Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 996 ggr
[[Månen@]]
0

God kontakt?

Hur ser en god kontakt ut med sin hund ut? folk pratar om att ha en bra kontakt, att hunden ska känna sig trygg och trivas med en och att man är ett team.. men hur vet man att man har det med sin hund?

Hoppas någon kan förklara:)

[tk1971]
2

Själv definierar jag det som att hunden väljer att vara med mig och lyssna på mig trots alla andra lockelser som finns för en hund. Den väljer det för att det är roligare, mer lönsamt eller nåt annat positivt för hunden. Och när man har den kontakten med sin hund så märks det. Och när hunden har tvingats till kontakt märks det också.

Jag ser det som en dragkamp mellan olika motivationer som dyker upp. Så fort nåt är mer intressant/lönsamt/givande än jag så förlorar jag. Så är det, tyvärr.

[elmaek]
4

Tryggheten hos sin hund ser man rätt enkelt beroende på hur ens hund är, i och för sig. Min hund kan vara rätt osäker kring främmande läten så som vespor osv. Genom att se hur JAG kan lugna henne och hon stolt går förbi dessa otäcka ljud får mig att inse vilket team vi är. :) Jag kan lugna och stärka henne och få henne att varva ned när hon är uppe i varv. Jag kan få henne att sluta uppföra sig illa och jag kan ge henne värme om nätterna. Att se hur hon är trygg med mig genom att lita på mig och min kunskap så att säga så ser jag vilket team vi är. Det är hon och jag.

Loveradio
2

Att hunden är uppmärksam och känner sig trygg hos föraren. Tydlighet i vardagen och träningen är viktigt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

WildaE.R
1

Att den känner sig trygg hos sin hundägare tycker jag handlar om mycket vaktande, att hunden vet att om det kommer en hund framspringande vet jag att matte tar hand om den så jag slipper skydda både mig själv och min matte. Handlar även mycket om att kunna läsa av varandras signaler. Ta reda på hur din hunds signaler ser ut, ex om en människa vill hälsa på din hund och hunden vänder bort huvudet, ruskar på sig eller gäspar så visar hunden att detta är lite obehagligt och är inte alls intresserad av att hälsa och då måste den lita på dig att du säger till människa att nej min hund visar att den inte vill hälsa idag, men en annan dag kanske. Jag har gått en beteendekurs och har fått en helt annan kontakt med min hund som är helt underbar och jag vet nu att den litar på mig för jag kan läsa av signalerna. Ser jag ex på när jag är i hundparken och min hund blir rädd för en annan hund, innan sprang den åt andra hållet och gnällde, nu när jag ser att det är lite obehagligt så sätter jag mig på huk och säger här är jag med öppna armar och hunden kommer och in hos mig istället för matte skyddar mig jättebra.