Ska inte färskfoder vara billigt att ge?
För att maten är så bra att hunden inte behöver äta så mycket av det?
Kollade upp lite priser och utfodringstabbeller för att se ungefär hur mycket som skulle gå åt här hemma.
500 gr ca 20:-
Daglig utfodran för tre hundar 2kg
20kr *4 - 80
80*30 -2400
Det är väl inte billigt? Hur dyr mat ger man inte annars om man inbillar sig att det där är billigt? Jag har noll koll på hur mycket hundarna faktiskt äter för på en månad men nog är det under 1000 lappen iaf
Varför säger folk att det är billigt att utfodra med färskfoder? Eller är det folk med hundar på 2 kg som tycker att det är billigt eftersom en korv på 500gram räcker flera dagar för dom?
minavitas.wix.com/kennel
Sen skiljer ju priserna från färskfoder till färskfoder också sen beror det ju på vilket torrfoder man jämför med också.
Jag hade billigare månadskostnad när jag utfodrade min leonberger med färskfoder än när han åt torrfoder (av ett dyrare märke). Min nuvarande (liten ras) får färskfoder då det blir billigare än att ge ett kvalitetstorrfoder.
Vilket färskfoder är billigt och bra då?
Ena hunden, ca 28 kg, ska enligt de tabbeler jag hittat äta 1kg färskfoder om dagen vilket på honom då blir en kostnad på 1200 i månaden.
Idag äter han torrfoder, han har, tror jag, foderallergi. Han får stora röda utslag på buken om han skulle få nån mat han inte tål. Så idag äter han tello, lamm och ris eftersom det är vad han tål. Han äter knappt en säck på 15kg i månaden alltså mindre än 0.5kg om dagen, på det så får han "hemmalagad" mat. Jag är inte så haj på näringslära så han får torrfoder som bas. Hans mat idag kostar alltså ca 500 kr i månaden. Han är fin i hullet, inga utslag, bajset ser bra ut i mina ögon ca en grankotte i mängd nu på morgon rundan till skillnad från en halv falukorv om han får "dålig" mat.
Så om hunden ska må lika bra på färskfoder som han gör idag vilket ska man välja och går det att få ner i pris på nåt vänster?
minavitas.wix.com/kennel
Fast ifall man ger färskfoder brukar man utgå från ca 2% av kroppsvikten. Vilket blir betydligt mindre för din del.
Fodax är väl det billigaste färskfodret att köpa tror jag. Men det krävs då att man har frysutrymme och möjlighet att hämta på leveransdagen.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Min tik väger 28kg och hon får bara 650gr om dagen, då håller hon sig fin i hullet, vi ger 345:- för 16kg Nordic bas vilket håller i 1,5mån ungefär. Vi har sänkt vår foderkostnad en hel del, men framför allt har vi en hund som äter igen.
1 kg färskfoder om dagen låter extremt mycket. Nu har jag mest koll på VoH och i den ena hundens fall så skulle den äta 560 g/dag och det blir då en månadskostnad på mellan 500-600:- för ett väldigt bra foder, helt utan spannmål.
Då kan jag köpa att det kan bli billigare.. blir fortfarande nån hundring dyrare för mig. Men hade dom ätit ett dyrare basfoder så hade det ju blivit billigare
minavitas.wix.com/kennel
Om min största hund behöver samma mängd foder som din så skulle nordic bas garanterat bli billigare än torrfodret han får nu..
Jag måste ha hittat världens sämta färskfoder när jag räknade :P
minavitas.wix.com/kennel
Jag undrar hur du får det till en månadskostnad på 2 400 kr? Jag får det nämligen till 129 kr. För alla tre hundar, om de äter vom og hundemat.
500 g = 18 kr
2 % av 2 000 g kroppsvikt = 40 g
40 x 3 = 120 g
120 g per dag
500 / 120 ≈ 4,16
18 / 4,16 ≈ 4,32
4,32 x 30 = 129 kr
Hundarna äter tillsammans 120 g per dag.
En korv för 18 kr räcker därför i 4,16 dagar.
Det blir en dagskostnad på 4,32 kr.
I en månad blir kostnaden 129 kr.
nej nej nej, inte tre hundar på två kilo st utan tre hundar som tillsammans behöver två kilo mat.
Den listan jag tittade på, kommer inte ihåg vilken mat det gällde så blev det så här.
hund 1, 28 kg 1000 gram om dagen
hund 2, 16 kg ca 700 gram om dagen
hund 3 4 kg ca 300 gram om dagen
Kommer inte ihåg exakta siffrorna och jag hittar inte sidan igen.. Maten kostade ca 20kr/500gr
då behövs 2000 gram om dagen, det kommer jag iaf ihåg för jag tyckte 2kg mat om dagen var väldigt mycket
2 kg mat * 30 dagar -2400
minavitas.wix.com/kennel
#9 Men det är alldeles för mycket!
Hund 1 behöver 560 g
Hund 2 behöver 320 g
Hund 3 behöver 80 g
Sammanlagt blir det 960 g per dag i utfodring av alla hundar. Dvs nästan två korvar, 18 x 2 = 32 kr.
alltså ca 900 kr per månad i kostnad.
Ja det var ju det jag tyckte..
Är det så där billigt kan det ju vara värt att prova iaf
minavitas.wix.com/kennel
#11 Jag vet inte om det blir billigt för dig, men det är i alla fall inte jättedyrt, små hundar kan man behöva ge lite mer än 2 %, men det beror också på vilken sort man ger, laxvarianten är ganska fet också.
Och OM det är så att det blir nån hundring dyrare i månaden kan jag säga att det är värt det, det är ett jättebra foder och min hund som alltid är så kräsen är galen i sitt foder!
Det beror ju helt på hur hundarna mår på maten om det är värt eller inte. Just nu mår dom bra på den mat dom får men det ska ju vara "bättre" med färskfoder än med torrfoder och jag vill ju hundarnas bästa.. Skulle killen som lätt får exem av fel mat få exem av färskfodret så är det ju inte värt även om det skulle vara billigare. Mår dom bättre på färskfoder än på torrfoder så är det ju värt även om det är lite dyrare.
Men eftersom jag inte har stenhård koll på hur mycket dom faktiskt äter för på en månad är det lite svårt att räkna ut om det blir billigare eller dyrare, lättare att prova o se om vi får mer eller mindre pengar över :P
minavitas.wix.com/kennel
Jämför med ex. fodax, då kan det bli billigare.
Mycket beror på märke och även i vilken kvantitet man köper in fodret i, rent generellt så brukar större förpackningar ge bättre kilopris.
För egen del tror jag att jag går jämt ut med färskutfodring mot torrfoder på en månad.
≧◔◡◔≦
Det som #10 Räknar på är Vom og Hundemat och det är en av dom absolut dyraste och finaste färskfodren som finns på marknaden. Sedan finns det färskfoder som bara kostar hälften så mycket. Men det beror ju på vad man vill ge.
Priima, ett helt okej färskfoder, billigt men ändå inte dåligt.
Hund1: 800g
Hund2: 550g
Hund3: 200g
Totalt 1550g/dag. Det är ca 1½ korv (á 1kg) om dagen ungefär. En korv kostar ca 14:- om du köper en kartong på 20kg. Så det blir en dagskostnad på 21:- för alla hundarna och en månadskostan på 630:-
Jag tycker Priima var bra, min hund mådde jättebra på det men jag tyckte det var lite söligt att hålla på med då han skulle ha 300g och korvarna är på 1kg så blev det liggandes länge i burk i kylen och det blev tråkig hantering av det.
Nu har jag dock gått över till Bravo, men det är dyrare och skulle nog gå på strax över 1000-lappen för din del. MEN det har en otroligt stoor fördel och det är att maten kommer i hamburgare och är otroligt lätta att hantera och portionera. Annan mat komme ri korvar och är bökigt att stå och portionera upp rätt mängd (om man inte som du med VoH då behöver 2x500g korv/dag på alla 3 hudnarna och kan dela upp det jämnt mellan dom eller på Priima där du behvöer 1,5 korv). Fodax är också i hamburgare och det är billigare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#13 Har du problem med exem på en av hundarna så är nog VoH eller kanske Fodax bäst.
Vom ovh HUndemat är den absolut dyraste färskfodersorten och jag skulle inte ge den om jag hade stor hund eller ånga hundar. Till mina små är den dock helt utmärkt.
Fodax är ju nästintill spannmålsfritt och fungerar bra på oerhört många hundar och kan vara ett vettigt val till stora hundar/dom som har många hundar och mycket biligare än VoH.
Nordic och Bravo är även dom billigare och likasp Priima.
Va, jag tycker att VoH är billigt.. Jag köper mitt direkt ifrån fabriken i TrØgstad ( norge )
Och då får jag det helt pin färskt ofruset, 20kg för 250norska kr..
281 i svenska kr
Här kostar en 500g korv 17:-
Är det inte egetnligen väldig tkonstigt att färskfoder så ofta är så mkt billigare? Jag menar, det är ju trots allt oftast större andel kött och mindre andel biprodukter så det borde ju enligt min logik iaf bli dyrare, eller iaf kanske hamna på samma pris (eftersom dom ofta inte äter så stor mängd).
#19 Precis, 20 kg kostar 680 kr för dig.
#21 Jag tycker att det är konstigt att färskfoder är så dyrt som det är!
Det är bara slaktavfall, slakterierna blir ju glada om någon tar det, då slipper de ta hand om avfallet och kostnader för det.
#20.. Jag pratar om stora block, ej korvar :-)
20kg kostar 281 kr för mig… Tack gode gud för att jag slipper mellan händer = dom tar ut en summa för att kunna tjäna lite för att sälja det
#18 Jo det är väldigt mkt billigare att åka dit och hämta, men då gäller det ju att man bor så pass nära at tman kan åka dit utan att bensinkostnaden drar iväg. För mig tar det en heldag att åka dit och hämta foder och med den mängden mat jag kan förvara här så blir priset/kg detsamma som att köpa det i affären här eftersom jag måste lägga till bensinkostnaden. Då har jag dock inte räknat med att jag måste ha mat under den bilresan och att det faktiskt tar väldigt lång tid eftersom det tar upp en hel dag.
ja precis :) och jag bor helt utmärkt, jag har bara 2 mil dit :)
#26 Åh vad fuskigt. Har en kompis som bor ganska nära också.
Här har vi bara korvar, 500g och 5 kg korvar.
Jag har försökt att räkna ut månadskostnad för min hund men det blir nollställt i mitt huvud, någon som vill hjälpa mig? Min hund pendlar mellan 55-58kg men ska bantas ner till ca 53kg. Snälla hjälp :)
Vilket konstigt resonemang att man skulle ge färskfoder för att det är billigt, är det en vanlig åsikt? Vill man ge något för att det är billigt köper man väl Doggy eller något annat skit. Färskfoder ger man väl ändå för att det är nyttigt.
30 det är inte ovanligt jag säger i regel blir det samma pris, sen givetvis beror det även på vad för torrfoder man annars köper.
#23 Fast torrfoder är ju också bara slaktavfall + massa biprodukter. Färskfoder är ju iaf väldigt mycket renare än torrfoder. Och jämför du det med köttpriser till människor så är det ju billigt. Och då har ju ändå någon stått och komponerat ihop färdiga måltider till hundarna, innehållande rätt mängd näring och vitaminer o så.
#29 Har svarat dig i den andra tråden.
#30 Jag ville inte ge färskfoder för att det är billigt utan för att jag inte vågade ge BARF och färskfoder var det näst bästa alternativet. Hört att det skulle vara så fasligt billigt därav min fundering. Nu får hundarna färskfoder och BARF och helt ärligt har jag ingen aning om hur mycket jag lägger på mat på en månad
minavitas.wix.com/kennel
#33 Förlåt, jag menade inte att det var du som ville ge det för att det är billigt utan jag menade att det är konstigt att folk har sagt det till dig.
För mig är det billigt att utfodra med VoH och nötfärs i alla fall. 19 kr * 10 korvar = 190 kr + 50 kr för 500 gram nötfärs = 240 kr och då håller det mer än en månad drygt. Ger cirka 110 gram/dag, ibland mer och ibland mindre för jag är inte så petnoga med antal gram.
Men om det är billigt eller inte måste beror ju då på om man har en liten eller stor hund. Självklart kommer all typ av mat att vara billig om man har en hund som äter väldigt lite.
I jämförelse med om en typ av mat är billig eller inte måste man ju ställa kostnaden för om man skulle ge samma hund annan mat. Om kostnaden för färskfoder skulle vara mycket lägre än kostnaden för torrfoder för samma hund, då skulle färskfoder vara billigt. Men att färskfoder till en liten hund är billigare än färskfoder till en stor hund säger ju ingenting om priset på färskfoder.
#36 Fast billigt beror ju på vad man jämför med. Det kan ju vara billigare att ge ett sorts foder än ett annat även om man har en liten hund. Fast det skiljer kanske inte lika mycket som om man har en stor hund.
Men visst kommer man ju såklart alltid undan med ett lägre pris om man har en liten hund, men det betyder ju inte att fodret är billigare. Billig-het måste mätas i tex kg, dagskostnad osv. Något som är jämförbart.
Undrar samma med dem som barfar. Aldrig hittat billigt kött, fläskfilé går ibland upp till 139 kr/kg om man ska ha svensk och hunden ska ju ha mat varje dag. + att färskfoder och barf kräver mycket plats i frys och kyl, för mycket enligt mig
När jag har kollat runt så är faktiskt inte VoH det dyraste färska man kan ge😃 Men jag är nöjd med det och har varit det i flera år, så jag fortsätter.
#37 Jag tror att jag menade exakt samma sak som du, fast vi sa det i olika ord. Att ska man jämföra pris måste man jämföra olika foder mot varandra inte olika hundar mot varandra. Det är som när man handlar i affären, man ska titta på kilopriset och inte styckpriset om man vill jämföra priser.
#38 Jag tror att det är det som är grejen med folk som BARF:ar, att man inte gör det för att det är billigt eller enkelt. Man gör det för att man älskar sin hund och vill ge den det bästa.
# 38 Det beror ju på inköpsportar, vissa har tillgång till både slakterier och olika jaktlag vilket minimerar kostnaden mot att enbart köpa I butik.
≧◔◡◔≦
#38 De flesta ger nog inte fläskfilé utan slaktavfall och de lite "sämre" delarna på djuren som vi inte äter. Vi får t.ex. råddjursben och slaktrens ibland av jägare, det är sådant som annars slängs.
Min hund får Fodax, VoH hade blivit väldigt dyrt eftersom han behöver rätt mycket mat. Jag kompletterar med högenergi-torrfoder eftersom han tränas hårt fysiskt. Han skulle behöva mellan 800-1400 gram om dagen beroende på aktivitet, med VoH blir det över 1000 kr i månaden. Med Fodax+torrfoder hamnar det på runt 350 kr.
Varför skulle det vara speciellt billigt? Kött är inte en billig råvara.
För mig, med ett antal extremt högpresterande hundar, blir det billigare att köpa färskfoder. Dels köper jag helpall som levereras till dörren, och dels finns det öht inga torrfoder som motsvarar mina krav på råvarukvalité, innehållsförteckning och energitäthet/fetthalt.
Jag ger VoH med lax eller sprint, tillsätter enbart matolja vid hårt ansträngning.
För de fyra hundarna jag fodrar (tre extremt hårt arbetande BCs på ca 25 kg vardera, en medelaktiv BC på 16 kg) går det åt i snitt 2 kg foder om dagen, lite olika beroende på arbetsmängd. Betalar ca 13 kr/kg inkl. frakt, så det ger en månadskostnad på 780:- för FYRA hundar.
Tokbilligt, i min värld…
Får man tag på slaktrester och sånt billigt eller gratis så kan det bli väldigt billigt att barfa men i regel brukar färskfoder i slutändan kosta mer än torrfoder tror jag. Dels för att det oftast är bättre råvaror i men också för att hunden faktiskt helt naturligt äter mer av färsk mat än av torr mat. Visserligen måste hunden äta mycket av ett dåligt torrfoder med massa spannmål i för att få i sig allt den behöver då det är så mycket utfyllnad i och då kan det nog bli en större dagsgiva på torrfoder. Men jämför man ett bra torrfoder (typ Ziwi peak) med ett bra färskfoder eller barf utan massa bulk så är det klart att hunden äter mer av den färska maten eftersom den innehåller vatten.
Och är då kg-priset samma på båda fodren så blir det dyrare att utfodra med färsk mat.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tror inte på att färskfoder är billigare, har själv räknat på det där förut. Om det är billigare för någon så är det nog marginellt.
#46 - allting beror väl på vad ju jämför med. Vissa torrfoder är billigare än färskfoder (oavsett sort) och vissa torrfoder är mycket dyrare.
Apropå BARF idag ger jag mina hundar mycket mush (BARF i foderkorvar) kostar runt 25 kr korven vilket innebär 50 kr kilot. Sen köper jag mycket kött på citygross, inte vanligt kött som jag själv äter utan mycket inälvor köps därifrån, hjärta och njure från ko och gris brukar jag betala ca 20 kr för. Sen grisfötter grissvansar oxsvansar tunga m.m är sånt som är super billigt på cg så många BARFAre handlar grunden av maten där. Många får ner priset genom att dessutom känna en slakare som man då får eller får köpa sånt som människor inte vill ha skit billigt. Känner man dessutom en jägare så blev genast maten jätte billig. Finns dom som BARFar som utfodrar en schäfer för 100 kr i månaden och sen dom som har en Chihuahua som får äta för 5-700 istället. Det beror helt på vart man köper maten. Visst ger folk BARF eller färskfoder för hundens skull och inte för plånboken, men det blir extra kul när man märker hur billigt det kan bli
minavitas.wix.com/kennel
#46 Det är billigare för vissa, för mig t.e.x. min hund käkar torrisar för 559kr månaden, med färskfoder(VoH) så kostar det 540,
-
#48 Vad ger dom som barfar sina schäfrar för 100 kr ? … Alltså vad köper dom som kostar så lite ?
Skulle jag ge (exempelvis) endast VoH till min schäfer skulle han behöva ha ca 1,500 gram om dagen.. Därför Barfar inte jag mina stora hundar. Bara den lilla som äter för 20 kronor i veckan ….
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#50 Det är STOR skillnad på BARF och färskfoder!
Dom får mycker gratis från jägare och slakterier
minavitas.wix.com/kennel
#50 okej, jag är inte så insatt i det.. Vill du kanske förklara ? (om det är för OT kanske du kan skicka Pm ?)
#52 När jag/andra går till slakteriet måste vi köpa… Lyllos för dom som får gratis..
Färskfoder är ett fullfoder, som köps fryst och färdigt i djuraffären. Allt som hunden behöver finns där i.
BARFar man så komponerar man själv ihop måltiderna och ger hunden färsk rå föda. Så om man BARFar sin schäfer för 100kr i månaden så är man/känner man säkert en bonde och/eller jägare som kommer med slaktrester. Sån som annars skulle slängts och som man kanske får gratis.
#54 tack för bra förklaring 🙂
Våran hund ska äta 1 kg per dag till sina 50kg p de flesta märken så skulle kosta oss 1000-1200kr ungefär per månad vilket inte är rimligt här. Ska kunna få tag på det med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#56 Priima kostar ca 14-15:-/kg så då blir det 450:-/mån och finns i dom flesta djuraffärer, man köper lådor med 20st 1kg-korvar. Bravo som också finns i dom flesta djuraffärer kostar dig ca 750:-/mån (man köper kartonger med 10st 1,2kg paket med smidiga hamburgare). Fodax kostar dig ca 500:-/mån (billigare ju mer man köper åt gången), lite svårare att komma åt att hämta och man måste hämta mer åt gången om man inte har tur med att dom säljer det i din djuraffär. Det lite dyrare märket VoH kostar väl ca 17:-/500g så det skulle isf kosta dig lite över 1000-lappen i månaden, men det finns ibland möjlighet att köpa 5kg-korvar till ett lägre kilopris. Men ju större frysmöjligheter man har desto större möjligheter till billigt pris gäller ganska generellt för färskfoder så det går att komma ner i pris även med färskfoder.
#57 beror på återförsäljaren plus att det finns inte många varianter runt om här tyvärr. Prima har jag aldrig sett, och finns få sorter här som sagt,
#58 Vad menar du med att det beror på ÅF? Var är det som beror på dom? Kan du inte fråga din djurbutik om dom kan ta in tex priima eller något av dom andra? Säljer dom färskfoder så brukar dom kunna ta in andra märken också, men dom gör kanske inte det om det inte finns en efterfrågan på det.
Hos oss kostar VoH 20:- för 500g korven. De har även 5kg korv, dock vet jag inte vad den kostar.
Jag ger min lille pojk drygt 250g två ggr om dagen och en måltid torrfoder. Ibland halverar jag VoH så det blir hälften det och hälften torrfoder. Han är 5 månader och väger 14kg och valpar kan behöva upp till 10%. Månadspriset har jag inte full koll på, men skulle tippa på att det är högre än vad jag vill ha det. Men helt klart värt det ändå. Bra mat för en bra uppväxt. Använder det mest dels för att få något mer köttigt och naturligt. Men också för att mätta hans mage bättre på kvällen då han gärna kan bli för tom i magen på morgonen.
#59 Handlar aldrig i djuraffär. Vi har enbart en liten inne i stan.
Närmaste djuraffär sen är 5,5-6 mil härifrån (enkel resa). Och jag handlar inte på vilken djuraffär som helst (stödjer inte dem dåliga), så det är enbart tyvärr om de få bra djuraffärerna som finns inom 6 mils radie har i så fall.
Ja det beror på återförsäljaren, vilket pris det är (de kan reglera det lite själva, finns ungefär priser som de får gå efter men kan reglera lite själva).
har kollat: VoH, skulle kosta runt 1000-1100 kr per månad, (kollat två olika ställen), beroende på återförsäljaren.
Fodax hittade jag ingen prislista på, har missat det i så fall, vart hittade du dem prisuppgifterna?
Bravo hittade jag inte heller någon prislista på deras hemsida, missat där med kanske? Har googlat men inte hittat dem prisuppgifterna du har hittat? Hittade på tassar&morrhårssida, och då kostade 12 kg ca 255kr. Så blir ungefär det du skrev per månad. Men då hade jag fått beställa över 2 gånger/månad, och köra dit för att hämta, blir dyrt fram och tillbaka, då är vi uppe i 1000kr i alla fall 😕
Och 20st 1kgskorvar får definitivt inte plats i frysen. Så kan inte hämta jättestora mängder.
Beror ju på vilket torrfoder och färskfoder man jämför med också, man kan inte jämföra ex. VoH med typ Doggy och det går inte att jämföra Fodax med Orijen som exempel. Ska man jämföra så ska man jämföra foder som är likvärdiga, har ungefär samma innehåll och värden.
#61 Fodax prislista och här har du Fodax leveransplatser
#63 Tack! Dem hade jag missat helt.
Men när jag klickar in på leveansplatser och klickar på den stad jag är intresserad av står det inte vem det levereras till,alltså vem man hämtar det hos eller är det rent allmänt bara?
Vilken ska man välja i så fall? Det står att alla är för hårdare arbetande hundar osv eller det spelar ingen roll?
#64 Det brukar vara en parkeringsplats. Här i min stad är det oftast utanför jysk parskering som lastbilen lämnar.
Vilken du ska välja beror ju på vad du har för hund och vad den gör. Men någon av grön eller vit borde du säkert välja. Har du en vanlig sällskapshund så är nog grön mest passande. Du kan alltid skriva ett mail till dom och beskriva din hund och på då sätt få hjälp från dom med vilken sort dom tycker du ska välja.
#65 Aha okej 🙂
Ja jag får göra det. Hon har ju inte lätt att lägga på sig, så förmodligen passar den vita. Funderade med på dem två, men jag mailar dem och hör!
Tack för hjälpen, nybörjare med färskfoder 😛 Bara gett enstaka ibland till henne hehe
#43 För att det snackas om hur billigt det är att barfa, det är väl allmän känt hur barfare går ut med att det blir mer pengar i plånkan sen dem började barfa. Det är alltså bara skitsnack, speciellt om man har en stor hund kan jag tänka mig.
Samma med färskfoder, det är tokdyrt, köper det endast om det är extra pris eller nått, nu har jag ett par korvar i frysen men iaf. Funderar på att börja med Bravo burgare, smidiga, bra och billiga. Lite spannmål men…
Behöver väl inte vara billigt, inte det jag säger, men förstår inte varför man isf ska ljuga, har man två hundar på 30 kg kan barfa knappast vara billigt, snarare svindyrt.
#67 Det har väl inget att göra med vad hunden väger? Väger hunden 30kg så måste den väl ha lika mkt mat oavsett om man ger den BARF, färskfoder eller torrfoder.
Sen beror det på vad man väljer att ge sin hund då man BARFar. Är man själv bonde eller jägare eller har nära kontakt med sådan så kan man lätt få kött billigt/gratis som räcker länge. Man kan även ha kontakt med slakterier där man kan få slaktrester för en billig peng. Sen kan man köpa sådan mat i affärerna som inte används i så hög grad av människor och man kan även be sin affär att ta hem vissa saker till en, som då är ganska billigt. Men om man bor mitt i stan och inte har några kontakter utan bara handlar i sin när-butik så ja, då blir det naturligtvis svindyrt att BARFa sin hund i jämförelse med att ge torrfoder.
300 g till en hund på 4 kg?? Alice väger ca 5 kg o får ca 100-120 g VoH
#68 Ja exakt, precis det jag säger, Men om man bor mitt i stan och inte har några kontakter utan bara handlar i sin när-butik så ja, då blir det naturligtvis svindyrt att BARFa sin hund i jämförelse med att ge torrfoder. Du säger det så bra själv :)
Alla jag sett köper på City Gross, det kan man nog inte komma undan med en billig peng, jag vet mycket väl att man kan ha kontakter, vi får slaktat lamm av en vi känner men det kostar fortfarande men hunden får en del av lammet men still, barfa är inte billigt. Kanske om man jagar själv :)
#70 Fast är det någon som påstått att det är billigt att BARFa när man köper maten i mataffären? Jag svarade på ditt påstående att folk ljuger om att dom får mer pengar över i plånboken då dom BARFar.
Det tycker jag är förtal, då det absolut går att få det billigare, helt onödigt att komma och säga att det är ljug.
Sen skriver du att färskfoder också är svindyrt. Va? Det beror ju på vad man jämför med. Ger man tex Doggy, Bestinshow, coops egna eller så, ja då blir det såklart svindyrt att gå över till färskfoder men å andra sidan är kvaliteten bra mycket högre också. Ger du däremot Orijen, Royal Canin, Eukanuba osv så kan man ge färskfoder som är bra mycket billigare.
#67 Varför tror du att vi som BARFar ljuger?
Det hela handlar om hur du får tag på kött, inälvor, ätbara ben mm.
För min egen del är det *blandad kompott* hur jag får tag på råvaror.
Jaktsäsong då får jag gratis från jägare.
Jag köper från slakterier, pris varierar
Jag kompletterar med råvaror från exempelvis City Gross eller från en BARF-återförsäljare.
Det handlar även om vad man vill ge sin hund, om man vill kunna styra det helt själv, veta exakt vad råvaror består av.
Jag är noga med mat!//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#71 & #72
''varför ska man isådannafall (förkortat isf) ljuga?'' skrev jag, var inget förtal, och ni behöver inte leta saker att bli träffade på.
#73 Men det är väl ingen som ljugit?
#73 Varför blir du så provocerad av att andra kan få tag i billigt hundfoder?
#74 Menar mer att det verkar som att barf är en väldigt dyr mat till sin hund (kom håg, inget fel med det!) men de jag frågat och pratat med har sagt att det är mycket billigare att utfodra med barf (då från City Gross, det mesta köttet, även musch från djuraffär) men det verkar vara konstaterat i denna tråd att ja, barf är dyrare men bättre, tyckte det bara var tråkigt att de fiskar anhängare på ett sätt som kanske inte alltid är sant :) Hoppas du förstår vad jag menar..:)
#76 Fast jag tror inte någon står och säger att det är billigare om det inte är så att det är billigare för dom. Jag har svårt att tro att någon har anledning till att ljuga om en sådan sak.
#76 Vem fiskar anhängare för vad?
För mig blir det billigare att BARFa, men jag har inga behov av att frälsa någon.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#78 Väldigt många som vill att folk ska börja barfa, inget fel med det somsagt, men nu riktar jag mig till dem som köper på tex City Gross och inte får enbart av jägare/slaktare
#79 På vilket sätt är det fel att uppmana folk att börja ge sina hundar ett "foder" som är så likt deras naturliga, vilda måltid som möjligt? Vissa väljer att spendera pengar på bra mat man själv kan kontrollera vad man stoppar i hunden, andra väljer att spendera pengar på torra kulor som innehåller allt möjligt onödigt. #67 Färskfoder för stora hundar är inte "svindyrt" imo. Jag anser inte att 540kr/månad för färskfoder för en 27kilos aktiv vovve är speciellt mycket, eller? Absolut inte "svindyrt" och om jag inte är helt fel ute blir det nog inte mycket dyrare att BARFa honom heller.
-
#80 Har du läst nånting överhuvudtaget av inläggen i denna tråd? Skrivit att det absolut inte är fel att barfa, senast i just #79.
Tycker inte det är nödvändigt att dra igång en barf vs torrfoder diskussion då det är många som ger sina hundar torrfoder utan att behöva ska bära skäms hatten.
Jag konstaterar att det måste bli dyrt (ibland svindyrt) att barfa, jag har väl själv sett priserna på kött här i stockholm fläskfilé kostar ibland 99kr/kg och då köper vi det och ibland får även hunden en stor bit av det då, men sen kanske i 3 veckor i sträck kostar det uppåt 169kr/kg och samma sak med alla möjliga annat kött, ytterfilé, och ibland har jag sett hur vissa lyxar till det och ger hunden oxfilé (😮) det kan kosta uppåt 399kr/kg här.
Sen finns det såklart bitar som säkert inte är lika dyra, på City Gross finns det ju grissvansar, trynen (?) osv som säkert är mycket billigare kan jag tänka mig!
Men jag skrev inget ''varför barfar man'' inlägg utan menade mer på hur vissa kan ha råd att köpa kött på City Gross kanske 1-2 ggr i veckan och då köpa ett par kg kött? Det måste gå upp i stora summor, och får väl påminna igen, nej det är inget fel med det, alla familjer kan lägga ut olika, vissa kanske kan ge hunden oxfilé varje dag om det är så. Aldrig funderat själv på vad jag skulle kunna ge min hund om han blev barfad, men har ett studiebidrag att leva på, skulle jag då köpa mat för 1000spänn till min hund skulle jag vara urfattig och leva på mamma 🤪
#81 Men man köper förstås inte filékött till hundarna! Ja bor i Stockholm och köper mycket på citygross och andra butiker. Hel kyckling är ofta på extrapris för runt 20 kr/kg. Citygross brukar ha spillbitar av lamm, fryst kalkon, broskben av gris, "biffsenor", inälvor m.m. för mellan 20-40 kr/kg. Sen ger jag en del färskfoder också och det är i genomsnitt lite dyrare.
😉 Jag handlar på CG till hundar - kompletterar upp.
Fast det handlar inte om kött med sådana kilopriser du skriver om.
Det jag kompletterar med kan vara (beroende på vad jag har hemma): kalvlever, lammlever, kycklinglever, grisknorrar, broskben… andra köttiga ben som i mina ögon har ok pris,
rent kött som i mina ögon har ok pris (kampanjer, kort datum osv).
Som sagt, det beror på vad du kan få/köpa på andra ställen (jägare, slakterier, BARF-återförsäljare osv…), antal hundar du har, storlek på dessa och hur mycket mat de kräver.
Jag har två stora frysar så jag kan bunkra upp när jag hittar något till i mina ögon bra pris.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#2 Vad är Tello?
Sammanfattningsvis: En stor aktiv hund KOSTAR att utfodra oavsett vad man väljer, en liten hund som äter mindre blir oftast billigare att fixa mat till. Om man kan lagra större mängd foder blir det ofta billigare. Om man får "avfall" från slakterier eller jägare blir det självklart billigare. Det är väl ganska lätt matematik att gratis är billigare än köpt, att en kostnaden att köpa samma mat till stor hund som till liten blir dyrare.