Ledsen och besviken... patella luxation
Jag känner mig så grymt ledsen, besviken och frustrerad.
Igår så besökte jag veterinären med min 19 månader gamla hund. Jag vill börja träna ordentligt med henne (jag kör sök, lydnad och tänkte börja med agility), men tycker inte hon har varit så framåt på sista tiden och dessutom ibland möjligen lite stel i bakbenen.
Vi fick besöka en ortoped och sjukgymnast och kunde konstatera att hon har patella luxation grad 3 på ena bakbenet, eller han trodde det var 3, han hade lite svårt att känna.
Så de gjorde skikt röntgen och ska återkomma nästa vecka när de gått igenom den och bestämma tid för operation… Än vet jag inte om det bara är ena eller båda benen… det ska vi prata om nästa vecka.
Det positiva är att de sagt att om det bara är luxationen och de inte hittar något mer på skiktröntgen så kommer hon kunna träna helt normalt efter rehaben.
MEN jag kommer aldrig kunna ta valpar på henne, jag kommer aldrig kunna ställa ut henne och mina tankar på ev räddingshundsutbildning lär också gå i stöpet.
Det som gör mig extra arg är att jag har tyckt hon gått med speciellt högerbenet väldigt inåtvridet. En erfaren på hundklubben frågade om att hon gick väldigt kobent.
Så tillsaken att hon är utställd flera gånger med ganska bra resultat och bara EN gång har de kommenterat på att hon gått slarvigt. En gång sa domaren uttryckligen till mig att hade hon sprungit lika bra i konkurrensringen som i bästa tik ringen hade hon vunnit…
Hur kan inte domare anmärkt på att hon gått konstigt?? När jag själv, som inte är jätteerfaren, tycker att hon gått lite märkligt med ena benet och andra erfarna också sett det?
Jag tänkte att eftersom domarna tyckte hon gick bra att det var rasens "speciella gång", som det står att de ska ha…
Min hund har inte haltat någonting eller visat någon direkt smärta. Utan jag har bara tyckt att det varit konstigt hon inte varit så motiverad att röra sig på sistonde. Om jag inte var så aktiv som jag är med min hund och varit så uppmärksam som jag är, så hade det kanske inte upptäckts förän hon hade långtgången artros…
I rasen är det inte vanligt att man hälsokollar hundarna utan man går bara på utställningsmeriter… Hur många andra hundar går runt med patella luxation utan att ägarna vet om det?
Jag ska aldrig mer köpa hund från icke-hälsokollade föräldrar. Tyvärr är det vad jag vet inga, uppfödare i sverige av rasen som gör det, så ska det bli en till podengo får det bli ifrån Finland, där de gör hälsokollerna….
Nu blev det långt, men jag är bara så ledsen och besviken och också rädd. Det är tänkt att vi ska ut på tävlingsbanorna, och precis när vi börjat så får vi börja med rehab… det bara känns så surt…
Besök min blogg: http://bumpi.se
Stor kram! 🌺
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag förstår att du är besviken, det är ett tråkigt besked att få. Jag har däremot svårt att förstå hur du överhuvudtaget vågade köpa en hund som inte har känd hälsostatus på båda föräldrarna, speciellt när du har så mycket planer för aktiviteter. Men det är ju så dags att tänka på sånt nu, tyvärr är det lättare att vara efterklok. Men inte behöver du ge upp utställningar, du kan ställa ut hur mycket som helst och hunden kan bli utställningschampion också om den är tillräckligt bra för det, där har Pl ingen betydelse. Om vetten säger att hunden kan träna som vanligt efter operation och rehab så ser jag inte varför du inte skulle kunna söka till räddningshund också? Vad jag minns nu så finns det inga sådana restriktioner där heller. Ta en sak i taget nu och låt läkningen ta sin tid så tror jag inte det behöver bli så farligt som det kanske verkar nu. Fast några valpar ska du naturligtvis inte ta, så den besvikelsen går inte att komma ifrån. Men din hund är fortfarande samma fantastiska mysiga vovve som den var innnan allt det här. Kram på dig och lycka till med allt!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Men vad tråkigt! :(
Kan inte ens tänka mig hur besviken du måste vara… Usch!
Dock förstår jag inte varför du är "extra arg" på domarna att de inte anmärkte rörelserna- det är väl ändå främst ditt uppdrag som hundägare att kolla upp saker du tycker är fel med din hund..
#2 rasen har inga krav på sig att hälsokolla patella luxation ochvad jag vet är det ingen uppfödare i sverige som har gjort det på sina hundar. Dessutom anses rasen som en frisk ras och har inga rasbundna sjukdomar i RAS. Så därför så köpte jag henne trots att föräldrarna inte är hälsokollade för patellluxation. Sen ska jag tillägga att jag letade i över ett år innan jag köpte min hund, för den är inte vanlig, så det var ett väldigt övervägt beslut. jag hade dessutom träffat både mamma och tidigare syskon som lever aktiva liv. Men jag har lärt mig en läxa och om nästa hund ska vara av samma ras så får jag leta utomlands istället och vad jag läst verkar det nästan bara vara finland som undersöker för pat lux så det är inte lätt utomlands heller. #3 jag kollade ju upp henne för att jag tyckte något verkade fel? En domare BÖR veta hur en hund ska röra sig väldigt mycket bättre än mig som inte har sett flera hundra hundar och de ska dessutom vara utbildade på det de gör.därav tycker jag det är märkligt att hon kan ha fått så bra betyg på rörelser när jag som oerfaren och andra erfarna ser att hon har rört sig konstigt.

Usch fy vad tråkigt, men förhoppningsvis har en för övrigt frisk och glad kompis som kommer leva länge :-) Jag själv har Patella Luxationer i båda mina knän, men så länge jag tränar, rehabar och använder bra skor så kan jag leva ett normalt och aktivt liv och hoppas hon kommer göra det också även fast hon är hund :-)
Tråkigt, men tur att hon är så pass ung, när PL upptäcktes, så artros inte blir ett ytterligare problem.
Håller med #3 att utställningsdomare har ytterst liten tid jämfört med dig att bedöma hennes gång (är själv utställningsdomare).
I hennes rehabiliteringsprogram ingår ju aktivering, så hon kommer att bli återställd. Känner till många utställningschampions som opererats för Patella lux. Du kan förstås inte avla på henne.
Uppdatera gärna.
Men om du tänkt ta valpar på henne (eftersom du är besviken över att du inte kan det) så är det väl extra viktigt att köpa en hund vars föräldrar är hälsotestade? 🤔 Samt räddninghundsutbildningen.. om man planerar sånt så borde väl köpet också vara väldigt planerat och man borde väl vara riktigt noga med val av hund?
Jag anser att ansvaret alltid ligger hos en själv att köpa en hund vars föräldrar är hälsotestade m.m. Ingen annans ansvar, enbart ens själv. Sen förstår jag inte vad en domare har med saken att göra? Det är inte direkt en hälsokontroll liknande den hos veterinären man gör på en utställning..
Men härligt att du kollade upp det! Hon kommer bli så bra så, tar nog lite tid men det kan bara gå framåt 🙂
Tråkigt, men sådant händer.
Vad gäller tiden, sist tog det mig fyra år att hitta rätt hund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vad tråkigt för dig! Jag vet hur förtvivlad jag var när jag fick veta att vår hund hade HD. Hoppas att det ordnar sig för din hund med sjukgymnastik, det har det gjort för vår tjej.
Vad jag vet är det mot reglerna att ställa ut korrigerade hundar, vilket en pl operation måste räknas till utan dispens. Har svårt att tro att man skulle få dispens för drt. Ang räddningshund måate de ha godkända hälsotestade så tror inte en opererad hund får bli det. #7 som jag skrev tidigare så är det ingen vad jag vet i sverige som hälsotestar för PL och knappt någon utomlands, utom vissa uppfödare i finland. Därav tyckte jag inte det var så konstigt att hennes föräldrar inte var det speciellt som när jag läste på om rasen så var det inget problem hos de. Nu efteråt har jag fått veta två andra som har PL i sverige. Sen ang aveln köpte jag henne inte för att avla men hon har underbart tempersment och hade hon blivit meriterad i tävling och varit frisk så hfanns tankarna på ev kull. Speciellt som jag har seriösa personer som sagt att blir det valpar efter henne så är de intresserade.
Så tråkigt för dig att det blev så men mycket uppmärksamt av dig och bra att du tog henne till veterinär i tid. Det finns nog goda förhoppningar om en aktiv framtid för er. Jag förstår din besvikelse. Utställningsdomare har inte samma utbildning som veterinärer eller sjukgymnaster men visst kan jag hålla med om att en del domare borde vara mer uppmäksamma på hur hunden rör sig. Det har ju också med funktionalitetet att göra.
Vet taxar som har haft mycket krokiga fram eller bakben som rör sig onormalt (i mitt otränade öga iaf) som blir champions. En Tax med allt för krokiga ben kan inte röra sig optimalt och det kan belasta leder och ligament fel, så mycket vet jag. Dock väger ju inte en Tax lika mycket som t ex en schäfer, där kroppstyngden förvärrar ev svagheter i rörelser..
Lycka till och jag hoppas att du kan glädjas åt din hund när besvikelsen lättar lite. Kom ihåg att det är samma fina hund som innan, ni behöver bara jobba lite mer strukturetat för att nå era mål nu kanske.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#11 Jag hoppas nu "bara" det är PL och inget annat som dyker upp på skikt röntgen, för då sa veternären att hon skulle kunna komma tillbaka precis som vanligt.
Det är som du skriver att domare absolut inte är veterinärer. Och det är jag helt med på, det är inte så att jag tycket de borde sett att hon hade patella luxation eller informera mig om att något var fel.
MEN jag förstår inte hur de kan tycka att hon rör sig lika bra eller till och med bättre än hundar som är friska!
Du verkar ha en sund inställning till avelsdelen när du inte vill avla på en hund med PL. Tyvärr tänker inte alla som du.
När det gäller utställning så finns det dispensmöjlighet för en PL-opererad hund. Om en sådan hund samtidigt som den ges dispens för utställning/tävling också beläggs med avelsspärr blir ju defekten känd bland rasfolket och man kan börja föra statistik över drabbade hundar och försöka göra något åt problemet.
Tyvärr funkar inte männioskor riktigt så att de erkänner vilka åtgärdade fel deras hundar har. Jag tror inte många söker dispens för att få ställa ut eller tävla med sina opererade hundar. De väntar tills pälsen har vuxit ut efter operationen och både ställer ut och använder hundarna i avel. Veterinärerna har ingen anmälningsplikt gentemot SKK gällande operationerna vad jag vet. Jag undrar t.ex. hur många av våra vinnande småhundar det är som INTE har fått kvarsittande valptänder utdragna för att "rädda bettet". Att en hund som behövt bli veterinäråtgärdad för att fungera normalt ska kunna vinna på utställningar och användas i avel är skandalöst!
När det gäller operationer rörande rörelseapparaten finns möjligheter att få både utställnings- och/tävlingsdispens för hundar som är opererade för HD, ED, osteochondros i andra leder än armbågarna, patellaluxation, Legg Perthes! HUR lätt det är att få dessa dispenser för utställning vet jag inte, det borde INTE ges enligt min uppfattning. Att en opererad och besvärsfri hund får tävla i olika grenar är OK även om kanske t.ex. agility borde uteslutas.
#13 för mig är det rätt självklart att hon inte ska gå i avel eftersom hon har ett utvecklingsfel, om hon har fel uppbygda ben är ju risken rätt stor att avkommor också kan få det. Även om patella luxations ärtfligheten inte är kartlagd.
Insåg nu när jag läste att jag sedan måste söka dispens om vi ska tävla vanligt också! Hade inte tänkt på det….Men det borde väl inte vara några problem? Om hon blir helt återställd dvs?
Angående utställning så känns det rätt onödigt att ställa ut henne eftersom hon kommer vara "tillrättad" och inte ska gå i avel. Hade nog känt mig lite som en "fuskare" om vi ställde ut, även om hon skulle få dispens..
Vad är det för ras och när köpte du hunden ? Patella luxation behöver inte upptäckas tidigt, utan det kan faktiskt gå en ganska lång tid innan det utvecklas så att hunden är utställd tidigare är inte konstigt. I min egen ras kan patella luxation dyka upp efter 3 års ålder trots att hunden är frikollad tidigare. I Finland har dom tom infört ny patellakoll för hundar efter 3 års ålder för att dom ska få gå i avel.
Vad jag vet så får du ställa ut en hund som är opererad för patella luxation - precis som du får ställa ut en som är opererad för pajjat korsband, eller benbrott. Det är liksom ingen skönhetsoperation. Däremot ska hunden självklart inte gå i avel.
Det är väldigt tråkigt att det dyker upp grejer, men det är sådant som händer. Hundar är levande varelser och saker kan ske på vägen.
Att en hund inte kan gå i avel som vuxen är inte konstigt - det är många som inte håller hela vägen för det. Helst inte om man köper en valp eller unghund. Ska man vara 100% säker på att en hund är duglig som avelshund, får man köpa en färdigväxt och hälsokollad hund. Likaså om man köper en hund för arbete - man kan aldrig veta i förväg om den duger vare sig kroppsligt eller mentalt om man inte köper en "färdig" hund.
Man får vara frustrerad och man får vara ledsen, men man kan inte lägga skuld på domare för detta ?! Väldigt tråkigt med patella luxation, men det går oftast att göra något åt det med bra resultat och resultatet blir ofta väldigt bra. Jag vet om patellaopererade hundar som tävlar i agility, så att fungera som räddningshund är ingen omöjlighet.
MH är en avelsutvärdering av hundens/kullens mentalitet.
Bruksprov är en avelsutvärdering av hundens bruksegenskaper.
Jaktprov är en avelsutvärdering av hundens jaktegenskaper.
Vallhundsprov är en avelsutvärdering av hundens vallningsegenskaper.
Utställning är en avelsutvärdering av hundens rastypiska utseende.
Osv..
typiskt domare… när vi var på utställning med våran Pudel så var det en domare som inte gillar aprikosa pudlar, och kände inte på honom utan hon brydde sig inte just för han var aprikos.. så han kom nästan sist när han skulle kunnat komma på i alla fall de 10 bästa…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#15 Det är väl klart jag får reagera på att domare tydligen tycker min hund går bra trots att jag nu får reda på att hon har grava fel!
I min värld är det inte speciellt troligt att en hund som har en konstant luxerad patella på ena benet kan gå bättre än en hund som är frisk.
Dessutom så har hon haft sin svajiga och ganska trånga gång med bakbenen ett tag, för uppfödaren har också sagt att hon går trångt i bak.
Självklart får du reagera. Men nu är det ju så att du inte är domare.
Självklart skulle alla hundar bli "Best in Show" om det inte vore för alla dessa inkompetenta utställningsdomare.
😉
Tråkigt för dig, men ärligen är det ju faktiskt du, som har ansvar för din hund. Du, som ser henne dagligen. Det är "bekvämt" att skylla på andra, t.ex utställningsdomare, som enbart ser hunden under några minuter varje gång. En domare anmärkte ju på gången:"En gång sa domaren uttryckligen till mig att hade hon sprungit lika bra i konkurrensringen som i bästa tik ringen hade hon vunnit… ". Om man ser att ens hund går kobent, kollar man med veterinär. DE är utbildade att bedöma PL, inte domare. De ska bedöma helheten.
Visst FÅR du reagera, men om din hund har en konstant luxerad patella är det DU, som ska reagera. Så mycket hundkunskap ska varje hundägare ha. (Eller skaffa sig).
När skulle du till vet. Igen? Supertråkigt att det händer, speciellt när man ska jobba mycket med hunden. Jag som själv har podengo (och uppfödning med min mamma) tycker att vi ska ha striktare regler i alla områden. Jag blir lite ledsen att detta händer en allmänt frisk ras. Men det är rätt av dig att inte fundera på avel, men att informera din uppfödare kanske skulle vara bra? Jag tänker på den framtida avlen :)
Har du fyllt i hälsoenkäten på pedengoklubbens hemsida? Tänkte att detta kanske skulle varit bra att ta upp just där.
#18 - har du ens läst mitt inlägg ? Hunden kan ha gått rent tidigare och inte utvecklat patella luxationen då och därför har den inte åkt ut på felaktiga rörelser i utställningsringen.
Jag försvarar ingen, utan beskrivet ett möjligt scenario - främst om den är utställd fler gånger (det finns domare och det finns domare, men de allra flesta är noga med sunt rörelsemönster). Jag har sett många hundar åka ut med en nolla pga oren gång.
Så frågan är varför har den patella luxation - mycket beror på ras och benlängd. För grund fåra för skålen, hjulbent och felaktiga bakben, slappa ligament osv. På våra kortbenta hundar behöver inte en grund fåra vara det som utlöser en patella luxation, utan det kan bero på att själva lårbenet är lite felaktigt (typ hjulbent lårben) och att trycket på ligamenten helt enkelt blir för stort. Därför undrar jag lite vad för ras det är🙂
#23 hon skrev i #0 att de va en pedengo :)
Haha pOdengo.. skrev med e i båda inläggen :P skyller på tentatrötthet ;)
#24 - ah missade det och hittar det inte heller🙂vilken storlek ?
Hon skrev att om hon skulle ha en till podengo så får de bli från finland där de finms dom som testar för PL :)
#20 jag "skyller" inte på domaren. Jag tycker hon har gått konstigt = gått till veterinär.
Jag tycker bara det är konstigt att ingen domare har reagerat och undrar hur många andra hundar som egentligen har problem som domare fortfarande premierar. Speciellt när uppfödare många gånger tittar på utställningsresultat.
#21 Självklart har jag pratat med hennes uppfödare, det var det första jag gjorde, har jag skrivit att jag inte gjort det?
Sedan angående reglerna det är, vad jag vet, rasklubbarna som sätter upp RAS och vilka hälsotester som behöver göras alltså borde det ligga på uppfödarna i första hand att faktiskt börja hälsokolla sina avelsdjur, inte vänta på att någon ska sätta upp regler för det.
För hur vet vi om det faktiskt är en generellt frisk ras om vi inte kollar upp hundarna?
#28 tråkigt att din hund blivit dålig , det finns ingen försäkring som täcker typ en "dolda fel försäkring" på hunden ? Extra trist då du planerat att använda henne i uppfödning också.
Det finns inget förband som kan stötta benet när man jobbar med hunden, Obs, kanske dum fråga vet inte riktigt hur det fungerar med det här felet.
#28 Sunt Förnuft
Sunt förnuft hurdå?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Eftersom det inte är krav på patella i rasen, så bör ev operation täckas av försäkringen - men en duktig ortoped bör kunna se om operation behövs. Lättare grad av patella kan ofta avhjälpas (rörelser, gång, urhakning mm) med rätt typ av träning och muskelbygge🙂
Eftersom det finns NIO olika sorters podengo med lite olika utseende och storlekar i SKKs rasregister skulle det vara intressant att få veta vilken av alla dessa det rör sig om här. Att bara säga "podengo" är som att säga stövare, terrier eller retriever. Det är vanligare med PL på små raser än på stora - och det finns små podengo. En del hundar kan stärkas upp (eller slappas av) runt knäna med åldern så resultatet påverkas, det är inte så vanligt - men det förekommer!
När det gäller den aprikosa pudeln som berättas om (#17) så kan det knappast ha varit på en officiell utställning. Där gås nämligen ALLA hundar igenom, de mindre står på bord så domaren kommer åt ordentligt, och ALLA får både skriftlig kritik och ett kvalitetspris innan konkurrensbedömningen börjar. Att påstå att domare inte sätter upp hundar av en viss (tillåten) färg för att de inte gillar färgen är rena dumheterna och bara dålig bortförklaring av en dålig förlorare.
Vid avel med inriktning på särskild färg händer det ofta att någon färg har genomgående bättre (eller sämre) kvalitet än andra. Aprikosa storpudlar har t.ex ytterst sällan samma höga kvalitet och elegans som svarta eller vita utan ser ofta klumpiga och grova ut i jämförelse. Det är också ofta svårare att få jämn färg över hela hunden när det gäller ex. bruna, aprikos och silver/grå pudlar. En ojämnt genomfärgad, flammig pudel har mycket svårt att placera sig högt och därför väntar erfarna utställare ofta med att ställa såna tills de har färgat ut ordentligt, dvs. först när de har fått några år på nacken.
#33 Det är en Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno Vadå nio olika podengo? Jag föder upp PPPLP och haft dem i mer än 6 år, o aldrig hört något om nio olika?
Podengo Portugues Pelo Liso Grande Podengo Portugues Pelo Cerdoso Grande Podengo Portugues Pelo Liso Mediò Podengo Portugues Pelo Cerdoso Mediò Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno Podengo Portugues Pelo Cerdoso Pequeno Tycker detta stämmer rätt bra… Men de e 6 olika?
Jag lade visst till de tre podenCona också eftersom namnen podengo och podenco betyder samma sak och LÅTER så lika… p. canario, p. ibizenco korthårig och p. ibizenco strävhårig. För mig är en "podengo" = podenco och då oftast en ibizenco som ju har funnits i Sverige betydligt mycket längre än de andra. Fel av mig alltså! "
Podengo är från Portugal och Podenco från Spanien, båda är jakt och urhundar. Vadå betyder samma sak? Podenco Ibicenco betyder (på spanska) "Ibizan hund" eller "Ibiza Ibicenco". Podengo betyder (på portugisiska) "podengo" men kallades även "portugisiska stövaren" (översatt).. Så blev lite fundersam.. Tycker man ska kolla lite fakta innan man säger saker.
Även hälsokollade föräldrar lämnar avkommor med dåliga höfter/patella, så hälsotester är INGEN garanti, det är för att försöka förhindra att dessa djur med "fel" avlas på, men även om allt ser bra ut bakåt dyker fortfarande höftproblem, armbågsproblem och patella upp regelbundet :/