nej, fy vilka hemska bilder på denna stackars hund. Får ont i hjärtat att människor kan med att behandla djur på det här sättet! En hel månad?! Hon kan inte vara riktigt funtad.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.