Tips på hundras?
Hej!
Jag vill skaffa hund i framtiden, men bor än så länge hemma och tänkte vänta tills jag har flyttat hemifrån. Har spanat in olika raser, men tänkte höra om ni hade några spännande tips!
Min pojkvän vill ha en så pass liten hund så den kan sitta i mitt knä i en bil om det behövs.
Jag vill ha en hund som orkar hänga med på Power walk. (Brukar gå i 40-60 min, hela tiden i snabb takt)
Helst en som inte fäller så mycket. Gärna en som inte kräver så mycket pälsvård.
En hund som kan vara lugn inomhus, helst en som inte är så benägen att skälla.
Vänlig mot djur och människor, men helst inte för på. (Dock handlar väl det mycket om uppfostran)
En ras utan så många rasrelaterade sjukdomar.
Är fullt medveten om att alla individer inte är som rasstandarden.
Men har ni några tips? :)
Aut viam inveniam aut faciam
Jag tänker mig en mindre, släthårig sällskapshund. Mops eller fransk bulldog? Boston terrier är väl också en liknande typ av hundras.
Lancashire Heeler. 🙂
/Elisa
Mops ? 🙂
Shiba 🙂
/Désirée
Har inte de kortnosade hundarna mycket problem? Orkar verkligen dom power walka på sommaren t.ex? :)
Tack för alla tips! :)
#5 Jag vet inte hur de hundarna fungerar i värme, men powerwalks är ju en promenad, och det klarar alla friska hundar av utan problem.
#7 Nja, vet inte om jag håller med. Jag går väldigt snabbt, och alla hundraser passar inte det. Klarar inte av att fokusera på arbetet (då är arbetet att gå snabbt) utan stannar hela tiden för att det finns spännande dofter.
Sen tror jag knappast att en Pekingese orkar hålla ett tempo som nästan är joggtempo i en timme.
#8 Åh, den var ju jättesöt! Funderat lite på en Engelsk Cocker faktiskt :)
#9 Då tycker vi olika. Att hunden ska gå framåt är en lydnadsfråga, inte en fråga om förmåga.
#10 Japp!
Shiba, Basenji?
-
En dvärgpudel? Eller västgötaspets? (Ar benägenhet att skälla dock, så detska tränas) Jag skulle inte heller rekommendera fransk bulldog eller mops, om det blir väldigt varmt ute och tempot är högt så kan många av dem få problem. Och även om de inte får problem, så är det stor risk för att de ändå känner obehag och därför inte tycker att det är roligt. Mähundar med såpas kort nos kan inte kyla ner sig så bra som andra hundar, så de blir lätt överhettade.
#12 Funderat på Basenji förut, men hört att de ska vara jättesvåra att träna. Vet du om det stämmer överlag för rasen? :)
#14 De är ganska svårmotiverade och egensinnande men det är lite det som är charmigt med de. De är smarta och kan lära sig myclet om man lyckas hitta motivationen.
-
Obs man ska aldrig motionera med en hund när det är varmt, eftersom de inte kan svettas, kan det leda till döden för alla hundar!
/Désirée
Har en granne som föder upp Basenji. Väldigt vackra hundar, men då det är så kallade "urhundar" och har mycket jakt i sig, så kan det bli problem att ha den lös.
Heelern jag skrev om ovan är en väldigt sund hund, världens minsta vallhund, lättlärd och mycket fart. 🙂
/Elisa
#13 Pudlar är ju för söta, men min kille tycker tyvärr inte om utseendet. Och jag är inte så förtjust i hundar med korta ben.
Men bra tips! :)
Ja det var så jag tänkte med! Bättre att ha en långnosad hund, även om de onekligen är söta.
Okej, ja de var något sånt jag hörde. Men då vet jag. Tack!
De verkar lite tufft med deras joddling :)
Ja, det är ju sant. Men när de är runt 20 grader så kan ju en vanlig hund orka, medan en mops eller liknande få problem tänkte jag.
Hmm, skulle ju vara kul om hunden fick vara lös också :/
Visst har dom korta ben? Är tyvärr inte så förtjust i korta ben. Annars är det en söt liten vovve.
Någon av de små terrier raserna kanske vore något? Själv är jag partisk för Cairne terrier.
#19 Ja det kanske vore något!
De är ju lite energiska och borde orka hålla tempot. Men jag har uppfattningen att de har svårt att varva ner, fast kan ju vara jag som fått fel uppfattning. Träffat några mysiga JRT iaf, dock väldigt energiska :)
på villka sätt tänker du aktivera den? Dansk svensk gårdshund passar in på det mesta du önskar även om de kan bli lite skälliga så på den punkten får ni va duktiga med uppfostran :)
#20 JRT fäller mycket, och kräver en hel del pälsvård så länge den inte är släthårig.
Norsk lundehund? En hund som älskar att vara med överallt :)
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#21 Promenader, sen blir det lite vad hunden gillar. Kanske agility.
#22 Ja, jag skulle ha en korthårig isåfall. Föredrar hundar som inte är strävhåriga.
#23 Hmm, den har jag inte ens funderat på! Dom är väldigt fina.
Har du själv erfarenhet av den rasen? :)
Finns lite blandade benhöjd på Heeler. En del är höga och slanka.
Ett tips oavsett vilken ras du väljer. Så åk och hälsa på en uppfödare till de olika raserna och se vad som känns mest rätt.
/Elisa
#24 jag har en liten lundevalp här hemma. Men har även erfarenhet av äldre lundehundar. En stark relativt liten hund som har massor av ork men samtidigt gillar att ta det lite lugnare. En flexibel hundras och de är otroligt charmiga! Läs gärna mer om dem, de är utrotningshotade, så det är bara bra att fler får upp ögonen för denna ras! Läs gärna mer om de på svenska lundehundsällskapets hemsida! :D
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Jahaja, men då så! :)
Det ska jag göra, vill gärna få rätt ras. Förut hade min familj en för dominant och svår hund (första hund) som inte passade oss så bra då.
Vill att allt ska bli rätt denna gång.
Har fastnat lite för Engelsk cocker spaniel (dock inte valt, kommer nog ta lång tid) någon som vet om det är svårt att lära sig trimma hunden själv? Vill gärna trimma själv så den ser ut så som jag själv vill haha.
#20 Det beror nog mycket på uppfostran och aktivering. Jag hade en Cairnterrier i ca 15 år och hon var en riktig soffpotatis när vi var hemma men hade hur mycket energi som helst när vi var ute eller när hon "jobbade".
#28 Okej, ja det är ju möjligt.
Så vill jag ha det :) Liksom lugnt och mysigt hemma, såklart får hunden leka lite också, och go när man är ute.
Kanske bichon frise, bichon havanais eller italiensk vinthund? Lugna innomhus men klarar långa promenader. Fäller lite/inget och skäller inte mycket.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#30 Ja kanske det! :) Kräver inte bichon raserna rätt mycket pälsvård dock?
#24 Jag har haft både strävhårig och släthårig JRT, och de släthåriga fäller i princip konstant.
Tänkte också någon av bichon raserna. Bichon havanais? Löwchen? Nedklippta kräver det inte särskilt mycket pälsvård, min är visserligen en blandras men jag klipper ner honom kanske 4 ggr om året och borstar kanske en gång i veckan.
Min hund, Chinese Crested stämmer på alla punkter. Den sista ang sjukdom - så är det tänderna om man missköter dem.
Min hund är en följsam ras som kan sova en hel dag, likväl som som att vara ute en hel dag. Han är väldigt snäll och älskar människor. Att gosa och pussas älskar han och vill vara nära för att mysa.
Otroligt lättlärd. Ja, och inte fäller han något vidare. Har sett ett par strån nu på hösten. Men han har ju inte många från början. Powder Puffen fäller inte heller, men kräver en del pälsvård i form av trimning framförallt. Min behöver 'bara' bra kost, bad en gång i veckan - gärna med scrub och att smörjas in efter. Torkar på 5 min, utan hårblås.
Älskar sol och att sola. Letar solfläckar på golvet och slår sig ner där.
Om jag jämför med grannens pälsboll så dricker min 1 vattenskål per dag, även på sommaren - medans han dricker i sig minst 3.
#31 Jo dom gör ju det, har man dom kortklippta kräver dom inte lika mycket. Beror ju på hur mycket tid du vill lägga ner på det.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Bichon havanais tror jag skulle passa 🙂 Kortklippt om du vill "slippa" pälsvården.
Papillon?
Du vill ha en prazsky krysarik. Liten hund som inte är i vägen på nåt sätt alls i knät, du får tom plats med den på axeln om du vill. Dom har otroligt mycket go i sig så en power walk på 40-60 minuter älskas, när den är gammal bog vilket gäller alla raser. Eftersom dom är så små är dom också behändiga och man kan ha med dom "överallt" Rasen är för tillfället under uppbyggnad och det finns för få indiver i rasen för att kunna säkerställa statistik om rasbundna sjukdommar. Det förekommer patella problem, kroksvans (en effekt av att man avlat på kuperade hundar innan ) bettfel, hjärtfel, öppen fontanell ("vanligt" om hunden är för liten) hud problem och tandproblem. Idag är dessa problem inte utbredda i rasen så idag finns ingen hälsoplan från rasklubben mer än man ska öka den genetiska mångfalden för att i största mån undvika att det dyker upp problem. Underbara små varelser. Mina är lugna hemma och ligger mest och sover, leker och busar gör man ute. Dom kan skälla om det plingat på dörren tex, det är en signal hund. Detta går att träna bort men det ligger inte i mitt intresse då det är en rasegenskap. Trofasta kärleksfulla och aldeles underbara små varelser.
minavitas.wix.com/kennel
Lite kul egentligen hur mycket dessa minihundar fixar. Minns mina föräldrars Chihuahua Kikki. Vi gick runt en stor sjö i olika typer av skog, gräs, stenröse, mossa och grusvägar.
Jag, mamma, mina två korthårs collie, en Newfoundland och så Kikki.
Hundar och människor stapplade fram sista biten, trötta och varma.
Men inte Kikki, hon trampade glatt på utan en flämtning! 😃
/Elisa
#39 Små hundar kan många gånger ha mer energi än stora. Dom har ju inte riktigt lika mycket kropp att släpa runt på ;)
minavitas.wix.com/kennel
Kom precis på ännu en hundras. Dvärg Pinscher. 🙂
/Elisa
#18 Pudlar har inte korta ben :o Däremot har Cairrn terriern korta ben, och de jag har träffat har tyvärr knappt haft någon energi och speciellt den ena är väldigt reserverad, sur och skälig :( Jag skulle nog tipsat om cocker eller Pudel :) Pudel om du vill slippa jakten os cockern och cocker ifall du vill slippa att din pojkvän inte gillar utseendet på pudeln. Dock undrar jag vad han inåt tycker om i utseendet hos pudeln? :) Underbar ras, och vill man inte täcka sin Pudel med roliga frisyrer så kan man ju sportklippa dem! :D
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Angående bichon raserna så gillar min kille inte såna där lockiga hundar. När han fick välja vart det Fransk bulldog och Chihuahua (storleken). Men Fransk bulldog passar ju inte iaf.
#32 Okej, attans då!
#34 Hmm, dom är ju väldigt söta! Något som tåls att tala om med kärestan :)
#37 Papillon, hmm… Kan ju möjligtvis vara nåt.
#38 En kompis har en Prazsky, och den hunden skäller en hel del. Men kanske bara är just den individen? Dock var det ett tag sen jag träffade henne nu. Kanske har de blivit bättre.
#41 Dom är fina! Möjligtvis någonting. Fast den rasen har fått lite negativ klang i familjen efter en hund som min hund hatade och vice versa. Haha..
#42 Dock skrev jag om Västgötaspetsen som har korta ben och inte pudeln ;) Vad tråkigt!
Tycker mycket om den engelska cockern! Blev bästis med en cocker gubbe när jag var på utbyte en vecka genom skolan på Mallorca. Saknar lilla Luca haha :') När man kom hem efter skolan sprang han fram till mig först och hälsade och gosade <3 Eller han hälsade bara på mig sen ville han in haha! Underbar liten hund.
Tror det är det "tjejiga" utseendet. Sen är hans lillebror allergisk mot pälsdjur (hoppas det växer bort) så det skulle ju vara bra med någon hund som kanske är lite mer allergisnäll.. (Vet att det inte finns raser som är helt allergivänliga.)
Men kommer använda allergigrejs på vilken hund de än blir om inte lillen växer ifrån allergin :)
Cockern sägs vara en av de "allergi raserna" efter vad jag har hört, alltså att många har fått framkallat allergin pga dem, men det är nog bara 1-2st jag har hört av det, sen vet man aldrig om det var pga rasen eller om det bara var pälsdjur allmänt. Sånt är svårt att veta, men om inte annat så kan ni ha en cocker på prov en eller flera månader innan ni bestämmer er 🙂 Urmysiga hundar! Kusinen har en så har du frågor om hur de är så svarar jag gärna 🤪
#43 Har jag mina en och en så skäller dom aldrig, är dom tillsammans så skäller dom ibland när det plingar på dörren och typ jämt om nån dom inte känner kommer in. Men som sagt aldrig ensamma… Så det har mycket med uppfostran att göra, men det är som sagt en signalhund. Dom är framavlade för att skälla, inte riktigt så illa men nästan :P så om man vill ha en som inte skäller gäller dt att vara tydlig med det från start. Men om din kille föredrar en fralla framför en vavva i storlek så är en pk inte mycket att komma med, tjejen jag la ut bild på väger två kilo, idag hade vi besök av hennes bror som väger Max 1,5.
minavitas.wix.com/kennel
Kanske inte alls är din typ av hund, men jag äger en puggle, (mops/beagle). Han har mycket energi men inte FÖR mycket, mycket go, vill leka och är lättlärd, Inte mycket jakt i min, tittar och tycker det är kul när kaniner springer men han sticker inte utan bara kollar på dom.
Klarar LÄTT av en powerwalk och allt som har sagt och annars kanske en Pugalier? Om vi nu ska gå på utseendet som din pojkvän ville ha samt det som du söker hos en hund =) Det du beskriver låter exakt som min hane här hemma haha =)
Har inte läst svaren, men säger kolla in whippet. :)
Annars, (mellan) Pinscher.
Båda kanske känns stora att ha i knät men de passar era önskemål i övrigt riktigt bra. Pinschern kan nog bli lite skällig men det är mest en uppfostanssak och nästan aldrig utan anledning (typ ljud utanför).
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tänk på att inga hundar ska sitta i knä under en bilfärd! Vad är det för allergigrejs du ska ha på hunden som du nämner in#43 ? Säger som en annan, en kines! Enda naktdelen är att de fryser lätt om dina tassar på vintern, så om du skulle välja en kines så är de i te säkert att den vill gå pw när det är som kallast. Annars är det en toppen ras!
Om du inte är säker på att du vill hålla på med pälsvård, så vet jag inte om cockern är något för dig. Tänk även att cockrar tenderar att kräva mer i arbetsväg. Spår är en bra aktivitet som många gillar. Om du har fler frågor angående cocker är det bara att pm:a mig :) Jag svarar gärna på frågor om en underbar ras.
#44 Det var ju synd :/ men jag ska i vilket fall som helst bada hunden ofta och använda en gel man stryker på för att minimera det allergiframkallande. Men huruvida det funkar vet man ju inte riktigt. Har dock hört att bara bad ska funka rätt så bra! :)
Hör gärna mer om cockrar!
#45 Om de är en signalhund så är det nog fel ras för mig tyvärr.. Dom är grymt söta och trevliga annars. Har dock endast träffat 2 stycket från samma ägare :)
Måste ha varit otydligt, men min kille gillade vavvans storlek, men frallans utseende bättre. Det var han som föreslog en Chihuahua när jag först berättade att jag ville ha en hund i framtiden, hehe!
Naw, pluttiga då! Lite sugen på en brown and tan, så fina :)
#46 Ja, det kanske skulle vara något. Beagle var en ras "jag verkligen skulle ha" när jag var mindre, förälskade mig lite då och då i raser haha. Men ska kika upp de lite mer! :)
#47 Jag tycker whippets är fina, men killen tycker tyvärr inte om vinthundars utseende :/
Men Pinscher skulle han nog gilla. Kommer dock bo i lägenhet, så kommer ju vara en del ljud, och vill helst inte bli vräkt ;) Men är man konsekvent nog borde det ju gå?
#48 Pga säkerheten menar du eller? Det skulle endast hända enstaka gånger. Annars planerar jag för en bilsele :)
En gel, läs svar till 44 för mer info, kommer dock inte ihåg namnet. Men finns på Teddytassen.se. Åtminstone för smådjur.
Hmm, kanske en puff. Tydligen gillade grabben inte de nakna. "Lite" kräsen sådär!
#49 Man kan ju ha de nedklippta :) Men har haft långhåriga katter och hund, så skulle inte vara något problem egentligen - bara att man ibland kan vara less på allt kammande ;) Men om man skaffar någon ras som kräver mycket pälsvård är det bara å hugga i. Men note taken! :) Det gör jag gärna!
Bara för kul, vad skulle ni rekommendera om storlek inte va ett hinder? :D
En boston terrier!
http://www.youtube.com/watch?v=G3dWns5n21s
här är en video om rasen.
mops skulle kanske va något? små hundar med mycket personlighet :)
Dina önskemål låter som en beskrivning på chinese crested ;)
Min 9månaders tik hänger med mig och hanhunden på långpromenader, kör agility,lydnad och spår och det är full fart ute! Inne är hon lugnet själv, sover och gosar mest hela dagarna…
Inte skällig, men "boffar" om någon knackar, sen är det bra.
Är min första kines och detta är ju hur min tik är, men har hört många andra som äger kineser som håller med om att de brukar vara såhär som ras. En stor hund i litet format, fast med en mycket speciell twist ;)
Tro mig, skaffar man en kines, så släpper man dom aldrig <3
Sen är det ju varierande åsikter om deras utseende, men jag och Alice (min nakentjej) har lyckats omvända nästan alla vi mött till att gilla rasen, och flera stycken är nu i planeringen av att skaffa en egen :)
Så får du chansen, åk och hälsa på någon med chinese crested, man måste träffa en innan man kan komma med en åsikt angående dom! :)
TS, skulle som några andra här har gjort, be dig att betänka cockern. Den har mycket pälsvård och rasen är livlig och envis. Mycket tjat för att kunna få i allmänlydnaden samtidigt som rasen är aktiv både fysiskt och mentalt. Det är en jakthund som lätt kan börja springa runt och spåra samt sticka iväg efter framförallt fåglar. Dessutom är den ganska stor, på en 12-15 kg om du tar den engelska, och är därför i min mening lite för tung att ha i knäet.
Om du nu ändå är fast för cockern så är det trots allt en underbar ras, som du kan läsa mer om här:
http://www.skk.se/hundraser/cocker-spaniel/
+ att det finns iFokus för cocker spaniel och grupper på facebook.
Jag skulle rekommendera att du tittar på grupp 9 eller grupp 3, sällskapshundar eller terrier. Själv tror jag mycket på att en liten terrier, t.ex jack russell terrier eller parson russell terrier skulle passa dig.
För övrigt får du gärna utveckla din lista på vad ni kan erbjuda hunden och önskar av den. Då blir det ännu lättare att ge tips. Vad tänkte ni er i den mentala biten t.ex? Hur är det med jakt, vakt och vallning? Något som är önskvärt eller icke? Spelar det någon roll om rasen är ganska okomplicerad eller vill ni ha en ras som man får jobba lite mer med för att få den vart man vill?
Tass Josephine

Jag har en MAS - miniature american shepherd. Hon är smidig, pigg, uthållig och lättlärd. Dock fäller hon ganska mycket trots storleken vid fällningsperioderna. För utom borstning så är det ingen större pälsvård. Hoppas du kommer fram till vilken hund du vill ha. Lycka till i letandet
#50 ja precis pga säkerheten. vet ett par som omkom i en bilolycka precis när de åkte av sin gård, de skullen bara åka in till stan och handla.. Hoppas du tänker till ordnetligt ang hundköp. Vad gör du om allergikrämen inte fungerar? Hade den verkligen fungerat så hade det varit väääldigt omtalad.
läste inte alla, men ingen som nämnde sheltie?
skulle nog inte ha större problem med Power walk.
väldigt lite pälsvård för så 'mycket' päls. lite klipp runt öron och tassar, genom borstning nån gång i veckan och lite extra kamning dagligen vid öronen för att det inte ska tova sig där då det är lätt hänt.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#51 Hmm, dom är ju goa, men de är samma som med mopsar och frallor - oroar mig för att andningen är för jobbigt alltså kommer de inte orka hänga med på power walks :/ Men bostonterriern kanske är lite bättre, hoppas! För partnern min verkar tycka mycket om "sprungit in i väggen" looken ;)
#52 Ja kineser verkar goa! :D Men skulle isåfall nog bli en puff, dock är killen min så kräsen. Han gillar inte krulliga hundar, vinthundar, nakna hundar m.m… (jag gillar dock alla hundar haha!) Men vissa kineser ser helt rakpälsade ut, medan vissa lite krulligare. Är det något man kan se som valp? :)
#53 Attans!
Blivit lite kär i den faktiskt, men kanske måste släppa den då det kanske inte är den ultimata rasen för oss. Men dom verkar såå mysiga, som nallar!
#54 Åh, det lät spännande! Finns det uppfödare i sverige? :) Tack! Det kommer behövas haha!
#55 Hemskt! Tyvärr händer trafikolyckor allt för ofta..
Nu är det ju så att varken jag eller min pojkvän är allergiska, utan hans lillebror som är tre år. Då kan allergin växa bort. Och det kommer vara i mitt hem hunden kommer bo, alltså inte där hans lillebror har sitt hem. Lillkillen skulle endast hälsa på ibland - i värsta fall så får de träffas hemma hos min killes mamma. Inte svårare än så :)
#56 Hmmm.. Tror inte den har nämnts? Men dom är jättesöta! Är de skälliga? Tycker speciellt merle och trefärgade är såå fina :) Har fått intrycket att de kan bli lite stressade, vet du om de stämmer överlag? :)
Angående shelties så ja. Dom flesta är högljudda av sig, men någon individ behöver inte vara det. Jo, de finns rätt så många osäkra,rädda individer och stressade. Men med rätt aktivering kan det sitta stadigt. Vissa shelties nöjer sig med det du planerat, medan andra ''hittar på något eget''. Vissa latare och vissa mer piggare individer helt enkelt. Som min sköthund som är av rasen shetland sheepdog är verkligen ett motionsfreak. (Inget att hon har svårt att koppla av eller så). Hon tycker bara om att röra på sig, träna och så. Långa promenader, sedan träning, sedan vila och sedan träna igen. 👍
Hon är aktiv och blir inte lätt trött. Kan hålla på en hel dag med massor av aktiviteter utan att sluta/klaga. Men sedan då hon kommer hem, slocknar hon. Om hon inte får den aktivering hon behöver hittar hon på den själv, eller skäller öronen ur en. Dom är ju även gamla vallhundar, så om dom inte blir aktiverade till det som dom behöver, kan dom börja valla bilar,cyklar,människor,barn, ja allt som rör sig.
Själv så promenerar jag runt 5 km med henne, sedan tränar vi spår/sök, busar lite/slappnar av, tränar igen någon rolig sport såsom agility,lydnad,freestyle m.m
Och friskare raser finns ju. 🙂
Detta blev mest ett förklarningsinlägg vad jag gör. Och vet inte om det hjälpte. Men som sagt.
Friskare raser finns, högljudda de flesta, många har rädslor, vissa kan kräva mer än andra.
precis som #58 säger ;)
vissa rätt högljudda, men vad jag förstått så brukar de flesta tystna när man säger till dom. de är ju väldigt lättlärda, så borde vara rätt lätt att få bort det mesta av skällandet.
såg en på sheltie iFokus som hade en valp som brukade skälla när den fick ligga i sängen och ville ha uppmärksamhet. då lyfte hon ut valpen nerför trappan så fick den komma tillbaka sen. inte ett ljud blev det sen ;)
lite fega är dom ofta. går inte fram till främmande människor. vilket kan vara bra om nån kommer fram och vill hälsa utan att fråga först… har hänt mig nån gång med min golden, och han ÄLSKAR alla, så det är både en för och nackdel. men de är väldigt härliga när de väl känner en.
de har inte så många sjukdomar vad jag läst. ögonsjukdom är den vanligaste tror jag om jag mins rätt. rätta mig om nån sheltie kunnig läser ;)
Dvärg pincher? Vet dock inte hur de är med sjukdom men annars tycker iaf jag att dom passar rätt bra in. Små, arbetsvilliga, lagom reserverade, uthållighet.
#59 Inte går fram till främmande människor, du skämtar 😮
Av alla shelties jag har träffat älskar dom nya personer. Vill alltid och hälsa. Dock med andra hundar är dom mer lite bort. Ida är dock den mest människoälskande typen. Alla personer vi har träffat tycker Ida är så sööt då hon kommer så försiktigt och snällt fram, sedan stryker dem mot benen medans dom klappar henne. Sedan som tack en slick på handen. 😉
#61 ja, om alla var så ;) menar att det är vanligt att de är lite skygga mot främmande mäniskor, dock individuellt, närmast jag kommit en ung sheltie(har bara träffat tre men ;) en max ett år, den andra 2 år, den tredje 15 år som sedan dog någon dag efter vi hade träffat den, träffade han som ägde den några veckor senare) är en nos på handen med hjälp av godis ;) (den som var 2 år) och den yngsta en meter i närheten ;). den äldsta var inte så skygg i alla fall, om den ens orkade vara skygg ;)
#53 Hur kan du först avråda från cocker och sen tipsa om terrier? :o Spaniels är lite envisa eftersom att de har en del terrier i sig, och terriers är oftast super envisa om man gämför. Alla cockers jag mött (en hel del) har varit helt fantastiska, de är super mysiga (som små nallebjörnar) och trimmar man bara ner pälsen till några cm så är det ju ingen pälsskötsel alls! Super ras, och är oftast hellre med familjen än att springa iväg till skogs enligt min erfarenhet. Så TS, ta inte bort cockern från listan än :)

#57 var bor du? Det finns några uppfödare, min hund kommer från Tyskland. Men de uppfödare jag känner till är Daloro (småland?), Sheltoon (örebro), Finkes (skåne) och minimera (stockholm). Det brukar komma upp en del när man söker på google. Finns säkert fler, de ökar hela tiden. Den här rasen är dock inte godkänd i skk än, på gång som egen ras i USA där de nyligen fick sitt nya namn (hette förut mini aussie). Vi hade vår första MAS träff hösten 2012 i småland, där arrangerade man även en inofficiell utställning med domare från USA, en jätterolig grej att vara med om :-) jag har träffat måånga masar och älskar verkligen deras personligheter, vill man ha en lite mindre hund som är snabbtänkt med lite mer energi så är den här hunden bra tycker jag. Dock kräver de inte lika mycket som en standard aussie. Min hund är med överallt, och har ett fantastiskt bra psyke, hon lägger sig till ro var hon än befinner sig :-) det finns en sida på fb som heter "miniature american shepherd" där är det mas ägare, uppfödare och människor som tycker om rasen eller bara vill veta mer om dem. Roligt att få skriva lite om rasen, hoppas du finner den rätta rasen för dig. Åk runt och träffa de raser du är mest nyfiken på för att få en egen uppfattning om dem :-) Lycka till!