Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1672 ggr
Fejhn
0

Äldre stor blandras, glukosamin.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en större blandraskille, han är enligt förra ägarna född 2000 och är alltså 13år gammal nu, jag har haft honom sen -04. Han väger runt 40kilo och är kastrerad sen kanske -06. 

Han äter norocarp (rimadyl) sen nåt år tillbaka, kanske 3-4? Jag märker ingen större skillnad mellan tabletterna så antar att dom (noro och rima) är lika, mer än att han tycker att dom är skitäckliga mot för dom han fick förr, en större tablett som luktade väldigt illa, lite som torkad fisk.  

Han är stel, och vill inte gärna galoppera, travar stelt men har inga problem att hänga med på lagom promenadtakt. Har problem med att hoppa in i bil och upp i sängen men springer lite med dom andra hundarna när vi är ute. Märks tydligt att han får ont och blir stel men han vill så gärna så försöker att se det som att jag hellre har en glad hund som får leka än håller honom i stillhet för att få behålla honom längre. 

min syster fick en provburk med glukosamin som hon tyckte att vi skulle testa, han har ätit det i tre veckor nu och är som en ny hund, galopperar tillochmed en bit ibland och är mycket gladare och inte lika stel. Den heter bara "GLUKOSAMIN" med en bild på en svartvit  hund och enrödgul katt på. 

Jag känner nog att jag vill fortsätta ge honom glukosamin men vad ska jag isåfall köpa? 

Han har täcke på nu när det börjar bli kallare, men är det nånting mer jag kan göra för honom? 

Förstår att han kanske inte kommer finnas kvar särskilt länge till men tycker att sålänge han har livsviljan kvar, äter och vill vara med så får han det. Har alltid ätit med god aptit förutom när jag var på sjukhus några veckor, då fick dom truga i honom och leker gärna när tillfälle ges.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Cahira
0

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

TheaV
0

Vår 10åriga labbe får både Rimadyl (som hon tycker är jättegott) och Biopet Glucosamin som jag köpte på Grizzly Zoo. Vi fick Aptus Glyco Flex rekommenderat av veterinären men det använde vi bara i en månad för det var så dyrt. Vi märkte stor skillnad när hon åt det, har dock inte hunnit se någon effekt av Biopet då hon bara ätit det i några dagar. Båda är alltså kosttillskott. I vinter funderar vi på att köpa skor åt henne då hon brukar få mer ont i tassarna när det är kallt och när det ligger grus på marken, får se vad hon tycker om det dock :-)

Sunes
0

Kolla algbörje! Vi gav våran gammel gädda alger å de blev hon bättre av :)

Hiro
0

Här får norrbottenspetsen som har en ryggskada glyco flex, det smörjer upp hennes leder. Hon älskar att följa med och åka bil men hon kunde inte hoppa en dag hon försökte och hoppade rakt in i bilden och föll ned på marken igen. Bara efter några dagar då hon ätit glyco flex såg vi resultat och idag är hon samma glada hund som då hon var tre. Hon är nio och ett halvt år gammal.