Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1245 ggr
bellisan
1

Panik! Någon??

Snart ska jag och min familj att adoptera en hund från ett hundstall i utlandet. Men det står helt still i huvet, vad bör man ställa för frågor till dom som har hunden? Kan inte komma på en endaste :( Vilka frågor skulle ni ställt?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
Cahira
9

Inte för att vara sån, men jag hade adopterat en svensk hund så man inte riskerar att dra in en inälvsparasit som vi inte vill ha in i landet. Är många hemlösa hundar i Sverige, även om dom inte springer på gatorna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

bellisan
0

#1 Asså hundarna är testade mot allt där annars hade dom ju inte låtit hundarna adopteras

• Paul Walker
Cahira
7

Har varit många skandaler om just det där pga dåliga kontroller och annat. 

Här i USA finns hjärtmask, rabies och gud vet vad och det får mig att uppskatta att Sverige är så sjukdomsfritt.

bellisan
0

Men hundarna är fria från både hjärtmask och rabies + flera andra sjukdomar har själv frågat arbetarna på hundstallet

• Paul Walker
Cahira
4

Får jag fråga nyfiket (inte för att döma) varför du vill ha just utländsk hund?

bellisan
0

Jadu det är väll både för att jag vill hjälpa en "utsatt" (eller vad man ska säga) hund och för att jag fastnade för en av dog rescues hundar :P

• Paul Walker
[Iyen]
9

Jag tycker alltid att man ska träffa djuret man köper. Förhoppningsvis slipper man sjukdomar och olyckor och då har man många år tillsammans. Djur på postorder förstår jag mig inte på…. Så mitt förslag är att boka en resa dit där hunden finns, spendera några dagar där. Följ organisationen och kanske tom ta den planerade adoptionen till en inhemsk veterinär och dubbelkolla det som kan dubbelkollas. Har inte frågorna kommit till dig på planet dit och inte heller när du är där, så kan du ju välja att ta en hund från en omplaceringsorganisation som bara rör sig i Sverige. Det finns många oälskade och oönskade hundar i Sverige också.

bellisan
0

#7 Tack det var det väldigt bra förslag, ska verkligen tänka på det om det nu blir att jag ska adoptera därifrån :)

• Paul Walker
Cahira
4

Jag har mött 4-5 spanska gatuhundar i mina dagar och även om de fysiskt var i sverige slutade de aldrig mentalt vara i spanien. De kunde inte vara lösa, hade ingen bra människokontakt och var enormt självständiga precis som att dom hade tappat förtroendet för människor, och minst en av dom var så skotträdd att den bajsade på sig i hela lägenheten då det smälldes fyrverkerier. Och det var inte kluttar, det var ren stressrännskita. :/ Så att åka och träffa dom känns som ett gott råd.

[Iyen]
0

#8 vad kul att du tyckte det :) (Igår kom det över 60 annonser på hundar på blocket.se. Vet inte hur många, men jag orkade inte räkna längre..)

nlinds
0

Jag skulle frågat
Hur är hunden i tempramentet ?
Funkar den med andra hundar ?
Hur är det med kloklippning? Hantering över huvudtaget ?
Vikt och mankhöjd ?
Hur är den med personerna i hägnet (Eller var den nu är) ?
Energi nivån ?
Samarbetsvillig ?
kontaktsökande ?

det är det jag kommer på nu :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Tess86]
11

Det har kommit en massa rapporter på senaste tiden ju om hundar som sägs ha kontrollerats hos veterinär men som inte har kontrollerats eller vaccinerats alls, eller hundar som gått på mediciner och där man ljuger om vad medicinen är till för. 

Bland annat var det väl en hund för ett tag sen som kom till Sverige och åt antibiotika, men när den togs till svensk veterinär visade det sig att det "antibiotikan" var cellgifter mot en otroligt smittsam och dödlig form av tarmcancer. Hunden isolerades omedelbart och fick avlivas. Tänk om den hunden t.ex. hade hunnit bajsa i en hundrastgård. Det hade bara varit en tidsfråga innan hela stadens hundar var smittade och snart hela landets.

Det finns också livsfarliga sjukdomar som kan smitta både hundar och människor i Sverige som man inte upptäcker därför att man inte kan testa för allt när man inte vet vad man letar efter.

Förut ville jag också "adoptera" en hund från utlandet men med allt man vet idag vore det otroligt oansvarigt och hänsynslöst mot alla djur och människor i Sverige. Vi har tagit hand om en hemlös hund från Sverige istället. Det känns precis lika givande att se en svensk vanvårdad hund få ett nytt, bra liv.