Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3004 ggr
[MyCassie]
2

Högt pris på blandraser

Vad anser ni är rimligt pris på blandrashundar? Vad skall ingå i det priset då?

Hitta precis en annons på blandrasvalpar som är vaccinerade, besiktade, chipmärkta och avmaskade vid leverans och priset är 10 000kr/valp.

OBS; vill inte ha diskussion om blandras vrs renras. För det hänvisar jag till trådar som redan behandlar ämnet. Varje enskild åsikt välkomnas utan krig.

[Forest]
0

Jag säger så här det är upp till varje köpare att kräva det man eftersträvar. Jag eftersträvar att hälsan i flera led ska vara felfritt, detta gäller rastypiska tester och det varierar mellan raser vad som behövs kollas. Jag kräver betydligt mycket mer än söta trevliga fäderdjur mer än årlig hälsokontroll. Har inte sett eller läst någon som är blandrasuppfödare som håller mina små krav. 

Vad är en blandrashundvalp värd olika ser priser från 2000-10 000 kr. Tycker det är svårt att sätta ett pris det är ändå ett liv, men kanske max 7 000 kr

IngridSvensson
1

Max 5000 säger jag. Då ska vaccinering, chipmärkning, besiktning och avmaskning ingå.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Fiigge
1

Vad som är rimligt är väl upp till varje köpare att ta ställning till tycker jag. I mina öron låter det mycket, men om valparna blir sålda för 10 000 är de väl värda 10000 då folk tycker det är rimligt att betala den summan. Lättare att sätta värde på renrasiga så det är lättare att se utbud/efterfrågan. Svårt att veta i förväg vad efterfrågan är på en speciell blandning om man inte fått hintar i förväg att många är sugna på de valparna.

Som exempel tycker jag inte det är rimligt att betala 3 miljoner för en etta i stockholm, men priset kan vara så högt då andra människor är villiga att betala det.

Cahira
1

Jag tycker 6500-7000 är okej så de som köper fortfarande tänker igenom sitt köp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mlyy
0

Jag tycker att 6000-7000 är ett rimligt pris för en blandras. Min kostade 6000.

russin
7

Jag tycker priserna på blandraser är hutlösa med tanke på att dom sällan är hälsokollande bakåt, inga meriter på föräldrar av något slag, inga mentalbeskrivningar osv.

Max 3000 - 3500 kr tycker jag en blandras/oreggad hund ska kosta, för det ligger enbart förtjänst och inga större utlägg eller arbete bakom. 

Att folk sedan är villiga att betala fantasisummor för en hund man inget vet om är deras ensak, men jag tycker det är vansinnigt.

Majken!
3

Jag skulle nog inte betala många kr alls för en blandras, då de inte fyller de funktioner som jag söker hos en hund.

[zippo92]
0

Min blandishane kosta 5500 när jag skaffade honom. min oreggade chinese crestedtik kostade 7500 när jag skaffade henne, tycker JAG var helt rimliga priser. Som sagt, alla tycker olika :) men jag skulle nog inte ge mer än 6-7000 för en blandis, och då beror det på vilka raser som är med i blandningen…Va inte insatt på raser alls när jag skaffade hanen, och hade det varit nu jag hade köpt hund när jag är lite mer insatt i raser hade jag aldrig köpt honom …Menmen, en speciell gubbe på 6 år har jag ialllafall… <3 kinesen tyckte jag va helt okej i pris, hon är ju renrasig, men oreggad så räknas ju som blandras.

Linnea
3

Håller med #6. Priset på en renrasig är ju till stor del baserat på de sjukdomstester som gjorts på föräldrarna, tiden det tar att hitta rätt hane till tiken (och ta sig dit, kanske flera gånger), vacc, avmaksning, chipp, registrering på valparna mm.

Hur får folk fram en blandras? I de flesta fall är det ens tik som man sällan eller aldrig har testat för nånting överhuvudtaget som man parar med en hane vars ägare man är kompis med, bor granne med eller nåt annat. För att just den hanen råkar finnas nära, är snäll och söt.

För mig räcker inte det och jag tycker absolut inte det är värt 10.000. Varför betala så mycket när man kan få en renras för lika mycket?

Skynda långsamt så går det fortare.

[tk1971]
2

Finns det köpare till det priset, så är ju priset rimligt. Vore det för högt skulle ingen köpa, men det gör folk tydligen.

Linnea
0

#10 Många betalar för dom vet inte bättre, samma anledning till varför huskatter säljs till hutlösa priser för att dom är den eller den rasen, vilket dom nästan aldrig är..

vallhund
0

Själv skulle jag aldrig köpa en blandis från en sk uppfödare, mao inte betala ett öre.

Däremot skulle jag betala gängse pris om jag köpte en blandis från t ex Hundstallet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

TjockaBerta
2

Inte under 6,500,-

Helst borde de kosta lika mycket så att folk skulle välja renrasiga istället. 

Då bör föräldrarna vara testade och de ska vara vaccinerade, besiktade, chippade och avmaskade vid leverans.

Precis samma krav som för renras.

>>>Malum domesticum<<<

Fiigge
1

#0 varför ställer du frågan, är det för att du ska sälja valpar eller köpa valparna i fråga du hittat annons på? eller är du bara nyfiken på vad folk har för åsikt?

[Murvel]
0

#14 Jag tolkar det som att TS blev nyfiken (efter att ha sett en annons där blandrasvalpar såldes för 10 000 kr) - och mer än så behöver man väl inte veta för att svara på frågan?

#0 Jag tycker att blandraser kan kosta vad som helst.. Ett rimligt pris = ett pris de blir sålda för. Om jag sedan skulle köpa en för det priset eller ej är en annan fråga ;)

[MyCassie]
1

#14 Jag har inte tillräckligt med kunskap eller intresse för hundavel så några valpar finns inte och kommer aldrig finnas. Var mer nyfiken iom annonsen jag hitta som jag blev smått chockad av prismässigt.

Thaisilk
3

Om kullen är resultat av en tjuvparning och uppfödaren till kullen är medlem i någon SKK-ansluten klubb, exempelvis Svenska Brukshundklubben, någon rasklubb eller SKK länsklubb, får valpen inte kosta mer än vad uppfödaren har lagt ut per valp. Inklusive extra foder till den dräktiga tiken och till valparna, avmaskning, veterinärbesiktning, märkning och andra direkta kostnader som kan höra till en valpkull. (Man får inte räkna in eventuell förlorad arbetsinkomst - detta bl.a pga att man som tikägare alltid har valet att låta abortera ej registreringsbara valpar innan de föds).

Den SKK- anslutna uppfödaren ska också kontakta SKK och meddela att det har kommit oplanerade valpar. SKK har oftast överseende med EN tjuvparning om den födda kullen meddelas. Den SKK-anslutna medlem som, utan SKKs kännedom, föder upp en oregistrerad kull, blandras eller ej, bryter mot SKKs Grundregler och blir vanligen utesluten - och då ur ALLA SKK-anslutna klubbar. Som ickeansluten dras ev. tävlingslicens in och får man inte delta i några SKK/SBK/annat organiserade tävlingar, varken lydnad, agility eller freestyle etc.  

Det går knappast att ta mer än 3.000 kr för en oregistrerad valp om uppfödaren är SKK-ansluten eftersom uppfödningskostnaderna per valp inte brukar vara högre än så, ofta är kostnaderna betydligt lägre om det är småvuxna valpar (veterinärbesiktning, avmaskning, ID-märkning och eventuell vaccination går sällan på mer än 1000 kr per valp, oftast mindre). Inga meriter /hälsokontroller mm som ev. har genomförts på föräldrarna får räknas med i kostnaderna/valppriset.

Max ca 3000 är därför vad en SKKansluten person brukar få ta för en blandrasvalp (eller för en inte registreringsbar renrasig valp). Det finns absolut ingen anledning att betala mer om valpen har fötts upp av en hundskojare eller av en lycksökare som bara vill ha gulliga valpar efter sin gulliga tik.

[MyCassie]
0

#17 Ja men det du nämner gäller uppfödare som är SKK regade och sysslar med renrasavel inte de som är ihopkok av 4, 5, 6+ raser.

vallhund
0

#18 Nej det gäller ALLA som är medlemmar i SKK/BHK/anslutna rasklubbar. Grundreglerna som alla medlemmar skall följa.

[Teddies matte]
1

Inte mer än runt kostnaden för veterinärsbesöken. Skulle aldrig i livet betala någon sådan summa för en blandras, såna typer tjänar ju massor av pengar på sin blandrasavel.

[MyCassie]
0

#19 Ok. 

Men hur är det då med den annons jag såg där pappan var SKK reggad med stamtavla och dessutom utställd så ägaren är ju medlem i SKK och så paras hunden med en blandrastik som en annan har. Bryter ägaren till hanhunden mot dessa regler då?

Fattar jag det rätt också att om en ägare (kallar den för nr 1) till en tex 4 vägskorsning är medlem i Svenska Brukshundklubben parar sin hund med en annan låt säga 4 vägskorsning vars ägare inte är medlem där, bryter ägare nr 1 som är medlem mot reglerna då?

Hur är det om ägare nr 1 skulle vara medlem och andra ägaren också är det?

[Teddies matte]
1

#21 Personen kommer bli utslängd ur SKK, som medlem av SKK får man inte hålla på med blandrasavel.

[MyCassie]
0

#22 Ok, så hanhundägaren riskerar att bli utslängd. Men det förutsätter väll att SKK också får reda på aveln då och det sker ju inte om ingen anmäler?

vallhund
0

#23 Korrekt uppfattat, de gör ju inget om de inte får reda på det.

[MyCassie]
0

Hur är det med övriga frågor i #21

Linnea
0

Om du är medlem och använder din hund i blandrasavel så blir du utesluten oavsett om du har hane eller tik.

[MyCassie]
0

#26 Exakt vilken fråga svara du på då? Utesluten ur SKK om du parar en renrasig med annan hund som ger blandrasavel fattar jag men de övriga frågorna då? 

Blandras paras med blandras om man är medlem i svenska brukshundklubben? (mer utförligt i #21)

vallhund
0

Alla medlemmar skall följa grundreglerna oavsett vad man äger för hund, kan väl inte vara så svårt att förstå? Har du en blandis o är medlem i SBK för att du gillar att träna o kanske har tävlingslicens o tävlar med jycken så bryter du mot reglerna om någon av dina hundar är inblandade i blandras/oreggad avel. Dvs även om dina renrasiga hundar är inblandade.

[MyCassie]
0

#28 Oj då, frågade bara för att vara på säkra sidan. Är väll inget fel i att fråga om man är osäker på något?

Linnea
0

#29 Jag tyckte mitt svar var ganska glasklart. Du blir utesluten oavsett om du äger hane eller tik om en av dina hundar används i blandrasavel. Sen spelar det ingen roll om din hund är renrasig eller blandras.

[MyCassie]
0

#30 Ok, jag trodde du bara mena den första frågan om SKK reggade hanen. Framgick inte att det var oavsett renras/blandras du mena.

Fiigge
0

#16 okej, ja det lär väldigt mycket.

vallhund
1

#29 Det var inte min mening att vara tyken, självklart skall man fråga om man inte förstår. Trodde att Linnea o jag varit väldigt tydliga, men tydligen inte tillräckligt.

mvh